.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

راهی برای درمان ام اس


مطالعات نشان می دهند که علت آسیب سلول های عصبی در تصلب بافتی متعدد (MS) می تواند با فعال کردن سلول های بنیادی در بدن درمان شوند.
    MS نوعی بیماری است که با معیوب کردن سیستم ایمنی به غلاف های چربی اطراف بافت های عصبی در سلول های سیستم عصبی مرکزی حمله می کند.
    MS بر روی توانایی برقراری ارتباط سلول های عصبی در مغز و نخاع با یکدیگر تاثیر می گذارد و موجب بی حسی در اعضا و دشواری در گفتار یا حتی فلج و از دست دادن بینایی می شود.
    درمان های رایج که اغلب بی تاثیرند، شامل کم کردن قدرت سیستم ایمنی به منظور جلوگیری آن از آسیب غلاف چربی و سلول های سازنده این غلاف می شوند اما، این درمان ها غلاف چربی آسیب دیده را احیا نمی کنند.
    مطالعه جدید بر روی موش ها نشان داد مغز بیمار می تواند بر روی تولید دوباره این غلاف چربی تحریک شود. فعال کردن شیوه «RXR» که یک مسیر حیاتی برای ایجاد سلول است و موجب تبدیل سلول های بنیادی مغز و نخاع به سلول های سازنده غلاف چربی می شود، می تواند به سلول های بنیادی مغزی کمک کند تا این غلاف چربی را ترمیم کنند.
    دکتر «رابین فرانکلین» سرپرست این تحقیق از دانشگاه کمبریج گفت: این کشف بسیار جالب است چرا که می تواند به یافتن داروهای مفید برای ترمیم آسیب های این سلول های عصبی و حفاظت از آنها در مغز به ما کمک کند.
    وی هشدار داد که این مسیر درمانی غیرقابل پیش بینی است. با این وجود آزمایش های مقدماتی بر روی این داروها تا 5 سال آینده شروع خواهد شد و درمان این بیماری تا 15سال دیگر در اختیار افراد قرار می گیرد.

مسمومیت با فلزات و ابتلا به ام.اس

کاهش ضریب هوشی، سردرد و خستگی از عوارض تماس با سرب است

آیا از عوارض مخرب فلزات سنگین بر سلامت انسان باخبرید؟ آیا می دانید این نوع فلزات از راه پوست، تنفس و خوراک جذب بدن می شوند و می توانند سیستم های عضلانی، عصبی، اسکلتی و حتی کبد و کلیه های مار ا درگیر کنند؟
    در بیش از یک قرن گذشته با آمدن صنایع مدرن، فلزات سنگین از زمین استخراج و در ترکیبات مصالح ساختمانی، ظروف غذاخوری، مواد سوختی، نگهدارنده های چوب و فلزات، باتری اتومبیل و... استفاده می شوند. این فلزات در واقع گروهی از عناصر فلزی هستند که بسیار سمی بوده و انسان ها همیشه در معرض آلودگی به آنها قرار دارند.
    این فلزات نقش مفیدی در بدن انسان ها ندارند و سمی ترین آنها سرب، کادمیم، جیوه و آرسنیک است. البته در گروه فلزات سنگین آهن، کبالت، مس، روی و منگنز نیز جای دارند که مقادیر کم آن برای بدن ضروری ولی جذب بیش از حد آنها خطرناک و سمی است. فلزات سنگین اغلب از طریق آب، هوا و غذا می توانند وارد بدن شوند و به دلیل آن که خاصیت تجمعی در بافت های بدن دارند تماس با مقادیر کم آن در طولانی مدت می تواند بروز مسمومیت در مصرف کننده منجر شود.
    
