.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

مزایای ورزش های هوازی دربیماران ام اس

یک مطالعه تحقیقاتی در بنیاد کسلر ایالت نیوجرسی برای نخستین بار اثرات مفید ورزش های هوازی را در مبتلایان به ام اس نشان داد. ورزش ایروبیک حجم هیپوکامپ را افزایش داده (هیپوکامپ قسمتی از دستگاه کناره ای مغز بوده و مرکز یادگیری است) بدین ترتیب باعث بهبود عملکرد مغز در بیماران ام اس می شود.
    به گزارش «ایران»، نقصان هیپوکامپ در بیماران ام اس امری شایع است اما برخلاف شیوع این علائم ناتوان کننده هیچ درمان دارویی یا رفتاری برای بیماران ام اس وجود ندارد. دکتر «لیو لیت» دانشمند و محقق نوروسایکولوژی در بنیاد کسلر می گوید: نخستین درمان موثر برای مبتلایان به ام اس با مشکلات حافظه، ورزش ایروبیک است. او می گوید: ورزش های هوازی هزینه کمی دارند حتی در صورت تجویز خود سرانه عوارض جانبی ندارند. دانشمندان دریافتند، ورزش های هوازی مرکز یادگیری حافظه را نشانه می گیرند اما در سایر عملکردهای شناختی مغز مانند عملکرد اجرایی و سرعت پردازش بی اثر هستند. در این مطالعه دو بیمار مبتلابه ام اس با حافظه ناکارآمد به طور تصادفی ورزش غیر هوازی (ورزش های کششی) و هوازی (دوچره سواری ثابت) را انجام دادند. پروتکل درمانی بعد از جلسات ورزشی 30دقیقه ای با 3 بار در هفته به مدت 3 ماه ثبت شد. داده ها با ام آر آی ارزیابی شدند و نشان داد. ورزش هوازی با افزایش 5/16 درصدی در حجم هیپوکامپ مغز به میزان 7/53 درصد عملکرد حافظه را افزایش می دهد. به گفته دکتر «لیو لیت»، این یافته ها در مقیاس بزرگتر برای درمان نقص حافظه در جمعیت ام اس مد نظر قرار خواهد گرفت.

    
    
منبع:  ایران، شماره 5841 به تاریخ 24/10/93،

امیدهای تازه برای درمان ام.اس



در این روش، مغز استخوان از لگن 6 بیماری مبتلا به ام.اس خارج شد.سپس محققان این مواد را از استخوان و چربی جدا کرده و سلول‌های بنیادی خالص را به بازوی بیماران تزریق کردند.

دانشمندان به روش جدیدی برای درمان بیماری ام.اس با کمک سلول‌های بنیادی دست پیدا کردند.

مدت‌های طولانی است که محققان معتقدند سلول‌های بنیادی می‌توانند آسیب‌های مغزی و نخاعی را در بیماران مبتلا به ام.اس نصف کرده و حتی متوقف کنند.
اکنون و برای اولین بار محققان انگلیسی این نظریه را با موفقیت آزمایش کرده و درست بودن آن را به اثبات رساندند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگا بریستول ادعا کرده اند که با استفاده از این روش توانسته اند این بیماری را به حالت پایدار برسانند.

پروفسور نیل اسکولدینگ که این تیم را رهبری کرده است در این باره گفت : نتایج تحقیقات امیدهای بسیاری را به وجود آورده است.ما معتقدیم سلول‌های بنیادی که از مغز استخوان به داخل خون حرکت کرده اند در این بیماری موثر هستند و به شکل‌های گوناگون باعث بدتر شدن بیماری می‌شوند.

بیماری ام.اس یکی از بیماری‌های غیرقابل درمان است که سالانه نزدیک به 85 هزار نفر را در کشور انگلستان به خود دچار می‌کند.این بیماری به آرامی به سیستم اعصاب مرکزی حمله کرده و در نهایت قربانیان خود را ناتوان کرده و به روی ویلچر می‌نشاند.

در این بیماری ، به دلایل خاصی سیستم ایمنی بدن انسان سلول‌های سالم را هدف قرار داده و به آن‌ها آسیب می‌رساند.

مطالعات قبلی در آزمایشگاه نشان داده بود که سلول‌های بنیادی می‌توانند به سلول‌های دیگری تبدیل پیدا کرده و از طریق جریان خونی به سمت مغز حرکت و توسط قسمت‌های آسیب‌دیده جذب شوند.

در نهایت دانشمندان توانستند برای اولین بار و با استفاده از سلول‌های مغز استخوان خود بیمار، ام.اس را درمان کنند.

در این روش، مغز استخوان از لگن 6 بیماری مبتلا به ام.اس خارج شد.سپس محققان این مواد را از استخوان و چربی جدا کرده و سلول‌های بنیادی خالص را به بازوی بیماران تزریق کردند.

