.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

نقدی بر فیلمهای مرتبط با بیماری ام اس

زمانی برای تقابل مرگ و وفاداری

شاید اگر بخواهیم آثار نمایشی سیروس مقدم را مفهوم شناسی کنیم بیش از هر چیز به مفهوم خانواده و روابط و مناسبات آن می رسیم. این عنصر چه در سریال سازی و چه در تله فیلم « زمانی برای شخم زدن» که چند روز قبل از شبکه یک سیما پخش شد، قابل ردیابی است. در اینجا نیز قصه، درباره زوجی روایت می شود که پس از 27 سال زندگی مشترک در موقعیتی قرار می گیرند که تصمیم خود را درباره جدایی از یکدیگر عملی کنند.
    آنها سال ها در کنار هم زندگی کردند تا تنها فرزندشان سر و سامان گرفته و بعد از یکدیگر جدا شوند تا به اصطلاح دخترشان برچسب بچه طلاق نگیرد، اما اینک در آستانه عملی کردن خواسته خود با مسائلی مواجه می شوند که در یک بازخوانی خاطرات به اتفاقاتی جدید منجر می شود. کارگردان برای ارائه اطلاعات اولیه درباره قصه و شخصیت های آن از دیالوگ بدون تصویر در تیتراژ استفاده می کند تا به واسطه بگو و مگوهایی که بین سعید و مینا رد و بدل می شود مخاطب در جریان ماجرا قرار گیرد. ضمن این که در روایت قصه نیز از روش دایره ای استفاده می شود. به این شکل که ابتدا و قبل از تیتراژ ناهید (زن دوم) را در حال درد دل کردن با پسرش سهیل می بینیم که بار دیگر در اواخر فیلم به همین نقطه از داستان می رسیم و متوجه می شویم که حرف های ناهید چه معنایی داشته است؛ آنجا که به دنیا انتقاد می کند که چرا او را در موقعیتی قرار داده که ساخته شدن زندگیش به قیمت انتظار برای مرگ زنی دیگر باشد. در پس این قصه تلخ، موقعیت تلخ تر زنان به تصویر کشیده می شود. از یک سو ناهید که به دلیل تصمیم برای ازدواج مجدد از سوی خانواده شوهرش تحت فشار است و دوم مینا که اینک پس از سال ها زندگی با همسرش باید تن به جدایی و تنهایی بدهد. در واقع فیلم به شکل تلویحی و در لایه درونی تر خود به وضعیت شکننده زنان دربسترنظام اجتماعی و خانوادگی پرداخته و محدودیت ها و مصائب آنان را بازنمایی می کند و بدون این که دچار شعارزدگی شده و به فمینیستی بصری بدل شود. هرچند که در ترسیم موقعیت تراژیک داستان شاهد یک نوع سانتی مانتالیسم ایرانی هستیم و این که همیشه برای پشیمانی و متاثر شدن باید پای یک بیماری در میان باشد. این که تصمیم گیری مینا و سعید منطقی است یا غیرعقلانی هیچ ربطی به بیمار بودن مینا ندارد چون بازگشت سعید و اساسا پیشمان شدن از تصمیم اش بیشتر به یک ترحم و دلسوزی شباهت دارد تا یک ندامت روحی و اخلاقی. این نقد را با این سوال می توان مطرح کرد که اگر مینا دچار بیماری ام اس نمی شد و فرصت چندانی برای زنده بودن نداشت آیا بازهم سعید به همان نتایج و تحول اخلاقی می رسید؟ یا حتی اگر سعید به دلیل بیماری مینا که اینک زمان چندانی برای زندگی ندارد، از تصمیم خود پشیمان شده تا چه حد از حیث روانشناختی باورپذیر بوده و اصلاتا چه زمانی دوام خواهد آورد؟ هرچند که بازی های خوب آتیلاپسیانی و همسرش(فاطمه نقوی) و موقعیت عاطفی که به واسطه جنس بازی و نوع روابط آنها ایجاد شده به خلق فضای دراماتیک و باورپذیر برای مخاطب کمک کرده و تا حدودی این ضعف را جبران می کند.
