.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

کاربرد طب سوزنی در بیماری‌های صعب‌العلاج

جام جم آنلاین: با تمامی پیشرفت‌هایی که دانش پزشکی داشته است هنوز بیماری‌های بسیاری وجود دارد که یا درمانی نداشته یا بیمار نیازمند مصرف داروهای فراوان و طولانی با عوارض جانبی زیادی است که پاسخ درمانی مطلوبی نیز از آن حاصل نمی‌شود به این‌گونه بیماری‌ها، بیماری صعب‌العلاج گفته می‌شود.

کی از روش‌های درمانی که می‌تواند به این‌گونه بیماران پیشنهاد کرد، طب سوزنی است. طب سوزنی شامل تحریک نقاط ویژه‌ای در بدن به وسیله سوزن است که با قدمتی چند هزار ساله در دهه‌های اخیر مورد توجه دانشگاه‌ها و مجامع علمی دنیا قرار گرفته و امروز در سراسر دنیا بیماران زیادی برای درمان بیماری‌هایشان بخصوص بیماری‌های صعب‌العلاج به این روش درمانی روی آورده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت طب سوزنی را برای درمان بیماری‌های متعددی مورد تائید قرار داده است. از جمله بیماری‌های صعب‌العلاجی که طب سوزنی می‌تواند به درمان آن کمک کند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

عوارض حسی و حرکتی پس از سکته مغزی، انواع فلج‌ها، اختلالات بلع و تکلم، مشکلات به دنبال آسیب اعصاب محیطی و نخاع، سردردهای مزمن، سندرم تونل کارپال، پارکینسون، ام‌اس، تیک‌های عصبی، اختلالات جنسی، نازایی، یبوست مزمن، جوش‌های پوستی مقاوم به درمان، بیماری‌های اعصاب و روان، اختلالات تمرکزی، وزوز گوش، سرگیجه مزمن، عوارض دیابت و....

روش درمانی در هر مورد متفاوت بوده و بر حسب شرایط بیمار نقاط مختلف و متفاوتی انتخاب می‌شود. گاهی اوقات لازم است همزمان از تحریک نقاط با گرما، لیزر، مغناطیس و... نیز استفاده کرد.

ماساژ پزشکی نیز به‌عنوان یکی از زیر شاخه‌های طب سوزنی در بعضی موارد کمک‌کننده است. طب سوزنی با مکانیزم‌های مختلف به بازگرداندن توازن ارگان‌های داخلی بدن کمک کرده و با انجام دوره درمانی بدن به شرایط سلامت خود بر می‌گردد یا نزدیک می‌شود.

اما نکاتی که بیماران در انتخاب طب سوزنی برای بیماری‌های صعب‌العلاج باید به آن توجه داشته باشند این است که: 

1-‌ از انجام چند جلسه طب سوزنی انتظار معجزه نداشته باشند و دوره درمانی را به صورت منظم انجام دهند تا سیر تدریجی درمان را مشاهده کنند.

2-‌ توجه داشته باشند که در بسیاری موارد نباید درمان دارویی یا سایر درمان‌های طب رایج را قطع کنند و از طب سوزنی به صورت مکمل در کنار درمان قبلی خود استفاده کنند.

3- برای بیماری حادی مانند فشارخون، مشکلات قلبی ـ عروقی و ... طب سوزنی نمی‌تواند کمک موثری داشته باشد.

4- طب سوزنی اگر صحیح انجام شود، فاقد درد است.

5- سوزن‌های مورد استفاده طب سوزنی یکبار مصرف است و بیماران نگران این مورد نباشند.

