.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

رقابت ایران با آمریکا و آلمان در فرآوری سلول های جنینی


از این فناوری برای درمان دیابت، ام اس و ضربه های مغزی استفاده می شود

وزیر بهداشت گفت: فناوری فرآوری سلول های جنینی در ایران قابل قیاس با کشورهای آمریکا و آلمان است.
    
    به گزارش مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم رونمایی از طرح فناوری فرآوری سلول های جنینی با بیان این که ایران از معدود کشورهایی است که به فناوری فرآوری سلول های جنینی دست یافته است، افزود: از این فناوری برای درمان بیماری هایی مانند دیابت، ام اس و موارد مربوط به بیماری ها و ضربه های مغزی استفاده می شود.
    وی با اعلام این که استفاده از فناوری فرآوری سلول های جنینی برای درمان بیماری ها را از سال 86 در کشور آغاز کرده ایم، تصریح کرد: در مورد استفاده از این فناوری در درمان بیماران دیابتی به نتایج خوبی دست یافته ایم که این پیشرفت ها قابل قیاس با کشورهایی مانند آلمان و آمریکاست.
     دستجردی افزود: این روش درمانی روی 100 بیمار دیابتی مورد استفاده قرار گرفته است که نتایج آن نشان می دهد تعدادی از این بیماران از 8 ماه تا 2 سال از استفاده از انسولین بی نیاز شده اند. 
        وزیر بهداشت گفت: در مورد بیماران ام اس نیز این روش روی 6 بیمار انجام شد که در مورد یکی از بیماران بهبود قابل توجهی مشاهده شده است.
    
    وی ادامه داد: همچنین در مورد بیماران ترومای سر هم این روش بر روی 5 بیمار انجام گرفته که نتایج درمان روی یکی از بیماران خوب بوده است.
    
    هفته گذشته با حضور چند نفر از محققان و دانشمندان علم ژنتیک و دست اندرکاران طرح فناوری فرآوری سلول های جنینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تندیس دستیابی به این فناوری توسط رئیس جمهور رونمایی شد.
    

سلول درمانی بدون هزینه در آینده

وزیر بهداشت: در آینده بیماران را با استفاده از فناوری سلول درمانی بدون دریافت هزینه درمان می کنیم


گروه اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای پیوندهای جدید و استفاده از فناوری سلول درمانی می توانیم در آینده بیماران را بدون دریافت هزینه درمان کنیم.
    دکتر مرضیه وحیددستجردی افزود: بیش از 100 بیمار دیابتی، شش بیمار ام اس و 10 بیمار مغزی را از طریق سلول های بنیادی تحت درمان قرار داده ایم.
    وی اظهار داشت: نتیجه ای که از این روش درمانی گرفتیم با نتایج سه یا چهار کشور دنیا در این زمینه برابر بوده است. وزیر بهداشت تصریح کرد: باید در مراکزی سرمایه گذاری کنیم که ساختار، قابلیت ها و نیروی انسانی لازم را دارند از این رو 11 دانشگاه در کشور به طور خاص به موضوع سلول درمانی می پردازند.
    وحید دستجردی ایران را جزو کشورهای پیشرو در موضوع سلول های بنیادی خواند و افزود: ایران رتبه 31 را در بین کشورهای دنیا در حوزه محصولات علمی و فناوری دارد. وزیر بهداشت با اشاره به این که 96 درصد داروها و 70 درصد مواد داروها را در کشور تولید می کنیم، گفت: اکنون 15 قلم دارو را در دست تولید داریم که در آینده نزدیک به تولید می رسد و 370 میلیارد تومان برای کشور صرفه جویی ارزی دارد.
    معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز گفت: روش جدید سلول درمانی با منشا سلول های جنینی، نوآوری و دستاورد بزرگی برای کشور و باعث توسعه علوم و گسترش فناوری های مرتبط شده است.
    نسرین سلطانخواه افزود: باید نگرش خطی را در روند توسعه علم و فناوری، تغییر داده و نگرش سیستمی و نظام مند را جایگزین آن کرد.

