.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

هزینه غفلت از بیماری های حرکتی بالاست

گفت و گو با دکتر رامین کردی رئیس بیمارستان نورافشار

بیمارستان فوق تخصصی نورافشار به عنوان بزرگترین بیمارستان بازتوانی کشور از 50 سال گذشته به وقف جمعیت هلال احمر درآمد تا بتواند مامنی برای کودکان معلول مبتلابه فلج اطفال باشد. هر چند بازسازی و نوسازی بیمارستان باعث تعطیلی 13 ساله این مرکز شد، اما امروز در سایه جمعیت هلال احمر ایران، با حمایت مشارکت های مردمی، دولت و مجلس به عنوان بزرگترین مرکز بازتوانی کشور و خاورمیانه به ارائه خدمات ویژه به معلولان و بیماران مبتلابه اختلالات حرکتی درسنین مختلف تبدیل شده است. گفت و گوی ایران با رئیس بیمارستان نورافشار پیرامون وضع و شیوه ارائه خدمات از سوی این بیمارستان و نیز مشکلات موجود در بخش بازتوانی و توانبخشی در حوزه سلامت را در ادامه می خوانید.
    
    بیمارستان نورافشار به عنوان یکی از بیمارستان های موقوفه کشور با هدف ارائه خدمات درمانی و توانبخشی به کودکان مبتلابه فلج اطفال ساخته شد، در حال حاضر این مرکز به عنوان مرکز فوق تخصصی چه خدمات درمانی ای ارائه می دهد؟
     بیمارستان نورافشار در 50 سال گذشته با هدفی خیرخواهانه به منظور ارائه خدمات بازتوانی و توانبخشی به کودکان مبتلابه فلج اطفال توسط مرحوم نورافشار وقف شد و به مرکزی برای نگهداری این کودکان تبدیل شد اما با گذشت زمان و پیشرفت علوم و تکنولوژی در زمینه مقابله با بیماری های واگیردار و در نهایت با کنترل و ریشه کنی بیماری فلج اطفال فعالیت و نوع کاربری این بیمارستان نیز شکل دیگری به خود گرفت. هر چند هنوز به افرادی که از گذشته به دلیل ابتلابه فلج اطفال دچار معلولیت شده اند همچنان خدمت ارائه می شود.
    اگرچه این مرکز درمانی با هدف پیشگیری و درمان اختلالات حرکتی و به منظور بازتوانی راه اندازی شد و فعالیت خود را برای ارائه خدمت به کودکان معلول آغاز کرد، اما امروز به مرکزی برای بازگرداندن قدرت و توان حرکتی قهرمانان المپیک تبدیل شده است. در توضیح بیشتر باید بگویم قهرمانان المپیک که از اوج توان حرکتی برخوردار هستند و به دلایل مختلف از اوج حرکتی بازایستاده یا دچار برخی اختلالات حرکتی می شوند در این مرکز بازتوانی می شوند. به طور خلاصه می توان گفت عمده فعالیت این بیمارستان بازگرداندن توان حرکتی و جسمی هر فردی است که به هر دلیلی دچار اختلال حرکتی شده است، تا جایی که فرد بتواند دوباره به توان قبلی و زندگی عادی خود بازگردد.
    آب درمانی روشی پیشرفته در فرآیند بازتوانی بیماری های مختلف مانند کمر درد، آسیب های عضلانی - اسکلتی و آرتروز است که در بخش آب درمانی این بیمارستان خدمات هیدروماساژ، ماساژ با آب بدون خیس شدن، تردمیل داخل آب و ورزش و حرکت درمانی در استخر به متقاضیان دریافت این خدمات ارائه می شود.
    از آنجایی که علت معلولیت امروز در جوامع تغییر کرده است، براساس مطالعات صورت گرفته می توان ادعا کرد، امروزه شایع ترین نوع معلولیت در سنین زیر 45 سال کمر درد است. این عامل به عنوان شایعترین عامل بی حرکتی و مانعی در فعالیت روزانه فرد به شمار می آید. بنابراین با تغییر نوع معلولیت ها، دریافت کنندگان خدمت نیز در این مرکز تغییر کرده اند به طوری که امروز جمعیتی از قشر کودک و بزرگسال از این بیمارستان خدمت دریافت می کنند.
    
    حمایت و نگهداری از جانبازان یکی دیگر از اهداف تجهیز این بیمارستان بوده، آیا در حال حاضر با تغییرات صورت گرفته هنوز جانبازان توسط این مرکز حمایت می شوند؟
     حمایت از جانبازان دراین مرکز در قالب خدمات بازتوانی و توانبخشی همچنان ادامه دارد، علاوه بر آن با تفاهمنامه ای که با بنیاد شهید به امضا رسیده، درمان های آموزشی چند روزه با هدف ارزیابی توانبخشی جانبازان نیز در حال برگزاری است که این خدمات شامل ورزش درمانی و کار درمانی به جانبازان ارائه می شود.
    