دکتر امیرهومن کاظمی - متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

حمایت از معلولان به بیماران خاص

ضرورت اخذ استفساریه برای شمول قانون جامع حمایت از معلولان به بیماران خاص

    قانون جامع حمایت از معلولان که درسال 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده جهت اجرا ابلاغ شده است. در ماده یک این قانون، قانونگذار اشعار می دارد: «دولت موظف است زمینه های لازم را برای تامین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.»
    در تبصره ماده یک این قانون، قانونگذار تلاش کرده با ارائه تعریف جامعی از معلول، شهروندان ایرانی مشمول این قانون را مشخص کرده و از به وجود آمدن ابهامات احتمالی جلوگیری کند. قانونگذار در تبصره ماده یک قانون می فرماید: «معلول در این قانون به افرادی اطلاق می شود که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توام، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد شود به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.»از آنجا که تعریف مذکور در تبصره ماده یک قانون جامع حمایت از معلولان بدون هیچ تردیدی مشمول بیماران خاص نیز می شود، لذا ضرورت اخذ استفساریه در رابطه با شمول قانون جامع معلولان بر بیماران خاص را ضروری دانسته و این انتظار شایسته از ریاست و هیات رییسه مجلس محترم و همچنین روسای سازمان بهزیستی و بنیاد امور بیماری های خاص وجود دارد که در جهت احقاق حقوق بیماران خاص که مشمول تعریف مذکور هستند اقدام مقتضی و قانونی را از طریق استفسار مبذول فرمایند. در جهت روشن شدن موضوع و دلایل شمول این قانون به بیماران خاص، مشروحا به استحضار می رسد: معلولیت مفهوم عامی است که طی دهه گذشته با متشکل شدن بیشتر شهروندانی که به هر دلیل جسمی، روانی و آنچه که سلامتی معنا می دهد عملااستقلال خود در مشارکت در زمینه های اجتماعی و اقتصادی را از دست داده اند، مفاهیم دقیق تری رابه بدنه اجرایی دولت در سازمان بهزیستی انتقال داده اند. متاسفانه حمایت قانونی از افرادی که به علت نداشتن سلامتی، استقلال اجتماعی و اقتصادی آنها کاهش یافته و روزبه روز بر مشکلات آنها افزوده می شود به حمایت خاص سازمان بهزیستی از آنان موکول می شود. این در حالی است که حمایت های خاص سازمان بهزیستی از معلولان با تعریف مصرح در قانون، به میزان بودجه های اختصاص یافته به این سازمان وابسته است. سازمان بهزیستی به عنوان مرجع قانونی تشخیص معلولیت برای اجرای این امر تکلیف قانونی دارد و نباید این امر با تحت پوشش قرار گرفتن در سازمان بهزیستی همسنگ تلقی شود. کمیسیون های پزشکی سازمان بهزیستی باید فارغ از ظرفیت های سازمان بهزیستی برای تحت پوشش قرار دادن معلولان، به تکلیف قانونی خود برای تعیین وضعیت شهروندانی که شرایط مصرح در تعریف ماده یک قانون و تبصره آن دارند عمل کنند. بیماران خاص شهروندان شناخته شده یی از طریق مبادی رسمی دولتی هستند که تحت حمایت دولت با مرجعیت وزارت بهداشت قادر به ادامه زندگی هستند. متاسفانه نهاد عمومی غیردولتی بیماران خاص به علت ضعف اساسی در تحرکات پارلمانی نتوانسته تاثیر گذاری شایسته ای را در روند تصویب قوانین به نفع بیماران خاص داشته باشد و کارنامه مجلس شورای اسلامی در رابطه با تصویب قانون به نفع بیماران خاص که نیاز به حمایت های اساسی مجلس دارند از سال 1376 سفید مانده است. بی تردید شمول تعریف معلول بر بیماران خاص بر اساس استفساریه یک جبران مافات برای مجلس شورای اسلامی طی15 سال گذشته است.
