.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

داروی فشار خون علائم ام اس را برطرف می کند

داروی فشار خون، علائم <ام اس> را برطرف می کند


محققان با مطالعه بر روی موش های آزمایشگاهی دریافته اند که داروهای فشارخون علائم بیماری <ام اس> را برطرف می کند و همچنین در بهبود این بیماری تاثیر امیدوارکننده ای دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است، داروی عمومی <لیسینوپریل> که با نام های تجاری <پرینیویل> یا <تنسوپریل> عرضه می شود مانع از فلج شدن موش های مبتلابه <ام اس> می شود. دکتر لارنس اشتیفن محقق دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا که سرپرستی این پژوهش را عهده دار بوده، خاطرنشان کرد: این دارو کاملاقدرتمند است و حتی می تواند علائم بیماری فلج را در موش های مبتلاشده بازگردانده و برطرف کند. همچنین عملکرد هورمون <آنژیوتنسین> را متوقف می کند. این هورمون باعث انقباض رگ های خونی و در نتیجه بالارفتن فشار خون می شود. بیماری <ام اس> زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه غلاف میلین محافظ سلول های عصبی را مورد حمله قرار می دهد و ارتباطات بین مغز و سایر قسمت های بدن را مختل می سازد.

داروی جدید ام اس

 
سازمان غذا و داروی آمریکا داروی اکستاویا (Extavia) را برای درمان مبتلایان به ام‌اس مورد تایید قرار داد
به گزارش هلث‌دی نیوز این دارو که ساخت شرکت نوارتریس است، برای مبتلایان به بیماری خودایمنی 
ام اس که بیماری آنها تازه تشخیص داده شده یا به تازگی عود کرده است، مورد تایید قرار گرفته است.
در بیماری ‌ام‌اس دستگاه ایمنی بدن به غلاف رشته‌های عصبی که پیام‌های الکتریکی را به مغز منتقل می‌کنند، حمله می‌کند. علائم بیماری ممکن است شامل مشکلاتی در کنترل عضلات،‌ بینایی، تعادل، دستگاه‌های حسی و کارکرد مغزی است.
عوارض جانبی رایج داروی اکستاویا، واکنش در محل تزریق، علائم شبیه آنفلوآنزا، سردرد و درد بدن است. این دارو باید در افراد مبتلا به افسردگی با احتیاط مصرف شود.
داروی اکتساویا یک شکل تجاری جدید از ماده تنظیم‌کننده دستگاه ایمنی، اینترفرون بی-یک بی، است که سال‌‌‌‌هاست که به عنوان درمان استاندارد ام‌اس به کار می‌رود.


