.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

کاهش فرانشیز بیماران ام.اس به ۱۰ درصد

کاهش فرانشیز بیمه شدگان ام اس به 10 درصد


گروه جامعه: معاون دفتر ارزیابی خدمات سلامت سازمان بیمه خدمات درمانی از کاهش سهم پرداخت (فرانشیز) بیمه شدگان مبتلابه ام اس تحت پوشش سازمان بیمه خدمات درمانی از 30 به 10 درصد خبر داد.
    
    به گزارش روابط عمومی سازمان بیمه خدمات درمانی، کیوان تاجبخش با بیان این مطلب افزود: سازمان بیمه خدمات درمانی هزینه داروی اینترفرون مورد نیاز بیماران مبتلابه ام اس را همانند دیگر بیماران خاص نظیر بیماران هموفیلی، تالاسمی، پیوند کلیه و دیالیزی ها همچنان پرداخت می کند.
    وی افزود: هم اکنون پوشش بیمه ای تعدادی از داروهای این بیماران در حال بررسی و کارشناسی است و در صورت تصویب آن در شورای عالی بیمه و در نظر گرفتن اعتبارات لازم، در پوشش بسته بیمه ای، در دسترس بیماران قرار می گیرد. تاجبخش این دارو ها را شامل برخی از قرص های خوراکی بیماران خاص عنوان کرد و افزود: در حال حاضر همه این بیماران (بیماران خاص و صعب العلاج) می توانند با پرداخت 10 درصد هزینه های دارویی خود از تسهیلات سازمان بیمه خدمات درمانی بهره مند شوند.
 

تولید سومین داروی بیماران ام.اس

 

معاون غذا وداروی وزارت بهداشت ازتولید سومین داروی بیماران ام اس به نام بتافرون تا چند ماه آینده وخودکفایی درداروی این بیماران، تولید داروی جدید ایرانی ضد سرطان وراه اندازی کارخانه تولید داروهای ضد سرطان برای اولین باردرسال جاری خبرداد. رسول دیناروند درگفتگوبا فارس، افزود: برای درمان و نگهداری بیماران ام اس3 داروی اصلی وجود دارد که شامل نوع ژنریک، آونکس، ربیف وبتافرون است که هرسه ازخانواده اینترفرونهای تزریقی هستند، 2داروی اول درکشورما تولید شده ووارد بازارشده است که اولین آن3 سال پیش بود ودومین آن چند ماه پیش وارد بازارشد. وی گفت: داروی سوم این بیماران نیزدرکشورتولید شده، مجوزتولید آزمایشگاهی را گرفته ومطالعات بالینی انسانی را نیزدریافت کرده است. اکنون منتظرانجام این مرحله هستیم تا بعد ازتائید گزارش آن دروزارت بهداشت این داروی سوم نیزوارد بازارشود وبه این ترتیب با تولید تمام داروهای اصلی بیماران ام اس به خودکفایی دراین زمینه برسیم.
    دیناروند درباره تولید داروی جدید ایرانی ضد سرطان نیزگفت: این داروبه نام داروی اسپینالZ یک داروی گیاهی جدید کاملاایرانی است که اکنون درمرحله فاز مطالعه بالینی انسانی است که پس از10 سال تلاش محققان کشورمان امسال منتظرگزارش نهایی آن هستیم تا مجوزتولید وعرضه را به دست آورد. وی افزود: محققان وپزشکانی که روی این داروکارمی کنند براثربخشی بالای این داروتاکید دارند. معاون وزیربهداشت درباره راه اندازی خط تولید داروهای ضد سرطان در کشورنیزگفت: خط تولید داروهای ضد سرطان درکشورقراربودسال گذشته به بهره برداری نهایی برسد اما بازهم تاخیرداشت با این حال با توجه به فعالیت های انجام شده، بسیارامیدواریم که امسال تولید داروهای ضد سرطان درکشورآغازشود. معاون وزیربهداشت گفت: سرمایه گذاری خوبی برای تولید داروهای ضد سرطان درکشورانجام شده است وبدون تردید خط تولید داروهای ضد سرطان درایران درخاورمیانه بی نظیرخواهد بود. 

