.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

بسته حمایت از بیماران صعب‌العلاج

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بسته حمایت از بیماران صعب‌العلاج در طرح تحول سلامت هفته آینده ابلاغ می‌شود از تهیه و ارائه لیست جدید دارویی برای بیماران مزمن خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت ، رسول دیناروند با حضور درغرفه خبرگزای تسنیم در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها از کاهش 15 درصدی هزینه‌های دارویی بیماران پس از اجرای طرح تحول سلامت خبر داد و اظهار داشت: برای رسیدن به حالت ایده‌آل که همان پرداخت 30 درصدی هزینه‌های دارویی از جیب مردم است باید تلاش بیشتری کرد.

وی افزود: برای کاهش هزینه‌های دارویی بیماران باید تا دو سال آینده تلاش کرد بنابراین در سال 94 بالغ بر 15 درصد از هزینه‌های دارویی بیماران کاهش می‌یابد و در سال 95 نیز 15 درصد دیگر از هزینه‌های بیماران را با کمک و حمایت دولت و همچنین توسعه تولیدات دارویی در کشور محقق می‌کنیم.

دیناروند در ادامه با بیان اینکه دو کار اساسی دیگر باید در حوزه بیماران صعب‌العلاج و بیماران مزمن انجام دهیم، خاطرنشان کرد: براین اساس تا هفته آینده بسته حمایت از بیماران صعب‌العلاج در طرح تحول سلامت ابلاغ می‌شود که بیشتر معطوف به حوزه دارویی بیماران مبتلا به سرطان است و در ادامه نیز برای بیماران مزمن فهرست دارویی را در صورت همکاری بیمه‌ها تهیه خواهیم کرد که اقلام بسیاری را شامل می‌شود ولی بار مالی کمی را در بر دارد.

علل خواب رفتن دست و پا

یکی از حواس پنج گانه، حس لامسه است که وظیفه اصلی این حس محافظت کردن مخفی ما در مقابل عوامل مضر محیط است، در صورتی که مشکلی در حس لامسه به وجود آید می توان خود را به صورت خواب رفتن، گز گز کردن، سوزن سوزن شدن با احساس ناخوشایند در هنگام تماس با اشیا نشان دهد .شایع ترین این حالت همان خواب رفتن یا سر شدن است که بیشتر از همه در انتهای اندام ها یعنی در دست ها و پاها تظاهر پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، گیر افتادن و تحت فشار قرار گرفتن موضعی اعصاب محیطی از شایع ترین علل احساس خواب رفتگی دست و پا است زیرا این اعصاب در طول مسیر خود در محل های به خصوص مستعد گیر افتادن یا آسیب های فشاری هستند.

خواب رفتن دست و پاها علل بسیار زیادی دارند که به مهم ترین آنها اشاره می کنم .در تمام این موارد مشکلی در مسیر انتقال پیام حسی به مغز وجود دارد.

*خواب رفتن ناشی از فشار خارجی به اعصاب محیطی

تا بحال برای شما پیش آمده است که وقتی هنگام خواب دست خود را زیر سر گذاشته اید و یا با خواب رفتن دستها از خواب بیدار شده اید یا بعد از مدتی نشستن در حالت چهار زانو متوجه شوید پای شما خواب رفته است این موارد در همه اتفاق می افتد و امری طبیعی است و علت آن فشار مستقیم بر روی اعصاب محیطی در مسیر آن می باشد.

بعضی از اعصاب محیطی به علت مجاورت آنها به استخوان ها بیشتر در معرض این آرزدگی هستند از جمله عصب ” اولفا” در آرنج، عصب رادیال ” در بازو و عصب ” پرو نئال” در زانو است. این علامت همانطور که ذکر شد بیماری نیست و به صورت غیر عادی تکرار شد یا بیش ازحد عادی طول کشید باید به دنبال عللی که به صورت سیستماتیک باعث ضعف عمومی اعصاب محیطی می شود باشیم. 

از جمله عوامل شایع در این موارد حالت خستگی ، گرسنگی، استرس و نیز ضعف عمومی بدن می باشد. 

* خواب رفتن ناشی از فشار داخلی روی اعصاب محیطی

اعصاب محیطی در مسیر خود برای ارسال اطلاعات از پوست به سیستم عصبی مرکزی از قسمت هایی می گذرند که ممکن است تحت فشار قرار گیرند این مناطق معمولا تونل هایی هستند که عمدتا تا یک قسمت آن را استخوان و قسمت دیگری را بافت همبند ضخیم تشکیل داده است.