      چرا بیماران خاص در شمول تعریف قانون جامع حمایت از معلولان قرار می گیرند
    بیماران خاص بر اساس قانون، شامل بیماران هموفیلی، دیالیزی، تالاسمی و مبتلایان به M.S هستند که اختلال مستمر در سلامتی دارند. هموفیلی، یک بیماری ارثی و غیرقابل درمان بوده که مبتلایان از بدو تولد ازاختلال در انعقاد خون رنج می برند. بیماران دیالیزی مادامی که عمل پیوند کلیه موفقی انجام نداده اند از یک بیماری مستمر رنج می کشند. ضایعه جسمی این بیماران، نداشتن یک کلیه است که به مراتب اهمیت بسیار بیشتری از ضایعه نداشتن مثلایک دست دارد. این ضایعه جسمی در معرض دید قرار ندارد و با آزمایش و دیگر امکانات تشخیصی اثبات می شود. بیماران تالاسمی ماژور نیز از بدو تولد، اختلال مستمر در سلامتی دارند. این بیماری نیز ژنتیکی است و فرزند پدر و مادر ناقل بیماری تالاسمی به چنین ضایعه یی دچار می شود و تا آخر عمر نیازمند تزریق گلبول قرمز متراکم است. بیماری M.S یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی بوده و در این بیماری، پوشش محافظ اعصابی که در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارد تخریب می شود که این خود باعث ایجاد طیف گسترده یی از علائم مثل از دست دادن کنترل عضلات، هماهنگی بین آنها تا اختلالات بینایی می شود. به عبارت ساده تر بیماری های خاص شرح داده شده هر کدام یک ضایعه جسمی و دوصفت مصرح در قانون جامع معلولان یعنی اختلال در سلامت و استمرار آن را دارند. تردیدی وجود ندارد که بیماران خاص به علت ابتلابه این بیماری ها عملااستقلال لازم را در زمینه های اجتماعی و اقتصادی نداشته و نیازمند دائمی کمک خانواده و جامعه هستند. این افراد بدون این حمایت، امکان مشارکت اجتماعی و ادامه زندگی را ندارند. از کودکی هرچه بزرگ می شوند مشکلات آنها نیز بزرگ شده و دیگر از توان حمایت و حوزه نفوذ خانواده خارج می شود.اما خلاقانونی حمایت های رفاهی و اجتماعی از بیماران به شدت احساس می شود. این خلاقانونی برخی از انجمن ها را به فکر پیشنهاد قانون جامع حمایت از بیماران خاص به مراجع قانونگذاری انداخته در حالی که اجرای درست قانون جامع حمایت از معلولان می تواند منجر به بهره مندی این بیماران از امتیازات پیش بینی شده در قانون جامع حمایت از معلولان شود. بزرگ ترین مانع درست اجرای قانون آن است که کمیسیون های پزشکی سازمان بهزیستی هنوز نتوانسته اند اظهارنظرهای خود را در رابطه با معلولیت افراد با شاخص های تعریف شده در تبصره ماده یک قانون هماهنگ کنند. متاسفانه این کمیسیون ها نداشتن کلیه یا نداشتن یکی از فاکتور های انعقادی یا اختلال در سیستم عصبی بیماران مبتلابهM.S را ضایعه جسمی نمی دانند و به رسمیت شناختن حقوق این بیماران را موکول به ایجاد ضایعه های جسمی و حرکتی آشکار می کنند. در پایان اظهار امیدواری می کنم با اخذ استفساریه بر اساس مقررات پیش بینی شده در آیین نامه داخلی مجلس و همچنین بهره گیری از اظهارنظر کارشناسی اداره حقوقی و قوانین مجلس، بیماران خاص از مواهب این قانون در حوزه های مسکن، اشتغال، تحصیلات دانشگاهی، معافیت های خاص از پرداخت های دولتی و شهرداری ها، امتیازات خاص در حوزه نظام وظیفه برای سرپرستان، بیمه های تکمیلی، بهرمندی از خدمات ورزشی و حمل و نقل (مترو، هواپیما و قطار) و... استفاده کنند.    
 روزنامه اعتماد، شماره 2594 به تاریخ 27/10/91، صفحه 7 (جامعه) 
  نویسنده: احمد قویدل**مدیرعامل کانون هموفیلی ایران 

