.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

خواب راحت از شاخص های مهم سلامت جسم و ذهن

الگوی مناسب خواب کارایی بدن را افزایش می دهد .تحقیقات نشان می دهد رعایت الگوی مناسب خواب می تواند به بهبود عملکرد بدن و کارایی مغز کمک کند . به نقل از فاکس نیوز ، بررسی ها حاکی از آن است که افراد یک سوم عمر خود را در خواب سپری می کنند. البته در این میان عده بسیار زیادی وجود دارند که آرزو می کنند بتوانند راحت بخوابند.

خواب راحت یکی از شاخص های مهم سلامت جسم و ذهن است.

با آنکه اکثر افراد می گویند بین شش تا هشت ساعت خواب در شبانه روز برای بزرگسالان لازم است به گفته متخصصان خواب و روان درمانی، هیچ رقم جادویی در این باره وجود ندارد و افراد می توانند بین چهار تا ۱۱ ساعت در روز بخوابند.

عوامل ژنتیکی در این میان نقش بسیار زیادی ایفا می کنند، آنچه اهمیت دارد تعداد ساعات خواب نیست بلکه نکته مهم آن است که نیاز بدن به خواب برطرف شود و این نیاز در افراد مختلف متفاوت است.
بی خوابی آثار بسیار سوئی برجای می گذارد و به گفته متخصصان یکی از دلایل عمده بی خوابی های حاد، ناراحتی ها و بیماری های جسمی است.
حفظ آرامش روحی و وجود جای راحت خواب از عوامل تسهیل کننده خواب است، از اتاق خواب نیز فقط باید برای خواب استفاده شود. نباید در اتاق خواب رایانه و یا تلویزیون وجود داشته باشد.

شیوع روز افزون بیماری ام اس

 

 رئیس انجمن ام اس ایران گفت: شیوع روز افزون بیماری ام اس درایران به یک معمایی حل نشدنی تبدیل شده است.
جمشید لطفی درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: درحال حاضر بیماری ام اس با روند بالایی در حال افزایش است به گونه ای که درسال گذشته سی هزار نفر مبتلا داشتیم و امسال به چهل هزار نفر رسیده و این درحالی که علت این شیوع سریع نامشخص است.
وی بیان داشت: هم اکنون بیماران ام اس به وسیله داروهای اینتر فرون درمان می شوند وهنوز داروی دیگری نتوانسته جایگزین این داروها شود.
رئیس انجمن ام اس ایران خاطرنشان کرد: تاکنون برروی داروهای جایگزین اینترفرون صحبت خیلی شده اما اقدام خاصی در جهت آن صورت نگرفته است و این درحالی است که این دارها هم به شکل تزریقی و هم به صورت خوراکی استفاده می شودوی با اظهار اینکه تاثیر داروهای اینترفرون روی همه بیماران یکسان نیست اضافه کرد: در اغلب موارد داروی اینترفرون چهره بیماری را تغییر داده یا در درمان بیماری موثر نبوده است.
لطفی خاطرنشان کرد: همه افراد به طور طبیعی در بدن خود اینترفرون دارند که به تنظیم سیستم دفاعی بدن می پردازد که استفاده از این دارهای سیستم دفاعی بیماران ام اس که مختل شده را به کنترل در می آورد.
وی اظهارداشت: درحال حاضر سه نوع داروی اینترفرون داریم که دونوع آن ایرانی و نوع سوم آن خارجی است که به علت وجود تحریم درکشور با مشکلات زیادی درتهیه آن روبرو هستیم.
رئیس انجمن ام اس ایران با اعلام اینکه پژوهشگران از ساخت داروی رلیکس خبردادند که هنوز مصرف مشخصی پیدا نکرده است ادامه داد: هم اکنون داروی آوانکس را سینوکس اسم گذاری کردند که این دارو به صورت روتین یکبار درهفته توسط بیماران مصرف می شود.
وی گفت: بیماری ام اس به علت ضعیف بودن سیستم دفاعی زن ها به صورت فزاینده در بین آنها در حال افزایش است و جمعیت زنان بیمار را سه برابر مردان قرار داده است 

وضعیت کودکان غمگین در بزرگسالی

کودکان غمگین در دوران بزرگسالی کمتر از سلامت مطلوب بی‌بهره هستندتحقیقات نشان می‌دهد: کودکان غمگین و افسرده در سنین بزرگسالی و سالهای آتی زندگی، وضعیت سلامت نامطلوب‌تر و نامناسب‌تری دارند.به گفته متخصصان؛ اشخاصی که دوران کودکی اغلب شاد نیستند در سنین بالاتر بیشتر دچار بیماریهای دائمی و یا ناتوانی‌های روحی و جسمی می‌شوند. در این پژوهش که از سوی محققان کالج کینگ لندن انجام گرفته بیش از ۷۱۰۰ نفر مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفتند. این افراد بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۵ متولد شده بودند.