    نکته: بازگشت مجدد ناهید به مسیر قبلی زندگی و یافتن اهداف جدید، تلنگر و پیامی است برای مخاطب که انگیزه ها و آرزوهای زیادی برای ادامه زندگی وجود دارد و خوشبختی به پایان خود نرسیده است
    زمانی برای شخم زدن مثل بسیاری از کارهای سعید نعمت الله (نویسنده فیلمنامه) هم واجد یک فضای تلخ و تراژیک در پرداخت درام و شخصیت پردازی است و هم دیالوگ نویسی در آن به عنصری برجسته تبدیل شده است. با این حال او سعی کرده تا کمی از دیالوگ نویسی های شاعرانه و فلسفی دوری کند و دیالوگ ها را به سمت روزمرگی های معمولی بکشاند. با این حال زیبایی شناسی ویژه نعمت الله در دیالوگ نویسی را می توان در اینجا نیز ردیابی کرد، بویژه در موقعیت های تلخ داستان؛ موقعیت هایی که البته واجد منطق روانشناختی بوده و صرفا به یک موقعیت نمایشی تقلیل نمی یابد. مثلاجایی که سعید به ناهید دروغ می گوید که شناسنامه اش را نیاورده و قصد دارد دلیل این دروغ را بگوید، ناهید می گوید دلیل، زشتی دروغ را قشنگ می کنه؟ جملاتی از این دست بارها در لابه لای دیالوگ ها شنیده می شود که شناسنامه کارهای نعمت الله است.
    زمانی برای شخم زدن اگر چه در ظاهر روایتی موازی را به شکل پازل گونه برای طرح و بیان قصه خود به کار می برد اما حجم و اندازه این توازن فاقد تناسب لازم است. به این معنی که موقعیت ناهید به عنوان یک طرف ماجرا و مسائلی که او با خانواده همسر سابقش در ارتباط با ازدواج مجددش داشته به حال خود رها شده و کمتر به دلایل شخصی و روانشناختی ناهید برای ازدواج با سعید پرداخته است. از یک سو شخصیتی که از ناهید به تصویر کشیده می شود در ظاهر زنی مذهبی و منطقی به نظر می رسد که براساس خواسته های خود تصمیم به ازدواج مجدد نگرفته اما سعید هم از حیث شخصیتی با وی تناسب ندارد و هم از لحاظ سنی و مالی. این عدم تناسب به این تصور در مخاطب دامن می زند که او به دلیل موقعیت مالی و اجتماعی سعید، قصد چنین کاری را دارد. زمانی برای شخم زدن در نهایت به غفلت و بی خبری همسران از یکدیگر و تنهایی و تلخی ناشی از آن ارجاع داده شده، اما در پایان با بازگشت مجدد ناهید به مسیر قبلی زندگی و یافتن اهداف جدید، تلنگر و پیامی است برای مخاطب که انگیزه ها و آرزوهای زیادی برای ادامه زندگی وجود دارد و خوشبختی به پایان خود نرسیده است. گاه شخم زدن گذشته می تواند آدمی را برای شکوفه زدن دوباره آماده کند.