داروی درمان قطعی ام.اس در ایران

توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز داروی درمان قطعی ام.اس درایران کشف شد

محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریزداروی گیاهی برای درمان قطعی بیماری ام. اس(MS) کشف کردند.به گزارش واحد مرکزی خبر،رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریزگفت:این داروی گیاهی که با طبیعت گرم برروی علائم بالینی وفاکتورهای التهابی بیماران ام. اس که مبتنی به تغذیه بوده ، ام اس نوت( نوتریشن ) نام گرفته است. دکتریعقوبی افزود: این داروکه ازروغن گیاهان خاصی بدون عوارض به صورت شربت تهیه شده است می تواند ضایعات غشای عصبی را ازبین برده وسیال بودن را به غشای عصبی برگرداند. درادامه سهیلارضاپورفیروزی که دوونیم سال روی این طرح فعالیت کرده است، گفت: این مکمل تاکنون برروی100 نفرآزمایش شده و65 نفردرمان را به پایان برده اند که دربرخی ازآنها بسته به پیشرفت ومدت زمان ابتلابه بیماری بهبودی قطعی تا نسبی حاصل شده است.وی افزود: مدت زمان درمان با ام اس نوت، یک دوره شش ماهه تا یک ساله بوده وبیماربرای درمان روزانه سه قاشق غذاخوری ازاین شربت مصرف می کند.بیماری ام اس نوعی بیماری خود ایمنی است که درآن بدن برضد خود آنتی بادی درست می کند
    ودرقسمت های مختلف مغزپلاک هایی تولیدمی کند که باعث ضایعات عصبی می شود.شیوع این بیماری درکشورمان27 تا73 ،درصد هزارودرآذربایجان شرقی28 درصد هزاراست.
   

رسالت، ش7737 تاریخ 28/10/91، ص10 (اجتماعی)

کنترل با تغذیه سالم

                                

