.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ام.اس و استراحت

ساعات کار طولانی برای بیماران ام اس، ممنوع!    نایب رئیس انجمن ام اس ایران خواستار رسیدگی به بازنشستگی پیش از موعد برای بیماران ام اس و از کارافتادگی این افراد شد.
    دکتر علی صحراییان در این باره به ایسنا گفت: اشتغال بیماران صعب العلاج مشکلاتی دارد که شرایط شغلی آنان را با افراد سالم متفاوت کرده است. به طور مثال، با گذشت زمان علائمی از بیماری در آنان بروز می کند که چند ساعت کار روزانه برای آنان مشقت بار می شود. لزوم استراحت بیشتر در طول روز از توصیه های مهم پزشکی برای بیماران ام اس است که رعایت نشدن آن اگر همزمان با افزایش سن باشد، می تواند باعث ناتوانی بیمار شود.
    

ادامه مطلب ...

تولید اولین داروی خوراکی ام اس

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاح رسمی نخستین خط تولید داروی خوراکی ام اس با عنوان «فینگولید» در شرکت داروسازی اسوه، گفت: سرانه مصرف داروی هر ایرانی 70 هزار تومان است در حالی که 3 برابر هزینه داروهای ایرانی به عنوان یارانه برای داروهای خارجی صرف می شود و سرانه داروهای گران گاهی تا 70 میلیون تومان هم در سال افزایش می یابد.
    رسول دیناروند اظهار کرد: فرآیند تولید داروی «فینگولید» از هشت سال گذشته آغاز شده بود و کارهای فرمولاسیون و سبک آن در وزارت بهداشت ادامه داشت. خوشبختانه مواد اولیه این دارو در داخل کشور ساخته شده و از دو سال پیش نیز مرحله مطالعات بالینی این داروی ایرانی صورت پذیرفت و پروتکل آن تصویب شد که نتایج، نشان از موفقیت این دارو است. وی با اشاره به تصدیق کارشناسان و متخصصان علوم اعصاب و بیماری های ام اس از جمله دکتر پاکدامن و دکتر صحراییان در زمینه داروی خوراکی «فینگولید»، افزود: اثربخشی «فینگولید» رضایت بخش بوده که عوارضی نشان نداده و این دارو دروازه جدیدی برای درمان بیماران ام اس است. دیناروند با اشاره به 63 هزار بیمار ام اس در ایران عنوان کرد: بسیاری از این بیماران داروهای تزریقی دریافت می کنند که حداقل نیمی از آنها می توانند از داروی «فینگولید» که عوارض کمتری دارد، بهره مند شوند.
    رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه «فینگولید» در حال حاضر در داروخانه های منتخب وجود دارد و تحت پوشش 90 درصدی بیمه قرار دارد، گفت: نگرانی از بابت دسترسی این دارو وجود ندارد و با تایید گفته های شرکت سازنده چند هزار از این دارو تولید شده که در اختیار بیماران قرار می گیرد.
    وی با اشاره به صرف ارز مورد نیاز برای واردات داروهای بیماران خاص گفت: اگر 63 هزار بیمار ام اس در کشور از داروهای وارداتی استفاده می کردند حدود 500 میلیون دلار ارز باید هزینه می شد که با تولید این داروی خوراکی، صرفه جویی 500 میلیون دلاری در واردات داروی ام اس صورت می گیرد. رییس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر 3 برابر هزینه های داروهای ایرانی به عنوان یارانه برای داروهای خارجی اختصاص می یابد و ما نگران بیمارانی هستیم که مجبورند داروهای گران قیمت مصرف کنند. وی ادامه داد: با نوید به بیماران ام اس مبنی بر ورود نسل جدید داروهای خوراکی که همزمان با روش های جدید درمان نیز صورت می پذیرد، عنوان کرد: این داروهای جدید و روش های درمانی می تواند حق انتخاب بیمار و پزشک را افزایش دهد.
    محمد عبده زاده، مدیرعامل شرکت داروسازی اسوه نیز در مراسم افتتاح خط تولید نخستین داروی خوراکی ام اس با تشریح فعالیت ها و تاریخ تاسیس شرکت داروسازی اسوه گفت: خوشبختانه داروی «فینگولید» تحت پوشش 90 درصدی بیمه است و کمتر از 17 درصد قیمت مشابه داروی خارجی خود برای بیمار هزینه دارد و این دارو نخستین داروی ژنریک خوراکی ایران نیز به حساب می آید.
    

محدودیت های ورود دارو ناشی از تحریم ها به 100 قلم کاهش یافت

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: محدودیت های ورود دارو ناشی از تحریم ها به 100 قلم کاهش یافت

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو از کاهش محدودیت های واردات دارو ناشی از تحریم ها به کمتر از 100 قلم از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.
    رسول دیناروند روز پنج شنبه در حاشیه برگزاری جشن صنعت غذای مازندران در مجتمع تفریحی و رفاهی نفت محمودآباد به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه به علت تحریم های نابرابر کشورهای غربی، در سال گذشته و ابتدای امسال حدود 300 قلم انواع دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی مورد نیاز بیماران کشور با محدودیت مواجه بود که خوشبختانه اکنون این میزان به یک سوم کاهش یافته است.
    وی با بیان اینکه وضعیت کنونی نسبت به گذشته بهتر شده و تا پایان امسال نیز واردات داروهای مورد نیاز برخی بیماران خاص و تجهیزات پزشکی به شرایط عادی باز خواهد گشت، تصریح کرد: به همین منظور بانک مرکزی و گمرک و نیز سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی کشور حمایت و برنامه ریزی لازم را انجام داده اند.
    معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و داروی کشور، بخشی از مشکلات کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در کشور را نیز ناشی از برخی سیاستهای نادرست داخلی عنوان کرد و در عین حال افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به گونه ای برنامه ریزی کرده که این مشکل هرچه سریعتر برطرف شود.
    دیناروند، از ورود قرص های خوراکی ویژه بیماران ام اس به کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه حمایت بیمه ای از این دارو نیز به عمل آمده و با قیمت مناسب در اختیار بیماران گذاشته خواهد شد.
    معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و داروی کشور، ابراز امیدواری کرد: مشکلات کمبود دارو و نیز سیاست های حمایتی از بیماران حداکثر طی 3 ماه آینده برطرف شود.
    وی تغییر در ترکیب غذایی افراد و تمایل آنان به مصرف غذاهای آماده را در درازمدت خطرناک و تهدیدکننده سلامتی دانست.
    وی با اشاره به این که نگرانی اصلی وزارت بهداشت و درمان در زمان حاضر در ترکیب غذایی افراد و افراط در مصرف غذاهای آماده است گفت: هم اکنون میانگین دریافت سرانه انرژی هر فرد در ایران بیشتر از سرانه جهانی است، و برخلاف برخی کشورها که گرسنگی زیاد است، در ایران خوشبختانه مشکلی برای دریافت انرژی وجود ندارد، اما مشکل جدی در کشورما دریافت بیش از اندازه و چندبرابر و مازاد آن است.
    دیناروند ادامه داد: هم اکنون 50 درصد از افراد، بیش از نیاز انرژی دریافت می کنند و این وضعیت باعث بر هم خوردن وضعیت بدنی و سلامتی آنان می شود.
    وی، افزایش وزن، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان را از عوارض مهم ناشی از مصرف بی رویه غذاها و استمرار در مصرف غذاهای آماده دانست.
     
    

نمک «ام اس» می آورد

پژوهشگران می گویند مصرف بیش از حد نمک ممکن است مقصر اصلی در افزایش میزان بیماری های خودایمنی مانند ام اس (اسکلروز متعدد) باشد.
    به گزارش رویترز، به گفته این پژوهشگران مصرف رژیم های غذایی پرنمک، باعث افزایش نوعی از سلول های ایمنی می شودکه با بیماری خودایمنی مرتبط هستند.
    بررسی این دانشمندان نشان داد که موش هایی که مهندسی ژنتیک شده بودند تا به ام اس دچار شوند، هنگامی که رژیم غذایی پرنمک می خوردند، نسبت به موش هایی که میزان دریافت نمکشان متعادل بود، وضعیت بسیار بدتری پیدا می کردند.
    این یافته ها بیانگر آن است که نمک ممکن است در ایجادبیماری های خودایمنی مانند ام اس و دیابت نوع یک در افراد مستعد از لحاظ ژنتیکی نقش داشته باشد که پیش از این شناخته شده نبود. دکتر دیوید هافلر، استاد ایمنی زیست شناسی در دانشگاه ییل آمریکا و سرپرست این پژوهش می گوید: «ایجاد این بیماری ها نه صرفا به ژن های بد مربوط است و نه عوامل محیطی نامناسب، بلکه تعامل میان ژن ها و محیط است که فرد را دچار این بیماری ها می کند.»
    پیش از این، مصرف بیش از حد نمک در افزایش خطر ابتلابه بیماری های قلبی و فشارخون بالامقصر شناخته شده بود اما اکنون بررسی های جدید نشان می دهد رژیم های غذایی پرنمک ممکن است در افزایش میزان بیماری خودایمنی نیز نقش داشته باشند.
    به گفته هافلر البته نمک تنها عامل محیطی موثر در این بیماری های خودایمنی نیست، چرا که کمبود ویتامین D هم ممکن است در این مورد نقش داشته باشد. سیگار هم یک عامل موثر است و بررسی ها نشان می دهد که نمک هم یک عامل خطرساز برای این بیماری به شمار می رود.
    از اینرو دکتر هافلر مجوزی برای آزمایش آثار کاستن نمک در رژیم غذایی افراد مبتلابه ام اس را گرفته است تا معلوم شود آیا این کار علایم آن ها را بهبود می بخشد یا نه؟
    گرچه ممکن است سال ها طول بکشد تا این رابطه ثابت شود اما هافلر می گوید برای بیمارانی که در معرض خطر بیشتر بیماری خودایمنی هستند، کاهش مصرف نمک غذایی ممکن است ایده خوبی باشد.