ام اس و تغذیه


حفظ رطوبت پوست با سبزی خوردن

    تربچه یکی از غنی ترین منابع آهن، کلسیم و سدیم در بین سبزیجات رایج است. برگ های تربچه حاوی مقدار بیشتری کلسیم، فسفر، ویتامین ث و پروتئین است. علاوه بر این، این برگ ها ملین بوده و مدر است.
    تربچه حاوی ویتامین ث، آنتی اکسیدان و ضدالتهاب است و مطالعات نشان داده به دلیل خواص ضدالتهابی دارای تاثیرات مثبتی بر علائم آسم است.
    پتاسیم تربچه نیز احتمال ابتلابه سنگ کلیه و سکته را کم می کند. همچنین مصرف تربچه در برنامه غذایی همراه با سایر میوه و سبزیجات به طور چشمگیری خطر ابتلابه اسکلروز متعدد یا ام اس را کاهش می دهد.     آب تربچه در درمان تشکیل سنگ کیسه صفرا (کوله لیتیاز) مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در جلوگیری از تشکیل سنگ صفراوی مفید است. برگ تربچه همچنین در درمان زخم ها و برای تمیز کردن آنها به کار می رود.
    تربچه مدر بوده و در درمان مشکلاتی مانند التهاب مثانه، اختلالات ادراری و عفونت های کلیوی از آن استفاده می شود. علاوه بر این سطح قند خون را کم می کند و برگ های آن در کنترل دیابت کاربرد دارد. مصرف تربچه برای کبد و معده مفید است و به دلیل برخورداری از خاصیت مسمومیت زدایی در تصفیه خون موثر است. میزان اکسیژن رسانی به خون را افزایش می دهد و از این رو در درمان یرقان تاثیرگذار است.
    تربچه کم کالری و در عین حال سیرکننده است، از این رو گزینه مناسبی برای رژیم های غذایی کاهش وزن محسوب می شود. خاصیت مسمومیت زدایی ویتامین ث، فولیک و آنتوسیانین موجود در تربچه باعث شده تا از آن در درمان بسیاری از انواع سرطان مانند روده، کلیه، معده و... استفاده شود.
    ویتامین ث، فسفر، روی و تعدادی ویتامین از گروه ویتامین ب موجود در تربچه برای پوست مفید بوده و به حفظ رطوبت پوست کمک می کند و خشکی، ترک و قرمزی پوست را نیز از بین می برد. تربچه ضدخارش است و از این رو در درمان محل گزیدگی حشرات و زنبور مفید است و درد و التهاب ناحیه گزش را کاهش می دهد. نوشیدن آب تربچه همراه با نمک سیاه (نمک تصفیه نشده و حاوی املاح) برای کاهش تب و حرارت بدن مفید است. این گیاه برای سیستم تنفسی نیز مفید است. سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و جریان خون را بهبود می بخشد.

وقتی همه چیز دور سرمان می چرخد


اگر سرگیجه همراه با علائمی مانند دوبینی، سردرد، ضعف و اشکال در تکلم باشد، باید جدی گرفته شود

سرگیجه حالتی است که فرد احساس می کند محیط اطراف به دور سرش در حرکت یا چرخش است و یا این که محیط اطراف ثابت است، اما خودش در حال حرکت یا چرخش است. همین احساس حرکت یا چرخش است که سرگیجه واقعی را از «سبکسری» متفاوت می کند. در سبکسری بیمار احساس عدم تعادل می کند، اما احساس حرکت وجود ندارد.سرگیجه حمله ای خوش خیم، شایع ترین شکل سرگیجه است. در این حالت با حرکت ناگهانی در یک جهت خاص بیمار دچار سرگیجه شدیدی می شود که در حد چند ثانیه طول می کشد و با بی حرکت ماندن بیمار مشکل در مدت کوتاهی برطرف می شود.
    