 


ساخت بزرگترین مرکز تحقیقات ام.اس کشور

  ساخت بزرگترین مرکز تحقیقات درمانی ام. اس کشور در اصفهان
    اصفهان، خبرنگار «ایران»: ساخت بزرگترین مرکز تحقیقاتی درمانی ام.اس کشور در اصفهان آغاز شد.
    مسعود اعتمادی فر رئیس انجمن ام.اس اصفهان با اعلام این خبر گفت: ساخت این مرکز(6 خردادماه) همزمان با روزجهانی ام.اس با همکاری خانواده مرحوم بحرینیان نیکوکار اصفهانی در مساحت هزار و200 مترمربع آغاز شد. هم اکنون3 هزار و400 فرد مبتلابه ام اس در اصفهان عضو این انجمن هستند، که80 درصد این بیماران را بانوان20 تا 35 ساله تشکیل می دهند

علت شیوع ام.اس همچنان ناشناخته

رییس کمیته علمی انجمن ام اس ایران گفت: ابتلا به بیماری ام اس در کل جهان رو به افزایش است به طوری که هم اکنون در دنیا بالای دو میلیون نفر و در ایران نیز به طور تقریبی بین 35 تا 40 هزار نفر مبتلا به ام اس هستند.
دکتر "محمد علی صحراییان" ، فلوشیپ ام اس روز سه شنبه در آستانه ششم خرداد روز جهانی ام اس اظهار داشت: بیماری ام اس بیماری دستگاه عصبی است که در افراد جوان و به خصوص در زنان بیشتر دیده می شود.
وی گفت: طی چند سال اخیر شیوع ام اس در کل دنیا رو به افزایش گذاشته و در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه این میزان شیوع بیشتر بوده است.
رییس کمیته علمی انجمن ام اس ایران خاطر نشان ساخت: آخرین مطالعه ای که در این زمینه در تهران انجام شد، نشان می دهد ، از هر 100 هزار شهروند تهرانی، 50 تن به ام اس مبتلا هستند.
وی اضافه کرد: این مطالعه فقط در مورد تهران است و به معنی شیوع ام اس در کل کشور نیست؛ همچنین بر اساس نتایج این تحقیق میزان ابتلا به ام اس در مناطق شهر نشین در مقایسه با مناطق غیر شهری بیشتر است.
رییس کمیته علمی انجمن ام اس ایران گفت: این انجمن قصد دارد در سال آینده با همکاری و ارتباط با انجمن ام اس در مراکز استانها ، همه گیر شناسی ام اس در ایران را مورد مطالعه قرار دهد. این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به اینکه چرا میزان شیوع ام اس رو به افزایش است، گفت: هنوز به طور علمی و اثبات شده دلیلی برای این افزایش شیوع عنوان نشده است و علت آن نیاز به تحقیق و بررسی علمی دارد.
صحرائیان یادآور شد: در عین حال نمی توان گفت، علت این افزایش شیوع در مقایسه با گذشته ، بالا رفتن قدرت تشخیص بهتر و استفاده از ابزار و تجهیزات پیشرفته است. وی اضافه کرد: اگر تجهیزاتی همچون ام آر آی و تشخیص بهتر این بیماری باعث بالا رفتن شمار مبتلایان به ام اس شده، پس باید الان تعداد زیادی بیماران مبتلا به ام اس باشند که از قبل مبتلا بوده و تا به حال تشخیص داده نشده اند. رییس کمیته علمی انجمن ام اس ادامه داد: این درحالی است که عمده بیماران مبتلا به ام اس افراد جوانی هستند که برای اولین بار در چند ماه یا یک سال اخیر گرفتار این بیماری شده اند و اینطور نیست که از زمان های گذشته مبتلا بوده اند و تا به حال کسی بیماری آنها را تشخیص نداده است.
دبیر انجمن ام اس ایران یادآور شد: عوامل مختلفی همچون قرار نگرفتن در معرض آفتاب و کمبود ویتامین دی در سنین زیر 15 سالگی ، استرس و یا سایر عوامل محیطی به عنوان علل افزایش ام اس عنوان شده که هیچ کدام علمی و اثبات شده نیست و نیاز به بررسی های بیشتر دارد.