    هزینه ساخت بیمارستان نورافشار به عنوان نخستین بیمارستان توانبخشی در کشور توسط چه ارگانی تامین شد و برای اداره این بیمارستان از چه منابع درآمدی استفاده می شود؟
     ساخت و ساز و تجهیز این بیمارستان توسط جمعیت هلال احمر ایران که شامل ردیف مشارکت های مردمی و بودجه های اختصاصی است، به اتمام رسید. براساس برآورد صورت گرفته ساخت این بیمارستان حدود 100 میلیارد تومان هزینه به دنبال داشته است، که این مبلغ ظرف 12 سالی که ساخت بیمارستان به طول انجامید، هزینه شده است. این بیمارستان 100 تختخوابی که 63 تخت آن برای بستری و باقی آن تخت ها به موضوع اورژانس و مراقبت های ویژه اختصاص یافته است، به صورت خودگردان اداره می شود. هرچند در این مسیر از کمک ها و حمایت های هلال احمر نیز بهره می برد.
    
    خدمات این بیمارستان تحت حمایت بیمه ارائه می شود یا برای عموم به یک شکل است؟
     بیمارستان وقف است، اما مانند بسیاری از مراکز درمانی موقوفه به دلیل این که درآمد جانبی ندارد مجبور است به صورت خودگردان اداره شود. بنابراین حیطه فعالیت ما با مفهوم پرداخت به 3 گروه تقسیم می شود. گروه نخست، افرادی هستند که مشمول نیت خاص واقف هستند و به صورت رایگان و با حداکثر تخفیف درمان می شوند.
    گروه دیگر مربوط می شود به مشمولان بیمه که این بیمارستان طرف قرارداد با همه بیمه های تکمیلی است و افرادی که از پوشش بیمه ای برخوردار هستند، عمده هزینه های درمان را بیمه ها پرداخت می کنند. گروه سوم نیز افرادی هستند که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و مشکل مالی هم ندارند که این گروه هزینه های درمانی را به طورکامل پرداخت می کنند، که هزینه های بیمارستان بیشتر از طریق این گروه تامین می شود.
    
    اگر بیمه ها غنی شوند و بیماران تحت حمایت قرار بگیرند چه تاثیری بر کاهش بار هزینه های سلامت خواهد داشت؟
     تردیدی نیست که بیمه عضو جدایی ناپذیر نظام سلامت به شمار می آید و هر اندازه غنی و فعال عمل کند، می تواند از هزینه های درمان بکاهد. به عنوان مثال بیمار مبتلابه ام اس برای بازگشتن به زندگی و توانمند شدن نیازمند درمان های بازتوانی و توانبخشی طولانی مدت است. اگر هزینه هر بار فیزیوتراپی بیمار مبتلابه ام اس را 20 تا 30 هزار تومان در نظر بگیریم، با احتساب استفاده چند ساله این بیمار از خدمات بازتوانی بی شک هزینه های جبران ناپذیری را بر دوش فرد و خانواده وی تحمیل خواهد کرد. بنابراین اینجاست که نقش بیمه بیش از پیش مهم جلوه می کند.
    
    مشکلات حوزه توانبخشی و بازتوانی را چگونه ارزیابی می کنید؟
     این مرکز مدت زیادی نیست که فعالیت دارد، اما با این حال در پی اقدام هایی که از سوی مسئولان در چند ماه اخیر در حوزه سلامت به اجرا درآمد، بسیاری از مشکلات در این بخش که دامنگیر بسیاری از مراکز درمانی کشور بود، مرتفع شد. علی رغم بهبود وضع دارویی کشور وضع بسیاری از بیماران قطع نخاعی یا مبتلابه اختلالات حرکتی اصلاً مناسب نیست. هرچند زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده است، اما به لحاظ کمی و کیفی فاصله زیادی با ارائه خدمات مناسب و درخور این افراد وجود دارد. به عنوان مثال مرکزی که موضوع توانبخشی بیماران مبتلابه ام اس را پیگیری کند در کشور وجود ندارد.    اگر بخواهم گذرا از مشکلات موجود در حوزه توانبخشی بگویم؛ تعطیلی بخش توانبخشی و بازتوانی بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان های کشور به دلیل کمبود منابع مالی مهمترین معضل موجود در این بخش به شمار می آید. در حال حاضر به دلیل هزینه هایی که توانبخشی به دنبال دارد، بیمارستان ترجیح می دهد به بخش جراحی که منبع مالی خوبی به شمار می آید توجه کند تا این که به فکر راه اندازی بخش توانبخشی باشد.
    
