.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

گاهی مصرف داروهای داخلی، عوارض غیرقابل بازگشتی دارد.

درخواست فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد بیماری های خاص از دولت: اجرای مصوبه حذف حمایت از داروهای خارجی را تعلیق کنید
گاهی مصرف داروهای داخلی، عوارض غیرقابل بازگشتی دارد.



اواخر اسفند سال گذشته مصوبه ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب نماینده های مجلس رسید که بر اساس آن مقرر شد فرانشیز داروهای خارجی بیماران خاص و صعب العلاج که مشابه تولید داخل شان در کشور وجود دارد، حذف و در عوض بر پوشش بیمه ای داروهای تولید داخل اضافه شود.

 حالا بر اساس مصوبه اعلام شده اگر قرار باشد فردی داروی خارجی مصرف کند باید آن را بدون فرانشیز و حمایت بیمه ای تهیه کند. با این حساب باید گفت که فقط بیماران دارای استطاعت مالی می توانند داروهای خارجی مصرف کنند و بیماران کم بضاعت به ناچار به مصرف داروهای داخلی رو می آورند که برای آنها مشکلات و عوارض زیادی را به همراه داشته و خواهد داشت.
    آن طور هم که خبرهای تازه از بیماران مبتلا به ام اس و تالاسمی به گوش می رسد، داروی ایرانی کیفیت داروی خارجی را ندارد و از طرفی آنها مجبورند دارویی را مصرف کنند که پزشک برایشان تجویز کرده است.
با این حال از 18 نوع داروی مصرفی این بیماران 6 قلم از آنها خارجی است و از این 6 قلم 5 قلم مشابه داخلی دارند که همه 5 قلم این داروهای تولید داخل به صورت رایگان در اختیار بیمار قرار می گیرند. علاوه بر این بیماران تالاسمی نیز از مشکل تهیه دارو ناراضی اند. این نارضایتی آنها هم بابت کیفیت داروهای تولید داخل و پرداخت فرانشیز برای داروهای تولید خارجی است. در همین رابطه روز گذشته رئیس بنیاد بیماری های خاص نشست خبری را برای بررسی معضلات دارویی بیماران خاص بویژه تالاسمی و ام اس با حضور بیماران مبتلا به تالاسمی و اصحاب رسانه ترتیب داده بود تا از مسئولان دولتی بخواهد اجرای مصوبه حذف حمایت از داروهای خارجی بیماران خاص را به تعویق بیندازد چرا که ضررهای جبران ناپذیری به جان بیماران خواهد زد.

    فاطمه هاشمی در نشست بررسی معضلات دارویی بیماران تالاسمی و ام اس با اشاره به مصوبه ای مبنی بر حذف فرانشیز از داروهای وارداتی این بیماران گفت:
در این باره نامه هایی از سوی انجمن ها به دست ما رسیده که حاکی از مشکلات بیماران در زمینه مصرف داروهای داخلی است. او با بیان اینکه داروهای تولید داخل کیفیت لازم را ندارند، گفت: اگر چه ما در حال پیگیری این معضل هستیم اما این قانون در حال اجرایی شدن است. ما موافق تولید داخل هستیم اما علاقه ما این است که با توجه به اینکه این افراد از ابتدا تا انتهای عمر دارو مصرف می کنند باید دارویی را در اختیارشان قرار بدهیم که دارای بهترین کیفیت باشد.

اگر وزارت بهداشت درباره داروهای داخلی به ما تاییدیه دهد و کیفیت آنها را صددرصد تضمین کند ما برای استفاده از این داروها مشکلی نخواهیم داشت. هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مسئولان سازمان غذا و دارو اعلام می کنند کیفیت داروهای تولید داخل مشابه خارجی است و بیمار به دلیل تلقین و تجویز پزشک به مصرف داروی خارجی تمایل دارد، گفت: اگر داروی تولید داخل ایرادی ندارد پس چرا داروی خارجی وارد می کنند، در حال حاضر این تضاد وجود دارد و باید برطرف شود.
 همه نهادهای حمایتی و حتی بیماران طرفدار تولید داخل هستند اما گاهی اوقات مصرف این داروها برای بیماران عوارض و مشکلات غیرقابل بازگشتی ایجاد می کند.

    محمود هادی پور، مشاور بنیاد امور بیماری های خاص در زمینه بیماران تالاسمی در پاسخ به سوال«ایران» مبنی بر اینکه بیمار به دلیل استفاده مداوم از داروی خارجی دچار یک تلقین اشتباه درباره داروی تولید داخل می شود، گفت: این حرف صحت ندارد و گزارش هایی از عوارض داروهای داخلی موجود است که نشان می دهد عوارض یک دارو در بیماران تالاسمی 800 بار گزارش شده است. در همه جای دنیا گزارش های عوارض دارویی قابل انتشار هستند و فقط در ایران این امر صورت نمی گیرد. در جلسه ای که ما با دکتر هاشمی و دکتر دیناروند در زمینه مشکلات داروهای داخلی داشتیم دکتر هاشمی به دیناروند گفت اگر بچه خودمان هم باشد آیا حاضریم از این داروها استفاده کنیم؟

پس از آن جلسه قرار شد این مصوبه پیگیری شود و اجرای آن به تعویق افتد اما متاسفانه این مصوبه قانون است و قانون هم باید اجرا شود. او در پاسخ به سوال دیگر «ایران» مبنی بر اینکه آیا فارماکوپه داروی ایران استاندارد بین المللی دارند، گفت: هر کشوری بسته به فارماکوپه خودش اقدام به تولید دارو می کند. درصورتی که قرار باشد داروی تولید داخل صادر شود باید استانداردهای بین المللی را کسب کند اما برای ورود به بازار ایران نیازی به داشتن این استانداردها ندارد. حرف ما این است، اگر قرار است دارویی در تمام عمر برای یک بیمار استفاده شود باید کمترین ناخالصی را داشته باشد و مشکل کمی برای بیمار ایجاد کند. این بحث ها، بحث های فنی است که در وزارت بهداشت مطرح شده اما متاسفانه در صنعت داروسازی ما روش اعتمادسازی وجود ندارد و داروی تولید شده وارد بازار می شود و پس از اینکه عوارضی را ایجاد کرد کارخانه های تولید کننده به دنبال تحقیق و بررسی می روند. ما معتقدیم مجلس نباید بدون استفاده از نظر کارشناسان قانونی را تصویب کند در حالی که این قانون در زندگی افراد بیمار نقش اساسی دارد.

    هادی پوربا بیان اینکه بر اساس این مصوبه بیمار حقی برای انتخاب دارو ندارد، گفت: قطع ناگهانی داروهای خارجی و استفاده از داروهای داخلی موجب حمله در بیماران شده و نابینایی را برای این بیماران به همراه داشته است. ما از وزارت بهداشت بابت خدماتی که می دهد تشکر می کنیم اما این قطع ناگهانی دارو هم باعث نگرانی پزشکان و هم بیماران شده است.قصد ما این است که بیمار با استفاده از دارو به زندگی طبیعی بازگردد تا بتوانیم علائم بیماری را کنترل کنیم اما با این قطع ناگهانی و تغییر فقط عوارض را برای بیماران بیشتر کرده ایم.
     
منبع:  روزنامه ایران، شماره 6580

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد