.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ام اسی ها از مصرف لبنیات غافل نشوند

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: مصرف غذاهای سرد هیچ تاثیری بر افزایش یا تشدید بیماری ام اس ندارد.
    دکتر مهردخت مزده در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: بیماری ام اس سیستم اعصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد همچنین مناطق جغرافیایی، وراثت و عفونت های دوران کودکی در بیماری ام اس تاثیرگذار است.
    وی ادامه داد: مصرف یا مصرف نکردن غذاهای سرد هیچ تاثیری بر بیماری ام اس نداشته و برخی مبتلایان به ام اس تحت تاثیر اطرافیان، مصرف غذاهای سرد از جمله ماست، پنیر و لبنیات را برای خود ممنوع می کنند در حالی که مصرف نکردن لبنیات موجب پوکی استخوان و شکستگی آن می شود و مشکلات دیگری نیز به وجود می آورد. البته این دسته از بیماران باید مصرف غذاهایی را که امگا 3 دارند، در طول روز افزایش دهند، همچنین از موادی که موجب افزایش مقاومت بدن می شود، استفاده کنند.

 روزنامه جام جم، شماره 3914

مبتلایان ام اس در کردستان نیازمند حمایت

مسکن نیاز اصلی بیماران مبتلابه ام اس

دنیای اقتصاد - سنندج: مبتلایان به بیماری ام اس در کردستان از آنجا که از اقشار ضعیف جامعه هستند علاوه بر رنج بیماری با مسائل و مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می کنند که نداشتن مسکن و سرپناه مناسب را می توان از جمله مهم ترین این مشکلات دانست.
    بر اساس اعلام مسوولان استان کردستان، تاکنون حدود 500 مبتلابه ام اس در کردستان شناسایی شده اند که از این تعداد هم اکنون 256 بیمار شامل 87 مرد و 169 زن عضو انجمن ام اس استان هستند و مابقی تاکنون برای عضویت مراجعه نکرده اند. مسوولان انجمن ام اس کردستان می گویند: اکثر قریب به اتفاق مبتلایان به این بیماری از خانواده های بی بضاعت هستند و علاوه بر رنج بیماری از توان مالی کافی برای رسیدگی به مشکلات روزمره خود نیز برخوردار نیستند و این مساله می تواند در تشدید بیماری های آنان موثر باشد.
    مدیر داخلی انجمن ام اس کردستان معتقد است: استرس و دغدغه فکری به تشدید بیماری ام اس در مبتلایان کمک می کند و از این رو نداشتن مسکن و سرپناه به عنوان یکی از دغدغه های مهم و اصلی همواره با مبتلایان به این بیماری همراه است.
    مقصود، مردم کردستان را مردمانی خیر دانست که در کارهای عام المنفعه فعالیت های خوبی دارند و گفت: از خیران استان کردستان درخواست می کنیم انجمن ام اس استان را به منظور مسکن دار کردن بیماران مبتلابه ام اس یاری دهند.
    وی از خیران خواست زمین مورد نیاز تهیه مسکن را برای این بیماران تامین کنند تا بتوانیم با کمک های مردم و مسوولان مسکن مورد نیاز این بیماران احداث کنیم.
    مقصود، با اشاره به اینکه انجمن بیماران ام اس کردستان نیز از لحاظ مادی در شرایط مناسبی قرار ندارد، گفت: بیماران ام اس برای کمک در خرید دارو به ما مراجعه می کنند که ما نیز به دلیل نداشتن توان مالی لازم، نمی توانیم کمک چندانی به آنها بکنیم. وی اظهار کرد: دولت سه قلم داروی ایرانی بیماران ام اس را به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار می دهد و اکنون داروهای خارجی این بیماران نیز با طرح جدید دولت، تا سقف 20 میلیون ریال رایگان است و از این رو بسیاری از مشکلات این بیماران در زمینه تامین دارو نیز برطرف خواهد شد، اما در سایر بخش ها نیاز به حمایت های جدی داریم.
    وی گفت: داروهای خارجی مورد نیاز بیماران ام اس بین پنج تا 13 میلیون ریال قیمت دارد و طرح دولت مبنی بر رایگان بودن داروها تا سقف 20 میلیون ریال، کمک بسیار خوبی برای این بیماران است.
    مدیر داخلی انجمن ام اس کردستان در ادامه گفت: در استان کردستان انجمن ام اس در شهرهای سنندج و سقز فعال و در دیواندره نیز در شرف تاسیس است و مابقی شهرستان ها فاقد انجمن است. مقصود با اشاره به اینکه انجمن 80 صندوق خیریه در شهر سنندج به منظور جمع آوری کمک های مردمی نصب کرده است، گفت: هر سه ماه حدود پنج میلیون ریال به این صندوق ها کمک می شود که میزان کمک ها پایین و جوابگوی نیازهای بیماران نیست.
    وی کمک به تامین هزینه های دارو، خریداری و توزیع امکانات جانبی از جمله واکر، تشک مواج و پوشاک و تهیه برخی اقلام خوراکی در مناسبت های مختلف را از جمله کمک های انجمن به خانواده های بیماران مبتلابه ام اس اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه برخی از بیماران ام اس زمین گیر هستند و به طور مستمر نیاز به برخی کالاها از جمله پوشاک دارند، گفت: هزینه های این بیماران از جمله واکر، تشک مواج و پوشاک بالااست و از این رو نیاز به حمایت های بیشتری داریم. به گفته وی، دولت از انجمن های مردمی حمایت مادی نمی کند و انجمن از طریق کمک های مردمی و خیرین اداره می شود.
    وی اعلام کرد: انجمن ام اس کردستان دو شماره حساب بانکی اعلام کرده و تمام وجوهات به این حساب ها واریز می شود و صورت های مالی به طور شفاف نشان دهنده نحوه چگونگی هزینه های انجمن است.
    