معمولا در حالت عادی این تونلها، اندازه کافی برای عصب و نیز انتقال آزاد اطلاعات در عصب جا دارند اما در حالت مرضی در این فضا بسته به عصب فشار وارد می شود.

شایع ترین این بیماری ها” تونل مچ دستی” است که در این بیماری به علت تورم تاندون ها می تواند کار زیاد، تغییرات هورمونی در زمان یائسگی یا بارداری و یا حرکات تکراری زیاد انگشتان باشد.علائم این بیماری به صورت گزگز و خواب رفتگی در دست و عمدتا در انگشتان شست اشاره و میانی است که شب ها باعث می شود بیمار از خواب بیدار شود و بیمار با تکان دادن دست های خود و مشت کردن انگشتان باعث رفع این خواب رفتگی می شود. 

* خواب رفتن ناشی از فشار به ریشه اعصاب محیطی

اعصاب محیطی هنگام خروج از کانال نخاعی در سوراخ بین مهره ای و از مجاورت دیسک بین مهره ای می گذرند در موارد فتق دیسک بین مهره ای این اعصاب ممکن است تحت فشار قرار بیگرد.

دیسک بین مهره ای در گردن باعث خواب رفتگی دست ها و دیسک کمری باعث خواب رفتن پاها می شود این بیماران معمولا علاوه بر بی حسی در اندام ها،‌درد گردن یا درد کمر هم دارند و معمولا به درمان های غیر جراحی که مهمترین آنها ورزش های تقویت کننده عضلات اطراف ستون فقرات است پاسخ می دهند اما گاهی کار به درمان غیر جراحی می رسد. 

* خواب رفتگی در مسیر انتقال پیام حسی در سیستم اعصاب مرکزی

اعصاب محیطی پیام حسی را از محیط به سیستم عصبی مرکزی می برند.
در آنجا پیام های عصبی به سلول های عصبی دیگری منتقل می شود تا پیام به مغز برسد این مسیر، مسیرهای تعریف شده است در نخاع، بصل النخاع و مغز هستند.و آرزدگی دراین مسیر ها می تواند باعث خواب رفتگی اندام شود که معروف ترین این بیماری MS است.

* سردسته بیماری هایی که منجر به آزردگی اعصاب محیطی می شود” دیابت” است

اعصاب محیطی ممکن است در اثر عوامل داخل یا خارج از بدن دچار بیماری و آزردگی شود.

بیماران از شروع بیماری به تدریج دچار اختلال عملکرد اعصاب محیطی شود این اختلال در اعصاب معمولا خود را به صورت خواب رفتن دست نشان می دهد.
یعنی این اختلال در مسیر یک عصب محیطی خاص نیست بلکه تمام دست و پا دچار خواب رفتگی می شود و هر چه به انتهای اندام می رویم این حالت خواب رفتگی بیشتر می شود.

متاسفانه درمان موثری برای این حالت نداریم اما ممکن است استفاده از ویتامین ها بخصوص ویتامین “ب” و بخصوص کنترل دقیق قند خون بتوانند از شروع یا تشدید آن جلوگیری کند.

از بیماری های مهم دیگر از این خانواده می توان از بیماریهای هورمون تیروئید چه پر کار و چه کم کار نام برد.

این موارد می تواند طولانی تر از این باشد اما مهم ترین علل خواب رفتگی اندام را شامل می شوند.

اگر خواب رفتگی اندام به صورت مکرر و به صورت طولانی ادامه یابد حتما باید به آن اهمیت داد و به دنبال علت آن گشت. 

دست و پای خواب رفته را چگونه بیدار کنیم؟

سوزن سوزن شدن و مور مور شدن و یا احساس سوزش در ناحیه مغز و یا دست و پا از علائم اصلی خواب رفتن است که این نشانه‌ها نوعی زنگ خطر از حملات مغزی و قلبی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند ماساژ دست و پا یکی از راه‌های آرام کردن خواب رفتن دست و پا است اما درمان اصلی به شمار نمی‌آید و مطالعات اخیر نشان می‌دهند افرادی که زیاد سابقه‌ی این تحریک‌های عصبی را دارند، باید به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان‌های دارویی قرار بگیرند.

