.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ایدز، خطر ابتلا به ام‌اس را کاهش می‌دهد!

ایدز، خطر ابتلا به ام‌اس را کاهش می‌دهد!

متخصصان علوم پزشکی با بیان این مطلب در مجله «عصب‌شناسی، جراحی مغزواعصاب و روانپزشکی» تاکید کردند در صورتی که مطالعات بیشتر بتواند این رابطه را قوی‌تر تایید کند، این یافته‌ می‌تواند یک گام جدی و امیدبخش در درمان ام‌.اس باشد.
ایسنا نوشت: پزشکان می‌گویند: شواهد آماری، این فرضیه را که ابتلا به ایدز خطر ابتلا به ام‌.اس را کاهش می‌دهد، تایید کرده است. آمار نشان می‌دهد بیماران انگلیسی آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی کمتر از افراد عادی به بیماری ام‌.اس مبتلا می‌شوند.

متخصصان علوم پزشکی با بیان این مطلب در مجله «عصب‌شناسی، جراحی مغزواعصاب و روانپزشکی» تاکید کردند در صورتی که مطالعات بیشتر بتواند این رابطه را قوی‌تر تایید کند، این یافته‌ می‌تواند یک گام جدی و امیدبخش در درمان ام‌.اس باشد. در یکی از نمونه‌ها در سال ۲۰۱۱ میلادی پزشکان به یک بیمار ۲۶ ساله استرالیایی برخوردند که چند ماه پس از تشخیص ابتلا به ایدز به ام‌‌اس مبتلا شد اما پس از آنکه این بیمار مصرف داروهای ایدز را شروع کرد، علایم ام‌‌اس در وی به طور کامل ناپدید شد.

این مساله باعث شد تا متخصصان دانمارکی به مطالعه تاثیر داروهای ضد بازگشت ویروسی ایدز بر درمان یا کند کردن روند پیشرفت ام‌‌اس بپردازند اما جامعه آماری آن‌ها به حدی کوچک بود که نتوانستند به یک نتیجه‌گیری قطعی دست یابند. اما در جدیدترین مطالعه‌ای که در این رابطه انجام شده، تیمی از پزشکان به سرپرستی «جولیان گلد»، یک بانک اطلاعاتی انگلیسی را در بیمارستان پادشاهی ولز مورد بررسی قرار داد و روند درمانی بیماران این بیمارستان را حدفاصل سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱ میلادی تحلیل کرد. در این باره زمانی بیش از ۲۱ هزار نفر که در این بیمارستان درمان شدند به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده بودند. آن‌ها این افراد را با جامعه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفری افرادی که به ایدز مبتلا نبودند اما به دلیل بیماری‌های خفیف و آسیب‌دیدگی در این بیمارستان درمان شدند، مقایسه کردند.
در گروهی که به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا بودند تنها هفت نفر طی این سال‌ها به ام‌‌اس مبتلا شدند که این تعداد بسیار پایین‌تر از ۱۸ نفر مورد پیش‌بینی شده بود و این آمار به معنای کاهش تقریبا دوسومی در احتمال ابتلا به این بیماری بوده است.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این حال نگارندگان این مطالعه به ضعف‌های این تحقیق اذعان دارند. به عنوان مثال آن‌ها مطمئن نیستند که آیا مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی از داروهای ضدویروس برای سرکوب این بیماری استفاده کرده‌اند یا خیر؟ آن‌ها گمان می‌کنند به دلیل اینکه سیستم عصبی دوباره کنترل خود را به دست می‌آورد، علائم ام‌اس متوقف می‌شود. با این حال تاکید کردند یافته‌های آن‌ها پس از گذشت بیش از ۱۷۰ سال از کشف بیماری ام‌‌اس می‌تواند در درمان احتمالی آن بسیار حیاتی باشد.
ام‌‌اس یک بیماری پیش‌رونده است که در آن مغز و سیستم اعصاب مرکزی از سوی سیستم ایمنی مورد حمله قرار گرفته و غلاف میلین نورون‌ها (سلول‌های عصبی) را تخریب می‌کند.

بیمارانی که فکر می کنند بیمارند

اختلال خودبیمار انگاری ریشه در وسواس و افسردگی دارد

سرش درد می کند، چشم هایش سیاهی می رود و از همه بدتر، نفسش است که گاهی بسختی بالامی آید. احساس می کند زندگی برایش، نه سخت که غیرقابل تحمل شده و هر لحظه منتظر شنیدن حرفی و خبری در مورد بیماری اش است، اما انگار هیچ پزشکی بیماری اش را تشخیص نمی دهد و به او نمی گوید به چه مشکلی مبتلاشده و باید چه کار کند.
    خودش فکر می کند پزشکان نمی توانند عامل اصلی را پیدا کنند و او مجبور است از مطب این پزشک بیرون بیاید و سراغ پزشک دیگری برود تا شاید بالاخره یکی از آنها بتواند این بیماری عجیب و غریب را تشخیص دهد.
    چند وقتی می شود این روال را در پیش گرفته و به همین دلیل با جواب آزمایش های متعدد، عکس ها و سونوگرافی های جورواجور و نظرات و پیشنهادهای مختلف، به پزشکان زیادی مراجعه کرده تا شاید یکی بتواند کمکش کند. او همه این زحمات و رنج ها را تحمل می کند، غافل از این که واقعا بیمار نیست و اصلامشکلی در جسمش ندارد که تشخیص داده شود یا نشود. مساله این است که او باید به دنبال پیدا کردن عامل زمینه ساز این بیماری در روح و روانش باشد؛ مشکلی که در گروه اختلالات روانپزشکی جای می گیرد.
    دکتر سیدهادی معتمدی، روانپزشک در گفت وگو با جام جم درباره این اختلال چنین توضیح می دهد: در علم روانپزشکی، بیماری هیپوکندریا یا اختلال خود بیمار انگاری از انواع بیماری هایی به حساب می آید که فرد با وجود برخورداری از سلامت جسمی، همچنان خود را بیمار می داند.
    دکتر معتمدی با بیان این مطلب یادآور می شود: این بیماری به نوعی ریشه در وسواس و افسردگی دارد.
        چه کسانی در معرض خطرند؟
    تصور کنید یک روز با احساس سردردی شدید از خواب بیدار می شوید. مسلما اولین فکری که به ذهن تان می رسد این است که خوب نخوابیده اید و خستگی و بدخوابی باعث سردرد شده، شاید هم عامل ساده دیگری را در بروز این درد موثر بدانید، چون سردرد از آن مشکلاتی است که می تواند علل متعددی داشته باشد. بعضی از افراد هم به محض روبه رو شدن با همین درد و ناراحتی همه گیر، آن را به مشکلات و بیماری هایی بسیار جدی مانند احتمال وجود غده ای در مغز یا بروز سرطان ارتباط می دهند.
    اغلب این اشخاص به گفته دکتر معتمدی، کسانی هستند که یا میان دوستان و اطرافیان شان با بیمار سختی مواجه بوده اند و شخصی را با این علائم دیده اند که این موضوع موجب نگرانی شان شده است یا در دوران کودکی در مورد بیماری خاصی صحبت و سخن زیاد شنیده و بر آن تمرکز کرده اند.
    علاوه بر این موارد، خانواده های وسواسی و حساس هم در میان صحبت ها و با نوع عملکردشان می توانند چنین حسی را در وجود فرزندان شان ایجاد کرده و پرورش دهند.
    آن طور که این روانپزشک می گوید: این بیماری در هر دو گروه مردان و زنان مشاهده می شود، ولی احتمال بروز آن میان خانم ها کمی بیشتر از آقایان است. همچنین در سنین جوانی و میانسالی، افراد بیشتر با این مشکل روبه رو خواهند شد و با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد.
        نوع بیماری براساس شرایط انتخاب می شود
    کسانی که دچار چنین اختلالی می شوند، معمولابا علائم جزئی و گاه بی اهمیت، به بیماری های جدی و مهم فکر می کنند. برای همین، یک روز به فکر سرطان می افتند و روز دیگر نگران ابتلابه هپاتیت هستند؛ بعضی وقت ها هم سراغ انواع تومورها می روند و خلاصه حسابی برای خودشان نسخه می پیچند.
    دکتر معتمدی با اشاره به این که افراد مبتلابه چنین اختلالی، متناسب با شرایط روز به بیمار ی های متفاوت فکر می کنند، یادآور می شود: زمانی که در جامعه در مورد بیماری خاصی مانند ام اس بیش از پیش صحبت می شود و در مورد این بیماری تبلیغات زیادی انجام می گیرد، چنین افرادی بیش از آنچه باید به این بیماری فکر می کنند یا وقتی یکی از اطرافیان یا آشنایان به بیماری ای مبتلامی شود، چنین مشکلی بسیار فراتر از واقعیت به چشم شان خواهد آمد.
    این روانپزشک می افزاید: زمینه بروز این اختلال در افسردگی یا وسواس نهفته است و بر همین اساس، خودبیمار انگاری تقریبا درمان های مشابهی با افسردگی و وسواس دارد.
        این بیماران درمان می شوند
    نکته مهم در مورد این اختلال آن است که بعضی افراد، هیچ تلاشی برای تغییر وضعیت خود نمی کنند و با این طرز فکر که اختلال خود بیمار انگاری، درمانی ندارد خودشان را از درمان محروم می کنند. در صورتی که به گفته دکتر معتمدی، مشکل اغلب این افراد قابل درمان است و اگر به روانپزشک مراجعه کنند می توانند زندگی ای طبیعی داشته باشند.
    وی ادامه می دهد: خیلی طبیعی و البته لازم است که اگر مشکل جسمی خاصی برای هر فردی پیش بیاید یا نشانه ای از یک بیماری در بدنش وجود داشته باشد، برای تشخیص و درمان بموقع به پزشک مراجعه کند، اما کسانی که به این اختلال دچار می شوند، فقط به بیماری های مهم و جدی فکر می کنند. اینها با دیدن کوچک ترین تغییری در جسم شان به یاد بیماری های سخت و اغلب غیرقابل درمان می افتند.
    وی با تاکید بر این که هزاران علت مختلف برای بروز یک بیماری وجود دارد و عوامل متعددی می تواند زمینه ساز ابتلابه بیماری شود، توضیح می دهد: کسانی که از اختلال خودبیمار انگاری رنج می برند، معمولااز نظر شناختی مشکل دارند و هر موضوعی را خیلی جدی تر و بزرگ تر از واقعیت می بینند و نشان می دهند.
    این روانپزشک با بیان این که در 99 درصد موارد، این افکار بیهوده است و فقط فرد را نگران می کند، خاطرنشان می کند: با استفاده از درمان های دارویی، روان درمانی، درمان های حمایتی و اطمینان بخشی به این گروه از افراد می توانیم این مشکل را برطرف کنیم که البته گاهی بر اثر یک هیجان، استرس یا اتفاق خاصی که در زندگی پیش می آید، چنین اختلالی عود می کند، ولی دیگر خیلی پایدار نخواهد بود و در اغلب موارد، چنین افرادی پس از درمان مشکلی نخواهند داشت.
    