پرداخت هزینه پزشکی بیماران خاص ایلام

ایلام – هزینه های پزشکی بیماران خاص استان ایلام اعم از هموفیلی، ام.اس، تالاسمی و دیالیزی به صورت 100 درصد توسط اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی این استان پرداخت می شود.
    مهریار سلیمانی، مدیر درمان تامین اجتماعی استان ایلام در گفت وگو با ایران با اشاره به این که هزینه های پزشکی بیماران سرطانی، پیوندی، شیمی درمانی و بیماران ام اس این استان نیز تا سقف 90 درصد به آنان پرداخت می شود، اضافه کرد: در مجموع پرداختی بیماران خاص این استان در 10 ماه گذشته 18 میلیارد ریال بوده است.
    وی به ارائه خدمات رایگان در زمینه های مختلف پزشکی به بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی در دی کلینیک و درمانگاه شماره 2 شهر ایلام اشاره کرد و ادامه داد: در سال های گذشته هزینه درمان نازایی قابل پرداخت نبوده که هم اکنون با تلاش این مدیریت، هزینه های پزشکی نازایی پرداخت می شود و این مهم می تواند به افزایش جمعیت در کشور کمک کند.
    پرداخت هزینه های درمان بازنشستگان ایثارگر و بیمه فرزند سوم، از دیگر فعالیت های این مدیریت است.
    سلیمانی در مورد ساخت بیمارستان 32 تختخوابی تامین اجتماعی در این منطقه، گفت: این بیمارستان با ظرفیت 32 تخت در زمینی به مساحت 8 هزار مترمربع بوده که 95 درصد ساخت آن انجام شده و در سال آینده برای رفاه حال بیماران افتتاح می شود. زیربنای این بیمارستان 5 هزار و 800 متر است که بخش های مختلف تخصصی را شامل می شود.

رشد 6 برابری تولید دارو

دانش ساخت داروها طی 3 دهه گذشته در ایران نهادینه شده و حتی به مرحله تولید داروهای جدید رسیده است

شاید در ظاهر فقط به عنوان یکی از فرآیندهای تکمیلی درمان بیماران به آن نگاه شود، اما حقیقت این است که امروزه دارو به عنوان کالایی حساس و استراتژیک در سطح جهان مطرح می شود که حتی گاه از آن به عنوان ابزاری برای تحریم و فشارهای بین المللی بهره می برند.
    به همین دلیل است که خودکفایی در تولید دارو برای هر کشوری یک امتیاز بزرگ به حساب می آید که در صورت وضع تحریم های احتمالی، نقش خنثی کننده و ضربه گیر را بازی می کند و همچنین رضایت عمومی در داخل کشور را هم افزایش می دهد.
    در این میان، ایران طی سه دهه اخیر توانسته است که با گسترش مرزهای دانش داروسازی به سطحی ارتقا پیدا کند که به گفته بسیاری از کارشناسان، حالابیش از 95 درصد داروی مورد نیاز بیماران در داخل کشور تولید می شود.
    دکتر شهاب الدین جنیدی جعفری، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت وگو با جام جم خاطرنشان می کند: بر اساس آمارهایی که در اختیار داریم، در سال 57 شمسی فقط 500 قلم داروی اصلی با 900 شکل مختلف دارویی در کشور تولید می شد، اما امروزه 3000 قلم داروی اصلی با 4000 شکل دارویی مختلف در کشور تولید می شود و این حرف به این معنی است که ما طی سه دهه اخیر، رشد شش برابری در تولید دارو داشته ایم. دبیر انجمن داروسازان استان تهران یادآوری می کند که ما در سال 57 فقط هزار داروخانه در کشور داشتیم که امروزه این رقم به ده هزار داروخانه فعال در سراسر کشور رسیده است؛ همچنین در دهه 50 فقط سه دانشکده داروسازی در کشور وجود داشت، اما حالا15 دانشکده داروسازی به تربیت داروسازان ایرانی مشغول هستند.
    درباره آمار شرکت های توزیع کننده دارو طی سه دهه اخیر نیز جنیدی جعفری تاکید می کند که در اواسط دهه 50 حدود شش شرکت توزیع کننده دارو در ایران حضور داشت، ولی الان شاهد هستیم که بیش از صد شرکت بزرگ توزیع کننده دارو در کشور فعالیت می کنند.این جهش چشمگیر در حالی رخ داده است که روز به روز نیز بر دانش فنی ساخت داروها افزوده می شود و حتی امروزه بازار دارویی ایران، به صادرات گسترده دارو به سایر کشورهای همسایه نیز روی آورده است.
    