قابل ذکر است، دوش آب یخ از دیگر راه‌های کاهش خواب رفتن دست و پا است و افراد باید با فشارهای آرام اعصاب مغز خود را از حالت عصبی خارج کنند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند بیماران دیابتی و افرادی که سابقه‌ بیماری‌های قلبی و مغزی دارند، با دیدن هرگونه علائمی نظیر سوزش و یا مور مور شدن باید به پزشک مراجعه کنند، در غیر این صورت عصب آن‌ها تحت بیماری‌های شدید قرار می‌دهد و فرد دچار بیماری‌های مغزی و عصبی می‌‌شود.

امکان خرید اینترنتی دارو برای بیمارهای خاص

     رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر از تبیین سامانه ارسال داروهای خاص برای بیماران خبرداد.
    به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسام الدین مدنی با اشاره به مشکل تهیه داروهای خاص و تک نسخه ای برای برخی هموطنان گفت: در گذشته 70روز برای تهیه داروهای تک نسخه ای زمان لازم بود. مدنی با بیان اینکه در حال تدوین و تبیین سامانه ای برای آسان تر شدن خرید و انتقال داروهای خاص هستیم، گفت: در حال حاضر این مدت به 30 روز کاهش یافته و به دنبال آن هستیم تا ضمن طراحی سیستمی، حضور مردم در داروخانه ها به حداقل برسد. وی افزود: براساس این برنامه افراد می توانند نسبت به ثبت سفارش آنلاین و اینترنتی داروی مورد نظر خود در سامانه ای که در حال طراحی است، اقدام کنند و ثبت سفارش و روند از طریق پیامک به افراد متقاضی ارسال می شود و پس از تهیه برای آنها ارسال می شود. 
    
        صادرات دارویی به روسیه افزایش می یابد
     معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از افزایش صادرات دارویی ایران به کشور روسیه خبر داد.
    سورنا ستاری که برای انجام دیدار چهار روزه در روسیه به سر می برد، در جمع خبرنگاران گفت: تا سه سال آینده میزان صادرات دارویی جمهوری اسلامی ایران به روسیه به حدود 120 میلیون دلار می رسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی با اشاره به اینکه هم اکنون سالانه بیش از 30 میلیون دلار از محصولات دارویی جدید ایران مانند داروهای بیماری های «ام اس» و سرطان به روسیه صادر می شود، خاطرنشان کرد: در دوره پس از فروپاشی شوروی سابق تا امروز هیچ گاه هیاتی به این سطح در زمینه علمی و فناوری از روسیه بازدید نداشته که این مساله نشان دهنده روابط خوب و رو به توسعه ایران و روسیه است. وی ادامه داد: در این سفر هیات هایی در زمینه های دارویی و تجهیزات پزشکی، همکاری های دانشگاهی، نفت و گاز، فناوری های نانو و علوم شناختی حضور دارند و تاکنون ضمن دیدار با مقامات روسی از چند مرکز فناوری های پیشرفته روسیه بازدید کرده ایم.
        
    طرح خدمات دهی بیمارستان های خصوصی با تعرفه دولتی
     قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به افزایش مراجعه بیماران به بیمارستان های دولتی، گفت: ارزیابی ها نشان دهنده ارتقای مستمر سطح رضایتمندی مردم پس از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در کشور است.
    به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در حاشیه بازدید از مرکز بهداشتی- درمانی حضرت ولی عصر(عج) شیراز، گفت: افزایش رضایتمندی مردم بویژه از بابت مسائل مالی کاملاً مشهود است. وی اضافه کرد: از لحاظ کیفیت ارائه خدمت نیز شاهد افزایش رضایتمندی بوده ایم. هرچند برای حل برخی مشکلات ریشه ای مانند کمبود تخت ICU همچنان زمان لازم است.
    قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: تعرفه های بیمارستان های خصوصی به دلیل بازبینی نشدن، بسیار قدیمی بود. بنابراین بازنگری ها انجام و 700 تعرفه جدید تعریف و در قالب یک کتاب ابلاغ شده است که نباید از آن تخطی شود. وی درباره اجرای برنامه هتلینگ در بیمارستان های دولتی کشور نیز گفت: این طرح جزو بسته های تعریف شده در برنامه تحول نظام سلامت بوده که هم اکنون در تعداد زیادی از بیمارستان های کشور اجرایی شده است. این مقام مسئول با بیان اینکه براساس برنامه هتلینگ بیمارستان ها، اتاق بیمار و تجهیزات مربوط به آن نوسازی شده است، گفت: گام سوم برنامه تحول نظام سلامت، اصلاح تعرفه ها در راستای مقابله با پرداخت های غیررسمی بود. همچنین اکنون برنامه هایی برای عقد قرارداد با بیمارستان های خصوصی، جهت اخذ تعرفه دولتی در حال بررسی است.
         
