.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

رابطه عفونت با ام . اس

عفونت می‌تواند باعث ابتلا به بیماری ام.اس شود 

 تحقیقات جدید نشان می‌‌دهد عفونت می‌تواند در افراد مستعد خطر ابتلا به بیماری ناتوان کننده ام.اس را افزایش دهد

دانشمندان در بررسی‌های جدید خود متوجه شدند عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی باعث واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن شده که در نهایت بدن را مستعد ابتلا به ام.اس می‌کند.
اگر این تحقیقات به تائید نهایی برسد می‌تواند واکسن‌هایی ساخت که از پاسخ بدن به این عفونت‌ها پیشگیری کرده و به این ترتیب تعداد مبتلایان به این بیماری را کاهش داد.
پزشکان همواره در حال تلاش بودند تا به علت بروز این بیماری در انسان‌ها پی ببرند .تا کنون نزدیک به 100 هزار نفر در بریتانیا به بیماری ام.اس مبتلا شدند و تعداد بیماران هم‌چنان در حال افزایش است.
مبتلایان به ام.اس در راه رفتن و صحبت کردن مشکل دارند و هم‌اکنون هیچ روش درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد.
ام.اس در اثر تخریب مایلین ، یک لایه محافظتی که اطراف سیستم ایمنی مرکزی بدن را پوشانده است ، به وجود می‌آید.
تحقیقات قبلی نشان داده بود بعضی از افراد به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند.اما یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد در این افراد سیستم ایمنی بدن است که باعث تخریب این لایه محافظتی می‌شود.
تحقیقات روی موش‌ها نشان می‌دهد قرار گرفتن در برابر عفونت‌های باکتریایی باعث می‌شود که سلول‌های ایمنی بدن انسان وارد سیستم ایمنی مرکزی شوند ، در حالی که قبلا این سلول‌ها اجازه ورود به ناحیه را نداشتند.
فرانچسکو ریا از دانشگاه کاتولیک روم که این تحقیقات را انجام داده است گفت :تحقیقات بسیار بیش‌تری باید در این باره انجام شود تا به علت دقیق این بیماری در بدن انسان پی ببریم.اما شاید بتوانیم واکسنی بسازیم تا از پاسخ سیستم ایمنی بدن که مرتبط با ام.اس است پیشگیری کنیم.نتایج این تحقیقات در نشریات ایمنی شناسی به چاپ رسیده است. 

 

ام اس باعث سرگیجه و ضعف میشود

ام اس موجب سرگیجه و ضعفی می‌شود
بیماری ام اس سبب سرگیجه از نوع سرگیجه وضعیتی می‌شود که در این حالت چرخش در بستر یا تغییر وضعیت از حالت خوابیده و نشسته به حالت ایستاده سرگیجه را تشدید می‌کند.

احمد چیت ساز دانشیار گروه اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: یکی از بیماریهایی که موجب سرگیجه واقعی می شود بیماری ام اس است و اولین حمله ام اس می‌تواند فقط به صورت سرگیجه باشد و سرگیجه هم در شروع ام اس و هم در زمان عود بیماری ام اس شایع است.
 وی گفت: حدس میزان شیوع سرگیجه در ام اس به دلیل آنکه در بسیاری از موارد این علامت با سایر علائم بیماری ام اس هم پوشانی دارد مشکل است.
با بیان اینکه در مطالعه ای میزان شیوع سرگیجه را در ام اس 16 درصد گزارش شد چیت ساز تصریح کرد: در صورتی که شروع ام اس اولین بار با یک سرگیجه حاد همراه تهوع  واستفراغ و نداشتن تعادل طی را ه رفتن باشد تشخیص آن از بیماری و سیتوبلیت حاد (التهاب ساختمان تعادلی در گوش داخلی) مشکل است.
وی خاطرنشان کرد: مکانیسم ایجاد سرگیجه در ام اس برزو پلاک‌های میلین‌ زدا در شروع و یا در سیر بیماری در ساقه مغز، مخچه و مسیرهای ساقه مغز مخچه، ریشه‌ها و هسته‌ عصب هشتم و زاویه پل دماغی مخچه‌ای است که MRI روش تشخیص مناسب برای نشان دادن پلاک‌های ام اس در ساقه مغز و مخچه است.
چیت ساز یادآور شد: در ام اس حملات سرگیجه معمولاً خودبخود یا درمان با کورتن درمانی و یا درمان‌های علامتی برطرف می‌شود که در این صورت امکان عود مجدد وجود دارد

