.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

مهارت زندگی


هیچ وقت با خودتان فکر کرده اید که دل نگرانی های مالی چند بار شما را به فست فودی ها کشانده است.  

غذا های فست فودی یکی از علل بیماری هایی چون ام اس، سرطان و... هستند. استرس ناشی از صورت حساب های پرداخت نشده و بدهی های مالی تاثیر زیادی روی سلامتی می گذارد. حداقل ویژگی که به زندگی همراه با کوهی از بدهی مالی می توان نسبت داد، شرایط استرس زا است. در واقع با گذشت زمان استرس مداوم در مورد بدهی و نگرانی از پول و دخل و خرج عوارض واقعی بر سلامت افراد می گذارد. نظر سنجی های منتشر شده در سایت گالوپ نشان می دهد دانشجویان طیف وسیعی از استرس ناشی از بدهی و نگرانی های مالی را تجربه می کنند. این چیزی است که کارشناسان بهداشت آن را خیلی تعجب آور و دور از ذهن نمی دانند. 


    سایت گالوپ 29هزار و 560 دانشجو را که بین سال های 1990 و 2014 از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودند، بررسی کرد. نتایج نشان می داد تنها 24 درصد از دانشجویانی که هیچ گونه بدهی مالی نداشتند از سلامت جسمانی خوبی برخوردار بودند. «کریستین هاسلر» مشاور مالی می گوید: مشکلات مالی کنترل زندگی خیلی از افراد را به دست می گیرد و بدین ترتیب احساس استرس به وجود می آید. استرس یک بخش طبیعی از زندگی است اما گاهی اوقات همه عمر صرف آن می شود. هنگامی که در مورد استرس طولانی مدت صحبت می شود، این نوع استرس سم زندگی است. «نادیا ریلی» روانشناس و دانشیار مرکز فریدمن در ماساچوست استرس طولانی مدت را سوهان روح و جسم معرفی می کند.
    استرس مالی یا دیگر استرس هایی که گاهی روزها، هفته ها و ماه ها و حتی سال ها طول می کشد سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث تسلیم در برابر بیماری ها می شود. «گای مایدا» متخصص قلب و نایب رئیس بخش بیمارستان «سامریتان» در لس آنجلس می گوید: استرس هورمونی به نام کورتیزول تولید می کند که باعث اضافه وزن شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. 


    استرس مالی در طولانی مدت منجر به افزایش فشار خون، کلسترول، دیابت و چاقی می شود. همچنین این نوع استرس فرد را به انجام رفتارهای بد تشویق می کند. به عنوان مثال اگر کسی تحت تاثیر استرس مالی سیگار بکشد، کمتر حاضر به ترک آن خواهد بود. همچنین این گونه افراد تمایل زیادی به پرخوری نشان می دهند و معمولاً از غذاهای فست فود و ناسالم استفاده می کنند. از آنجا که آنها با این عادت های ناسالم درگیر هستند، سلامت شان به خطر می افتد. نگرانی از دخل و خرج در طولانی مدت منجربه انزوا طلبی، پرخوری و بی تحرکی می شود، این چرخه معیوب سلامت جسمی را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که استرس زیادی را متحمل می شوند، اغلب از مهارت های مقابله ای منفی یا منفعلانه استفاده می کنند. آنها همه وقت شان را درگیر فکر کردن به مسائل مالی می کنند و از لنز نومیدی به دنیای پیرامون می نگرند. این نگرش منفی باعث می شود راه حلی به ذهن شان نرسد.
    به طور معمول متخصصان حوزه بهداشت به افرادی که استرس مداوم یا شدیدی را تجربه می کنند، توصیه می کنند به روانپزشک مراجعه کنند. اگر مراجعه به روانپزشک امکان پذیر نباشد با چند گام کوچک با این عامل مزاحم مقابله کنید.
    ابتدا باید بدانید چگونه استرس شما را تحت تاثیر قرار داده است. پاسخ افراد به استرس متفاوت است برخی افراد با سر درد یا مشکلات معده و خستگی استرس شان را نشان می دهند. هنگامی که واکنش به استرس را درک کردید می توانید زمان شروع تسلیم شدن بدن در برابر آن را تشخیص دهید و مرحله به مرحله آن را کم کنید. از مهارت های مقابله ای فعال شروع کنید. برای روشن شدن ذهن از پیش برنامه ریزی کنید و ورزش و خواب خوب را در اولویت قرار دهید. خواب منظم در شب ذهن را تیز و فعال نگه می دارد و کمک می کند در شرایط تحت فشار منطقی فکر کنید. گاهی اوقات نادیده گرفتن استرس زیاد و استفاده نکردن از مهارت های مقابله ای باعث بیماری افسردگی می شود.
    ورزش و تمرین ذهنی یکی از روش های مقابله با استرس است. یوگا و مدیتیشن به آرامش ذهنی کمک می کند. این تمرینات کم هزینه ترین روش برای دانشجویانی است که از بدهی مالی شان نگران و مضطرب هستند. در واقع هر نوع تمرین و ورزشی که ذهن و بدن را ادغام کند به روشن تر شدن ذهن کمک کرده و در پیدا کردن راه حل های منطقی و در نهایت به خلاص شدن از استرس منجر می شود. «هاسلر» می گوید: پرداخت بدهی به صورت اقساطی بهترین راه برای از بین بردن آن است. بنابراین در نخستین فرصت بودجه تان را حساب کنید. داشتن طرح و برنامه ریزی تفاوت بزرگی را برای روشن شدن ذهن ایجاد می کند.
    حساب کردن دخل و خرج زندگی استطاعت فرد را برای پس انداز ماهیانه نشان می دهد ممکن است اعداد و ارقام ریاضی روی کاغذ خیلی خوشایند نباشد ولی نوشتن حساب و کتاب و بدهی روی کاغذ این امکان را می دهد که با نگاه کردن به آن به خودتان یادآوری کنید که در حال پیشرفت هستید. در نهایت با نگاهی به خرید های روزانه در میزان پولی که خرج می شود، تغییر اساسی ایجاد کنید و آن مقدار پول را برای پس انداز ماهیانه در نظر بگیرید. زیرا دوران جوانی فرصت مناسبی برای یادگیری مهارت پس انداز و برنامه ریزی برای هزینه های زندگی است.
     
    
منبع: ایران، شماره 5808 به تاریخ 12/9/93،نویسنده: فریبا خان احمدی

نظرات 1 + ارسال نظر
بازار الکترونیکی پنج‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:38 http://e-bazar.blogsky.com

سلام و خسته نباشید
حضور شما در وبلاگمان را افتخار خود میدانیم
منتظر حضورتان هستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد