.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

سر بی کلاه بخش سلامت از هدفمندی یارانه ها

شرق:هر بیماری، غیر از درد، هزینه هم دارد. اینجا بیماری تنها یک بخش از درد است. درد به چندین بخش تقسیم می شود که گذر از هر بخشی هم برای خود، هفت خوانی است پرماجرا و قصه ای پرسوزوگداز: تحریم، کمبود دارو، هزینه های سرسام آور، نبود پوشش کامل بیمه ای حتی برای بیماران صعب العلاج، حمایت نکردن سازمان های بیمه گر و از همه مهم تر پرداخت نشدن سهم بخش سلامت از نخستین مرحله هدفمندی یارانه ها که شاهکاری دیگر از دولت احمدی نژاد بود. شاهد مثال هم انتقاد عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس در دی ماه سال گذشته نسبت به پرداخت نشدن سهم بخش سلامت از هدفمندی یارانه هاست: «بر اساس قانون، دولت موظف است شش هزارمیلیاردتومان از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها را به بخش سلامت اختصاص دهد، اما تاکنون حتی یک ریال هم به این بخش تعلق نگرفته و مشکلات بسیاری هم بر این اساس به وجود آمده است و در شرایطی که بخش سلامت نیاز به کمک ویژه دارد، شاهد بی توجهی دولت به آن هستیم.»
        سرانجام «سهم سلامت» پرداخت نشد...
     دولت گذشته با وجود هشدار کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس، سهم شش هزارمیلیاردتومانی بخش سلامت را پرداخت نکرد تا ضربه نهایی را بر پیکره نیمه جان حوزه سلامت کشور وارد کرده باشد. سرانجام هم سر بخش سلامت در نخستین مرحله هدفمندی یارانه ها بی کلاه ماند و نتیجه هم گرفتاری هزاران بیمار در چنبره درد و هزینه بود که شنیدن قصه دردشان، لرزه بر اندام آدمی می اندازد. حمیده بهرامی، حدود شش سال است که به سرطان سینه مبتلاست. سال 86 جراحی شده و شیمی درمانی می کند و پزشک معالجش سلامتی اش را تایید کرده، اما بعد از گذشت دوسال ونیم، زمانی که برای انجام عمل پروتز سینه مراجعه کرده و آزمایش داده، متوجه بروز متاستاز در قسمت نخاع و به دنبال آن ریه شده و دوباره درمان را شروع کرده است. او علاوه بر نارضایتی از پزشک معالجش که اطمینان صددرصدی برای سلامتی اش داده و هیچ گونه آزمایش و عکسبرداری را لازم ندانسته، از گرانی داروهایش هم خسته و گله مند است: «در سه سال گذشته، هرماه یک بار داروی اوستین را که به صورت آمپول است تهیه می کنم. ماهی چهار آمپول و هربار 5/5میلیون تومان که به همراه داروهای جانبی اش به شش میلیون تومان می رسد. قبلاهزینه درمان من ماهی 1/5 تا دومیلیون تومان می شد. سخت بود ولی خیلی بهتر از الان بود.»از خانم بهرامی سوال می کنم که آیا در مورد ارتباط قانون هدفمندی با بخش دارو و درمان اطلاعی دارد یا خیر؟ و جواب می دهد: «تا آنجا که می دانم، دولت قرار بود بعد از اجرای هدفمندی، به بخش بهداشت و دارو کمک کند. اما در همان زمان شنیدم که پول به این بخش پرداخت نشد و حتی وزیر بهداشت دولت قبل نیز به خاطر اعتراض به همین وضعیت، از کار برکنار شد. من امیدوارم که دولت فعلی به همین سرنوشت دچار نشود و واقعا به این بخش کمک کند. ادامه وضعیت فعلی از عهده خیلی ها برنمی آید. در عین حال خوشبین هستم که دولت با تدبیر مناسبی، اوضاع را بهتر کند.»بیمار دیگری که نخواست نامش را در این گزارش ذکر کنیم، از اینکه هرماه برای تهیه پول داروهایش باید به هر دری بزند، حسابی ناامید و خسته شده است. او گفت: «اگر به خاطر نگرانی های همسر و دخترم نبود حاضر بودم درمان را کنار بگذارم و به انتظار مرگ بنشینم. این ماه از یک موسسه 50هزارتومان، از هلال احمر 400هزارتومان و 180هزارتومان از هیات امنا در خیابان طالقانی تهیه کردم. اما حدود 4/5 میلیون تومان دیگر کم دارم. کمک هزینه ای هم که بیمه تکمیلی می دهد سالی پنج میلیون تومان است که فقط برای یک ماه صرف می شود. مدتی داروهای جدید نداشتند و از موجودی قبلی شان می دادند ولی چندماهی است که همیشه دارو دارند منتها قیمتش به حدی زیاد شده که توان پرداختش را نداریم.»
    خانم فراهانی پنج سال است که مبتلابه ام اس شده. داروی سینووکس اصلی ترین داروی این بیماری است که بدون بیمه 55هزارتومان برایش هزینه دارد. او می گوید: «با بیمه تامین اجتماعی هر بار 18هزارو500تومان پرداخت می کنم. غیر از داروها هرچند وقت یک بار لازم است که ام آرآی انجام بدهم که آن هم با بیمه حدود 155هزارتومان می شود. گاهی هم نیاز به بستری شدن پیدا می کنم که هر بار سه تا پنج روز طول می کشد و بسته به میزان عود این بیماری است. با تمام این احوال، ام اس جزو بیماری های خاص نیست و با وجود مصرف مداوم این داروها و هزینه های ام آرآی و بستری، هیچ کمکی از مراکز کمک به بیماران خاص به ما نمی شود. باز خدا را شکر در این چند ماه اخیر، قیمت داروها تقریبا نصف شده و مثل گذشته نایاب هم نیست.»ا
        درد، درد است
    یاسر برای تهیه داروهای پدر 60 ساله اش به داروخانه 13آبان مراجعه کرده است؛ پدری که از هشت سال پیش دچار بیماری دیابت شده: «شش سال پیش چشم هایش را از دست داد، چهار سال بعد کلیه هایش از کار افتاد و دوسال بعد هم یکی از پاهایش قطع شد. در طول چهارسالی که پیوند کلیه انجام داده و دیالیز هم می شود تا جایی که می توانستیم برایش هزینه کردیم ولی الان به جایی رسیده ایم که برای تهیه داروهایش چاره ای جز کمک گرفتن از بهزیستی و کمیته امداد نداریم. چند ماهی است که هزینه داروهایش را که یک میلیون تومان است و هر دو ماه یک بار می گیریم، این دو نهاد می دهند. پدرم یک روز در میان دیالیز می شود.»از یاسر سوال می شود که آیا چیزی در مورد رابطه بین هدفمندی یارانه ها و بخش بهداشت و درمان می داند یا نه؟ جواب می دهد: «فقط همین را می دانم که دولت احمدی نژاد قرار بود بعد از هدفمندی، به بخش بهداشت و درمان کمک مالی کند اما در همان زمان از رسانه ها شنیدم که دولت پول این بخش را نداده و به جای آن اقدام به واردات برخی کالاها کرده است.»
منبع : روزنامه شرق ، شماره 1981

