.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ام اس و آپارتمان نشینی

نقش آپارتمان نشینی در افزایش خطر «ام اس»     با وجود آن که هنوز هم علل ابتلابه بیماری «ام اس» دقیقاً مشخص نشده است، اما تاثیر فاکتورهای جغرافیایی و محیطی و آب و هوایی در این بیماری مورد تایید بسیاری از پزشکان و متخصصان امر است. برهمگان مبرهن است که استرس، تغذیه نامناسب، توسعه شهرنشینی و به دنبال آن افزایش آلودگی هوا و... در افزایش حملات این بیماری موثر است.
     دکتر علیرضا میناگر درباره تاثیر فاکتورهای محیطی همچون نوع پوشش و زندگی آپارتمان نشینی در بیماری «ام اس» به ایسنا گفت: شاید بتوان گفت که نوع ساختمان سازی ها و زندگی آپارتمان نشینی می تواند تا اندازه ای در این زمینه موثر باشد، اما واقعیت آن است که این عامل چندان نقش پررنگی نداشته و نمی توان آن را اساسی دانست، زیرا اگر میزان شیوع ام اس در کشورهای مختلف را بررسی کنیم متوجه می شویم در برخی کشورها که میزان ابتلابه «ام اس» در آنها بالاست لزوماً خانه ها آپارتمانی نیست. 

منبع: ایران، ش5254 به تاریخ 29/9/91

کشورهای همسایه متقاضی مصرف داروی ایرانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز: کشورهای همسایه متقاضی مصرف داروی ایرانی هستند

شیراز- خبرنگار کیهان:
    اغلب کشورهای همسایه متقاضی مصرف داروی ایرانی هستند و این در حالی است که قیمت داروی ایرانی به مراتب کمتر از مشابه خارجی است.
    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این مطلب گفت: میزان تاثیرگذاری همه داروها اعم از وارداتی و تولیدی داخل کشور قبل از ورود به بازار مصرف کنترل و آنالیز می شود. به گزارش خبرنگار ما، وی اظهار داشت: از مجموع 43 درصد خرید داروهای داخل کشور 10 درصد از خریدها از تولیدات دارویی استان فارس انجام گرفته و هم اکنون علاوه بر شرکت های فعال در زمینه تولید دارو 10 شرکت نیز در نوبت گرفتن مجوز تولید هستند.
    افشین امینی افزود: برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص، تالاسمی و بیماران ام اس گام های موثری برداشته شده و از جمله آن تولید داروی ایکس جیت که جایگزین داروی دسفرال مورد مصرف در بیماران تالاسمی شده است و نتایج خوبی نیز به همراه داشته است.
    
     منبع: کیهان، ش20382  تاریخ 26/9/91، صفحه 9 

پیشرفت بیماری ام اس در مردان بیشتر از زنان

    به گفته یک متخصص مغز و اعصاب، «ام اس» در مردان بیشتر چشم و نخاع را درگیر کرده و در درازمدت آسیب های بیشتری به آنها وارد می کند.
    دکتر علیرضا میناگر، استاد دانشگاه لوئیزیانای آمریکا در گفت وگو با ایسنا افزود: مسائلی نظیر این که مردان بیش از زنان سیگار کشیده و مسائل روانی و میزان افسردگی در میان آنها بیشتر است، پیشرفت بیماری ام اس را در آنها سریع تر کرده است.
    وی با بیان این که در حال حاضر درمان های جدید ام اس تفاوت بسیاری کمی با کشورهای غربی دارد: درمان های جدید نهایت با یک یا دو سال تاخیر وارد ایران می شود و در اختیار بیماران قرار می گیرد. در گذشته داروهای ام اس به صورت تزریق بود و به صورت زیر جلدی، داخل عضلانی و وریدی تزریق می شد که با افزایش توجه پزشکان برای کشف و تولید داروهای خوراکی، این داروها با عوارض کمتر و کارایی و ضریب اطمینان بالاتر به صورت خوراکی تولید می شود.
      جام جم، ش3581  تاریخ 23/9/91، ص16 (سلامت)

بهبود شب ادراری پس از دوران بلوغ

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: درصد زیادی از شب ادراری ها تا دوران بلوغ بهبود می یابد.
    دکتر فیروزه درخشان پور در گفت وگو با ایسنا افزود: شب ادراری یک اختلال تکاملی است که برخی از کودکان به طور ژنتیک تکامل کامل برای کنترل ادرار را دیر به​دست می آورند.
    وی با بیان این که شب ادراری بالای پنج سال و بیش از دو بار در هفته است، افزود: در این سنین انتظار می رود کنترل ادرار به دست آمده باشد. درصد زیادی از این کودکان تا دوران بلوغ خوب می شوند و یک درصد احتمال دارد که بهبود نیابند که این در عقب ماندگی های ذهنی رخ می دهد.
    درخشان پور تصریح کرد: درمان هایی که در این افراد به کار می رود بیشتر رفتاری و دارویی است. تشکچه و زنگ اخبار یکی از کارآمدترین روش های رفتاری در کنترل ادرار است، در این روش وقتی کودک خواب است به محض ریختن چند قطره ادرار روی تشکچه این زنگ تکرار می شود و بتدریج مغز شرطی شده و با پرشدن مثانه فرد از خواب بیدار می شود و بتدریج این توانایی به دست می آید. در شرایطی که این مساله مشکل ساز شده باشد، درمان های دارویی به کار گرفته می شود.