    عوارض مسمومیت با فلزات سنگین
    سرب: میوه و سبزیجاتی که از مکان های نزدیک به شهرها، مکان های صنعتی یا مجاور جاده های شلوغ تهیه می شوند، رنگ و گرد و غبار خانه ها، لوله کشی های قدیمی آب آشامیدنی، باتری ماشین، رنگ مو، جوهرها، برخی قوطی های کنسرو، سیگار و شیر حیواناتی که در مناطق آلوده رشد می کنند از جمله منابع آلوده به سرب هستند. از عوارض تماس با سرب می توان به کاهش ضریب هوشی، بیش فعالی بچه ها، سردرد، خستگی، تحریک پذیری، بی اشتهایی، بی خوابی، افسردگی و فشار خون بالااشاره کرد.
    جیوه: آمالگام، (ماده ای که برای پر کردن دندان به کار می رود)، آفت کش ها، مواد زاید صنعتی، ماهی های صید شده از آب های آلوده به جیوه و... از منابع آلوده به جیوه هستند. جیوه به دلیل تمایل خاص به بافت مغز عامل مهمی در بروز افسردگی، اختلالات روانی، اشکال در تمرکز، سردرد و خستگی است. همچنین این فلز سمی می تواند با آسیب های عصبی بر پیشرفت بیماری MS و خطر بروز سرطان بیفزاید و اگر جنین در رحم مادر در معرض جیوه قرار گیرد عوارضی چون فلج مغزی، عقب افتادگی ذهنی و نقایص مادرزادی را ایجاد خواهد کرد.
    کادمیم: پوشش های فلزی سطل ها، قوطی های حلبی، ظروف مخصوص یخ یخچال، مخازن آب، حشره کش ها، قهوه فوری، برخی غذاهای کنسروی، برخی نوشیدنی های کولادار، رنگ های غیرمجاز خوراکی و تمامی حیواناتی که داروهای ضدکرم حاوی کادمیم دریافت می کنند از جمله منابع اصلی آلودگی به کادمیم هستند. از عوارض تماس با این فلز می توان به اثرات سو بر کلیه ، ایجاد ضایعات استخوانی مثل استئوپروز و استئومالاسی، خطر افزایش فشار خون، ابتلابه سرطان و اختلال در سیستم ایمنی اشاره کرد.
    آلومینیوم: دیگ ها و ماهی تابه های آلومینیومی که برای طبخ سبزی، میوه ها و غذاهای اسیدی استفاده می شوند، خوشبوکننده ها، آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم، قوطی های آلومینیومی، مواد آرایشی، برخی خمیردندان ها و آرد سفید تصفیه شده، برخی افزودنی های ضدکلوخه نمک و بیکنیگ پودر منابع آلوده به آلومینیوم هستند. از عوارض تماس با آلومینیوم نیز می توان به اختلالات سیستم عصبی مرکزی و اختلال حافظه که ممکن است خطر بیماری آلزایمر را افزایش دهد، اختلال در متابولیسم استخوان و خطر پوکی استخوان، سمیت کبدی و کلیوی و همچنین احتمال تجمع آلومینیوم در مفاصل و ایجاد آرتریت اشاره کرد.
    
    چگونگی دفع فلزات سنگین از بدن
    از آنجایی که فلزات سنگین در بافت ها رسوب و در بدن باقی می مانند باید از طریق متصل کردن این فلزات به بعضی مولکول ها آنها را از بدن دفع کرد. ویتامین E و سلنیوم از جمله مواد ضدسرطان و خنثی کننده آثار سمی فلزات سنگینی چون جیوه و سرب هستند. نان گندم و جو، حبوبات، ماهی، زرده تخم مرغ، سبزیجات حاوی برگ سبز تیره و گوجه فرنگی مواد غذایی حاوی سلنیوم و مغزها از جمله منابع خوب ویتامین E محسوب می شوند.
    آهن، کلسیم و منیزیم نیز از جمله مواد معدنی هستند که جذب سرب و کادمیم را کاهش می دهند. گوشت قرمز، لبنیات و غلات سبوس دار به ترتیب از منابع خوب این املاح به شمار می روند.
    

