.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ضدافسردگی جدید به بازار می آید

 سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا کپسول‌های آهسته‌رهش لومیلناسیپران (levomilnacipran) با نام تجاری فتزیما (Fetzima) را مورد تایید قرار داده است. فتزیما، یک مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین است که برای درمان اختلال افسردگی اساسی در بزرگسالان تجویز می‌شود.

اختلال افسردگی اساسی، اختلالی ناتوان‌کننده است که با احساس ناراحتی و علایم دیگری مانند اختلال در توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزانه، خواب، مطالعه، خوردن و لذت از فعالیت‌های مورد علاقه همراه است. تنها در کشور آمریکا 16 میلیون نفر به اختلال افسردگی اساسی مبتلا هستند. در یک مطالعه فاز 3 با استفاده از دارونما که روی بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی انجام شده است، بهبود بالینی علایم افسردگی در مصرف‌کنندگان هر3 دوز 40 ، 80 و 120 میلی‌گرمی ‌در روز فتزیما در مقایسه با دریافت‌کنندگان دارونما معنادار بود. به گفته «هووارد سولومون»، سرپرست مطالعه، از آنجا که پاسخ‌دهی افراد نسبت به داروهای مختلف متفاوت است، باید طیف وسیعی از داروها برای درمان افسردگی اساسی در بازار مصرف موجود باشد. فتزیما، گزینه درمانی جدیدی است که به میلیون‌ها بیمار افسردگی اساسی کمک خواهد کرد. شایع‌ترین عارضه گزارش‌شده در مصرف‌کنندگان فتزیما در این مطالعه عبارت بودند از تهوع، یبوست، هایپرهیدروز، افزایش ضربان قلب، تپش قلب و استفراغ. انتظار می‌رود این دارو در 3 ماهه چهارم سال 2013 میلادی وارد بازار شود. اثربخشی آن در بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، در 3 مطالعه دوسوکور فاز 3 با دارونما مقایسه شد. بیش از 1600 بیمار بزرگسال روزانه 80،40 یا 120 میلی‌گرم فتزیما یا دارونما دریافت کردند. در هر 3 مطالعه بهبود بالینی مصرف‌کنندگان هر یک از 3 دوز ذکر شده فتزیما در مقایسه با دارونما معنی‌دار بود. ارتقای عملکرد فرد در فعالیت‌های روزانه نیز در مطالعات مذکور مورد بررسی قرار گرفت.
دوز پیشنهادی برای مصرف‌کنندگان فتزیما، 40 تا 120 میلی‌گرم فتزیما در روز است. این دارو را می‌توان همراه غذا یا با فاصله از آن مصرف کرد. مکانیسم اثر دقیق آن مشخص نیست اما چنین به نظر می‌رسد با مهار بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین توسط ناقلان آن اثر می‌کند. مطالعه بالینی به نفع اثر اختصاصی فتزیما در مهار بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین وجود ندارد. بار اقتصادی افسردگی در آمریکا سالانه 44 بیلیون دلار تخمین زده شده است. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال 2020 میلادی افسردگی دومین علت ناتوانی در دنیا خواهد بود.

منبع: هفته نامه سپید، دکتر شیرین میرزازاده

امکان تهیه داروی «بتافرون» بیماران «ام اس» به نصف قیمت

 قیمت داروی بتافرون در حالی به یک میلیون و 370 هزار تومان رسیده است که مبتلایان به «ام اس» می‌توانند با پرداخت نیمی از قیمت آن، این دارو را دریافت کنند

به گزارش داروغذا به نقل از  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مبتلایان به «ام اس» می‌توانند با مراجعه به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، داروی بتافرون را به نصف قیمت تهیه کنند.
فاطمه هاشمی، مدیر خدمات اجتماعی انجمن ام‌اس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به آن که وزیر بهداشت سر و سامان دادن به مباحث مربوط به مشکلات دارو را جزو اولویت‌های وزارت بهداشت عنوان کرده است، بیماران خاص به ویژه مبتلایان به ام‌اس منتظر خبر خوش وزیر در زمینه تداوم دسترسی به دارو و ثبات قیمت آن هستند تا دچارعوارض کمبود دارو نشوند. 

==========  

ابراز نگرانی فاطمه هاشمی از افزایش 5 برابری قیمت داروهای ام اس در عرض دو هفته 

به گزارش داروغذا، فاطمه هاشمی رییس بنیاد امور بیماری های خاص در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز درباره افزایش 5 برابری قیمت داروهای بیماران ام اس در عرض دو هفته گفت:« مشکل اساسی که برای بیماران مبتلا به ام اس پیش آمده افزایش چند برابری قیمت داروهای آنها است به طوری که قیمت داروی بتافرون که 420 هزارتومان بوده است به یک میلیون و سیصد و هفتاد هزارتومان رسیده است.»

وی ادامه داد:« متاسفانه این مشکل در مورد داروی دیگر این بیماران که آرژانتینی است هم بوجود آمده و داروی آرژانتینی "اکتوفرون" که قیمت 197 هزار تومان داشته است بعد از اینکه به مدت دو هفته نایاب می شود اکنون با قیمت 923 هزارتومان به دست بیماران رسیده است.»