    مشکل عمده حوزه سلامت از نگاه شما چیست؟
     سرانه ای که در موضوع سلامت هزینه می شود بسیار پایین است. زمانی که اعتبارات موجود کمتر از هزینه کرد باشد موجب اختلال در اداره مرکز درمانی می شود. به طوری که بسیاری از مراکز درمانی برای جبران هزینه های خود مجبور می شوند بسیاری از بخش های درمانی خود را تعطیل کنند که از جمله این تعطیلی ها گریبان بخش توانبخشی و بازتوانی را می گیرد. گفتار درمانی، کار درمانی، فیزیوتراپی و... خدماتی هستند که علی رغم هزینه بر بودن درآمدزا نیستند، بنابراین در بسیاری از مراکز درمانی مغفول می ماند که برای ارائه خدمت مناسب پوشش بیمه ای مناسب نیاز است. با مدیریت می توان تا حدودی کیفیت خدمات را بالاآورد از سویی باید برای جبران هزینه ها انتخابی عمل کرد.
    
    شما از کمر درد به عنوان شایعترین علت معلولیت در عصر حاضر نام بردید، آیا آماری از مبتلایان به کمردرد در کشور وجود دارد؟
     مطالعه ای در این باره در تهران انجام شده است. براساس این مطالعه یک سوم مردم تهران به نوعی دچار کمر درد هستند. این در حالی است که طبق آمار 90 درصد افرادی که به کمر درد مبتلاهستند در 6 هفته به بهبودی کامل دست می یابند. نیمی از 10 درصد باقی مانده نیز درمان می شوند و در این میان فقط 5 درصد مبتلایان به کمردرد، این بیماری را به شکل مزمن تجربه می کنند. نتیجه مهمی که از این مطالعات به دست آمد، تاثیر آموزش در پیشگیری و درمان سریع بیماری کمردرد است. بررسی ها اثبات کرده است آموزش و کتاب های آموزشی در زمینه کمردرد در کاهش ابتلابه کمردرد و تسریع در بهبود آن قبل از مزمن شدن بسیار موثر است.
    همان طور که اشاره شد کمر درد امروزه به عنوان شایع ترین دلیل ناتوانی و معلولیت در سنین زیر 45 سال مطرح است. این در حالی است که دیده شده، عامل اصلی کمردردهای طولانی مدت و مزمن مشکلات پاتولوژی و جسمی مرتبط با کمر نیست، بلکه به شیوه زندگی فرد، شغل و نوع نگرش فرد بستگی دارد. در ارتباط با کمر درد برخی مشکلات وجود دارد که به دلیل نبود آموزش کافی و مناسب صدمات جبران ناپذیری به جا می گذارد. به عنوان مثال به فردی که دچار کمر درد است می گویند دارو مصرف نکند به این دلیل که دارو اثر خود را از دست خواهد داد، این در حالی است که بهترین داروی کمر درد قبل از مزمن شدن استفاده از قرص استامینوفن هر 6 ساعت یک بار است. این کار می تواند درد کمر را به سرعت بهبود بخشیده و فرد را در مدت زمان کوتاه به فعالیت روزانه بازگرداند. در غیر این صورت فرد به یک دور باطل دچار خواهد شد که رهایی از آن به صرف زمان و هزینه فراوان نیازمند خواهد بود.
    
    درباره راه اندازی مرکز تحقیقات مهندسی رباتیک حرکت توضیح دهید؟
     یکی از اقدام های مهمی که در این بیمارستان به اجرا درآمد راه اندازی این مرکز تحقیقاتی است. تلاش شده با همکاری و هماهنگی ای که این بیمارستان با دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز رباتیک دانشگاه امیر کبیر، دپارتمان بیومکانیک دانشگاه شریف و پژوهشکده علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران دارد، مرکز تحقیقاتی مهندسی اعصاب و رباتیک حرکت راه اندازی شود. تلاش ما این است که دو بال درمان یعنی آموزش و پژوهش را جدی بگیریم. هدف این مرکز کمک گرفتن از همه دانشمندان و محققان این عرصه به منظور ساخت دستگاه های جدید و بهبود دستگاه های قدیمی و رسیدن به تکنولوژی روز دنیا است تا در سایه آن اختلالات حرکتی به شیوه های نوین بهبود یابد. 


منبع: روزنامه ایران، ش5616 به تاریخ 20/1/93 ، نویسنده: فاطمه احمدزاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد