.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

5 میلیارد تلویزیون، 50 میلیون بیماران ام اسی!

بدهی کلان باشگاه هنرمندان بعد از برگزاری بازی ستاره ها

گروه ورزش: 10 روز بعد از برگزاری بازی ستاره های ایران و جهان در ورزشگاه آزادی، حالااطلاعات جدیدی از دل این مسابقه منتشر شده که کاملاناامیدکننده است. از قرار معلوم دیداری که بنا بود در حمایت از بیماران مبتلابه «ام.اس» برگزار شود، نه تنها عواید چندانی به سود این دسته از هموطنان ما نداشته، بلکه باشگاه هنرمندان را با بدهی کلان و چندصدمیلیونی هم مواجه کرده است. در همین راستا حسین یاریار، مدیرعامل باشگاه هنرمندان به اشتباهات فراوانی که در مسیر برگزاری این مسابقه صورت گرفته اعتراف کرده و مواردی مثل معطلی تیم مهمان در فرودگاه، لغو شدن مراسم شب پایانی در هتل، تغییر محل اقامت ستارگان جهان و نبود شامپو در رختکن ورزشگاه آزادی(!) را از جمله کاستی های آزاردهنده در حاشیه این بازی دانسته است. با این وجود موضوع زمانی بغرنج تر شد که پای گزارش مالی به میان آمد و بسیاری از حقایق تلخ را روشن کرد.
    
    بدهی 313 میلیونی!
    در نشست خبری برگزار شده به منظور شفاف سازی مالی حضور ستاره ها در ایران، گزارشی از ریز هزینه ها ارائه شد که نشان می داد باشگاه هنرمندان چیزی حدود 313 میلیون تومان هم بابت برگزاری این مسابقه بدهکار شده است! به گزارش خبرگزاری تسنیم، در گزارش مزبور آمده بود که این باشگاه مبلغ دو میلیارد و 897 میلیون تومان درآمدزایی از طریق اسپانسر، تبلیغات محیطی و بلیت فروشی داشته است. با این حال طبق اعلام مسوولان باشگاه هنرمندان برای حضور تیم ستارگان سه میلیارد و 210 میلیون تومان هزینه شده که در مجموع بدهی این باشگاه پس از حضور تیم ستارگان جهان 313 میلیون تومان شده است! به طور کلی پولی که از رهگذر حضور ستاره ها در ایران نصیب بیماران ام.اس شده، چیزی حدود 50 میلیون تومان بوده است که آشکارا با اهداف مدنظر برگزارکنندگان این دیدار تفاوت دارد. بدیهی است که با این پول کار زیادی نمی شود برای بیماران محتاج کمک انجام داد. اینکه چرا بین هدف گذاری ها و واقعیات اجرای چنین مسابقاتی این همه فاصله وجود دارد، سوال مهمی است که یافتن پاسخ آن می تواند برای برنامه ریزی های مشابه سودمند باشد.
    
    ماجرای 50 هزار نفر چه بود؟
     واقعیت این است که هواداران فوتبال در ایران از بازی ستارگان کشورمان با منتخب جهان استقبال خوبی به عمل نیاوردند. اواخر مسابقه از طریق بلندگوی ورزشگاه آزادی اعلام شد حدود 50 هزار نفر از نزدیک این بازی را تماشا کرده اند. این در حالی بود که با رصد سکوها به راحتی می شد فهمید این عدد غلو شده است. حالاباشگاه هنرمندان اعلام کرده کل عواید آنها از بلیت فروشی این بازی، عدد ناقابل 200 میلیون تومان بوده؛ رقمی که با توجه به بهای 5 تا 8 هزار تومانی بلیت این مسابقه، نشان می دهد چیزی حدود 30 هزار نفر در ورزشگاه حاضر بوده اند. موضوع زمانی جالب تر می شود که بدانیم باشگاه هنرمندان 27 میلیون تومان خرج چاپ بلیت های این مسابقه کرده؛ بلیتی که حالاهزاران قطعه از آن به خاطر اشتباه محاسباتی دوستان بی استفاده مانده است. جالب اینجا است که یاریار با کنایه زدن به حسین هدایتی که 900 میلیون تومان برای خرید همه بلیت های ورزشگاه آزادی در مسابقات آسیایی پرسپولیس هزینه می کرد، گفته اگر این بازی مجانی می شد مردم حداقل سکوها را پر می کردند تا مسابقه در شرایط معتبرتری برگزار شود؛ اظهارنظر خطرناکی که نشان می دهد آقایان هنوز با ذائقه و سلیقه هوادار ایرانی آشنا نشده اند و ممکن است در آینده باز هم مرتکب اشتباهات مشابه شوند. یعنی واقعا این بازی با ورودی رایگان می توانست صد هزار نفر را به ورزشگاه بکشاند؟ همچنان بعید به نظر می رسد!
    
    ناآشنایی با قواعد بازی
     برگزاری بازی های خیریه کار بسیار خوبی است و باید از کسانی که در این مسیر زحمت می کشند تقدیر کرد، اما حتما لازم است قواعد بازی در نظر گرفته شود، در غیر این صورت اهداف نیکوکارانه رقابت هرگز محقق نخواهد شد. به نظر می رسد در مورد این مسابقه اخیر، سرفصل های هزینه بری مثل عقد قرارداد با اسپانسر، چاپ بلیت، کسر تبلیغات، میزبانی ورزشگاه آزادی، استفاده از هتل المپیک، تشریفات و نیز گرفتن بلیت، ویزا و «سی آی پی» باعث غافلگیری باشگاه هنرمندان شده است. چه خوب بود پیش از برگزاری این بازی، یک بار همه مخارج و عواید به شکل بدبینانه مورد محاسبه قرار می گرفت تا در صورت سودمند بودن بازی نسبت به برگزاری آن اقدام می شد.
    
    یک مشکل اساسی
     بی تردید اما بزرگترین مشکل ما ایرانی ها در مسیر برگزاری چنین مسابقاتی، ناتوانی در دریافت حق پخش تلویزیونی است. طبیعتا همه جای دنیا   در فهرست درآمدهای ناشی از برگزاری این مسابقات، بیشترین سهم به دریافت حق پخش تلویزیونی اختصاص داده می شود. با این حال صداوسیمای ایران حاضر به پرداخت چنین مبالغی نیست و ظاهرا بین مسابقات جدی و دوستانه یا رسمی و خیرخواهانه هم تفاوتی برایش وجود ندارد!
    روز دوشنبه یاریار در بخشی از نشست خبری اش گفت: «می گویند صداوسیما در روز بازی از طریق تبلیغات پنج میلیارد تومان کسب کرده است.» مسلما ارائه اطلاعات شفاف تر در مورد آن مسابقه فقط از عهده خود صداوسیما برمی آید، اما بعید است این رقم را –هر چه که باشد- بتوان با عدد 50 میلیون تومانی که از آن بیماران ام.اس شده مقایسه کرد! 
    
 روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3574 به تاریخ 17/6/94، صفحه 24 (ورزش)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد