.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

اعتراض به «ضیافت الهی» سیما


    در پی اعتراض نماینده بیماران ام اس به نحوه نمایش این بیماران در برنامه ضیافت الهی شبکه دو، تهیه کننده این سریال در گفت وگو با ایسنا گفت: «ضیافت الهی» هیچ گونه مسوولیتی در قبال ساخت و پخش کلیپ ها ندارد و کلیپ ها با مشارکت جامعه بیماران ام اس تهیه شده است. محمد تقی فاضلی افزود: کل کلیپ های برنامه «ضیافت الهی» که مربوط به بیماران ام اس می شود، بنا به تقاضای خودشان تهیه و پخش می شود، حتی درخواست آنها را به شکل مکتوب در دست داریم: بنابراین ما هیچ گونه دخل و تصرفی در پخش کلیپ ها نداریم و فقط وظیفه پخش را بر عهده داریم. وی با اشاره به اعتراض نماینده بیماران ام اس نسبت به پخش کلیپ های تصویری و نشان دادن چهره یی ناتوان و نیازمند ترحم از بیماران ام اس، تاکید کرد: این قضیه یک مساله کاملاشخصی است و اصلاربطی به «ضیافت الهی» ندارد: بنابراین یک خصومت شخصی مطرح است چرا که حتی به دفتر آقای ضرغامی هم نامه فرستادند و بنده خودم هم باید بگویم ما از وزارت کشور و وزارت بهداشت هم مجوز داریم و حتی از حراست کل هم نامه تایید گرفتیم که در آن قید شده پخش کلیپ ها بلامانع است. فاضلی در پایان گفت: در برنامه «ضیافت الهی» 32 برنامه 3 دقیقه یی از مشکلات بیماران ام اس توسط خودشان ساخته شده است که باز هم تکرار می کنم ما فقط وظیفه پخش آنها را داریم. برنامه «ضیافت الهی» کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیماست. این برنامه در جهت آنچه حمایت معنوی برای جمع آوری کمک های مردمی و خیرین برای جامعه بیماران ام اس ایران، عنوان می شود، تدارک دیده شده است. برنامه «ضیافت الهی» از اول ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 21 پخش می شود.
    

کاربرد طب سوزنی در بیماری های مغز و اعصاب

مطمئنا شما هم از طب سوزنی شنیده اید، علمی با چند هزار سال قدمت که امروزه سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از مراکز درمانی و دانشگاهی دنیا به دلیل تاثیرات درمانی، آن را مورد تائید قرار داده اند. بیماری های سیستم مغز و اعصاب پس از انواع دردهای حاد و مزمن دومین دسته از بیماری هایی است که طب سوزنی در آن تاثیر غیرقابل انکاری دارد، اما چه بیماری هایی؟ تاثیر طب سوزنی در بیماری های سیستم اعصاب تا چه اندازه است؟ چه زمانی باید استفاده شود؟ آیا می تواند جایگزین دارو شود؟ تداخل اثری وجود دارد؟ و عارضه طب سوزنی چه می تواند باشد؟ اینها مطمئنا پرسش هایی است که برای فردی که از این گونه بیماری ها رنج می برد و می خواهد طب سوزنی را تجربه کند، پیش می آید.
    بسیاری از بیماری های مغز و اعصاب جزو بیماری های صعب العلاج محسوب می شود که گاهی نیاز به درمان طولانی مدت دارد و درمان نگهدارنده و گاه درمان دارویی درباره آنها چندان موثر نیست. برای این گونه بیماری ها از جمله پارکینسون، ام اس و انواع فلج های مغزی، طب سوزنی روش مناسبی است. عوارض مختلف پس از سکته مغزی از جمله فلج اندام ، اختلال تکلم یا بلع، سرگیجه، وزوز گوش، ای ال اس، تیک های عصبی، فلجی صورت، بی خوابی و تعادل نداشتن به کمک طب سوزنی می تواند تا حد زیادی درمان شود. طب سوزنی برای کمک به رفع مشکلات اعصاب محیطی از جمله عوارض عصبی دیابت، دردهای عصبی، دردهای سیاتیکی، سندرم تونل کارپال، گزگز اندام ، ضعف اعصاب محیطی دست و پا، سندرم پای بیقرار، فلج عصب سه قلوی صورت، تنگی کانال نخاع و دیگر مشکلات نخاعی نیز موثر است، اما چه زمانی می توان از طب سوزنی استفاده کرد؟ ابتدا باید تشخیص منطقی بیماری صورت بگیرد و سپس بر اساس شدت بیماری و شرایط بیمار، طب سوزنی به عنوان یک درمان مکمل می تواند در کنار درمان تخصصی مغز و اعصاب مورد استفاده قرار گیرد.
    البته درباره مشکلات اعصاب محیطی یا عوارض پس از سکته مغزی، طب سوزنی می تواند جایگزین درمان دارویی شود و تاثیر درمانی بسیار خوبی را برای بیمار به همراه داشته باشد. مکانیسم اثر طب سوزنی در کمک به درمان بیماری های مغزی به صورت عمومی شامل بهبود جریان گردش خون در اندام ها، تحریک و فعال کردن سیستم اعصاب مرکزی و محیطی، بهبود جریان انرژی حیاتی(چی) در بدن، کمک به بازگرداندن تعادل و توازن ارگان های بدن است.طب سوزنی با تحریک پایانه های عصبی می تواند به آزادشدن مواد شیمیایی از این پایانه ها بینجامد که این مواد شیمیایی (نوروترانسمیترها) می تواند باعث فعالیت بهتر سیستم اعصاب محیطی شود. اسکلپ اکوپانکچر یا طب سوزنی سر نیز روش تخصصی دیگری است که می تواند در درمان بیماری های مغز و اعصاب موثر باشد.
    
