.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

نیاز 4 بیماری خاص جدید به تخصیص منابع

اضافه شدن بیماری های ام اس، متابولیک، اوتیسم و «ای بی» به لیست حمایت بیمه ای بیماران خاص پیشنهاد دولت یازدهم بود. با توجه به این که عمده هزینه های این بیماران مربوط به تامین داروهای گرانقیمت است
    و خانواده های این بیماران متحمل هزینه های زیادی می شوند این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
    اجرای طرح تحول نظام سلامت انتظارات مردم را از وزارت بهداشت بالا برد. از سوی دیگر رئیس جمهوری بارها اعلام کرده طرح تحول نظام سلامت را با جدیت ادامه خواهیم داد. بنابراین یک اتفاق نظری برای ادامه این روند و تفکر از سوی نماینده های مجلس شورای اسلامی وجود دارد. مضاف بر این که بیماران مبتلا به ام اس، متابولیک، اوتیسم و ای بی معمولاً از طبقات ضعیف جامعه اند و هزینه زیاد درمان این نوع بیماران به جهت استمرار درمان نیازمند توجه ویژه دولت است. اغلب خانواده های این بیماران برای تامین هزینه های درمان فرزندان شان تمام زندگی شان را در این مسیر گذاشته اند به همین جهت یک نگاه مثبت و حمایتی از سوی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان بوجود آمد و وزارت بهداشت نیز از این نگاه دفاع کرد.
    وزارت بهداشت هم اکنون از محل بودجه سالانه هزینه های درمان این بیماری های صعب العلاج را تامین می کند، به عبارتی ردیف خاص بودجه ای برای درمان هر یک از بیماری های فوق متصور نیست. به همین جهت این وزارتخانه از سرجمع منابعی
    که در اختیارش قرار می گیرد موظف به پوشش درمان بیماری های ام اس، ای بی، اوتیسم و متابولیک است. خوشبختانه شورای عالی بیمه ردیف اعتباری برای تامین داروهای مورد نیاز بسیاری از این بیماری ها در نظر گرفته و داروهای مورد نیاز این چهار بیماری تحت پوشش بیمه هستند اما به جهت استمرار درمان دارویی نیاز بود میزان فرانشیز پرداختی بیماران مبتلا به این چهار بیماری از رقم فعلی کمتر شود.
    انتظار ما این است دولت بتواند با استفاده از منابع بودجه سال 96 اعتبارات لازم را برای پوشش بیمه ای صددرصد این بیماری ها تخصیص دهد. کمیسیون بهداشت و درمان نیز مصمم به نظارت است تا این منابع در چارچوب قانون و در مسیر خودش در اختیار این گروه از بیماران صعب العلاج قرار گیرد.
    منابعی که در بودجه سال 97 برای حوزه سلامت در نظر گرفته شده است منهای درآمدهای اختصاصی حدود 33 هزار میلیارد تومان است و ما باور داریم اگر همین منابع در چارچوب قانون تخصیص داده شود این مشکلات برطرف خواهد شد و تامین هزینه درمان بیماران ام اس، متابولیک، اوتیسم و ای بی قابل حل است. یکی از اتفاق های بدی که سال های گذشته در حوزه سلامت و طرح تحول نظام سلامت رخ داد این بود که منابع این حوزه تحقق پیدا نکرد چون این منابع از منابع عمومی دولت بود و به جهت این که درآمد دولت تحقق پیدا نکرد نتوانست هزینه های طرح تحول نظام سلامت را بطور کامل پوشش دهد. به همین جهت تقریباً همه حوزه های درمان با چالش مواجه شد. امسال در بودجه سال 97 به واقعی دیدن منابع که بالغ بر 33 هزار میلیارد تومان است،
    باور داریم. دولت باید این منابع را به صورت صددرصد به حوزه سلامت تخصیص دهد. با توجه به تعهدات سازمان برنامه و بودجه انتظار ما این است این منابع در جهت و چارچوب قانون هزینه شود. یکی از مواردی که هم دولت و هم مجلس به آن تاکید دارند تامین منابع دارویی چهار بیماری فوق است. تردید نداریم به دلیل این که دولت نیز موافق این موضوع است مصوبه جدید کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز مورد تایید قرار می گیرد.
   
    
منبــع:  روزنامه ایران، شماره 6696 به تاریخ 28/10/96، نویسنده: محمدحسین قربانی* *نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد