.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

بیماران خاص کردستان منتظر رفع مشکلات

شناسایی یک هزار و 351 بیمار خاص در استان کردستان

دنیای اقتصاد - سنندج - گرانی قیمت دارو و ضعف بنیه مالی یکی از مهم ترین مشکلات بیماران خاص در استان کردستان است که دولت تدبیر و امید با اجرای طرح اصلاح قیمت دارو در کشور، امید را در دل این بیماران زنده کرد.
برنامه های دولت جدید در حوزه بهداشت و درمان و تقویت بیمه افراد زیر پوشش به خصوص بیماران خاص منجر به افزایش امید در دل این بیماران در جهت کاهش قیمت و دسترسی به موقع به داروهای مورد نیاز شده است.
بیماران خاص در استان کردستان، گران بودن قیمت دارو و عدم دسترسی به موقع به این داروها را از جمله مهم ترین مشکلات خود می دانند و در مراجعه به انجمن ها و مسوولان حوزه بهداشت و درمان همواره درخواست جبران هزینه داروها و تهیه به موقع آن را داشته اند. این در حالی است که دولت یازدهم مشکلات دارویی بیماران خاص و افزایش قیمت داروها را به عنوان یکی از مشکلات اصلی حوزه بهداشت و درمان در اولویت کاری خود قرار داد و در عرض یک ماه با انعقاد تفاهم نامه ای میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه و تامین اجتماعی، قیمت داروها را اصلاح و به داروخانه ها ارجاع داد.
با پیگیری های مستمر مسوولان دو وزارتخانه بهداشت و تعاون کار و رفاه اجتماعی، حدود 136 قلم داروی بیماران خاص و صعب العلاج، اصلاح قیمت شده و به قیمت سال قبل بازگشته است. همچنین به منظور کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، شش قلم داروی پرمصرف بیماران ام.اس نیز بر اساس تفاهم نامه دارویی میان دو وزارتخانه بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به قیمت سال قبل بازگشته است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان برنامه دولت در زمینه اصلاح و کاهش قیمت داروها را موثر دانست و گفت: این برنامه تاثیر بسزایی در تامین داروی مورد نیاز بیماران به خصوص بیماران خاصی که از نظر مادی در مضیقه هستند، دارد.
دکتر محمد تمیمی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان دو وزارتخانه یاد شده افزود: براساس این تفاهم نامه قیمت دارو به قیمت اسفند سال 91 بر می گردد و مابه التفاوت قیمت داروها توسط وزارت بهداشت و درمان پرداخت می شود.
به گفته وی با اجرای این برنامه، بسیاری از داروهای بیماران خاص به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد و بخشی از مشکلات این بیماران برطرف خواهد شد.
براساس آمار، هزار و 351 بیمار خاص در استان کردستان شناسایی شده اند که از این تعداد 338 نفر بیمار دیالیزی، 399 نفر پیوندی، 400 نفر ام اس، 93 نفر هموفیلی و 121 نفر هم تالاسمی هستند.
دکتر تمیمی در مورد کمبود داروی بیماران خاص در استان کردستان نیز گفت: تنها در بحث داروهای شیمی درمانی کمبودهایی در استان بود که مقطعی و کشوری بود و تنها مختص به استان کردستان هم نبود.
به گفته وی هم اکنون 122داروخانه دولتی و خصوصی در استان کردستان فعال است که از این تعداد 110 داروخانه در بخش خصوصی و 12داروخانه هم در بخش دولتی فعالیت دارند.
وی افزود: داروی بیماران خاص استان کردستان توسط داروخانه های منتخب به متقاضیان تحویل داده می شود، به طوری که در سنندج پنج داروخانه و در هر کدام از شهرستان های استان نیز یک داروخانه داروی بیماران خاص را عرضه می کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: فاکتورهای خونی را نیز برای بیماران بستری، مستقیم به بیمارستان ها تحویل می دهیم و این گونه داروها، تحویل داروخانه ها نمی شود.
وی افزود: سال گذشته یک میلیارد و 500میلیون ریال اعتبار، برای کمک به بیماران بی بضاعت و صعب العلاج در اختیار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان قرار گرفت و امسال نیز همین رقم تکرار شد. دانشگاه علوم پزشکی با اختصاص این اعتبار، برای هر نسخه بیماران صعب العلاج و بی بضاعت، 20 میلیون ریال کمک می کند، در اجرای این طرح پولی دست مریض برای تهیه دارو داده نمی شود، بلکه دانشگاه با داروخانه ها تفاهم نامه دارد و هر بیمار با داشتن کارت بیماری خاص می تواند تا سقف 20 میلیون ریال به صورت رایگان از داروخانه های طرف قرارداد دارو دریافت کند.
دکتر تمیمی در ارتباط با نقش دلال و واسطه ها در تهیه و عرضه دارو نیز گفت: دلالان نقش چندانی در حوزه دارو در استان کردستان ندارند، اما به بیماران پیشنهاد می کنیم در صورت پیدا نکردن داروی مورد نیاز در استان به ما مراجعه کنند تا دارو را تهیه و در اختیارشان قرار دهیم و به دلالان و واسطه ها مراجعه نکنند.