در طول یک سال بعد از انجام این کار، بیماران ام.اسی به دقت توسط پزشکان تحت نظر قرار گرفتند تا تاثیر این روش درمانی را بررسی کنند.

آزمایشات محققان نشان داد ، این روش هیچ اثر جانبی جدی به همراه ندارد و بعد از مدتی این بیماری به حالت پایدار درآمده و حتی بخشی از عصب‌های آسیب دیده شروع به بهبود کردند.

مغز استخوان شامل سلول‌های بنیادی است که قادرند حایگزین انواع مختلف بافت‌ها و اعضا در بدن انسان شوند به همین دلیل دانشمندان به سختی در حال انجام تحقیقات روی این سلول‌ها هستند تا بتوانند درمان‌های برای انواع گوناگونی از بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های سیستم عصبی مانند ام.اس پیدا کنند. 

 

منبع: صفحه اجتماعی فیس بو ک

درد ناگهانی و شدید صورت

درد عصب سه قلو یک اختلال ناشی از آسیب عصبی در مغز است که با حملات درد شدید در صورت همراه است


اگر روزی در تمام صورت تان احساس درد کردید، دردی آزاردهنده که با هر حرکت حتی موقع مسواک زدن، شستن صورت، جویدن غذا یا هنگامی که در معرض باد قرار گرفتید، ایجاد شود، بدانید چنین دردی ناشی از اختلال عصب سه قلو یا اعصابی در مغز است که مسئول حواس صورت ، جمجمه ، دندان ها، دهان و بینی محسوب می شود. در واقع، درد عصب سه قلو نوعی بیماری عصبی به شمار می رود که معمولادر افراد بالای 50 سال و بیشتر در زنان بروز می کند. 


    دکتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب درباره این بیماری توضیح می دهد: 

 درد عصب سه قلو یک اختلال ناشی از آسیب عصب سه قلو است که با حملات درد شدید در صورت همراه است. درد ناشی از عصب سه قلو ممکن است در گوش، چشم، لب، بینی، پیشانی، گونه ها و دندان ها احساس شود. در 10 تا 12 درصد موارد ، درد در هر دو طرف صورت بروز می کند. در نوع اول بیماری، درد به صورت ناگهانی و سوزشی است که حدود چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه می یابد، اما در نوع دوم آن به صورت یک درد مداوم و سوزشی بروز می کند که شدت آن از نوع یک، کمتر است.البته گاهی نیز انقباض غیر ارادی عضلات صورت، به بسته شدن ناگهانی چشم و کشیده شدن دهان منجر می شود که ممکن است نوعی تیک دردناک در شخص ایجاد کند. 


    عصب سه قلو دو رشته عصبی منشا گرفته از مغز است که دارای سه شاخه عمده یعنی عصب چشمی، فک بالا و فک پایین است. درد عصب سه قلو ممکن است در یک، دو، یا هر سه شاخه عصب بروز پیدا کند، اما معمولادرگیری شاخه فک بالاو پایین بیشتر از عصب چشمی است.
    
    چه کسانی مستعد هستند؟
    بررسی ها نشان می دهد که این بیماری معمولابه طور ناگهانی ایجاد می شود و به همین علت، پیشگیری خاصی برای آن توصیه نمی شود، ولی مشخص شده که با کاهش میزان استرس و هر گونه فشار عصبی و همچنین خودداری از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم سرد یا گرم تا حد زیادی می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد. 


    دکتر اشرافی در گفت وگو با جام جم می گوید: چند تئوری در زمینه علت بروز درد عصب سه قلو مطرح است؛ ابتدا این که عصب هنگام عبور از مسیر خود از طریق عروق خونی بزرگ فشرده شده و این فشردگی به بروز درد منجر می شود. دیگر این که این بیماری در افرادی که زمینه بیماری های نورولوژیک را دارند بیشتر بروز می کند. حتی دیده شده که درد عصب سه قلو در 3 تا 4 درصد از افراد مبتلابه ام اس رخ می دهد. در واقع در افرادی که در سن پایین تر این درد را تجربه می کنند، احتمال این که به ام اس مبتلاباشند بیشتر است. 


    وی تاکید می کند: البته درد عصبی که بعد از زونا رخ می دهد نیز ممکن است علائم مشابهی ایجاد کند. در دیگر موارد، علت بروز این بیماری ناشناخته تلقی می شود. بی شک در شرایطی که علائم درد عصب سه قلو در بین یکی از اعضای خانواده فرد مبتلانیز دیده شود باید برای تشخیص تخصصی تر به جراح مغز و اعصاب مراجعه کرد.
    