افزایش تعهدات دارویی بیمه سلامت به بیش ازدو هزار قلم

رئیس اداره اسناد پزشکی اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان خبرداد: افزایش تعهدات دارویی بیمه سلامت به بیش ازدو هزار قلم

اصفهان-خبرنگاررسالت: رئیس اداره اسناد پزشکی اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان از افزایش تعهدات دارویی بیمه سلامت استان تا دو هزار و 150 قلم دارو خبر داد. دکتر سید مجید حسینی افزود: این در حالی است که تعهدات دارو در سال گذشته حدود یکهزار و 800 قلم بود.
    وی اظهار کرد: مهمترین بخش تعهدات برای تامین داروهای بیماران سخت درمان، سرطانی، دیابتی و فشارخونی، دیالیزی، پیوند کلیه، هموفیلی و ام اس است.
    رئیس اداره اسناد پزشکی بیمه سلامت استان اصفهان؛ تعهد بیمه ای برای 53 قلم داروی گیاهی را نیز از تعهدات جدید این اداره کل برای بیمه شدگان عنوان کرد.وی همچنین از تعهد 20 قلم داروی ناباروری برای بیماران نازا اشاره کرد و گفت: این داروها به دو شکل 50 و یا 90 درصدی زیر پوشش بیمه قرار می گیرد.حسینی افزود: اگر فردی نتواند 50 درصد باقی مانده از حق بیمه خود را پرداخت کند می تواند با مراجعه به نهادهای حمایتی از تخفیف ویژه استفاده و فقط 15 درصد از حق بیمه خود را بپردازد.وی میزان تعهدات دارویی را از 14 میلیارد تومان در ماه تا 18 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این مبالغ ماهانه به حساب موسسات طرف قرار داد واریز می شود. 

 روزنامه رسالت، شماره 8060

دغدغه نیمه تعطیلی بیمارستان ها در نوروز

همه تخت های ICU ، CCU و تخت های زایمان در بیمارستان های دولتی موظفند در ایام نوروز به فعالیت خود ادامه دهند

برای آن گروه از بیمارانی که در تعطیلات عید هم نیاز به خدمات درمانی مداوم دارند یا برای آنها که در نوروز دچار سانحه می شوند، باز بودن مراکز درمانی و دریافت خدمات پزشکی، نیازی حیاتی است که تعطیلات نوروزی نمی شناسد.
    اما هر ساله در ایام تعطیلات نوروز، بسیاری از مراکز درمانی کشور به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در می آید و آمار کادر فعال درمان در بیمارستان ها به حداقل تعداد ممکن می رسد. حتی این مشکل نوروزی در برخی شهرهای کوچک که در روزهای معمولی هم با کمبود پزشک روبه رو هستند، در ایام عید به یک بحران تبدیل می شود.
    این مشکل دیرینه، هر سال در ایام عید تکرار می شود، اما امسال وزارت بهداشت اعلام کرده قصد دارد در ایام عید، مشکل نیمه تعطیل شدن مراکز درمانی در تعطیلات نوروزی را مرتفع کند.
    دکتر علی شهرامی، معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت در گفت وگو با جام جم خاطرنشان می کند: امسال وزارت بهداشت تلاش خواهد کرد با اجرای سه رویکرد مهم، مشکل دریافت خدمات پزشکی در ایام نوروز را به شکل مطلوبی حل کند.
    شهرامی تاکید می کند: وزارت بهداشت به همه مراکز درمانی ابلاغ کرده است که در نوروز 93، هیچ تخت ویژه ای تعطیل نشود.
    همه تخت های CCU، ICU و تخت های زایمان در بیمارستان های دولتی، موظف هستند که در ایام نوروز به فعالیت خود ادامه دهند.همچنین این مقام مسئول عنوان می کند که به همه مراکز درمانی دولتی ابلاغ شده است که مراکز اورژانس در ایام عید به هیچ وجه تعطیل نشود.
    معاون اجرایی معاونت درمانی وزارت بهداشت خبر می دهد که برای نوروز 93، توافق نامه ای هم با بیمارستان های زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح منعقد شده است که به موجب این توافق نامه، بیمارستان های زیرنظر این مراکز در ایام عید به فعالیت خود در سراسر کشور ادامه خواهند داد و این مراکز درمانی هم در تعطیلات نوروزی تعطیل نخواهند بود.استقرار 50 اتوبوس بیمارستانی در مبادی ورودی شهرهای مرکزی هر استان و استقرار مرکز اورژانس سیار در مبادی ورودی همه شهرها، از دیگر تمهیداتی است که شهرامی آن را موجب بهتر شدن کیفیت خدمات درمانی در ایام نوروز می داند.
    
    آیا این راهکارها عملی می شود؟
    اگر این مجموعه راهکارهای وزارت بهداشت به شکل صددرصدی اجرایی شود، مشکلات درمانی مردم در ایام عید کاهش پیدا خواهد کرد، اما دغدغه اصلی اینجاست که معمولاهر ساله در ایام عید بسیاری از این راهکارهای نظری و ابلاغیه ها در مقام عمل اجرا نمی شود.
    بسته بودن مراکز اورژانس در برخی بیمارستان ها، غیرفعال بودن تخت های ویژه و حتی تعطیلی ساده ترین خدمات درمانی، از جمله اتفاق های رایج نوروزی در بیمارستان هاست که ابلاغ بخشنامه های مختلف نیز نتوانسته است تاکنون این مشکلات را حل کند.
    معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت تاکید می کند که برای رفع این مشکل، تیم های نظارتی وزارت بهداشت در ایام عید فعال تر خواهند بود و به فعالیت همه مراکز درمانی رسیدگی خواهد شد.
    همچنین به گفته این مقام مسئول، امسال آن گروه از درمانگاه های خصوصی هم که مجوز فعالیت شبانه روزی دارند، موظف هستند که به ارائه خدمات خود در ایام عید ادامه دهند و این مراکز نباید ارائه خدمات درمانی خود را قطع کنند.شهرامی با بیان این که امسال در ایام عید فقط بخش های پشتیبانی و درمان سرپایی در بیمارستان های دولتی تعطیل خواهد شد، یادآوری می کند: حدود 30 تا 50 درصد کادر درمانی در بیمارستان های دولتی در ایام عید به مرخصی می روند، اما در صورتی که مشاهده شود یک مرکز درمانی، ارائه خدمات اضطراری خود را قطع کرده است، با آن برخورد خواهد شد و مردم می توانند شکایت های خود را در این مورد به ما اطلاع دهند.
    در حالی که این مقام مسئول، از بهتر شدن وضع درمانی بیمارستان ها در نوروز 93 خبر می دهد، اما واقعیت این است، اگر این راهکارها بخواهد با همان سبک نظارتی ضعیف سال های قبل وزارت بهداشت انجام شود، امسال هم روزهای خوشی در انتظار بیماران نوروزی نخواهد بود.
    