وی همچنین به فعالیت چهار داروخانه منتخب در استان که داروی تک نسخه ای می فروشند اشاره کرد و گفت: هر بیماری که نیاز به دارو داشت و نتوانست در استان آن را تهیه کند می تواند به داروخانه های منتخب سفارش دهد و در عرض 48 ساعت دارو در اختیارش قرار خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح دولت تدبیر و امید، کمبود دارو در استان کردستان غیر از داروهای شیمی درمانی رفع شده است، آمار بیماران نیازمند شیمی درمانی اگرچه در استان بالااست، اما با پیگیری های انجام شده، رفته رفته وضعیت داروی این بیماران نیز بهبود یافته است.
در طرح جدید دولت، هزینه داروی بیماران خاص و صعب العلاج تا سقف 20 میلیون ریال و بیماران سرطانی تا هر سقفی رایگان اعلام شده است.
انجمن های بیماران خاص استان کردستان نیز با استقبال از این طرح دولت، مهم ترین مشکل این گونه بیماران را با توجه به پایین بودن بنیه مالی آنها، تهیه و تامین دارو اعلام کردند و می گویند: قیمت دارو گران و بیماران توان تامین آن را نداشتند.
یکی از مسوولان انجمن ام اس کردستان در این ارتباط می گوید: از مجموع 256 بیمار ام اس عضو این انجمن، اکثر قریب به اتفاق آنان از خانواده های بی بضاعتی هستند و توان تهیه دارو را ندارند. مقصود، با اشاره به اینکه انجمن بیماران ام اس کردستان نیز از لحاظ مادی در شرایط مناسبی قرار ندارد، گفت: بیماران ام اس برای کمک در خرید دارو به ما مراجعه می کنند که ما نیز به دلیل نداشتن توان مالی لازم، نمی توانیم به آنها کمکی بکنیم. دولت سه قلم داروی ایرانی بیماران ام اس را به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار می دهد و اکنون داروهای خارجی این بیماران نیز با طرح جدید دولت، تا سقف 20 میلیون ریال رایگان است و از این رو بسیاری از مشکلات این بیماران نیز برطرف خواهد شد.
در استان کردستان انجمن ام اس در شهرهای سنندج و سقز فعال و در دیواندره نیز در شرف تاسیس است و مابقی شهرستان ها فاقد انجمن است.
از مجموع 256 بیمار ام اس در استان کردستان 169 نفر زن و 87 نفر مرد هستند که اکثر آنها از توان مالی پایینی برخوردارند و از این رو توان تهیه داروی خارجی را ندارند و طرح جدید دولت کمک بسیار خوبی برای تامین داروهای این افراد است.
مدیر داخلی انجمن ام اس کردستان از طرح جدید دولت استقبال کرد و گفت: با این طرح، بسیاری از مشکلات بیماران مبتلابه ام اس در استان کردستان برطرف می شود
.
علاوه بر بیماران ام اس که داروهای آنها گران است، مبتلایان به سرطان نیز به دلیل اینکه وضع مالی مناسبی ندارند توان تامین داروهای خود را ندارند و از این رو، طرح جدید دولت در اصلاح قیمت ها به این بیماران نیز کمک شایانی می کند.
مدیرعامل انجمن بیماران سرطانی کردستان به کاهش تعداد مراجعه بیماران سرطانی به این انجمن اشاره کرد و گفت: در گذشته روزانه افراد بسیاری برای دریافت کمک هزینه دارو به این انجمن مراجعه می کردند که این تعداد در هفته اخیر و با اجرای طرح دولت، کاهش چشمگیری داشته است.
ثریا لطیفی با اشاره به اینکه مبتلایان به سرطان برای جبران هزینه های دارویی خود به این انجمن مراجعه می کنند، افزود: با اصلاح قیمت دارو از سوی دولت، تعداد مراجعه کنندگان به انجمن هم اکنون کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح دولت 50 درصد هزینه داروی بیماران سرطانی کاهش یافته است، افزود: هر بیمار در هر مرحله از دو تا پنج میلیون ریال برای تهیه داروی خود هزینه می کند که اکنون با طرح دولت مبنی بر رایگان بودن داروها تا سقف 20 میلیون ریال، بخش زیادی از مشکلات بیماران برطرف می شود.
هم اکنون بیش از دو هزار مبتلابه سرطان در استان کردستان زیر پوشش انجمن بیماران سرطانی است و علاوه بر این نیز 115 بیمار زیر 14 سال هم زیر پوشش خدمات این انجمن قرار دارند.
این انجمن بخشی از هزینه های شیمی درمانی مبتلایان بزرگسال به سرطان و حدود 70 درصد هزینه بیماران زیر 14 سال را پرداخت می کند.
براساس آمار، سال گذشته یک هزار و 277 مبتلابه بیماری سرطان در استان کردستان شناسایی شده است که از این تعداد بیش از دو هزار نفر بزرگسال و 115 نفر زیر 14سال عضو انجمن هستند.
مبتلایان به سرطان به منظور جبران هزینه های خود به انجمن مراجعه می کنند و در صورتی که فرد مبتلااز توان مالی مناسب برخوردار باشد دیگر نیازی به کمک های انجمن ندارد.

