.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

کورتن و ام.اس


کورتون

  کورتون نام عامیانه گروهی از داروهاست که خاصیت مسکن و تضعیف سیستم ایمنی بدن را داشته و در درمان تعداد زیادی از بیماری ها کاربرد دارند. نام علمی این داروها کورتیکواستروئید است و به شکل قرص، آمپول، اسپری و پمادهای موضعی در بازار وجود دارند.
    پردنیزولون، بتامتازون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون، تریامسینولون، هیدروکورتیزون وکلوبتازول همه از انواع کورتون ها هستند.
    برای درمان برخی از بیماری ها به عنوان مسکن فوری از انواع کورتون ها استفاده می شود. مثلادر حساسیت های شدید تزریق یک آمپول کورتون می تواند نجات بخش باشد یا در حملات شدید آسم استفاده از کورتون خوراکی یا تزریقی باعث باز شدن راه های هوایی و بهبودی می شود. در بسیاری از بیماری های پوستی حاد نیز پمادهای حاوی کورتون برای تسکین علامتی به کار می روند.
    موارد بی شماری از کاربرد این داروها در درمان درازمدت بیماری ها وجود دارد که قابل جایگزینی با هیچ داروی دیگری نیستند و به دلیل خاصیت تضعیف ایمنی کورتون ها استفاده وسیع از این داروها برای درمان بیماری های خود ایمنی صورت می گیرد. مثلابرای درمان روماتیسم مفصلی، انواعی از بیماری های کلیوی، نوعی از هپاتیت که هپاتیت خودایمنی نامیده می شود و انواعی از بیماری های پوستی مزمن استفاده از کورتون به مدت طولانی کاربرد دارد.
    درمان بیماری کرون که یک بیماری روده ای است و بیماری ام اس نیز در مراحل مختلف با کورتون ها صورت می گیرد.
    درمان طولانی مدت با کورتون اگرچه باعث رهایی بیمار از درد و رنج بیماری می شود، اما منجر به وابستگی و ایجاد عوارض متعدد می شود. برای فرار از این مشکل بزرگ اکنون شکل هایی از این دارو طراحی شده است که به صورت متمرکز روی قسمت خاصی تاثیر می گذارد و به این ترتیب با مقادیر کم اثرات خوب و موثری ایجاد می شود و عوارض به حداقل می رسند.
    اسپری های تنفسی مثال خوبی برای این فرم دارو هستند. اسپری بکلومتازون و فلوتیکازون در حال حاضر اساس درمان درازمدت آسم هستند و خوشبختانه عوارض بسیار کمی دارند. اسپری بینی این داروها نیز موجود است که با کمترین عارضه در درمان حساسیت های فصلی به کار می روند. در مورد بیماری های مفصلی نیز در صورتی که مصرف دارو لازم باشد، تزریق داخل مفصل موثرتر و با عارضه کمتری همراه است. اخیرا انواعی از کورتون موضعی به شکل انما برای درمان بیماری های روده ای نیز به بازار عرضه شده است.


دعا کردن ممکن است به بهبود بیماران کمک کند

اعتقاد به معنویت و دعا کردن ممکن است به بهبود بیماران کمک کند

 

ما عادت داریم از آخرین فن آوری ها ، جدیدترین یافته ها ،  و حتی تغییر نظر استراتژی درمان گزارش ارائه کنیم . اما گزارش زیر عجیبترین یافته پژوهشگران است . آنان می گویند تحقیقات جدید نشان می دهد دعا کردن برای بیمار واقعا می تواند موجب بهبود او شود.   

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دیلی میل ، پژوهشگران با انجام تحقیقاتی دریافته اند که قدرت دعا کردن می تواند به بهبود بیماران کمک کند؛ بویژه که اگر دعا کننده در نزدیکی فرد بیمار باشد این تاثیر بیشتر خواهد بود.
آنها در تحقیقات خود دریافتند در واقع بیمارانی که دچار نقایص بینایی و شنوایی بودند و در نزدیکی آنها دعا خوانده می شد، به طور چشمگیری بهبود یافتند.
نتایج این تحقیقات در نشریه پزشکی ‘Southern Medical منتشر شده است.

دعا کردن و اعتقادات مذهبی ، سازگاری فرد را با مشکلات بیشتر می کند و به این ترتیب با کاهش فشار های روحی- روانی بیمار ، طول عمر وی نیز افزایش می یابد .

پژوهش ها نشان می دهد داشتن یک شیوه زندگی مذهبی و ارتباط با دعا و نیایش می‌تواند باعث افزایش سلامت و بهبود بیماری‌ها شود.

تحقیقات دیگر نیز نشان می دهد دعا در عمل‌های جراحی بزرگ نیز نقش مهمی در بهبود بیمار دارد .اما آیا نگرش محققین و اعتقادات خود این افراد در نتیجه آزمایش و پژوهش تاثیر نداشته و موجب یک سو نگری نگردیده است ؟

این سوال همچنان باقی می ماند که آیا واقعا دعا و نیایش و نیروی شفابخش حاصل از آن موجب جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، حفاظت از گلبول های قرمز خون، تغییر حالت شیمیایی خون و افزایش اکسیژن رسانی توسط خون به اندام ها و نیز بهبود سریع تر زخم ها و جراحات پوستی می گردد .