.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

اهمیت آگاهی رسانی درباره بیماری ام اس

دانستن کافی و جامع نقش مهمی در درمان بیماری ایفا می کند
اهمیت آگاهی رسانی درباره بیماری ام اس و معرفی چند کتاب در این زمینه


یکی از شاخص های پزشکی سال های اخیر توجه بیش ازپیش به «مراقبت های پایدار» از بیمار در بطن و متن زندگی اوست؛ مراقبتی که کلیت زندگی او را دربر گیرد و دائمی و فراگیر باشد. درواقع آن شیوه ای از درمان که بتواند در کنار دارو و مراقبت های کلینیکی به بیمار برای زیستن بدون درد و رنج کمک رساند، هدفی متعالی و ایده آل است که پزشکی امروز تلاش می کند آن را محقق کند. یکی از راه های نیل به چنین مقصودی «آگاهی رسانی» همه جانبه به بیمار درباره بیماری اش است. این امر به ویژه درباره بیماری های صعب العلاج و مزمن ضرورتی گریزناپذیر است. به راستی آگاهی اصولی و منطقی داشتن از چگونگی به وجودآمدن یک بیماری، دانستن سیر و روند پیشرفت آن، آشنایی با انواع روش های درمانی و پی بردن به ارزش خودمراقبتی، هراس یک بیمار را از بیماری می کاهد و سرنوشت او را دیگر موهوم و تیره وتار نشان نمی دهد. مانند هر موضوع دیگری ندانستن و کم دانستن یا گرفتن اطلاعات از مرجع نادرست می تواند آدمی را آشفته، پریشان و وحشت زده کند چراکه هرگاه به درستی از چیستی آنچه به آن مبتلا هستیم آگاه شویم، به بخشی از درمان دست یافته ایم زیرا اطلاعات درست می تواند توان بیمار را در یاری رساندن به خودش افزایش دهد و با تمرکز بر اهداف مثبت زندگی هدفمند و امیدوارانه ای را در پی بگیرد. بدین ترتیب می توان نگاه تازه ای به زندگی داشت؛ نگاهی که در آن بیماری بخشی از هستی انسان در نظر گرفته می شود که اگرچه حذف آن از زندگی ناممکن، اما غلبه و مهار آن امکان پذیر است. با تمرین های فردی و اجتماعی و تقویت زمینه های فرهنگی می توان «هیولای بیماری» را شکست داد و بیماری را به نوعی «هم سفر» و «همراه» انسان در راه تکامل و حرکت هستی دید. شاید چنین دیدگاهی برای بیشتر بیماران سخت و ناشدنی به نظر بیاید، اما باید گفت که انسان ایرانی با برخورداری از فرهنگ و جهان بینی تاریخی خود پیش تر چنین نگرشی را تجربه کرده است. آنگاه که پدیده های وارد و عارض شده بر خود را «راز و حکمت» زندگی می دانست و سرشت هستی را توامان «خوب–بد» می پنداشت و می پذیرفت، بیماری هم بخشی از آن هستی در حال حرکت بود. اما امروزه این نوع نگاه کم و بیش خاموش شده است و اگر با تمهیداتی دوباره بتوان چنین فلسفه ای که زندگی را «کلی نگرانه» به انسان معرفی می کند بازگرداند، بخشی از آلام و ناراحتی های جانبی بیماری که اتفاقا مخل امر درمان هم هستند، گشوده و برطرف می شوند.

خوشبختانه درباره بیماری ام اس و برای بیماران مبتلا به آن، آثار قابل توجهی منتشر شده است که مجموعه کتاب های «چگونه با ام اس زندگی کنیم؟»، «چگونه بر عوارض ام اس غلبه کنیم؟»، «ام اس در گذر عمر» و «از ام اس چه می دانم؟» در این راستا تالیف شده اند. این کتاب ها به وسیله دکتر «عبدالرضا ناصرمقدسی» و دکتر «پیمان متین» با هدف ارتقای دانش عمومی درباره وجوه مختلف ام اس، تالیف شده اند.

 از آنجا که نویسندگان خلاها و چالش های موجود درباره این بیماری را به خوبی شناخته و درک کرده اند، در صدد راهی برای حمایت پایدار و یاری رساندن به بیماران بودند. آنها به حمایتی می اندیشند که درنهایت به توانمندسازی و خودمراقبتی بیماران بینجامد و آنها را به زندگی امیدوارتر کند. از این رو این کتاب ها با هدف آگاهی رسانی و آشناسازی بیماران با کلیت بیماری «ام اس» نوشته شده و گامی در جهت کم کردن آلام و مشکلات آنها به شمار می رود. این کتاب ها ضمن آشناکردن خواننده با ابعاد مختلف بیماری ام اس به تکنیک هایی که زندگی را برای بیماران خوشایندتر و راحت تر می کند، می پردازد و زمینه های فرهنگی هراس از این بیماری را توضیح می دهد. این زمینه ها بیشتر بر عدم آگاهی کافی از ام اس استوار است. بنابراین دانستن کافی و جامع خود نقش مهمی در درمان بیماری ایفا می کند. کتاب نخست از این مجموعه به این موضوع می پردازد که چگونه با وجود ابتلا به بیماری ام اس می توان زندگی امیدوارانه و شادی داشت. کتاب دوم روش های غلبه بر عوارض ناخواسته بیماری ام اس را توضیح می دهد و اینکه چگونه با تمرین و دانستن تکنیک های خودمراقبتی می توان ام اس را مهار کرد. کتاب سوم روند این بیماری در دوره های مختلف زندگی را بازگو می کند و کتاب آخر مجددا به اینکه به راستی بیماری ام اس چیست و ما از آن، چه می دانیم، می پردازد.
   
    
منبع:  روزنامه شرق ، شماره3162  ، نویسنده: معصومه ابراهیمی** انسان شناس-مدیر انتشارات فرهامه و موسسه عصر انسان شناسی ایرانیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد