.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

نوشیدن شیردردوران بارداری خطربروز ام اس راکاهش میدهد


نوشیدن شیر در دوران بارداری خطر بروز ام اس را کاهش می دهد


گروه سلامت: براساس یافته های محقق ایرانی دانشگاه هاروارد، خطر بروز بیماری «ام اس» در نوزادان مادرانی که در دوران بارداری به میزان کافی شیر مصرف کرده یا در رژیم غذایی خود از ویتامینD استفاده کرده اند، کمتر است.
    به گزارش ایسنا، دکتر فریبا میرزایی، محقق دانشکده بهداشت عمومی هاروارد آمریکا پس از انجام پژوهش هایی در این خصوص گفت: خطر ابتلابه ام اس در میان افراد متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری خود به صورت روزانه 4 لیوان شیر مصرف کرده اند در قیاس با گروهی که به اندازه کافی از این ماده در رژیم غذایی خود بهره مند نبوده اند در حدود 56 درصد کمتر است. خطر ابتلابه «ام اس» در میان کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری به اندازه کافی ویتامین D مصرف کرده اند در قیاس با گروه دوم 45 درصد کاهش می یابد.
    نتایج این تحقیق که در آوریل سال جاری در نشست آکادمی آمریکایی عصب شناسی در تورنتو ارائه خواهد شد، می افزاید: روز به روز بر شواهد مبتنی بر تاثیر ویتامین D بر کاهش خطر ابتلابه ام اس افزوده می شود.
    مهم ترین منابع ویتامین D مواد غذایی مانند شیر و ماهی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را شامل می شود.
    
    

افسردگی در بیماران ام.اس

افسردگی در بیماران ام اس

افسردگی و بیماری ام اس نوعی رابطه پیچیده با هم دارند و هرکدام، دیگری را تشدید می کند. همچنین علائم ام اس و افسردگی در مواردی شبیه هم هستند و به همین دلیل، مشخص نیست که دقیقاً این علائم به دلیل خود بیماری است یا افسردگی.
    بروز افسردگی در افراد مبتلابه ام اس طبیعی است. در حقیقت علائم افسردگی در حدی که احتیاج به درمان و کمک گرفتن از پزشک باشد در نیمی از افراد مبتلابه ام اس دیده می شود.
    به عنوان مثال ام اس باعث می شود که فرد کمتر یا بیشتر بخوابد و احساس گیجی داشته باشد. ام اس باعث بروز خستگی غیرطبیعی می شود و کارایی فرد را کاهش می دهد. این مساله در بیشتر مواقع باعث بروز احساس گناهکاری می شود چرا که بیمار نمی تواند وظایف خود را در خانه و محل کار درست انجام دهد. همچنین نمی تواند کارهایی که دوست دارد مثل ورزش و فعالیت های فیزیکی مثل گذشته را انجام دهد. پس اگر شما بیماری ام اس دارید حتماً برای رفع افسردگی از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.
    
    علائم این نوع افسردگی موارد زیر را شامل می شود:
    احساس ناراحتی: فرد اکثر اوقات ناراحت، نگران و گریان است. این احساسات را خود فرد یا اطرافیان او متوجه می شوند.
    بی علاقگی: هیچ علاقه و میلی نسبت به چیزهایی که قبلاً دوست داشته ندارد.
    تغییر در اشتها: اشتهای فرد بسیار کمتر یا بیشتر از دوران قبل از بیماری می شود که بروز چاقی یا لاغری بدون رژیم خاص را در پی دارد.
    اختلالات خواب: برای خوابیدن ممکن است بسیار مشکل داشته باشد یا زیاد بخوابد.
    احساس خستگی: فرد دائم خسته است و برای انجام کارها انرژی کافی ندارد.
    احساس گناه: فرد احساس بی ارزش بودن و در نهایت گناهکار بودن دارد.
    مشکلات شناختی: در موارد پیشرفته تر بیماری، فرد در انجام فعالیت های روزانه و هنگام تصمیم گیری، تمرکز و ساماندهی افکار با مشکل مواجه می شود.
    افسردگی این افراد، ممکن است به دلیل تشخیص بیماری باشد. همان طور که این علائم و شرایط جدید توانایی های فرد را محدود می کند باعث ایجاد افسردگی نیز می شود. این افسردگی ممکن است به دلیل شرایط سخت و استرس هم باشد. طبیعی است که فرد مبتلابه ام اس به دلیل شرایط بیماری و نداشتن زندگی عادی و طبیعی این حس را خواهد داشت. واکنش دوستان و بویژه همسر بیمار، می تواند در ایجاد یا بهبود افسردگی بسیار کمک کند.
    تحقیقات نشان می دهد که 50 درصد مبتلایان به ام اس، علائم افسردگی خفیف یا شدید را دارند و 14درصد افرادی که ام اس دارند در تمام اوقات افسرده هستند.اگر این افسردگی درمان نشود می تواند صدمات جبران ناپذیری به فرد وارد کند.تنها راه مقابله با این شرایط، مراجعه به پزشک و تقویت اعتماد به نفس بیمار است. 