    علل سرگیجه
    کریستال ها:علت سرگیجه کنده شدن کریستال هایی است که به طور طبیعی در گوش داخلی ما وجود دارد. این کریستال ها ممکن است به دلیل ضربه به سر یا به طور خودبه خود از محل خود کنده شوند و در مایعی که گوش داخلی را پر کرده است، شناور شوند. شناور شدن آنها باعث سرگیجه می شود. این ذرات شناور در حین گردش خود به طور تصادفی و به تدریج به محلی که کنده شده اند می چسبند و در نتیجه علائم بیمار به تدریج بهتر می شود تا این که تمام این ذرات به جای خود بچسبند و علائم کاملابهبود یابند.
    اما باید توجه داشت چسبیدن آنها به جای خود به سفتی و محکمی حالت اولیه خود نیست، لذا با ضربات و حرکات فیزیکی نه چندان شدید باز هم این ذرات ممکن است کنده شوند و مجددا بیمار دچار سرگیجه شود. درمان این نوع سرگیجه استفاده از داروهای کم کننده احساس سرگیجه مثل دیمن هیدرینات، پرومتازین یا دیازپام است.
    لابیرنتیت:سرگیجه ممکن است به دلیل التهاب گوش داخلی که به آن «لابیرنتیت» گفته می شود، عارض شود. این نوع سرگیجه به طور ناگهانی شروع می شود و ممکن است با کاهش شنوایی نیز همراه باشد. شایع ترین علت لابیرنتیت عفونت ویروسی یا باکتریایی گوش داخلی است.
    منییر:بیماری «منییر» با 3 علامت حمله سرگیجه، وزوز گوش و کاهش شنوایی مشخص می شود. مبتلایان به این بیماری به طور ناگهانی دچار سرگیجه شدید، کاهش شنوایی و وزوز گوش می شوند. با گذشت چندین روز علائم برطرف می شود و مبتلایان برای مدتی هیچ علامتی ندارند. با گذشت مدت زمان دیگری مجددا علائم فوق الذکر ظاهر می شوند. علت «منییر» افزایش فشار مایع گوش داخلی است.
    هر وقت فشار مایع گوش داخلی بالابرود، علائم بیماری مجددا ظاهر می شوند. برای درمان این بیماری علاوه بر درمان علامتی لازم است بیمار رژیم غذایی کم نمک و کم چرب داشته باشد. داروهایی که دفع ادرار را افزایش می دهند نیز برای درمان این بیماری سودمند است.
    تومور بافت عصبی:نورینوم آکوستیک نیز یک تومور بافت عصبی است که می تواند باعث سرگیجه شود. علاوه بر سرگیجه مبتلایان به نورینوم آکوستیک احساس وزوز گوش و کاهش شنوایی یک طرفه نیز دارند.سرگیجه ممکن است ناشی از کاهش جریان خون به قاعده جمجمه باشد. خونریزی مخچه با سرگیجه، سردرد، اشکال در راه رفتن و ناتوانی در نگاه کردن به یک سمت مشخص می شود.
    هنگامی که احتمال گرفتاری بافت عصبی و مغز به عنوان عامل ایجاد سرگیجه مطرح است، انجام ام آر آی و مشاره با نورولوژیست یا جراح مغز و اعصاب نیز الزامی است.غالبا علامت اولیه در بیماری ام اس نیز سرگیجه است که معمولاشروع ناگهانی دارد.
    آسیب مغزی:ضربه به سر و آسیب گردن نیز ممکن است منجر به سرگیجه شود که معمولابه خودی خود خوب می شود.میگرن که نوعی سردرد شدید است نیز ممکن است باعث سرگیجه شود که در این صورت معمولابیمار بعد از سردرد شدید دچار سرگیجه می شود و بیمار معمولاسابقه سردرد و سرگیجه های مشابه را ذکر می کند.
    دیابت:دیابت می تواند منجر به تصلب شرائین شود و این امر به نوبه خود می تواند باعث کاهش جریان خون مغز ی شده و این امر باعث سرگیجه شود.
    اگر هرگونه سرگیجه یا عدم تعادل دارید، لازم است به پزشک مراجعه کنید. سرگیجه در اغلب موارد خطرناک نیست و با دارو به راحتی درمان می شود. اگر همراه با سرگیجه علائم دوبینی، سردرد، ضعف، اشکال در تکلم، حرکات غیرطبیعی چشم، تغییر سطح هوشیاری و اشکال در راه رفتن یا کنترل دست و پا نیز وجود داشته باشد، لازم است بررسی بیشتری صورت پذیرد.
    
    معاینه و آزمایشات
    شرح حال و معاینه برای تشخیص علت سرگیجه بسیار سودمند است. نوع احساس سرگیجه، سایر علائم همراه آن و مدتی که این علائم وجود دارند به تشخیص کمک می کنند. انجام سی تی اسکن یا ام آر آی مغزی نیز سودمند است. آزمایش خون برای بررسی میزان قند و چربی خون و تهیه نوار قلب برای اطمینان از منظم بودن ریتم قلب نیز ممکن است، ضروری باشد.
    
    درمان با مشورت پزشک
    شما فقط در صورتی مجاز به درمان خودسرانه سرگیجه در منزل هستید که قبلاهمین مشکل را تجربه کرده و به پزشک مراجعه کرده باشید و علت آن تشخیص داده شده باشد. به طور کلی قرص دیمن هیدرینات، پرومتازین و دیازپام برای کاهش علائم سرگیجه بسیار سودمند هست. اما نوع درمان بستگی به علت سرگیجه دارد. در مواردی که سرگیجه ناشی از عفونت گوش میانی باشد، لازم است برای بیمار آنتی بیوتیک مناسب نیز تجویز شود.