منبع: ایران، شماره 5781 تاریخ 8/8/93،

تشخیص سریع بیماری های خاص در دنیای الکتروشیمی

با دکتر پرویز نوروزی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و از الکتروشیمیدان های شناخته شده ایران در عرصه بین الملل

گروه دانش- دکتر پرویز نوروزی از استادان دانشگاه تهران و پژوهشگران برتر کشور است که نام او در فهرست یک درصد دانشمندان برتر دنیا به ثبت رسیده است. او سال 1361 در مقطع کارشناسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرفته شد. به عبارت دیگر از دانشجویان اولین دوره ای بود که بعد از انقلاب فرهنگی به طور رسمی وارد دانشگاه شدند و تحصیل را آغاز کردند.
    بعد از آن در دانشگاه تربیت مدرس در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل ادامه داد. سپس با گرفتن بورس تحصیلی برای تحصیل در مقطع دکتری عازم کشور کانادا شد و پس از بازگشت به ایران، از سال 1378 در دانشگاه تهران شروع به فعالیت کرد. او ازجمله محققانی است که در زمینه تئوری و ساخت دستگاه های الکتروشیمی فعالیت می کند. این استاد دانشگاه تهران یکی از پرکارترین پژوهشگران ایرانی است که مقالات علمی پژوهشی متعددی از او منتشر شده است. وی معتقد است تولید مقاله علمی پژوهشی در مجلات ISI یعنی قد علم کردن در دنیای علم در سطح جهانی. وی امیدوار است جبهه گیری در مقابل تولید مقاله و انتشار آن در پایگاه استنادی ISI با گذشت زمان کم رنگ تر شود. با دکتر نوروزی درباره حوزه تخصصی الکتروشیمی که سال هاست در این زمینه فعالیت می کند و کاربرد این حوزه در زمینه های مختلف گفت وگو کرده ایم.
    
    رشته اصلی فعالیت شما الکتروشیمی است. این رشته که از زیر شاخه های شیمی است با چه موضوعاتی سروکار دارد؟
    الکتروشیمی به زبان ساده نتیجه برهم کنش ماده یا الکتریسته با مواد شیمیایی است یعنی بین مواد شیمیایی با یک سری مواد دیگر الکترون تبادل می شود که میزان تبادل الکترون ها و خواص مواد در حوزه الکتروشیمی مورد توجه قرار می گیرد. الکتروشیمی می تواند در حوزه های مختلف کاربرد داشته باشد. برای مثال از روی میزان برقی که یک ماده تولید می کند در فناوری ساخت باتری ها بهره گرفته می شود. در حوزه پزشکی از الکتروشیمی در دستگاه های الکتروکاردیوگرام استفاده می شود. حرکت یون ها موجب تولید پتانسیل شده و بر اساس آن ضربان قلب اندازه گیری می شود. حسگرهایی که ما در انستیتو الکتروشیمی دانشگاه تهران با همکاری دیگر محققان این حوزه تولید کرده ایم، ​ از دیگر حوزه هایی است که ردپای الکتروشیمی در آن دیده می شود. از این حسگرها برای شناسایی مواد مختلف در بدن استفاده می شود. بتازگی استفاده از الکتروشیمی در زمینه تهیه و سنتز سوخت نیز مورد توجه قرار گرفته است. شیمی سبز از دیگر زیرشاخه های الکتروشیمی است.
    
    چرا به سراغ رشته شیمی رفتید؟
    زمانی که من وارد دانشگاه شدم انتخاب رشته دانشگاه به این شیوه یا بهتر بگویم به طور حرفه ای انجام نمی شد. بعد از آخرین امتحان مقطع دبیرستان انتخاب رشته می کردیم. من رشته داروسازی را به عنوان اولین رشته انتخاب کردم. رشته دوم انتخابی من شیمی بود. من در رشته شیمی در دانشگاه پذیرفته شدم، اما به علت علاقه ای که به کامپیوتر داشتم زیر شاخه ای از علم شیمی را انتخاب کردم که می توانست ارتباط دهنده علم شیمی، الکترونیک و کامپیوتر باشد. بیشترین کاری که در این حوزه انجام داده ام به ساخت دستگاه های الکتروشیمی و تحقیقات بنیادی در این حوزه مربوط بوده است.
    
