.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

«ام اس» و یک اضطراب بنیادین

بیماران مبتلابه ام اس یکی از پر شکایت ترین بیماران هستند. بیماران از همه چیز اعم از رنگ ناخن، گزگز چندثانیه ای، سردرد، نمره پایین در امتحانات و... شکایت می کنند. علت اصلی این موضوع نیز به دلیل این گزاره مهم است که آنها «هر تغییری در بدن و روان خود را منسوب به ام اس می دانند.» درحالی که فرضا مبتلایان به سکته مغزی یا تشنج اینگونه نیستند. آنها عمدتا موضوعاتی را مطرح می کنند که به طور مستقیم مربوط به بیماری خود است. مدت هاست این سوال برای من وجود داشته که آیا این تفاوت عظیم، ناشی از شکل درگیری روانی و نیز شناختی در بیماران ام اس است یا نه، موضوع دیگری در میان است که ما به آن توجه نکرده ایم؟ 


     این چالش در من وجود داشت تا همین چندی پیش که کتاب برجسته «سورن کی یر کگارد» یعنی «بیماری به سوی مرگ» (رویا منجم، نشر پرسش، چاپ اول 1388) را خواندم و در آن با مفهوم عمیق اضطراب آشنا شدم.
    اضطراب در بیماران ام اس شکلی دوسویه دارد. از یک طرف آنها به شدت از حمله مجدد بیماری می ترسند. این ترس سبب می شود که هر علامتی را به ام اس منتسب کنند. همانطور که گفته شد حجم عظیمی از شکایات بیماران مبتلابه ام اس را مواردی شامل می شود که هیچ ارتباطی با بیماری ام اس ندارند. از خارش پشت گوش گرفته تا تپش قلب و سوءهاضمه. به تجربه دریافته ام که چنین حجم شکایات بی ربطی در سایر بیماری های نورولوژیک دیده نمی شود. در پس این امر اضطرابی نهفته است که بیمار هر علامتی را به یک حمله جدید منتسب می کند و بنابراین آن را مهم و پراهمیت و قابل بیان می بیند. سویه دوم اما عمیق تر است. بیمار به علایم بی ربط کاری ندارد و این اضطراب برخلاف اضطراب پیشین موضوعی مداوم و ثابت است.  

اضطراب حاصل این تفکر است که مبتلایان به ام اس دیر یا زود روی ویلچر خواهند نشست. به سخن دیگر اکثر مبتلایان به ام اس پیشرفت را جزو ثابت این بیماری می دانند و بنابراین نوعی اضطراب زمان دارند: اینکه کی و چه زمانی روی ویلچر خواهند نشست؟ در کشور ما این اضطراب ها شکلی وجودی از بیماری ام اس است که خود بر شدت این بیماری می افزاید. به زبان «کی یر کگارد» ناامیدی عمیقی به دلیل این اضطراب در بطن بیماری ام اس وجود دارد و این ناامیدی ناشی از عدم سلامت است. اما چرا بیماری، ناامیدی به وجود می آورد؟ 


    «کی یر کگارد» منشا ناامیدی را در نوعی انفصال از نفس می داند. انگار انسان از خودِ «خود» راضی نیست و می خواهد آن را با چیزی دیگر جانشین کند. درحالی که رهایی در پیوند با خود اصلیش است. در زبان بیماری، یک بیمار از تن رنجور خود ناراضی است، ولی در مواجهه با بیماری مزمنی همچون ام اس رهایی از این تن ممکن نیست. این است که بیمار ناامید می شود. این انفصال از خود واقعی، از تن بیمار، عملاسبب می شود که به قول «کی یر کگارد» بیمار «خود را تحلیل ببرد». راه حل ازبین بردن این اضطراب و ناامیدی ناشی از آن، پذیرفتن بیماری و تن بیمار است.  

مبتلایان به ام اس باید پیش از هر اقدامی بیماری خود را بپذیرند. وقتی توصیف «کی یر کگارد» را از ناامیدی و منشا آن می خواندم بیش از پیش به این نتیجه می رسیدم که توفق ذهنی بیماران بر بیماری خود یکی از مهم ترین جنبه های درمان را شامل می شود. بیماری که مبتلابه ام اس است بنا به دلایل گفته شده از یک اضطراب عمیق و مستمر در رنج است. دعوت پزشک از بیمار برای پذیرفتن بیماری و سپس غلبه بر آن می تواند تاثیر بسیار عمیقی در نحوه برخورد بیماران با بیماری خود داشته باشد.
        
