.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ورزش و ام . اس

ورزش موجب رفع خستگی و سرعت راه رفتن مبتلایان به «ام.اس» می شود

نتایج یک بررسی نشان داد افزایش سرعت راه رفتن و کاهش خستگی از مزایای ورزش کردن در افراد مبتلابه «ام.اس» است. «ام.اس» یک بیماری مزمن و خودایمن است که با اختلال های متنوعی همراه بوده و در نهایت منجر به ناتوانی های پیشرفته و فلجی می شود؛ همچنین ضعف عضلانی و خستگی در این بیماران، کاهش فعالیت های روزانه را برای آنها در پی دارد.
    مطالعات نشان داده اند کیفیت زندگی افراد مبتلابه «ام.اس» پائین است و اگرچه ورزش بطور معمول برای این بیماران مورد قبول است، ولی تاثیرات آن ثابت نشده بود.
    اکنون یافته های جدید از افزایش سرعت راه رفتن بیماران مبتلابه «ام. اس» و کاهش خستگی آنها پس از ورزش حکایت دارد.

ام اس و حمایت های اجتماعی


    بیماری ام اس (مولیتپل اسکلروزیس) نیز یکی از شایع ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است. این بیماری در اثر تخریب رشته های عصبی ایجاد می شود و در اثر آن امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی شود و علایم مختلف بیماری ام اس ظاهر می شود.
    علایم بیماری ام اس بسیار متغیر است. این علایم بسته به این که چه منطقه ای از سیستم اعصاب مرکزی گرفتار شده، متفاوت است. الگوی بیماری ام اس از هر فردی به فرد دیگری متفاوت است. این علایم حتی در یک فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می کند. اختلالات بینایی، اختلالات حسی، خستگی، مشکلات مثانه و اختلال در اجابت مزاج، اختلالات تعادل، سفتی عضلات، اختلالات تکلم، مشکلات جنسی، اختلالات شناختی و حساسیت به گرما برخی از علایم شایع این بیماری محسوب می شوند.
    آمار دقیقی از بیماری ام اس در ایران وجود ندارد، ولی احتمال داده می شود که حدود 40 هزار بیمار در ایران وجود داشته باشد که آمار بسیار بالاو قابل توجهی است و متاسفانه این آمار در حال گسترش است.اکثر افراد مبتلابه ام اس نیاز به حمایت های اجتماعی و خانوادگی دارند. هزینه بالای دارو همواره یکی از بزرگ ترین معضلات مبتلایان به ام اس بوده است که بسیاری از عهده پرداخت آن برنمی آیند. علاوه بر آن این بیماران بنا به شرایط خود در مقاطعی یا بصورت دائم نیازمند مراقبت هستند.
    علاوه بر حمایت های دولتی از مبتلایان به ام اس که آنها را در زمره بیماران خاص قرار داده است، در حال حاضر بخش غیردولتی نیز توانسته است در زمینه این بیماری به فعالیت بپردازد. انجمن ام اس تنها سازمان غیردولتی حمایت کننده از این بیماران است. این انجمن با مشکلات زیاد و کمک چند نیکوکار، سال 1378 تاسیس شد و در حال حاضر نیز به برگزاری برنامه های آموزشی، اطلاع رسانی و چاپ مجله خاص این بیماری، ارائه خدمات تخصصی و انجام فعالیت های دیگری برای بیماران مشغول است. شاید انجمن بدون پشتوانه مالی قابل توجه نتواند کاری اساسی برای این بیماران بکند یا مشکلات اساسی آنها را کم کند اما حداقل فضایی مهیا می کند تا آنها با همدردان خود آشنا شوند و با دیدار و رابطه مداوم با یکدیگر احساس تنهایی نکنند. همچنین با تشکیل جلساتی که پزشکان سخنرانی می کنند بیماران را از نظر روانی آماده تر می کنند. با وجود این، به نظر می رسد تنها فعالیت یک انجمن برای آموزش های ترویجی در جهت بهبود وضعیت زندگی اجتماعی بیماران مبتلابه این بیماری کافی نیست و جای آن دارد که انجمن های مردم و نهادها فعالیت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

ام اس و سیگار

بررسی پژوهشگران علوم پزشکی نشان می دهد، سیگاری‌هایی که یک بار دچار حمله “ام . اس” شده‌اند، در مقایسه با افراد غیرسیگاری بیشتر احتمال بروز حمله دوم را دارند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  سیگاری‌هایی که یک بار دچار حمله ام اس شده‌اند، نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر احتمال بروز حمله دوم را دارند. بنابراین ترک سیگار یکی از راه‌های پیشگیری از حملات ام اس است.

        
ترک کردن سیگار یکی از راه‌های پیشگیری از حملات ام اس است ضمن آنکه در مبتلایان به این بیماری، یک سوم حملات به دنبال ابتلا به عفونت‌ها به ویژه سرماخوردگی بروز می‌کند و بیمار باید از تماس با مبتلایان به سرماخوردگی دوری کند و در فصل‌ شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا نکات بهداشتی عمومی را رعایت کند.

همچنین مبتلایان به ام اس تا حد امکان باید از فشارهای عصبی و اضطراب دوری کنند چون این عامل در بروز یا تشدید حملات ام اس موثر است.

ام اس نوعی بیماری عصبی است که به علت تخریب غلاف سلول های عصبی ، موجب اختلال در انتقال پیام های عصبی و بروز اختلالات حرکتی و حسی در بیماران از جمله فلج اندام ها می شود .

پژوهشی که در گروهی از مبتلایان به ام اس انجام گرفته است نشان می دهد شمار زیادی از این بیماران سابقه تماس با دود سیگار همسر یا اطرافیان خود را دارند.

بر اساس این پژوهش، تماس با دود سیگار، بروز حملات ام اس را نیز در بیمارانی که پیش تر به این عارضه مبتلا شده اند افزایش می دهد .

بیماری MS بیماری است که مجموعه ای از عوامل در ابتلا و بروز آن ، دخیل می باشند.این بیماری نیاز به استعداد ژنتیکی و زمینه ژنتیکی خاص دارد . ژن های ایمنی و سایر ژن ها در بیماری ، نقش دارند .

سیستم ایمنی بدن و پیدایش و پیشرفت بیماری ، نقش مهمی دارد.سلول های T پادتن ها ، آنتی بادی و ماکروفاژها در بروز بیماری نقش دارند.عوامل محیطی مثل ویروس ها ، باکتری ها ، آلودگی ها و سموم محیطی و یکسری عوامل ناشناخته نظیر استرس ، فشار و هیجانات روحی ، زندگی ماشینی ، داروها ، غذاها و … نیز مطرح می باشند.
در حال حاضر در دنیای پزشکی ،مسایلی نظیر ژنتیک ، سرطان ریال ایدز و …مورد توجه خاص قرار گرفته که بیماری MS نیز در این ردیف می باشد. بویژه در طول ۵-۶ سال اخیر ، دیدگاه های درمانی MS تغییر یافته است و قطعاً در آینده نیز مطالب جدیدتری افزوده خواهد شد.