    نشانه های اولیه و ثانویه درد عصب سه قلو
    بسته به علت زمینه ای درد عصب سه قلو، ماهیت درد در افراد مختلف متفاوت است. یعنی درد ناشی از آن ممکن است ناگهانی، شدید، خنجری یا درد ثابت و سوزشی باشد.
    دکتر اشرافی با اشاره به این مطلب می افزاید: همچنین درد ممکن است با لرزش یا تماس با گونه هنگام اصلاح یا شستن صورت یا استفاده از لوازم آرایشی، خوردن، نوشیدن و صحبت کردن شدت یابد. در واقع درد ممکن است یک منطقه کوچک از چهره را تحت تاثیر قرار داده یا گسترش یابد.
    وی تصریح می کند: حملات درد بندرت در شب و زمانی که فرد خوابیده است، رخ می دهد. البته درد می تواند برای مدتی کوتاه متوقف شود، ولی این بیماری پیشرونده است و با گذشت زمان، فواصل درد کمتر می شود. البته درد عصب سه قلو کشنده نیست، ولی ممکن است بشدت ناتوان کننده باشد.
    
    تسکین درد و درمان بیماری
    به گفته دکتر اشرافی، موثر ترین روش درمانی برای کنترل درد عصب سه قلونوع اول استفاده از داروهای ضدتشنج است. همچنین از داروهای ضدافسردگی نیز می توان در تسکین درد استفاده کرد. در نهایت اگر داروها قادر به تسکین درد نباشد یا با عوارض جانبی غیر قابل تحمل مانند اختلالات شناختی، از دست دادن حافظه، خستگی بیش از حد، سرکوب مغز استخوان یا آلرژی همراه باشد از درمان جراحی کمک گرفته می شود.
    این متخصص مغز و اعصاب تاکید می کند: البته از آنجایی که درد عصب سه قلو یک اختلال پیشرونده است، اغلب بیماران با گذشت زمان به دارو مقاوم شده و به درمان جراحی نیاز پیدا می کنند. با وجود این رعایت بعضی نکات برای تسکین درد عصب سه قلو همزمان با درمان دارویی توصیه می شود. ورزش، یوگا، طب سوزنی، مصرف ویتامین، تغذیه مناسب و خواب کافی از جمله مواردی است که به تسکین درد ناشی از این بیماری کمک می کند.
     

 منبع: روزنامه جام جم، شماره 4167 به تاریخ 22/10/93، نویسنده: پونه شیرازی

داروهای ایرانی در عراق

وزارت بهداشت عراق: به داروهای ایرانی افتخار می کنیم


قائم مقام وزیر بهداشت عراق پیشرفت های دارویی ایران را چشمگیر توصیف کرد و گفت: گام های بلند ایران در تولید داروهای جدید تحسین برانگیز و مایه افتخار است.
    دکتر ستار جبار السعدی قائم مقام وزیر بهداشت عراق در راس یک هیئت در بازدید از شرکت تحقیقاتی - مهندسی توفیق دارو و چند شرکت داروسازی در جریان آخرین دستاوردهای داروسازی کشور قرار گرفت.
    در این دیدار دکتر جبار السعدی با اشاره به علاقه مندی این کشور به همکاری با این شرکت تحقیقاتی گفت: امسال دولت عراق یک میلیون دلار بودجه برای واردات دارو اختصاص داده است. 


    قائم مقام وزیر بهداشت عراق اظهار داشت: از اینکه ایران می تواند داروهای بیولوژیک که در انحصار خارجی ها بوده است را تولید کند مایه افتخار و مباهات ما است و ما در عراق آماده هستیم که در این زمینه توافقاتی داشته باشیم.
    ستار جبار السعدی خواستار این شد که ایران در کشور عراق کارخانه داروسازی بسازد و این مسئله را یک فرصت مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که به زودی محقق گردد.
    دکتر عطار مدیرعامل شرکت تحقیقاتی-مهندسی توفیق دارو در این دیدار از آمادگی این شرکت تحقیقاتی برای انتقال تکنولوژی و تجربه خود به عراق خبر داد.
    دکتر عطار اظهار کرد: شرکت ما دانش محور است و توانسته است دانش را به محصول تبدیل کند و در این راستا تاکنون 20 ماده موثر دارویی را در حوزه بیماریهای صعب العلاج وارد بازار کرده است.
    عطار گفت: توفیق دارو هم اکنون در حال تحقیق و مطالعه درباره دارویی در سطح درمانی به وسیله ژن است.
    دکتر سید کاظم سجادی مدیر بخش فورمولاسیون شرکت توفیق دارو در این جلسه به شرح فعالیت های این شرکت دانش بنیان در صنعت داروسازی کشور به ویژه آخرین دستاوردهای این شرکت در حوزه داروهای ام اس و سرطان پرداخت و گفت: این شرکت تحقیقاتی دارای بالاترین تاییدیه ها و استانداردهای جهانی است و ده ها اختراع در ایران و آمریکا به ثبت رسانده است ضمن آن که داروهای این شرکت از نظر کیفیت، قدرت رقابت با مشابه خارجی را دارد.