منبع: شرق ، ش 2069 تاریخ 30/4/93، صفحه 14 (جامعه)، نویسنده: عبدالرضا ناصرمقدسی**متخصص مغز و اعصاب عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ام اس ایران 

آیا کورتون داروی بدی است؟

همه داروها از خواص درمانی و در عین حال عوارض جانبی برخوردارند. در این میان بعضی داروها به دلیل خواص ضد درد و التهاب مورد مصرف بیشتری دارد و در بسیاری موارد مورد سوءمصرف قرار گرفته، به شکل غیرمنطقی استفاده می شود. امروزه کورتون یکی از مهم ترین داروها محسوب می شود. متاسفانه به دلیل اثر خوبی که این دارو دارد، در مواردی مثل دردهای مفصلی یا حتی گلودردهای چرکی از آن بدون علت استفاده می شود و عوارض زیادی را متوجه بیمار می کند.
    داروهایی که آنها را به عنوان کورتون می شناسیم شامل پردنیزولون، بتامتازون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون،ترپامسینولون، هیدروکورتیزون و کلوبتازول می شود.
    این داروها خاصیت مسکن و تضعیف سیستم ایمنی بدن را دارد و در درمان تعداد زیادی از بیماری ها کاربرد دارد. نام علمی این داروها کورتیکواسترویید است و به شکل قرص، آمپول، اسپری و پمادهای موضعی در بازار وجود دارد.
    برای درمان برخی بیماری ها به عنوان مسکن فوری از انواع کورتون استفاده می کنیم. مثلادر حساسیت های شدید تزریق یک آمپول حاوی کورتون می تواند نجات بخش باشد یا در حملات شدید آسم، استفاده از کورتون خوراکی یا تزریقی باعث باز شدن راه های هوایی و بهبود می شود. در بسیاری از بیماری های پوستی حاد نیز پمادهای حاوی کورتون برای تسکین علامت به کار می روند.
    موارد بی شماری از کاربرد این داروها در درمان درازمدت بیماری ها وجود دارد که قابل جایگزینی با هیچ داروی دیگری نیست. خاصیت تضعیف ایمنی کورتون ها فلسفه استفاده وسیع از این دارو برای درمان بیماری های خود ایمنی است. مثلابرای درمان روماتیسم مفصلی، انواعی از بیماری های کلیوی، نوعی هپاتیت که هپاتیت خودایمنی نامیده می شود و انواعی از بیماری های پوستی مزمن استفاده از کورتون به مدت طولانی کاربرد دارد. درمان بیماری کرون که یک بیماری روده ای است و بیماری ام اس در مراحل مختلف با کورتون ها صورت می گیرد.
    درمان طولانی مدت با کورتون گرچه باعث رهایی بیمار از درد و رنج بیماری می شود، اما منجر به وابستگی و ایجاد عوارض متعدد می گردد. برای فرار از این مشکل بزرگ اکنون شکل هایی از دارو طراحی شده که به صورت متمرکز روی قسمت خاص تاثیر می گذارد و به این ترتیب با مقادیر کم اثرات خوب و موثر ایجاد می شود و عوارض به حداقل می رسد.
    اسپری های تنفسی مثال خوبی برای این فرم داروست. اسپری بکلومتازون و فلوتیکازون هم اکنون اساس درمان درازمدت آسم است و خوشبختانه عوارض بسیار کمی دارد. اسپری بینی این داروها نیز موجود است که با کمترین عارضه در درمان حساسیت های فصلی به کار می رود. در مورد بیماری های مفصلی نیز در صورتی که مصرف دارو لازم باشد تزریق داخل مفصل موثرتر و با عارضه کمتری همراه است. اخیرا انواعی از کورتون موضعی به شکل انما (اشکال دارویی که از راه مخرج وارد روده بزرگ می شود) برای درمان بیماری های روده ای به بازار عرضه شده است.
    
منبع: جام جم، ش 4022 تاریخ 23/4/93، ص 16 (سلامت)، نویسنده: دکتر رضا کریمی

احیای شبهای قدرسیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

بوالهری:احیای شب های قدرسیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

رئیس انستیتوروانپزشکی ایران با تاکید برلزوم آموزش همگانی افراد برای مدیریت درد، احیا درشب های قدر و مراسم مذهبی را موجب کاهش درد و تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان کرد و از افراد خواست برای کاهش درد، با خانواده خود درد دل کنند

جعفربوالهری در گفتگو با فارس درد را احساس ذهنی افراد از تحریکی دانست که ازدرون و بیرون وارد سیستم عصبی می شود. وی افزود: درد نعمتی است که به وسیله احساس آن ازمشکل در درون بدن مطلع می شویم. این روانپزشک اظهار داشت: متاسفانه هزینه های سرسام آوری بابت ویزیت پزشکان، بستری شدن، جراحی و داروهای خارجی صرف می شود غافل از اینکه اگردرد به خوبی مدیریت شود بیش از50 درصد هزینه های درمان درکشور کاهش پیدا می کند. رئیس انستیتوروانپزشکی ایران گفت: یکی ازدردهای جسمی شده درد های روانشناختی است که درقالب درد های جسمانی خود را نشان می دهد.  

درواقع نگرانی می تواند موجب درد معده شود یا درافراد مبتلابه افسردگی کوفتگی وسستی درنواحی مختلف بدن دیده می شود. درواقع کشمکش میان افراد می تواند خود را به صورت درد درنواحی مختلف بدن نشان دهد. 

این متخصص حوزه بهداشت روان 70 درصد موارد تشخیص میگرن توسط پزشکان عمومی را به دردهای روانشناختی نسبت داد و افزود: درخود بیمار انگاری فرد دنبال اثبات این است که به بیماری خطرناکی مانند سرطان یا ام اس مبتلا است و این موضوع ازنگرانی های اونشات می گیرد. 

وی افزود: توصیه به کار، فعالیت، ورزش، آرام سازی عضلانی وارتباطات خانوادگی موثر می تواند درکاهش درد موثر باشد. هرچه افراد به درد دل خانوادگی بپردازند و دردوره همی های خانوادگی شرکت کنند درد های آنها کاهش پیدا می کند. این متخصص حوزه بهداشت روان ماه رمضان وشب های احیا را فرصت مناسبی برای پرداختن به مناسبات مذهبی وکاهش درد دانست وادامه داد: عبادت و آرامش قلبی وروی آوردن به مجالس عرفانی درد را کاهش می دهد. وقتی ایمان و آرامش پیدا می کنیم سیستم هورمونی مان تغییر می کند وموادی ترشح می شود که درد را کاهش می دهد. این موضوع می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. بنابراین با هرتنشی دچاردرد نمی شویم. وی خاطرنشان کرد: اگرمدیریت درد درمراکز علمی ودرمانی کشوروجود داشته باشد وک ارگروهی دروزارت بهداشت تشکیل شود تا نحوه آرامش وامنیت فکری را به افراد جامعه آموزش دهد آنها می توانند اکثردردهای خود را مدیریت کنند و با این رفتاربه صرفه جویی ارزی وخدمات درمانگاهی خواهیم پرداخت تا به جای پناه بردن به داروبه مشاوره ومداخلات عاطفی بپردازیم.
    
 منبع: رسالت، ش 8149  تاریخ 23/4/93، ص 10(اجتماعی)

شکایت 18 نماینده مجلس از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

نماینده مردم مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: شکایتی از سازمان حفاظت محیط زیست با امضای 18 نماینده مجلس که شش اصفهانی هستند، چهارشنبه گذشته به کمیسیون اصل 90 مجلس تقدیم شده است.
    علی ایرانپور در گفت وگو با خبرگزاری فارس در اصفهان اظهار کرد: به دلیل کوتاهی سازمان محیط زیست کشور در حل مشکلات زیست محیطی استان اصفهان، طرح شکایت از خانم ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به سبب بی توجهی به مسائل دامنه دار زیست محیطی استان اصفهان، با امضای نمایندگانی از استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، فارس، اردبیل، مازندران و گلستان در کمیسیون اصل 90 به جریان افتاد.
    وی تصریح کرد: این شکایت بیشتر به مشکلات زیست محیطی کارخانه فولاد مبارکه برمی گردد، ولی در کنار آن مشکلات همه صنایع آلاینده اصفهان از جمله نیروگاه ها، پالایشگاه و... نیز مطرح شده که به امضای بنده و آقایان مقتدایی نماینده اصفهان، موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، صرامی نماینده خمینی شهر، بخشایش نماینده اردستان و فیروزی نماینده قمصر و نطنز و نیز دیگر نمایندگان از هفت استان دیگر رسیده است.
    عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کوتاهی و بی توجهی سازمان محیط زیست کشور به پایش و اعلام نظر نسبت به صنایع آلاینده اصفهان از جمله؛ فولاد مبارکه، نیروگاه ها و پتروشیمی، قند نقش جهان، نیروگاه گازی چهل ستون، سیمان سپاهان و تعدادی دیگر از صنایع آلاینده استان، محور و دلیل اصلی این شکایت است.
    وی با بیان اینکه با هر نوع توسعه صنعتی در اطراف اصفهان و داخل شهرستان مبارکه مخالفیم، بیان کرد: پیگیری های مسالمت آمیز و تعاملی ما به دلیل لابی گری و نفوذ این صنایع قدرتمند موثر واقع نشد و ناچار به طرح شکایتی شدیم که دیگر نمایندگان سایر استان ها نیز از آن حمایت کردند.
    ایرانپور تاکید کرد: سازمان محیط زیست علی رغم گسترش مدرن آلایندگی ها، شاخص های تشخیص خود را بر مبنای دهه 50 و 60 نگه داشته و ارتقا نداده است و با وجود انواع آلودگی آبی و خاکی و صوتی و نیز تولید بوی نامطبوع و ایجاد مشکلات اجتماعی توسط صنایع، هنوز تنها به سنجش دود خروجی دودکش های صنایع اکتفا می کند.
    وی یادآور شد: مردم مبارکه و دیگر شهروندان اصفهانی بر اثر آلایندگی صنایع دچار انواع بیماری های سرطانی و ام اس شدند و محصولات کشاورزی منطقه آسیب جدی دیده و متاسفانه خانم ابتکار بارها در خصوص صنایع اصفهان اغماض و نرمش نشان داده است.
     
منبع: کیهان، ش 20821 تاریخ 22/4/93، ص 10 (اخبار کشور)