    رشد داروسازی ایران، قابل بازگشت نیست
    یکی از عمده دغدغه هایی که برای رشد شاخه های علمی مطرح می شود، بحث درجا زدن و بازگشت به عقب است که معمولااین اتفاق به دلیل ترویج توسعه ناپایدار و رشد احساسی در یک مقطع زمانی صورت می گیرد.
    اما عباس حاجی آخوندی، استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران و رئیس سابق سازمان غذا و دارو به جام جم می گوید: هم اکنون بیش از 95 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود؛ در حالی که ما سه دهه قبل حتی توان ساخت 20 درصد داروی مورد نیاز کشور را نداشتیم که این رشد علمی و فناوری هم غیرقابل بازگشت است، زیرا دیگر دانش ساخت داروها در ایران نهادینه شده است و حتی به مرحله تولید دانش ساخت داروهای جدید دست پیدا کرده ایم. به گفته حاجی آخوندی، درست است که ما در زمینه تولید دارو به موفقیت های مهمی دست پیدا کرده ایم، اما همچنان یکی از مشکلات حل نشده صنعت داروسازی ایران، دور ماندن علم شیمی از علم داروسازی است؛ یعنی در حالی که کشور ما نیاز حیاتی به تاسیس رشته های دانشگاهی بین رشته ای از علم شیمی و علم داروسازی دارد، اما این مساله در نظام آموزش عالی ایران جدی گرفته نمی شود.
    
    واردات مواد اولیه؛ چالش حل نشده داروسازی
    دانش داروسازی به زبان ساده به سه بخش مهم تشکیل می شود. مرحله اول دستیابی به دانش فنی ساخت داروست و مرحله دوم نیز تامین و تولید مواد اولیه است. در مرحله سوم، محصول نهایی با ترکیب کردن مواد اولیه ساخته می شود.
    ایران در مرحله سوم به خودکفایی کامل رسیده است، اما همچنان در زمینه تولید مواد اولیه ساخت دارو با مشکل روبه روست. فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای مواد اولیه دارویی کشور در گفت وگو با جام جم تاکید می کند: حدود 48 درصد مواد اولیه ساخت داروها به کشور وارد می شود و این به معنای آن است که حدود نیمی از سهم 95 درصدی تولید داروی نهایی در کشور، به واردات دارو وابسته است. مشکل دیگری که اختراعی آن را چالش مهم صنعت داروسازی می داند، سهم ارزی واردات داروست.
    به گفته این کارشناس، بیش از دو برابر ارزی که برای تامین داروی داخل صرف می شود، صرف واردات دارو می کنیم. یعنی در حالی که حدود یک میلیارد دلار صرف تولید دارو در داخل می کنیم، اما بیش از دو میلیارد دلار صرف واردات دارو می شود.
    واردات افراطی دارو به کشور و میل به مصرف داروهای خارجی از سوی پزشک و بیمار، مشکل دیرینه ای است که صنعت داروسازی با آن روبه روست. دکتر محمد عبده زاده، مدیرعامل یکی از شرکت های خصوصی تولید دارو در کشور هم در گفت وگو با جام جم معتقد است که در همه جای جهان این گونه نیست که کشوری همه داروهای مورد نیاز خودش را تهیه کند و این کار اصلاتوجیه اقتصادی ندارد، اما مساله ای که اینجا وجود دارد، بحث خروج هنگفت ارز از کشور برای تهیه داروهای وارداتی است که باید این موضوع اصلاح شود.
    
    لزوم بالابردن کیفیت تولیدات داخلی
    افزون بر مشکل واردات بی رویه داروهای خارجی، بحث کیفیت تولید داروهای داخل هم مطرح است.
    با وجود آن که 95 درصد محصول نهایی داروها در داخل کشور تولید می شود، اما کیفیت برخی داروهای ساخت داخل با نمونه های مشابه خارجی متفاوت است که این موضوع گاه موجب انتقاد بیماران می شود. این داروهای تولید داخل که عمدتا در زمره «داروهایی با فناوری ساخت بالا» و برای درمان بیماری های خاص و صعب العلاج مورد استفاده قرار می گیرد، بیشترین حجم انتقادها را به خود معطوف کرده است.
    البته کیفیت تولید برخی «داروهای با فناوری ساخت بالا» در کشور نیز دست کمی از کیفیت خارجی آن ندارد و به طور مثال، داروی خوراکی بیماری ام اس که ساخت داخل است، توانسته رضایت بسیاری از این گروه بیماران را جذب کند.
    به هرحال به نظر می رسد تا وقتی در بحث واردات غیرمنطقی دارو و کیفیت تولیدات داخلی بازنگری نشود، این خودکفایی در تولید محصول نهایی داروها نمی تواند آن گونه که باید و شاید، دغدغه تامین دارو در کشور را به طور کامل مرتفع کند.