تحقیق روی این گروه نشان داد: اشخاصی که در دوران کودکی از سوی معلمشان اغلب بعنوان کودکان غمگین و افسرده شناخته شده بودند، در میانسالی به دلیل ابتلا به بیماری بیشتر از کار غیبت می‌کردند.

محققان می‌گویند: هم چنین این کودکان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری افسردگی هستند. در این پژوهش هزاران کودک که در دهه ۱۹۷۰ در آبردین ساکن بوده‌اند، حضور داشتند.
محققان از معلمان این کودکان درخواست کردند تا درباره وضعیت خلقی و هم چنین نحوه حضور آنها در مدرسه اطلاعاتی را در اختیار پژوهشگران قرار دهند. پس از آن پژوهشگران بسیاری از این شرکت کنندگان را تا سنین بزرگسالی تحت نظر داشتند.

در این دوران نیز از افراد مورد نظر درباره وضعیت کاری آنها سوالاتی پرسیده شد و اطلاعات مجددی به دست آمد.

پژوهشگران دریافتند: حدود ۳۹۲ نفر از این گروه به دلیل ابتلا به ناتوانی جسمی یا بیماری نمی‌توانستند کار کنند. این تعداد تقریبا ۵/۵ درصد از کل جمعیت تحت بررسی بودند. آنها افرادی بودند که به دلیل بیماری یا نداشتن توان فیزیکی اغلب بیکار شده بودند.

تحقیقات نشان داد: یک چهارم از کودکانی که معلمانشان آنها را نگران، غمگین و ترسو می‌دانستند، یا دائما مریض بودند و یا از نظر جسمی دچار ناتوانی می‌شدند. این افراد هم چنین نسبت به افراد شاد از درد و رنج بیشتری شکایت می‌کردند.

چشم مصنوعی بینایی را به نابینایان باز می گرداند

مردی که ۳۰ سال پیش بینایی خود را از دست داده بود حالا با استفاده از چشم مصنوعی تکامل یافته ای که بر اساس الگوهای نوری کار می کند، قادر است نور را ببیند.به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، ران، ۷۳ ساله، ۷ ماه پیش در بیمارستان تخصصی چشم مورفیلد لندن مورد عمل جراحی قرار گرفت.او می گوید که می تواند با استفاده از چشم مصنوعی موسوم به” آرگس ۲ ” که برایش کار گذاشته اند، خطوط سفید روی آسفالت خیابان را دنبال کند یا جوراب هایش را جفت کند.
این چشم مصنوعی با استفاده از یک دوربین و پردازشگر که بر روی یک عینک آفتابی نصب شده، تصاویر دریافتی را به صورت بی سیم به یک گیرنده کوچک که بیرون چشم است می فرستند.
این گیرنده، اطلاعات دریافتی را با استفاده از یک سیم ظریف به الکترودهایی به شبکیه چشم می فرستد (شبکیه لایه ای از سلول های چشم است که نسبت به نور در بخش پشتی چشم عکس العمل نشان می دهند).

این الکترود ها تحریک می شوند و پیام را از طریق اعصاب بینایی، به مغز می فرستند. مغز هم الگوی روشنایی و تاریکی را بسته به اینکه کدام الکترود تحریک شده، تشخیص می دهد.
متخصصان امیدوارند بیماران به تدریج بیاموزند که الگوهای دیداری تولید شده با این چشم مصنوعی را برای خود به تصاویر معنادار تبدیل کنند.
این نوع چشم مصنوعی که توسط شرکت آمریکایی “دید دوم” تکمیل شده، تا کنون برای ۱۸ نفر کار گذاشته شده است. سه نفر از این افراد، بیمار بیمارستان تخصصی چشم مورفیلد در لندن هستند.
این نوع چشم مصنوعی برای کمک به افرادی مانند ران طراحی شده که به نوع خاصی از نابینایی دچارند، یعنی نوعی که در آن عامل وراثت موجب تحلیل رفتن شبکیه می شود، و مشکل با گذشت زمان گسترش می یابد.
۲۰ هزار تا ۲۵ هزار نفر در انگلیس به این نوع بیماری دچار هستند.
ران گفت: ۳۰ سال قادر به دیدن نبودم، همه چیز سیاه بود اما هم اکنون نور آمده و اینکه ناگهان می توانم نور را ببینم، فوق العاده است. من حالا می توانم جوراب های سفید، سیاه و خاکستری ام را از هم تشخیص بدهم.

لیندون دا کروز، پزشکی که ران را عمل کرده، گفت که پیشرفتی که در آزمایش این تکنولوژی جدید حاصل شده، دست اندرکاران را دلگرم کرده است.