کمبودویتامین دی درنیمی ازافرادزیر۴۰سال

کمبود ویتامینD در نیمی از افراد زیر 40 سال کشور
مرکز روماتیسم ایران اعلام کرد

اعتمادملی: مرکز روماتیسم ایران براساس یافته های یک پژوهش انجام شده در این مرکز اعلام کرد، بیش از 50 درصد افراد زیر 40 ساله در کشور از کمبود ویتامین D رنج می برند که این آمار با اندکی تفاوت در زنان بیشتر است.
    دکتر فرهاد غریب دوست رئیس مرکز روماتیسم ایران با اعلام این خبر گفت: این پژوهش که روی 89 بیمار مراجعه کنند به این مرکز در بهار و تابستان امسال صورت گرفته، بیانگر آن است که 54 درصد خانم های زیر 40 سال و 36 درصد بالای 40 سال دچار کمبود ویتامین D هستند. براساس همین تحقیق، این آمار در مردان زیر 40 سال 51 درصد و در بالای 40 سال 46 درصد اعلام شده است.
    دکتر غریب دوست ادامه داد: در مطالعات مشابه قبلی که توسط مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران در استان های گلستان، مشهد، شیراز، بوشهر، تبریز و چند شهر دیگر انجام شد، میزان کمبود ویتامین D حدود 44 تا 54 درصد- از کاهش متوسط تا کاهش شدید- گزارش شده بود که یافته های آن نزدیک به نتایج پژوهش اخیر است.
    به گفته او با توجه به این آمارها به طور متوسط 53 درصد مراجعه کنندگان به مرکز روماتیسم ایران در هر سن و با هر نوع بیماری (استخوانی و مفصلی)، دچار کاهش ویتامین D هستند که این هشداری بزرگ است.
    رئیس مرکز روماتیسم ایران درباره علت بالاتر بودن میزان ویتامین D افراد بالای 40 سال نسبت به افراد زیر 40 سال اضافه کرد: به نظر می رسد به دلیل مصرف مکمل های ویتامین D توسط گروه بالای 40 سال این افراد از سطح ویتامین D مناسب تری نسبت به جوان ترها برخوردارند.
    او با اشاره به اینکه در گروه مواد غذایی، ماهی ها به ویژه ماهی های دریای جنوب دارای بیشترین منبع ویتامین D هستند، یادآور شد: ماهی های سالمون، ساردین، کولی، تن و آزاد به ترتیب بیشترین میزان ویتامین D را دارا می باشند.
    بنابر اعلام غریب دوست، در گروه مکمل های غذایی، قرص های روغن کبد ماهی مهم ترین منابع ویتامین D به شمار می رود، که اصلی ترین منبع تامین ویتامین D نور خورشید است. او ادامه داد: تمامی سلول های بدن برای جذب ویتامین D گیرنده دارند و کاهش این ویتامین در بدن در مناطق مختلف بیماری های گوناگون ایجاد می کند که مهم ترین آن بیماری های استخوانی است.
    به گفته رئیس مرکز روماتیسم ایران در گذشته ارزش ویتامین D تنها به نقش تقویتی این ویتامین در استحکام استخوان ها شناخته شده بود، این در حالی است که امروزه رابطه کمبود ویتامین D با ایجاد بیماری های روماتیسم مفصلی، ریزش مو، ناراحتی های پوستی(به صورت اگزما)، ایجاد برخی سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، پستان و پروستات، بیماری MS، دیابت نوع یک و دو نیز مشاهده شده است.     او اضافه کرد: در مناطقی که به دلیل کمبود آفتاب، کاهش سطح ویتامین D وجود دارد. شیوع این سرطان ها نیز بیشتر و در مناطقی که نور خورشید بیشتر و سطح ویتامین D بالاتر بوده، این بیماری ها کمتر گزارش شده است.

شیردهی و ام اس

شیردهی شانس ابتلای مادران را به سه سرطان شایع سینه، تخمدان و دهانه رحم کاهش می دهد.
    به گزارش فارس عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام این خبر گفت: شیردهی خطر ابتلای مادران به بیماری های قلبی و عروقی را نیز کم می کند. همچنین شیردهی می تواند شانس ابتلای مادران را به ام اس که تا کنون هیچ درمانی برای آن شناخته نشده است، کاهش دهد. احمدرضا فرسار با بیان این که شیر هر مادر متناسب با نیازهای فرزند همان مادر است، افزود: شیر مادر مناسب ترین تغذیه برای ساختمان گوارشی نوزادان است و از مواد ایمنی بخش در مقابله با بیماری های عفونی و غیرعفونی مملو است و نوزاد را در برابر بیماری های این دوران ایمن می کند. وی تصریح کرد: میزان ابتلای نوزادان به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی ، عفونت گوش، اسهال و استفراغ، لنفوم که یک نوع سرطان روده است، دیابت و آسم و آلرژی دوران نوجوانی و NEC که یک بیماری کشنده دوران نوزادی است به کمک تغذیه با شیر مادر بسیار کم می شود. این متخصص کودکان با بیان این که تغذیه با شیر مادر از نظر رشد جسمی، روحی، عاطفی و اجتماعی بر نوزاد تاثیر بسزایی دارد، گفت: شیر مادر همچنین موجب افزایش ضریب هوشی نوزاد و رشد مغزی و جسمی مناسب می شود و دیده شده است که رفتارهای ضداجتماعی مانند خودکشی و دیگرکشی در کسانی که در دوران نوزادی با شیر مادر تغذیه شده اند بسیار کمتر از افرادی است که شیر خشک مصرف کرده اند.
    فرسار به هم خوردن تناسب اندام مادران در صورت شیردهی را القای دروغ کارخانجات شیرخشک و تاجران شیر دانست و تاکید کرد: ثابت شده است که تمام چربی هایی که در دوران بارداری زیر پوست مادر ذخیره می شود طی 2 سال شیردهی با یک فعالیت متوسط از بین می رود که این خود به تناسب اندام مادران کمک می کند.
    وی خاطرنشان کرد: شیردهی از نظر علمی و شرعی باید تا 2 سال ادامه پیدا کند