    شما در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های مدرن الکتروشیمی تجربیات ارزنده ای کسب کرده اید و بعضا دستگاه هایی طراحی کرده اید که نه تنها در ایران، بلکه در جهان نمونه مشابهی نداشته است. این دستگاه ها بیشتر در چه زمینه ای کاربرد دارد؟
    کار اصلی من در این سال ها بیشتر به گسترش تئوری دستگاه های الکتروشیمی معطوف بوده است. موضوع پایان نامه من در مقطع دکتری به ساخت دستگاه هایی مربوط بوده که برای نخستین بار طراحی و ساخته شده است. در ایران کسی را پیدا نمی کنید که در این سطح در این حوزه فعالیت کرده باشد، اما ما در این مرکز با همکاری دیگر محققان و دانشمندان این حوزه عملکرد خوبی داشته ایم. خصوصیت این دستگاه ها این است که از نظر سرعت و دقت نسبت به دستگاه های تجاری برتری دارند. می توانیم به کمک این دستگاه ها به اطلاعاتی دست پیدا کنیم که از طریق دستگاه های تجاری امکان آن وجود ندارد. ما توانسته ایم به زوایا و اطلاعات بیشتری درباره دستگاه هایی که در سطح دنیا روی آن کار شده دست پیدا کنیم. مدار و برنامه کنترل کننده این دستگاه ها منحصر به فرد بوده و فقط به مرکز عالی الکتروشیمی اختصاص دارد. به همین دلیل ما توانسته ایم براساس تکنیک های زیادی که روی این دستگاه ها وجود دارد تعداد زیادی مقاله در مجامع بین المللی چاپ کنیم که مورد استناد پژوهشگران دیگر قرار گیرد. معمولایک دستگاه تجاری حدود شش تا هفت تکنیک الکتروشیمی دارد، اما برای دستگاه هایی که ما طراحی و تولید کرده ایم حدود 60 تکنیک قابل استفاده است که حدود هفت مورد آنها اصطلاحا کلاسیک و دیگر تکنیک ها روش های جدیدی است که در عرصه الکتروشیمی به دنیا معرفی شده است. با یک جستجوی ساده در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو می توان متوجه شد تکنیک هایی که به عنوان مقاله مطرح شده، جدید است و فقط مرکز ما یعنی انستیتو الکتروشیمی دانشگاه تهران در این زمینه کار کرده است.
    
    از این تکنیک ها در چه حوزه هایی می توان استفاده کرد؟
    علت این که روی این دستگاه ها حدود 60 تکنیک در نظر گرفته شده به حوزه های مختلف الکتروشیمی مربوط است که گستره وسیعی را برای مطالعه خواص مواد از جذب تا انتقال الکترون و سنتز مواد شامل می شود. بتازگی استفاده از الکتروشیمی در حوزه پزشکی و داروسازی نیز مورد توجه قرار گرفته که به این ترتیب می توان از این طریق، مقادیر اندکی از داروها را در خون یا دیگر مایعات بیولوژیکی استفاده کرد. یکی از کاربردهای خاص مطرح شده در حوزه الکتروشیمی به ایجاد حوزه جدیدی در تحقیقات به کمک این دستگاه ها منجر شده که تشخیص بیماری های خاص را در بدن امکان پذیر می سازد. نمونه ای از این کاربرد که بتازگی روی آن کار شده، تشخیص بیماری ام اس در مراحل بسیار ابتدایی است. به این ترتیب می توانیم نشانه های این بیماری ها را در غلظت های پایین اندازه گیری کنیم که زمینه خوبی را برای تشخیص و درمان بیماری های خاص ایجاد می کند. با ابتلابه هر بیماری غلظت مواد در خون و مایعات بیولوژیک افزایش پیدا می کند. اگر بتوانیم مواد و نمونه هایی را که نشانه اختصاصی بیماری هاست، در خون یا دیگر مایعات بدن تشخیص دهیم می توانیم پیش از این که بیماری فراگیر شود نسبت به درمان آن اقدام کنیم. اکنون به کمک این دستگاه ها توانسته ایم در 20 حوزه مختلف الکتروشیمی پزشکی و داروسازی کارهای تحقیقاتی انجام دهیم.

     

ادامه مطلب ...