کهریزک و ام اس

مردم 85 درصد هزینه های آسایشگاه خیریه کهریزک را تامین می کنند     آسایشگاه خیریه کهریزک سالانه 5/13 میلیارد تومان در بخش های مختلف از جمله عمران، نگهداری، دستمزد و حقوق کارکنان هزینه می کند که 85 درصد آن از طریق کمک های مردمی تامین می شود. به گزارش خبرنگار محمدرضا صوفی نژاد، مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک در نشست خبری روز گذشته که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد ضمن بیان این مطلب گفت: در حال حاضر تعداد یکهزار و 750 مددجو، سالمند و بیماران ام اس در مرکز خیریه کهریزک نگهداری می شوند که هزینه نگهداری هر یک ماهانه 700 تا 900 هزار تومان است. وی با بیان اینکه 15 درصد از اعتبارات این موسسه نیز از طریق دستگاه های دولتی تامین می شود، افزود: سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به ترتیب ماهانه 120 و 32 هزارتومان به ازای هر مددجویی که معرفی می شود، پرداخت می کنند.

درمان ام اس در ایران

درمان بیماری های صعب العلاج با سلول های بنیادی
موفقیت تازه محققان علوم پزشکی


محققان علوم پزشکی ایران برای نخستین بار در کشور به روشی برای درمان بیماری های صعب العلاج مثل دیابت، ام اس و بعضی بیماری های نقص سیستم ایمنی بدن با استحصال سلول های بنیادی جنین های 12 تا 16 هفته ای سقط شده دست یافتند.
    معاون مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این روش درمانی یک نوع درمان منحصر به فرد با استفاده از سلول های بنیادی جنینی و استحصال این سلول هاست که از آن برای درمان بیماری های صعب العلاج می توان استفاده کرد.
    رامین حشمت افزود: این روش درمانی تاکنون در درمان دیابت نوع یک موفقیت آمیز بوده است و استفاده از این روش درمانی برای درمان بیماران مبتلابه ام اس، افراد دچار مشکلات عضلانی و عصبی مثل مبتلایان به بیماری دیستروفی روشن یا مبتلایان به سیروز کبدی، همچنین افرادی که به علت تروماهای متعدد دچار کاهش سطح هوشیاری شده اند، در ICU بستری هستند یا نقص سیستم ایمنی بدن دارند، نیز در مرحله تحقیق است.
    حشمت افزود: مهمترین خصوصیت این روش منحصر به فرد این است که با استفاده از سلول های جنینی سقط شده که سن کمی دارند و بین 12 تا 16هفته از عمر آنها می گذرد و به علت زیست پذیری آنها امکان رد پیوند آن بسیار کمتر است، صورت می گیرد.
    این محقق ایرانی گفت: در این روش درمانی از سلول های جنینی جنین های 12 تا 16هفته ای سقط شده که به علت بیماری مادر سقط قانونی برای آنها انجام شده است استفاده می شود، اگرچه ورودی های ما برای در اختیار داشتن این جنین ها کم است، اما به هر حال محدودیتی برای تامین این جنین ها نداریم و این منبع در دنیا به میزان کافی وجود دارد.
    وی ادامه داد: هم اکنون مرکز غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران امکان ارائه این خدمت را برای عموم مردم ندارد، اما بعد از رونمایی از این دستاورد جدید علمی از متقاضیان درمان با این روش که به دیابت نوع یک مبتلاهستند و حداقل 7 سال سن دارند، ثبت نام می کنیم.
    به گفته حشمت این روش مشابه خارجی دارد، اما روش های مشابه خارجی دقیقاً مثل این روش نیست و روش ایرانی درمان این بیماری ها با استفاده از سلول های جنینی با موفقیت های بیشتری همراه بوده است.
    وی ادامه داد: برنامه ای برای ثبت PATENT این روش ایرانی نداریم و بیشتر از طریق ارائه مقالات علمی این روش جدید درمان محققان ایرانی را به دنیا معرفی می کنیم.