.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

انزوای طولانی مغز را جامعه ستیز می کند

انزوای طولانی مدت می تواند بر تغییر شکل مغز تاثیرگذار باشد به گونه ای که افراد را جامعه ستیز کند.
     تحقیقات نشان داده است حیواناتی که برای طولانی مدت منزوی نگاه داشته می شوند، میلین (ماده سفید) کمتری در بخش هایی از مغزشان تولید می شود که برای رفتار پیچیده عاطفی حیاتی است. این تحقیقات از سوی دانشگاه بوفالو و دانشکده پزشکی ام.تی سینای انجام شده و توانایی های جدیدی را در مغز نشان می دهد که براساس آن می تواند خود را با تغییرات محیطی سازگار کند؛ پدیده ای که از آن با عنوان انعطاف پذیری مغز یاد می شود.
     میلین یک ماده چرب مهم است که اکسون های نورون ها را به هم بسته و به آنها کمک می کند علائم را به طور موثر ارسال کنند.عملکرد عصب نرمال در اختلال های کاهش میلین چون ام اس و بیماری نادر کودکان Krabbe از بین می رود.     منبع:  ایران، تاریخ 27/8/91

کودکان سزارینی، بیشتر در خطر ابتلابه ام اس

به گفته یک نورولوژیست، برخی تحقیقات نشان داده است نوزادانی که به صورت سزارین متولد می شوند، بیش از دیگران در معرض ابتلابه ام اس قرار دارند.
    دکتر علیرضا میناگر در گفت وگو با ایسنا گفت: یکی از مهم ترین عوامل ابتلابه بیماری ام اس سابقه ژنتیکی است، به این معنی که وقتی در خانواده ای شخص مبتلابه ام اس وجود داشته باشد، برخی از ژن ها بشدت مستعد ابتلابه بیماری ام اس می شود. وی ادامه داد: عواملی نظیر ویتامین D، سابقه ابتلابه برخی عفونت های ویروسی، مصرف دخانیات و نوع تغذیه نیز در ابتلابه بیماری ام اس نقش مهمی ایفا می کند.
    دکتر میناگر تاکید کرد: به طور کلی تحقیقات نشان داده است که رژیم گیاهخواری تاثیر چندانی در ابتلابه ام اس ندارد، اما کسانی که کمتر گوشت قرمز مصرف کرده، یا اصلااز آن استفاده نمی کنند در درازمدت پیش آگهی بهتری نسبت به بیماری ام اس دارند. استرس نیز یکی از عوامل تشدید کننده ام اس است و بیماران باید از آن دوری کنند.
     منبع: جام جم، شماره 3559 تاریخ 25/8/91، ص16 (سلامت)

عروس دریایی و دستگاه جدید کنترل در شیمی درمانی

ساختار عروس دریایی الهام بخش تولید دستگاه جدید کنترل در شیمی‌درمانی شد

پژوهشگران علوم پزشکی با الهام از شاخک‌های عروس دریایی موفق به ساخت دستگاهی شدند که تاثیر شیمی درمانی را در بیمار به طور دقیق کنترل می‌کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،   این دستگاه با الهام از عروس دریایی ساخته شده است و در آن رشته‌های DNA به صورت شناور در جریان خون قرار می گیرند.

این دستگاه به راحتی قادر به شمارش سلول‌های سرطانی است، بنابراین می‌توان تاثیر شیمی درمانی و درمان‌های دیگر را به‌راحتی کنترل کرد.

آگاهی بر اینکه سلول‌های سرطانی در حال نابودی یا ازدیاد هستند حائز اهمیت است.

شیمی درمانی به مفهوم به کار گیری داروهای آنتی نئوپلاستیک ، چه به تنهایی و چه به صورت ترکیبی است که همانند سازی را از طریق ممانعت از سنتز ترکیبات ژنتیکی جدید یا ایجاد آسیب های غیر قابل ترمیم به DNA می سازد. شیمی درمانی همراه با جراحی و رادیوتراپی ، از مهم ترین روش های درمان سرطان است .

سلول های سالم و سرطانی چرخه سلولی مشابهی دارند و به طور یکسان تحت تاثیر داروهای شیمی درمانی قرار می گیرند .

گاهی در طی فرآیند شیمی درمانی سلول‌های سرطانی نسبت به دارو ایمن می شوند؛ در این حالت معمولاً پزشکان از این فرآیند کاملاً بی اطلاع هستند و به درمان ادامه می‌دهند.

این روش به پزشکان کمک می کند که در صورت مشاهده چنین ایمنی در سلول‌ها، پروتکل دارویی را تغییر دهند.

یکی دیگر از مهمترین مزایای این روش، مهار برخی سلول‌های سرطانی است.

منظور از شیمی درمانی تجویز داروهایی است که نقش اصلی آنها از بین بردن سلولهای بدخیم سرطانی و در نتیجه کنترل یا محو نمودن بیماری سرطان است.

این شیوه درمان اغلب زمانی توصیه می‌شود که فرد سرطان شناخته شده‌ای دارد و هدف، درمان و کنترل بیماری است. با اینحال در مواردی که احتمال وجود سلولهای سرطانی در بدن فرد بالاست ولی تشخیص وجود آنها در حد امکانات تشخیصی ما نمی‌باشد نیز می توان از شیمی‌درمانی استفاده کرد تا از عود بیماری در آینده جلوگیری شود. 

منبع: پزشکان بدون مرز

دغدغه شب های وزیر

هشدار مجلس برای مشکلات کمبود دارو کارساز نشد


    هیچ مسوولی مواخذه نشد. هیچ دادگاهی هم برای محاکمه متخلفان برگزار نشد. «تصمیم» گرفتند از محل ارز دارویی که ارز مرجع و 1226 تومان بود، برای واردات خودروهای گران قیمت و لوکس مایه بگذارند زیرا خودروهای «میلیون» تومانی در اولویتی بالاتر از سلامت مردم قرار داشت. 600 میلیون دلار ارز 1226 تومانی خرج شد برای وارد کردن خودرو تا خیابان های شهر «خوش رنگ» شود. حالااگر مردم پشت درهای بسته انبارهای خالی دارو هم خود را به زمین می زنند و از دست رفتن جان شان را نظاره گرند، این اتفاق، پنهان است و سیمای بصری شهر را آلوده نمی کند.
        کمبود دارویی نداریم
    نیمه مهرماه که دکتر احمد شیبانی، رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به نگرانی «اعتماد» درباره کمبود دارو در کشور و تخصیص ارز ویژه دارو به واردات کالاهای غیرضروری، با طیب خاطر اعلام کرد که «هیچ کمبودی نداریم و تمام داروها هم موجودی کافی دارد» بی خبر بود که در همان زمان، اسناد واردات خودروهای «میلیون» تومانی با بذل 600 میلیون دلار از ارز اختصاصی واردات دارو در حال امضاست.
        اخیرا اعتراضاتی شنیده ایم مبنی بر اینکه ارز مرجع 1226 تومانی به جای تخصیص برای واردات دارو، به کالاهای غیرضروری اختصاص داده شده است. شما این اعتراضات را تایید می کنید؟
    ما مسوول این اتفاق نیستیم و مسوولان ارزی و بانک مرکزی باید پاسخگو باشند. ما فقط اولویت ها را تعیین کرده و به بانک مرکزی می فرستیم تا ارز تخصیص داده شود.
        موافق هستید که دارو در اولویت دوم تخصیص ارز مرجع قرار گرفته؟
    بله چون طبق ضوابط ارزی هم، غذا در اولویت اول قرار داشته و اولویت دوم با داروست.
        در حال حاضر کمبود دارویی نداریم؟
    کمبود حادی نداریم و با پیش بینی هایی که انجام دادیم تلاش می کنیم با کمبودی مواجه نشویم.
        مشکلی برای واردات دارو ایجاد نشده؟
    واردات بدون مشکل نبوده اما ما از قبل پیش بینی های لازم را انجام دادیم و تلاش می کنیم که تامین دارو برای مردم با مشکلی مواجه نشود.
        چندی پیش یک سایت خبری از کمبود یا نایاب بودن 90 قلم دارو خبر داد که در فهرست این داروها حتی داروهای اعصاب و روان و ضد بارداری ایرانی هم وجود داشت.
    من در جریان نیستم.
        یعنی هیچ دارویی کمیاب یا نایاب نشده؟
    ناچاریم که برخی داروها را در مراکز خاص توزیع کنیم و چون این داروها در تمام داروخانه ها عرضه نمی شود ممکن است شائبه کمبود یا نایاب بودن شان ایجاد شده باشد.
        پس داروهای بیماران سرطانی یا مبتلایان ام اس دچار کمبود نشده؟
    در حال حاضر خیر.
    
   ....::::: بقیه در ادامه مطلب::::::...
    

ادامه مطلب ...