ویتامین دی و ام اس


ویتامین D و کاهش ریسک ابتلابه ام اس


برگرفته از: scientificamerican

امروزه با گسترش زندگی آپارتمان نشینی تا حدودی از نور آفتاب محروم شده ایم و همچنین به دلیل مضرات اشعه یو وی در نور خورشید و مصرف کرم های ضد آفتاب از فواید بی شمار نور خورشید دور مانده ایم. این در حالی است که نور خورشید از مهم ترین منابع برای ساخت ویتامین D در بدن است ویتامینی که از ویتامین های ضروری بدن بوده و دررشد استخوان ها و پیشگیری از ابتلابه انواع بیماری ها ما را حفظ می کند بخصوص بیماری های استخوان که برکسی پوشیده نیست. بتازگی پژوهشگران دریافته اند افرادی که زمان بیشتری را زیر نور خورشید سپری می کنند و سطح ویتامین D دربدنشان بالاتراست کمتر به بیماری ام اس مبتلامی شوند.
    تا به حال بیشتر مطالعات روی افراد مبتلابه ام اس انجام شده است اما این تحقیق و پژوهش برای اولین بار روی افرادی انجام شده است که مشکوک به ام اس یا در شرف ابتلابه این بیماری هستند. مزیت این مطالعه آن است که به این افراد کمک می شود تا با تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی شان تا حدود زیادی روند این بیماری کند شود یا درمواردی فرد بتواند از ابتلابه این بیماری رهایی یابد. در این پژوهش از 216 نفر در سنین مختلف از 18 تا 59 سال استفاده شده است. این افراد همگی مشکوک به ام اس بوده اند و برخی اولین نشانه های بیماری را بروز داده اند. البته از یک گروه 395 نفری از افرادی که فاقد ام اس بودند نیز به عنوان گروه کنترل بهره گرفته شده است. در این بررسی محققان این گروه 216 نفری را از نظرسطح ویتامینD و مدت زمانی که این افراد در طول زندگیشان در معرض نور آفتاب بوده اند تحت مطالعه قرار دادند.
    برای تخمین مدت زمان قرار گرفتن در نور آفتاب پژوهشگران میلین موجود در پوست و سطح تخریب پوستی این افراد را بررسی کردند. سطح ویتامین
    D بدنشان را نیز با آزمایش خون تعیین کردند. مشخص شد افرادی که میزان بالایی از تخریب پوستی ناشی از نور آفتاب را داشته اند و در نتیجه سطح ویتامین D بدنشان بالاتر بوده درمقایسه با دیگران کمتر علائم پیشرفت بیماری ام اس را نشان دادند و روند پیشرفت این بیماری در آنها بسیار کند بوده است و علائم بیماری بسیار دیرظاهر شده است. به گفته محققان ام اس بیشتر در نقاطی دیده شده که درعرض جغرافیایی دورتر از خورشید قرار دارند و افراد دراین مناطق کمتر از نورخورشید بهره می برند.
    بنابراین پژوهشگران توصیه می کنند که همه افراد مخصوصا کودکان، مادران باردار، کهنسالان و افرادی که در خانواده هاشان کسی مبتلابه ام اس است، درروز حتما از نور خورشید بهره مند شوند البته آنها به زیاد ماندن درنورآفتاب نیز به دلیل ابتلابه سرطان پوست نیز هشدار دادند. در ادامه محققان می گویند بین نور آفتاب و سطح ویتامین
    D و عدم ابتلابه ام اس و کاهش علائم و کندی روند این بیماری وابستگی وجود دارد اما هنوز از تاثیر این عوامل برخود بیماری ام اس و مبتلایان به آن اطلاعی ندارند و برای این امر آنها نیاز به تحقیقات گسترده تری دارند.
    

استرس و ام اس

   استرس موجب بروز بیماری صرع و ام اس می شود
    استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که استرس در بروز بیماری های صرع و ام اس مفید است، افزود: تجمع سمومی مانند دی اکسیدکربن در بدن، تغییرات هیجانی در نتیجه تغییرات شیمیایی در مغز، اختلالات گوارشی (شبیه سندرم روده تحریک پذیر) و تضعیف ایمنی بدن از دیگر عوارض استرس است.
    مرضیه واحدپور داشتن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی در شب، تغییرات سالم در شیوه زندگی و یادگیری مهارت های کنترل استرس را از مهم ترین راه های کاهش استرس دانست. وی بااشاره به این که غذاها به دلیل ویتامین ها و املاح خود موجب کاهش استرس می شود، افزود: افزایش قند و چربی خون، افزایش ضربان قلب و فشار خون از مهم ترین تغییراتی است که در اثر استرس به بدن وارد می شود. واحد پور تصریح کرد: رژیم غذایی متعادل به حفظ سلامت و کاهش استرس کمک می کند و برخی غذاها و نوشیدنی ها، تحریکات قوی در بدن ایجاد می کند و به طور مستقیم موجب بروز استرس می شود. / ایرنا