در این که ام اس یک بیماری غیرقابل پیش بینی است که بر هر فرد تاثیرات متفاوتی می گذارد، شکی وجود ندارد، اما با وجود ابتلابه این بیماری ناتوان کننده نیز می توان از طریق ارتقای کیفیت زندگی بیمار، زمینه کنترل بیماری و پیشگیری از حاد شدن آن را فراهم آورد. اصلاح و بهبود کیفیت زندگی در مثلثی تعریف می شود که توجه به نوع تغذیه در هر وعده غذایی یکی از گوشه های آن است؛ تغذیه ای که بر محور تعادل، تنوع و تناسب تعریف شود.
    به بیان دیگر سلامت یک بیمار ام اسی نیز می تواند به طور غیرمستقیم به تغذیه سالم و متعادل بستگی داشته باشد. گرچه اطلاعات علمی در ارتباط با اثرات تغذیه ای مواد غذایی و مکمل های ویتامینی بر بیماران ام اسی بسیار محدود است. با این حال دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با «جام جم» می گوید: مهم ترین نکته درخصوص تغذیه بیماران ام اسی، حفظ وزنشان در حد متعادل است. پس مبتلایان به ام اس باید داشتن وزن مناسب را به عنوان یک هدف همیشه مد نظر داشته باشند. به بیان دیگر برنامه غذایی متعادل و حاوی گروه های غذایی اصلی و تاکید بر مصرف چربی های غیراشباع، آنتی اکسیدان ها و مکمل های ویتامینی می تواند در حفظ روند تعادل و تناسب در زندگی این بیماران موثر باشد. اما این متخصص تغذیه تاکید می کند متوسل شدن به داروهای گیاهی و طب سنتی به بیماران ام اسی توصیه نمی شود. چرا که در مورد اثر بخشی این نوع درمان ها و حتی رژیم های خاص تحقیقات علمی و مستندی وجود ندارد.
        مصرف روزانه چربی اشباع؛ کمتر از 15 گرم
    داشتن فعالیت فیزیکی و تغذیه مناسب به عنوان پایه های اصلی کنترل وزن در هر فرد و نیز در بیماران ام اسی باید مد نظر قرار بگیرد. حتی متخصصان تغذیه نیز بیش از هر چیز بر تقویت قوای عضلانی، میزان حرکت و انعطاف پذیری و توان قلبی مبتلایان به ام اس از طریق ورزش های ملایم روزانه تاکید می کنند. چنین فعالیت هایی نه تنها احساس خستگی ناشی از افسردگی را در این بیماران کاهش می دهد، بلکه عملکرد روده ها و مثانه آنها را بهبود می بخشد.
    اما دکتر جعفریان با تاکید بر این که مواد غذایی پرچرب به افزایش وزن بیماران ام اسی و بروز مشکلات بعدی ناشی از آن منجر می شود، می گوید: این بیماران باید دریافت چربی ها بخصوص چربی های اشباع مانند روغن جامد، گوشت پرچرب، مارگارین، شکلات، شیرینی، لبنیات پرچرب و بستنی را به حداقل و روزانه به حدود 15 گرم برسانند. این متخصص تغذیه اضافه می کند: اما این بیماران می توانند مصرف چربی های غیراشباع مانند روغن سویا، زیتون، آفتابگردان، کانولاو گردو را بالاتر ببرند. بخصوص برخی تحقیقات نشان داده است مصرف غذاهای غنی از امگا 3 و امگا 6 که در روغن های اشباع نشده موجود است، می تواند در کاهش احتمال عود بیماری ام اس موثر باشد.
    فراموش نکنید منبع غذایی اصلی اسیدهای چرب اُمگا-3 می تواند در انواع ماهی بخصوص ماهی ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم، گردو، روغن تخم کتان، سبزیجات برگ سبز و روغن کبد ماهی باشد. اسیدهای چرب اُمگا- 6 نیز در روغن های غیراشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شود.
        مصرف ویتامین D ضروری است
    متاسفانه 50 درصد مردم ما از کمبود ویتامین D و تبعات ناشی از آن رنج می برند و تحقیقات دانشمندان نیز نشان داده است کمبود این ویتامین که از طریق نور آفتاب و منابع غذایی تامین می شود،شانس ابتلابه ام اس را افزایش می دهد.
    از آنجا که دریافت ویتامین D از طریق آفتاب در کشور ما با وجود آفتاب خیز بودن کم است، متخصصان تغذیه در کنار ده دقیقه قرار گرفتن روزانه در معرض آفتاب بر مصرف لبنیات کم چرب وغذاهای دریایی در بیماران ام اسی همچون دیگر افراد تاکید می کنند. حتی برخی متخصصان بر این باورند که ویتامین D می تواند مانع از ابتلابه ام اس شود.
    به گفته دکتر جعفریان ویتامین B12 نه تنها در خون سازی، بلکه در ساخت غلاف رشته های عصبی (که در بیماری ام اس آسیب می بیند) موثر است. وی اضافه می کند: منبع اصلی این ویتامین را باید در گوشت قرمز و منابع گوشتی حیوانی جستجو کرد. البته مصرف مناسب و کافی ویتامین های دیگر مانند ویتامین های A، C و E در کنار ویتامین های گروه B و املاح معدنی مثل منگنز، منیزیم، مولیبدن، سلنیم و روی نیز در حفظ سلامتی این بیماران ضروری است. اما نکته مهم آن است که مصرف مکمل ها باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد، چراکه مصرف زیاد و نابجای برخی از ویتامین ها می تواند خطرناک باشد.
    به گفته دکتر جعفریان مصرف روزانه پنج واحد از گروه سبزیجات و میوه ها می تواند در تقویت سیستم ایمنی مبتلایان به ام اس موثر باشد. وی به بیماران ام اسی توصیه می کند: از پروتئین ها (تا آنجا که ممکن است کمتر از گوشت قرمز) و فرآورده های لبنی کم چرب استفاده کنید. پس انواع گوشت های قرمز کم چرب، مرغ، ماهی، فرآورده های لبنی بدون چربی یا کم چرب و منابع پروتئینی گیاهی بهترین انتخاب است. نکته بسیار مهم آن که این بیماران باید از مصرف غذاهای حساسیت زا مانند تخم مرغ، گندم، مغزها و غذاهای فرآوری شده و حاوی ترکیبات نگهدارنده پرهیز کنند. چون این مواد به نوعی تهدید کننده سیستم ایمنی بدن محسوب می شود.
     روزنامه جام جم، شماره 3606 به تاریخ 25/10/91، صفحه 11 (پرونده)
                        نویسنده: پونه شیرازی