    نویسنده: دکتر امیرهومن کاظمی**متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

بیماران صعب العلاج خوزستان با کمبود دارو مواجهند

پیشرفت روزافزون علم پزشکی و کشف انواع واکسن و دارو برای بیماری های صعب العلاج امید تازه و نیروی مضاعف به افراد بیمار و خانواده های آنها می دهد اما مدتی است که عده ای از بیماران به علت کمبود و یا نبود بعضی از داروها دچار مشکلات فراوان شده اند. با ادامه این روند، مشکلات روحی و جسمی فراوانی برای بیماران و خانواده های آنها به وجود می آید.
    زن میانسال که دچار بیماری ام اس است از کمبود دارو در داروخانه های اهواز شکایت کرد و گفت: از اول سال جاری تاکنون وقتی که برای دارو به داروخانه مراجعه می کنیم با نبود دارو مواجه می شویم که این قضیه در روحیه ما تاثیر بسیار بدی گذاشته است.
    بیمار جوان دیگری که دچار بیماری صعب العلاج است با بیان کمبود دارو و هزینه های بسیار گزاف آن اظهار کرد: مدتی است که برای تهیه دارو دچار مشکل شده ایم و گاهی چند روز بین داروها وقفه ایجاد می شود که این امر در روند بهبود ما تاثیر منفی برجای گذاشته است.
    بیمار دیگری با بیان هزینه های بسیار زیاد شیمی درمانی اظهار کرد: از اول سال جاری تاکنون هزینه های درمان بسیار بالارفته است که خود این قضیه تاثیر بسیار بدی در وضعیت روحی ما برجای می گذارد.
    معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در یک مقطع زمانی ممکن است کمبود دارو به وجود آید اظهار کرد: نخستین اولویت در این بخش تهیه و تدارک دارو به ویژه داروهای بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی، ام اس و سرطان است که باید بتوان این داروها را در همه ایام تامین کرد.
    دکتر بهزاد شریف مخمل زاده با بیان رفع کمبود دارو و ورود آن از استان اصفهان و شیراز خاطرنشان کرد: به دلیل کمبودهای دارویی که در کشور به وجود آمده بود تلاش های زیادی انجام شد و دانشگاه های کشور یکدیگر را پوشش دادند و تا حدودی این کمبود برطرف شده است.
    وی اظهار کرد: نقدینگی، مشکل اصلی برای خرید و تهیه دارو در استان است که با تمهیدات در نظر گرفته شده، اعتبار مورد نیاز تامین شده است.
    مخمل زاده در ادامه افزود: قاعده این است که هر استانی قادر به تامین نقدینگی باشد می تواند داروی مورد نیاز را تامین کند که در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با کمک بخش خصوصی موفق به تهیه بخشی از داروهای تخصصی که دارای معافیت مالیاتی هستند، شد.
    وی افزود: در حال حاضر استان خوزستان، سهمیه لازم دارو را از وزارت بهداشت دریافت کرده و بعضی از داروهای حیاتی به استان وارد شده است.
    شریف مخمل زاده با بیان اینکه برای رفع مشکلات دارویی استان خوزستان تلاش های زیادی شده و کمبود دارو برطرف شده است اطمینان خاطر داد: واردکنندگان و شرکت های داروسازی در حال اقدام برای واردات مواد اولیه دارو به کشور هستند و به زودی کمبود مقطعی دارو برطرف می شود.
    وی با بیان اینکه اگر نقدینگی فراهم باشد شرکت های تولیدکننده داروهای تخصصی دارو را با قیمت تولید در اختیار می گذارند، تصریح کرد: سازمان های دولتی مثل شرکت نفت و تامین اجتماعی با تامین نقدینگی مورد نظر در تامین داروی مورد نیاز می توانند همکاری کنند.
    مخمل زاده با اشاره به کمک مالی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به بیماران گفت: معاونت غذا و دارو یک میلیارد تومان برای تهیه دارو به بیماران کمک کرده است.
    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیماران می توانند داروهای خود را از داروخانه شبانه روزی امام جعفر صادق و داروخانه هلال احمر تهیه کنند

اعتراض نماینده بیماران «ام‌ اس» به یک برنامه تلویزیونی

ام اسی‌ها» ناتوان و نیازمند ترحم نیستند

از ابتدای ماه مبارک رمضان برنامه‌ای با نام «ضیافت الهی» روی آنتن شبکه 2 سیما رفته است. برنامه‌ای که در آن برای جذب منابع مالی از بینندگان به منظور ساخت مرکز درمانی برای مبتلایان به «ام اس» از این بیماران چهره‌ای ناتوان و نیازمند ترحم به نمایش گذاشته شده است.