    مراکز خصوصی هم مقصرند
    در روزهایی غیر از ایام نوروز، حجم مسافرت ها کمتر است و همچنین بخشی از بیماران به مطب های خصوصی مراجعه می کنند، اما به دلیل افزایش احتمال تصادفات در ایام نوروز و تعطیل شدن اغلب مطب ها در ایام عید، بار درمانی بیمارستان ها در روزهای تعطیلات نوروزی، بسیار بیشتر از روزهای عادی می شود؛ یعنی در حالی که انتظار می رود سازمان نظام پزشکی، نظارت بیشتری به مطب های خصوصی پزشکان داشته باشد و درواقع بخش خصوصی در ایام عید بیماران را تنها نگذارد، اما هرساله این فقط بیمارستان های دولتی هستند که باید یک تنه بار درمان بیماران نوروزی را به دوش بکشند و این مشکل چند و چندساله هم در شدت گرفتن مشکلات درمانی مردم در ایام نوروز، تاثیر زیادی بر جا گذاشته است.
    
    اوضاع بیماران خاص در ایام عید
    برای آن گروه از بیماران خاص که نیاز به خدمات مداوم و اضطراری دارند، ارائه نشدن خدمات درمانی در این ایام ویژه، حتی می تواند به مرگ بیمار هم منجر شود.
    به همین منظور، وزارت بهداشت اعلام کرده است، بیمارستان ها دوره بازه زمانی پانزدهم اسفند تا پانزدهم فروردین، بیماران دیالیزی را ترخیص نمی کنند و در صورت ترخیص حتما از قبل نسبت به جابه جایی محل دیالیز با بخش بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی مربوط هماهنگی به عمل خواهد آمد.
    مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت به مهر توضیح داده است، برای آن دسته از بیماران دیالیزی که قصد مسافرت و جابه جایی دارند، از طریق بخش دیالیز با کارشناس بیماران خاص در دانشگاه های مقصد، هماهنگی های لازم صورت می گیرد و از فراهم بودن محل دیالیز و زمان آن اطمینان حاصل می شود.
    احمد تارا خاطرنشان کرده است، با هماهنگی و مکاتبه با واحد اورژانس کشوری و همچنین برقرای سهمیه دارویی ویژه ایام نوروز، نیاز بیماران هموفیلی نیز در این ایام مرتفع می شود؛ ضمن این که تعداد زیادی از مراکز درمانی در سراسر کشور در ایام تعطیلات آماده ارائه خدمات درمانی لازم به بیماران هموفیلی هستند. به گفته این مقام مسئول، بیماران تالاسمی و ام.اس نیز با توجه به مزمن بودن بیماری و گرفتن خدمات به صورت دوره ای، نیاز به دریافت دارو یا تزریق خون در ایام تعطیلات نوروز ندارند و به همین دلیل، برنامه ریزی خدمات مورد نظر در مراکز درمانی برای قبل یا پس از تعطیلات انجام می شود.
     
 روزنامه جام جم، شماره 3931 نویسنده: امین جلالوند

کاشت درخت ام اس

  
    مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به راه اندازی 76 کلینیک گل و گیاه با هدف ارائه آموزش هایی به شهروندان درخصوص نگهداری، مراقبت از گیاهان و درختچه ها و نحوه کاشت آنها تاکید کرد: به دستور شهردار تهران قرار است در 123 ناحیه شهر تهران 123 کلینیک گل و گیاه احداث شود.
    مختاری با اشاره به احداث 120 پارک محله ای، منطقه ای و فرامنطقه ای در شهر تهران از ابتدای امسال تاکنون گفت: هم اکنون سرانه فضای سبز درون شهری به 15.5 مترمربع برای هر نفر رسیده که این رقم در فضای سبز برونشهری 23 مترمربع برای هر نفر است. مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران تاکید کرد: تلاش می کنیم تا پایان برنامه پنج ساله شهرداری سرانه فضای سبز شهر تهران به 17.5 مترمربع برای هر شهروند افزایش یابد.
    همچنین در حرکت نمادینی امروز همزمان با روز درختکاری، جمعی از هنرمندان و مسئولان شهری با هدف آگاهی بخشی به مردم درباره بیماری ام اس در پارک ملت درختی به نام درخت ام اس خواهند کاشت.
    

 

ادامه مطلب ...