وی با اشاره به اینکه ام اس یک بیماری خود ایمنی است که ژنتیک و محیط در بروز آن نقش دارد، گفت: جمع شدن عوامل ژنتیکی در کنار عوامل محیطی خطر ابتلا به ام اس را بیشتر می کند.
فلوشیپ ام اس در پاسخ به نقش ژنتیک در ابتلا به ام اس و خطر انتقال ام اس از فرد مبتلا به فرزند، اظهار داشت: مطرح شدن عامل ژنتیکی برای بیماری ام اس، این ترس را در بیماران ایجاد می کند که فرزندشان نیز مبتلا خواهد شد، اما باید گفت، اگر فردی مبتلا به ام اس باشد کمتر از 5 درصد احتمال ابتلای فرزند او به این بیماری وجود دارد.
وی گفت: نقش ژنتیک نقش قابل توجهی است، اما به این معنی نیست که فرد بیمار حتما صاحب فرزندان مبتلا به ام اس می شود؛ بااین حال توصیه می شود دو نفر بیمار مبتلا به ام اس یا با هم ازدواج نکنند و یا در صورت ازدواج بچه دار نشوند.
به گفته این متخصص ، در ازدواج افراد سالم با افراد مبتلا به ام اس منعی از نظر ژنتیکی وجود ندارد. رییس کمیته علمی انجمن ام اس خاطر نشان کرد: بر حسب اینکه ام اس کدام قسمت دستگاه عصبی مرکزی را درگیر کند، علایم مختلفی پدیدار می شود.
وی گفت: شایعترین علامت ام اس درگیری عصب اپتیک یا درگیری عصب چشمی است که بیمار با مشکل تاری دید به پزشک مراجعه می کند.
وی افزود: بیمار برای چند روز یا چند هفته دچار تاری دید در هر دو چشم یا یک چشم خود می شود. ممکن است تاری دید با درمان و یا بدون درمان برطرف شود و بیمار احساس بهبودی کند، اما با معاینه، پزشک متوجه التهابات عصب چشمی می شود و با بررسی های بیشتر بیماری ام اس تشخیص داده می شود.
فلوشیپ ام اس گفت: علایم دیگر ام اس ، ضعف در اندام ، احساس گزگز و خواب رفتن در دست، احساس بی حسی در پاها تا ناحیه کمر ، عدم تعادل و اختلال در راه رفتن است.
وی در خصوص نقش سلول های بنیادی در درمان ام اس گفت: مطالعات مهمی در مورد سلول های بنیادی و نقش آنها در درمان بیماری های نورولوژی و از جمله ام اس انجام شده که هیچ کدام از آنها به نتیجه قطعی نرسیده و هنوز در هیچ جای دنیا روشی تحت عنوان استفاده از سلول های بنیادی در درمان ام اس ارایه نشده است. وی گفت: استفاده از سلول های بنیادی و نقش آنها در درمان بیماری های مختلف به عنوان کارهای تحقیقاتی پذیرفته شده است، اما تا به حال به مرحله تولید دارو یا سایر درمان های معمول وارد نشده که بتوان آن را به بیمار ارایه داد.
رییس کمیته علمی انجمن ام اس ایران در خصوص تعریف علمی بیماری ام اس گفت: بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) یکی از شایعترین بیماریهای دستگاه اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است که در اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می شود. وی افزود: میلین غلافی است که الیاف عصبی را احاطه می کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش بسیار مهمی دارد.
در حالت طبیعی با وجود این غلاف ، امواج عصبی سریع منتقل و حرکات موزون و هماهنگ بدن حاصل می شود.
فلوشیپ ام اس یادآور شد: در بیماری ام اس این غلاف عصبی تخریب می شود و امواج عصبی از مغز به خوبی انتقال نمی یابد؛ در نتیجه علایم مختلف بیماری ام اس ظاهر می شود.
27 ماه مه برابر با ششم خرداد ماه به عنوان روز جهانی ام اس نام گذاری شده است.