    

خطر ابتلابه ام اس تحت تاثیر فصل ها است



    نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که خطر ابتلابه بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروسیز) با فصل، تغییر می کند. محققان دریافته اند که این تاثیر فصلی توسط ژنی موسوم بهHLA - 15 * 1DRB تنظیم می شود. مطالعات نشان می دهد:در بسیاری از جوامع اروپایی نسخه ای از این ژن موسوم به15 * 1HLA-DRB با افزایش خطر بروز ام اس در ارتباط است و بر اساس یک پژوهش بزرگ روی بیماران مبتلابه ام اس در کشورهای کانادا، سوئد و نروژ، این نسخه در بین بیمارانی که متولد فصل بهار هستند، بیشتر است. به گفته محققان این یافته حاصل یک پژوهش استثنایی است که نشان می دهد چطور ژن ها و محیط در بیماری ام اس با هم تعامل می کنند. محققان می گویند: احتمالاویتامینD در بیان نسخه15*1HLA-DKB نقش دارد. به این ترتیب که اگر تولید ویتامینD در زنان باردار کاهش یابد، احتمال ابتلای فرزندان آنها به ام اس افزایش می یابد. در کشورهای اروپایی به دلیل کاهش تابش خورشید در فصل بهار و در نتیجه کاهش تولید ویتامینD، احتمال ابتلای متولدان فصل بهار به ام اس افزایش می یابد. 
     


    

پوشش بیمه ای بیماران صعب العلاج مشکل دارد



     عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پوشش بیمه ای بیماران صعب العلاج همچون بیماران سرطانی و خاص و ام اس دارای مشکلاتی است که باید برطرف شود. امیرحسین قاضی زاده، در گفتگو با ایسنا، افزود: در رابطه با بیماری های صعب العلاج و مشکلات مالی این بیماران، با تلاش دولت و مجلس، منابع هنگفتی به این کار تخصیص یافته است تا مشکل این بیماران به حداقل برسد، اما از آنجا که اقدامات درمانی در این گروه از بیماران پرهزینه است امیدواریم با کمک دولت و مجلس سرانه ها افزایش یابد چراکه سرانه درمان بسیار پایین است. وی ادامه داد: بیماری های صعب العلاج از آن دسته از بیماری هاست که تلاش شده در داروها، اقدامات جراحی و کمک به بنیاد بیماری های خاص و امثالهم به این بیماران کمک شود، جنس حمایت های وزارت بهداشت از این بیماران، مالی است که وزارت بهداشت باید با جذب منابعی که تخصیص داده شده، اقدامات و حمایت های لازم را انجام دهد. عضو کمیسیون بهداشت در مورد پوشش بیمه ای بیماری های صعب العلاج گفت: پوشش بیمه ای این بیماری ها هم مانند همه بخش های دیگر با مشکلاتی مواجه است، اگر بیمه ها به این بیماران کمک نکنند وضعیت بسیار نامطلوبی پیش می آید.