میگرن و ام.اس

رابطه فاکتورهای محیطی و ژنتیک با میگرن و ام اس


    زنانی که از سردردهای میگرنی رنج می برند بیشتر در معرض ابتلابه ام اس قرار دارند. محققان در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده اند 90 درصد افراد مبتلابه میگرن به ام اس مبتلانمی شوند زیرا ام اس نوعی بیماری نادر است اما این در حالی است که میگرن به خودی خود بسیار رایج بوده و هنوز هم نحوه ارتباط آن با بیماری ام اس به خوبی روشن نشده است.
    در پژوهش های انجام گرفته بیش از 116 هزار زن که 18 هزار نفر آنها از میگرن رنج می بردند مورد بررسی قرار گرفتند.
    پس از گذشت 16 سال 375 نفر آنها به بیماری ام اس مبتلاشدند که 82 نفر جزو مبتلایان به میگرن بودند. نتایج بررسی نشان داد کسانی که در ابتدای پژوهش میگرن داشتند 47 درصد بیش از سایرین در معرض ابتلابه ام اس قرار گرفتند.
    در ادامه محققان یادآور می شوند گاهی میگرن نیز از علایم بیماری ام اس به شمار می رود.
    اگرچه در بسیاری از مواقع میگرن به دلیل افسردگی روی می دهد،

نگاهی به دنیای پزشکی در سال گذشته

نگاهی به دنیای پزشکی کشور در سال گذشته : دستاوردهای نداشته  

نویسنده: دکتر بابک زمانی  

 

سالی که بر پزشکی ما گذشت بی تردید یکی از موفقیت آمیزترین دوران سال های اخیر بود. شواهد متعددی حاکی از آن است که در سال های اخیر ما توانستیم به درک بالاتری از کار و آموزش پزشکی دست یابیم. مهم ترین این شواهد این است که در سال گذشته هیچ کار بزرگ و محیرالعقولی اعلام نشد. این می تواند به این معنی باشد که ما توانستیم درک کنیم که پیشرفت های آموزشی و تحقیقاتی نیازمند پیش شرط ها و بسترهایی هستند که ما آنها را نداریم. دیگر کسی ادعا نکرد که نخاع یا حتی مغز پیوند می زند، دیگر کسی دارویی برای «ام اس» کشف نکرد و دیگر خبر پرسر و صدای کشف فلان داروی سرطان را در سیما مشاهده نکردیم اگرچه به تجربه و با نرخ پوست و گوشت ولی شاید دریافته باشیم که در جایی که اساساً امکاناتی برای تحقیقات به عنوان یک شغل یا یک وظیفه وجود ندارد، صحبتی از پیشرفت علمی نمی توان به میان آورد. در جایی که هیچ سلسله مراتب تشکیلاتی و سازمانی برای آموزش و تحقیقات پزشکی فراهم نیامده و کار علمی و آموزش پزشکی به همت عالی اعضای هیات علمی سپرده شده، جایی که ارتباط با مراکز علمی دنیا به منفذی باریک کاهش یافته صحبت از کشفیاتی که دانش بین المللی را ارتقا دهد، بیراهه یی بیش نیست. اما حادثه دیگر در همین راستا، انتشار نام بسیاری از متخصصان ایرانی در سایتی بود که مولفان مقالات کپی شده را افشا می کرد. اگر با همان خوش بینی شاید ساده لوحانه به این قضیه نگاه کنیم و بخواهیم از آن نتیجه یی مثبت بگیریم شاید بتوانیم به این نتیجه برسیم که اصل اساسی مقاله و انتشار مقاله در ارتقای علمی بی پایه است، سال هاست در دانشکده های ما ارائه مقاله آن هم مقاله تحقیقاتی تنها ملاک طلایی برای پیشرفت و ارتقای علمی محسوب می شود. مهم نیست که نویسنده مقاله کار روزمره درمانی و آموزشی خود را تحت چه شرایطی و با چه کیفیتی انجام می دهد تنها باید مقاله بدهد، چاپ کند، تاییدیه بگیرد. مهم نیست که آیا مراقبت و بازرسی آکادمیک قابل توجهی وجود دارد یا خیر، پس شاید این اکتشاف تلنگری باشد بر وضعیت علمی به خواب رفته ما، خود این می تواند نکته مثبت آغازینی باشد. کسی که به خطا راهی را رفته و همچنان در همان راه می پوید راهی طولانی تر در پیش دارد تا کسی که بیراهه را دریافته است. آری هنوز سیستم دولتی منظمی برای مداوا یا نگهداری بیماری های شایعی مثل آلزایمر یا سکته مغزی نداریم. اگرچه برخی اعمال جراحی بسیار پیشرفته را انجام می دهیم اما هیچ سیستم رجیستری و ثبت بیماری ها نداریم. آیا روزی به درکی از مفهوم تعادل به عنوان یکی از اساسی ترین اصول دانش پزشکی دست می یابیم؟ آری خبرهایی دلگرم کننده از راه می رسند. همین دیروز امتحانات دستیاری به دلیل تقلب گسترده لغو شد. اگر در این مورد هم با همان خوش بینی به موضوع نگاه کنیم به چه نتایجی دست خواهیم یافت؟ اذعان به تقلب خود جای امیدواری است،