رییس بنیاد امور بیماری های خاص تاکید کرد:« متاسفانه گرانی بیش از حد داروها و 5 برابر شدن داروی آرژانتینی و نیز نایاب شدن داروهای مورد استفاده و در نتیجه استفاده از داروی جایگزین از مشکلات اساسی بیماران ام اس است و این بیماران مجبورند به دلیل نایاب شدن داروهایشان در یک مقطع، از داروی دیگری استفاده کنند. »

وی گفت:« برای حل این مشکل بیماران اقدام کردم و بنیاد بیماری های خاص نامه ای را برای دکتر روحانی نوشته و رونوشت آن را برای وزیر بهداشت نیز زده ایم. پنج شنبه گذشته این خبر را اعلام کرده ایم اما متاسفانه هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.»

هاشمی خاطرنشان کرد:« اگر دارو با ارز مبادلاتی وارد شده باشد باید قیمت آن دو برابر شده باشد اما داروی این بیماران بعد از دو هفته 5 برابر شده است؟ از طرفی این مابه التفاوت را باید بیمه ها پرداخت کنند و یا دولت باید درصد فرانشیز دارو را افزایش دهد چرا که بیماران قادر به پرداخت هزینه های میلیونی داروهای خود نیستند اما متاسفانه می بینیم که ما به التفاوت ارز مبادلاتی یا هر هزینه ای که به دارو ها تحمیل شده است را باید بیماران بپردازند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد:« گرانی داروها و افزایش چندبرابری آن تنها مشکل بیماران ام اس نیست بلکه بیماران سرطانی نیز دچار این مشکل شده اند.

خبر خرید داروی بیماران MS به نصف قیمت صحت ندارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امکان تهیه داروی بتافرون بیماران ام. اس به نصف قیمت در این دانشگاه وجود ندارد.

جمشید سلام زاده در گفت وگو با فارس گفت: وزارت بهداشت اعتباری محدود را برای تعداد محدودی از بیماران مبتلا به ام.اس به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داد.

وی ادامه داد: این اعتبار محدود برای تهیه اقلام دارویی مورد نیاز بیماران صرف شد و داروی مورد نیاز این بیماران را تهیه کردیم.

سلام زاده گفت: طبق ضوابط وزارت بهداشت،دستورالعمل دارو برای بیماران خاص مانند گذشته انجام می شود و اینکه برخی رسانه ها اعلام کرده اند بیماران می توانند به نصف قیمت دارو را تهیه کنند صحت ندارد.ارائه دارو فقط برای مدت کوتاهی بوده که دیگر انجام نمی‌شود

200 تن دارو از گمرک فرودگاه امام ترخیص شد

معاون گمرک ایران از ترخیص بیش از 200 تن دارو به ارزش 90 میلیون دلار از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) طی هفته گذشته خبر داد.

به گزارش داروغذا، محمدرضا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه روند ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک همچنان ادامه دارد، افزود: در جلسه‌ای که با بانک مرکزی داشتیم قرار شد که نمایندگان بانک مرکزی همچنان برای ادامه ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) حضور داشته باشند که این موضوع مورد موافقت مسوولان بانک مرکزی قرار گرفت.


او با بیان اینکه در چهار ماهه نخست سال جاری با وجود انباشت دارو در گمرک شاهد رشد واردات این محصول به کشور بودیم، افزود: طی 10 روز اخیر نیز علاوه بر داروهای انباشت شده در گمرک که در حال ترخیص هستند 99 تن داروی دیگر وارد گمرک شد که این نشان می‌دهد روند واردات دارو به کشور با وجود همه مشکلات به وجود آمده همچنان ادامه دارد.
 

به گزارش ایسنا هفته گذشته نیز رئیس کل گمرک وعده داده بود که کلیه داروهای انباشت شده در گمرک تا پایان هفته پیشرو ترخیص خواهند شد. 

در همین حال بانک مرکزی اعلام کرد که برای پنج ماه آینده ارز مورد نیاز برای واردات دارو را تامین کرده است. براین اساس تا 10 مرداد ماه امسال بیش از 8.3 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافت. این در حالی است که وزارت بهداشت نیاز ارزی برای واردات دارو را تا پایان سال جاری حداکثر 2.6 میلیارد دلار اعلام کرده است که تا هفتم مردادماه سال جاری 1.4 میلیارد دلار ازاین رقم توسط بانک مرکزی اختصاص داده شد. سال قبل هم 1.9 میلیارد دلار ارز به واردات دارو اختصاص داده شده بود.
 تا پیش از توافق سه جانبه گمرک، وزارت بهداشت و بانک مرکزی بالغ بر 330 تن دارو و مواد اولیه دارویی در گمرک فرودگاه امام انباشت شده بود.
 مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو هم چند روز پیش از آغاز عملیات مربوط به ترخیص 165 میلیون یورو دارو از گمرک خبر داده بود.
 در همین حال رییس اتحادیه واردکنندگان دارو هم 13 مرداد امسال گفته بود که طبق توافق انجام شده قرار است واردکنندگان ظرف مدت سه ماه مابه‌التفاوت ارز واردات دارو را تسویه حساب کنند