منبع: جام جم، شماره 4044 ، تاریخ 22/5/93، صفحه 16 (سلامت)، نویسنده: نیلوفر اسعدی بیگی

حمایت از 1500بیمار صعب العلاج در استان کرمانشاه

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه: کمیته امداد حمایت از 1500 بیمار صعب العلاج و خاص در استان کرمانشاه را برعهده گرفت     کرمانشاه- خبرنگار رسالت: معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه گفت: کمیته امداد استان کرمانشاه از1500 بیمار صعب العلاج و خاص در این استان حمایت می کند. پیونده افزود: بیماران صعب العلاج و خاص به بیماران دیالیزی، هموفیلی، پیوند کلیه، تالاسمی، ام اس و بیمارانی که تا پایان عمر با بیماری های لاعلاج دست و پنجه نرم می کنند گفته می شود

به گفته پیونده این بیماران از بیمه و کمک هزینه های درمانی کمیته امداد برخوردار می شوند. وی در ادامه به بهره مندی 55 هزار مددجو در استان کرمانشاه از بیمه درمانی کمیته امداد اشاره کرد و یادآور شد: کمیته امداد در راستای ارائه خدمات درمانی به مددجویان بیمه شده با 358 مرکز درمانی در استان تعامل دارد که این مراکز شامل داروخانه ها، پاراکلینیک ها، پزشک عمومی، پزشکان متخصص و... می شود.