پرش بیمار ام اس

 پرش مرد معلول از ارتفاع 10 هزار متری
    یک معلول مبتلابه ام.اس با چتر نجات از ارتفاع ده هزار متری به پایین پرید.یک معلول فرانسوی مبتلابه بیماری ام.اس از بالگردی در ارتفاع ده هزار متری کوه های اورست در نپال با چتر نجات به پایین پرید.مارک کوپ این سقوط خارق العاده را با کمک یک چترباز حرفه ای انجام داد.
    کوپ قصد دارد در آوریل آینده نیز در آسمان قطب شمال، دست به اقدام مشابهی بزند./ واحد مرکزی خبر

مشکلات ام اس

    مریض دار هستیم. بیمار ما «ام اس» دارد. مستاجر هم هستیم. پس از گرانی ارز و به تبع آن گران شدن همه چیز، قیمت دارویی که باید بیمار ما مصرف کند، ماهانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شده که بیمه لطف می کند و ۸۰۰ هزار تومان آن را تقبل می کند و ۶۰۰ هزار تومان را ما می دهیم. البته دستشان درد نکند ولی اگر به همان قیمت سال قبل بازگردد، دیگر ما مشکلی نداریم. وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی می گویند قیمت داروهای بیماری های خاص و صعب العلاج را به رقم قبلی بازگردانده اند ولی در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است. لطفا این درد بزرگ ما را منعکس کنید بلکه دولت تدبیر و امید، وعده ای ندهد که به آن عمل نشده و امید ما را ناامید کند. 
    
 روزنامه وطن امروز، شماره 1175یک شهروند

سرقت و تجاوز در پرونده دکتر قلابی


    شرق: تعداد شاکیان پزشک قلابی که به طعمه های خود داروی بیهوشی می خوراند و از آنان سرقت می کرد به 31نفر افزایش یافت. متهم اعتراف کرده به برخی از این افراد تجاوز کرده است. این مرد که محمدعلی نام دارد قبلانیز با استفاده از داروی بیهوشی دست به سرقت زده و باعث مرگ یکی از طعمه هایش شده بود. او بعد از آزادی از زندان این روش سرقت را پی گرفت تا اینکه در مسافرخانه ای در ناصرخسرو به دام افتاد و اعتراف کرد با جعل عنوان پزشک، استاد دانشگاه، کاشف داروهای ام.اس و... و به بهانه تهیه دارو یا استخدام، طعمه های خود را فریب می داد و به آنها داروی بیهوشی می خوراند. پس از دستگیری متهم تصویر او در جراید منتشر شد و تعداد شاکیان وی به 31 نفر رسید. متهم در اعترافات تازه اش گفته است تعدادی از مالباختگان را نیز در ناصرخسرو شناسایی می کرد و حوالی غروب در محدوده پارک ساعی با آنان قرار ملاقات می گذاشته و در این محل پس از خوراندن داروی بیهوشی، به آنان نیز تجاوز می کرد. این مرد در برخی موارد که مالباختگان ساکن تهران نبودند، از آنان خواسته در مسافرخانه ای در حوالی ناصرخسرو مستقر شوند تا وی برایشان دارو تجویز کند اما پس از حضور در مسافرخانه و دادن داروی بیهوشی به آنان، ضمن سرقت اشیای قیمتی آنان، به برخی از این افراد نیز تجاوز کرده است. بنابر این گزارش تحقیقات از متهم همچنان ادامه دارد.