به گفته او دو سال از طرح آزمایشی این تکنولوژی باقی مانده و هم اکنون در روزهای نخستین آن به سر می بریم، اما آزمایش های مداوم برای تضمین موفقیت این تکنولوژی، بسیار مهم است.

گرگویر کاسندای، از موسسه “دید دوم” هم در این باره گفت: ما تلاش می کنیم تا ببینیم با استفاده از این تکنولوژی چه میزان از بینایی را می توانیم به نابینایان بازگردانیم.

او هم معتقد است که این تکنولوژی هنوز به کار فراوان نیاز دارد.

این چشم مصنوعی از یک تراشه کامپیوتری و یک دوربین ویدیویی تشکیل می شود .
دانشمندان چگونگی عملکرد این دستگاه را به این شکل عنوان کرده اند که دوربین ویدویی در عینکی که فرد نابینا به چشم می زند، جای می گیرد و به تراشه ای که در پشت چشم قرار گرفته است، متصل می شود.

درواقع، دوربین تصاویر پیرامون را ضبط می کند و این تصاویر به تراشه مخابره می شود. تراشه نیز آنها را به علائمی که مغز قادر به تعبیر آنهاست، بر می گرداند.

البته آنها گفته اند که کیفیت تصاویری که چشم مصنوعی خلق می کند با تصاویر به وجود آمده توسط چشم واقعی تفاوت بسیاری دارد، اما با این وجود تصاویر می توانند آنقدر واضح باشند که شخص نابینا توانایی شناسایی چهره ها را به دست آورد و نابینایان می توانند با آموزش چگونگی تعبیر این تصاویر، از چشمان مصنوعی بهره ببرند.

گفتنی است، بر اساس بررسی های صورت گرفته، بیمارانی که به شایع ترین نوع نابینایی موسوم به “دژنرانس ماکولا” مبتلا هستند، شانس بیشتری به نسبت دیگر نابینایان دارند که چشم تازه ساخت در آنها بهتر کار کند.

البته این اولین بار نیست که از چشم مصنوعی برای بینایی استفاده می شود . نمونه دیگر آن در فروردین سال گذشته صورت گرفت .

گروهی از چشم پزشکان انگلیسی موفق شدند با استفاده از فناوری نوآورانه چشم مصنوعی که دارای کارکرد بینایی بود قدرت بینایی را به نابینایان بازگردانند.
چشم پزشکان بیمارستان «مورفیلدز آی» لندن که یکی از بهترین کلینیک های چشم پزشکی در این کشور است این فناوری نوآورانه را روی دو بیمار نابینا آزمایش کردند و در هر دو مورد به نتایج رضایت بخشی دست یافتند.

این دو بیمار کاملا نابینا بودند و از بیماری ارثی رنج می بردند که به شبکیه چشم آسیب می رساند و آن را تخریب می کند.

اکنون با کمک این فناوری این نابینایان می توانند بدون هیچ کمکی حرکت کنند و اشیاء را تشخیص دهند.

این تکنیک جدید که Second Sight Argus II نام دارد می تواند در مدت سه سال آینده در دسترس تمام نابینایان قرار گیرد.

استفاده از این تکنیک نیازمند عمل جراحی است. در این عمل جراحی یک پلاک فلزی باریک مجهز به حدود ۶۰ الکترود به عقب چشم پیوند زده می شود. یک دوربین ویدیویی کوچک که روی یک عینک آفتابی نصب شده است، تصاویر را به الکترودها ارسال می کند. این الکترودها از طریق اعصاب بینایی با مغز اتصال برقرار می کنند.

به گفته این محققان انگلیسی Argus II بینایی کامل را به بیمار بازنمی گرداند اما می تواند بینایی پایه را که به کمک آن می توان تفاوت نور و تاریکی را تشخیص داد اعطا کند.

در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار Argus I (نمونه قبلی این چشم مصنوعی) در یک چشم یک زن ۶۴ ساله آمریکایی پیوند زده شد.

این زن که از ۲۱ سالگی به بیماری تخریب شبکیه مبتلا و از ۵۰ سالگی کاملا نابینا شده بود در این خصوص اظهار داشت:«الان می توانم در خروجی اتاق را پیدا کنم، با نوه ام بازی کنم و به تنهایی به مرکز خرید بروم. زمانی که به نیویورک رفتم توانستم مجسمه آزادی را تشخیص دهم و در پاریس به تماشای برج ایفل رفتم. اکنون می توانم وقایعی را که در پیرامونم اتفاق می افتند احساس کنم».

در نمونه اول این چشم مصنوعی تنها ۱۶ الکترود استفاده شده بود درحالی که در نسل دوم این فناوری ۶۰ الکترود به کار رفته است.

۱۶ ماه قبل آزمایش این چشم مصنوعی روی گروهی از نابینایان مکزیکی انجام شد که نتایج این آزمایش نیز کاملا موفقیت آمیز بود.