تصویری که به گفته نماینده بیماران «ام اس» با واقعیت این بیماری تفاوت دارد و به تصویر کشیدن مبتلایان به «ام اس» به عنوان افرادی ناتوان و نیازمند کمک مالی مردم، جنایت در حق آنان است و اگر بیماری هم در مراحل درمانی خود با مشکلی مالی مواجه هست، آن بدلیل هزینه‌های بالای درمان این بیماری درایران است و حتی برای خانواده‌های متمول هم سخت است و این مشکل نباید به این شکل نشان داده شود.

حسین کاکاوند- نماینده بیماران «ام اس»- در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، می‌گوید: واقعیت بیماری «ام اس» آن گونه نیست که در برنامه «ضیافت الهی» به تصویر درمی‌آید.

وی با بیان اینکه برنامه «ضیافت الهی» با حمایت مالی جامعه حمایت از بیماران «ام اس» روی آنتن می‌رود، مدعی شد: جامعه حمایت از بیماران «ام اس» که بخش اعظم هیات مدیره آن متشکل از سه خویشاوند است که با هدفی که برای بیماران نامشخص است، اقدام به این کار کرده است.

وی با انتقاد از به تصویر کشیدن مبتلایان به ام اس در برنامه «ضیافت الهی» به عنوان افرادی ناتوان، می‌گوید: هدف آنان از ارائه چنین تصویری از بیماران، جمع‌آوری پول به منظور راه‌اندازی نخستین مرکز درمانی متخصصین «ام اس» است، اما تاسیس چنین مرکزی به حال مبتلایان به «ام اس» سودی ندارد، چرا که هر یک از بیماران باید هنگام عود بیماری با مراجعه به مرکز درمانی که پزشکشان در آنجا مشغول فعالیت است، دارو دریافت کنند و از خدمات پزشکی بهره‌مند شوند. از سوی دیگر آیا منطقی است از مردم کل کشور به منظور راه‌اندازی مرکزی درمانی برای بیماران ام اس کشور پول جمع‌آوری شود ولی این مرکز در شهر تهران ساخته شود؟

کاکاوند تاکید می‌کند: ما نیاز به مرکز درمانی نداریم، بلکه در حال حاضر با کمبودهای دارویی شدید و بسیار گران مواجه هستیم. در این شرایط راه‌اندازی مرکز درمانی جامع دردی از بیماران را دوا نمی‌کند.

وی با انتقاد از چهره به تصویر کشیده شده از بیماران ام اس، می‌گوید: در برنامه مذکور تلاش می‌شود ترحم مردم نسبت به مبتلایان به ام اس برانگیخته شود اما آیا درست است که به قیمت تضعیف موقعیت مبتلایان به «ام اس» در بین مردم، پول جمع‌آوری کنیم آن هم در شرایطی که در میان این بیماران، افراد موفقی از قشرهای مختلف مانند پزشکان، مهندسین، استادان دانشگاه در رشته مختلف، نویسنده، بازیگر، کارگردان، نقاش و خطاط خیلی از هنرهای دیگر وجود دارد. ما در تلاش هستیم تا با نشان دادن چهره واقعی این بیماری به افراد جامعه ترس و نگرانی را از جامعه بابت این بیماری از بین ببریم و در این برنامه عکس این اتفاق در حال رخ دادن است.

نماینده بیماران ام اس با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته به منظور جلوگیری از آغاز پخش این برنامه، اظهار می‌کند: سه ماه پیش ما متوجه شدیم که قرار است برنامه‌ای با نام «ضیافت الهی» روی آنتن سیما رود و ما از آن زمان به دنبال جلوگیری از پخش این برنامه هستم و با مدیران سازمان صدا و سیما گفت‌وگو و مکاتبه برای جلوگیری از پخش این برنامه کرده‌ام اما به نتیجه نرسیدم ولی به ما قول دادند که از لحاظ محتوایی این برنامه را بررسی و کارشناسی کنند که متاسفانه این کاررا هم نکردند.

کاکاوند در پایان می‌گوید: امیدواریم که جلوی پخش این برنامه گرفته شود، چرا که درغیر این صورت ممکن است اتفاقات بدتری بیفتد و آن وقت باید برای جبران تبعات این برنامه هزینه‌های بیشتری کرد.

نامه نماینده بیماران ام اس به ضرغامی