.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

رابطه معنی داری که قطعیت نیافته است

کمبود ویتامینD و افزایش درصد ابتلابه برخی بیماری ها

همراه با پیشرفت های روزافزون علمی و یافتن راه های جدید و متنوع جهت شناسایی مراحل مختلف واکنش های شیمیایی و بیوشیمیایی بدن، روزبه روز بر اهمیت و تاثیر بی چون وچرای ویتامین ها در تکمیل روند این واکنش ها و در نتیجه به تعداد دلایل وابستگی سلامت انسان به وجود آنها افزوده می شود. 

 این مهم، مرهون به نتیجه رسیدن بسیاری از تحقیقات تحت کنترل و مداخله گرانه صورت گرفته توسط مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و پزشکی معتبر دنیا که از پنج الی50سال پیش روی جوامع آماری گوناگون آغاز شده و به مرور در حال انتشار نتایج خود هستند نیز است.  

بر همین اساس، امروزه برای هرویتامین، ماده معدنی یا آنتی اکسیدان خاص، وظایف چندگانه و متعددی در بدن کشف شده که در نظرگرفتن نیازهای محاسبه شده تغذیه ای روزانه برای تک تک آنها به ابتدایی ترین اصل تنظیم هربرنامه غذایی تبدیل شده است. از جمله این مواد حیاتی که قریب یکصدسال از پی بردن به وجود آن می گذرد، ویتامینD است؛ ویتامین محلول در چربی ای که در دوشکل D2 (ارگوکلسیفرول) و D3 (کوله کلسیفرول) قابل دریافت بوده و هردو پس از فعل وانفعالاتی در کبد به فرم قابل استفاده آن یعنی «یک آلفا 25هیدروکسی ویتامینD» (یا به اختصار D25) تبدیل می شوند. تنها ملاک ارزیابی دقیق وضعیت ویتامین D هر فرد نیز اندازه گیری همین ماده در خون وی است. همان طور که می دانید، راه اصلی دسترسی به این ویتامین، قرارگرفتن پوست در معرض نور مستقیم آفتاب به میزان تقریبی 15الی 20دقیقه در روز است. 

 اولین و مهم ترین وظیفه اثبات شده برای این ویتامین، تنظیم سطح کلسیم خون از طریق دخالت در میزان جذب آن است. بنابراین رشد و استحکام استخوان ها منوط به وجود کافی این ویتامین مخصوصا در سال های اول زندگی است. بنابراین بدون استثنا برای کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، باید قطره مکمل این ویتامین را در حد 400واحدIU در روز تجویز کرد چرا که شیر مادر تقریبا عاری از این ویتامین بوده و به طور طبیعی اکثر نوزادان نیز از دریافت نور کافی خورشید محروم هستند. هرچند برای سنین بالاتر به شخصه معتقدم چه برای این ویتامین و چه برای انواع و اقسام مواد مغذی و ریزمغذی دیگر باید به صورت انفرادی و اختصاصی عمل کرد و با توجه به شرایط خاص ژنتیکی، تراکم استخوانی، نوع تغذیه، منطقه جغرافیایی و شغل فرد از نقطه نظر میزان قرارگرفتن در معرض آفتاب، سابقه بیماری های کلیوی یا قلبی یا مصرف داروهای خاص، مقدار D25 خون و ده هافاکتور دیگر، میزان نیاز و در نتیجه مقدار مصرفی این ویتامین برای فرد باید به طور جداگانه محاسبه و توصیه شود؛ به خصوص برای ویتامین های محلول در چربی همچون ویتامینD که می توانند در بافت چربی ذخیره شوند و مصرف بیش از حد آن، باعث جذب بیش از حد کلسیم و ایجاد اختلالات کلیوی، قلبی و مسمومیت می شود. اما در مراجع و منابع گوناگون، مقدار200 الی400واحدIU به صورت روزانه برای هرفرد توصیه شده است. علاوه بر نور خورشید (که خطرات خاص خود را دارد)، مواد غذایی بسیار محدودی همچون روغن کبد ماهی، ماهی سالمون و مواد غذایی غنی شده با ویتامین D مانند شیر را نیز می توان منابع خوراکی آن دانست. منابع دیگری همچون تخم مرغ یا غلات به مقدار بسیار کم دارای این ویتامین هستند. به عنوان مثال باید 10تخم مرغ کامل میل کنید تا حدود 200واحد ویتامینD دریافت کنید!  

اما یک قاشق غذاخوری روغن کبد ماهی می تواند نیاز دو الی سه روزتان را برآورده کند. یا یک قطعه 150گرمی ماهی سالمون به راحتی نیاز دوروز را تامین می کند. اخیرا رابطه معنی داری بین سطوح پایین ویتامینD در خون با افزایش درصد ابتلابه بیماری های سیستم ایمنی بدن و انواع سرطان از جمله سرطان پستان و پروستات دیده شده است. این مساله در مورد بیماران مبتلابه ام اس و آلزایمر هم قابل مشاهده است. به عبارت دیگر مقدار D25 در خون افراد مبتلابه ام اس از افراد سالم پایین تر است

 حال تحقیقات دامنه داری جهت صحه گذاری بر این امر در حال اجراست که ببینند آیا کمبود ویتامینD می تواند در ایجاد ام اس دخیل باشد یا کاهش سطح سرمی آن نیز از عوارض ابتلابه ام اس است؟ بزرگ ترین و مهم ترین تحقیق نیز توسط موسسه تحقیقات ام اس استرالیا انجام می پذیرد و زمان اتمام آن در سال 2017 است. (www.msra.org. au/prevanz و http//clinicaltrial gov/show/nct01817166) با این وجود بسیاری از متخصصان در پروسه درمان این بیماری از مکمل های ویتامینD به اندازه دو الی چهارهزارواحد IU در روز استفاده می کنند که قطعا با توجه به کمبود ویتامینD در این افراد کاری مثبت است.
     
منبع: شرق ،ش 2147  تاریخ 4/8/93،صفحه 10(علم) نویسنده: حمید خواجه پور*کارشناس و تحلیلگر حوزه سلامت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد