.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

تئوری جدید در مورد علت بیماری ام اس

 شاید شما خواننده عزیز استحضار داشته باشید که در مورد علت بیماری ام اس نظریه های متفاوتی داده شده است که هریک از آنها بر اساس شواهد و دلائلی ارائه شده اند. اما چون هیچیک نتوانست تمام مسائل مربوط به بیماری را توجیه نماید و در همه مطالعات درستی آنها به اثبات نرسید، لذا علت بیماری هنوز در ابهام است. احتمالا نظریه ای به خط پایان خواهد رسید که  ضمن برطرف کردن همه ابهامات ، بتواند رابطه ای بین سایر نظریه ها برقرار نماید.

اخیراً نظریه ای مطرح و به چاپ رسیده (در روز هشتم ماه می 2012) ، که براساس آن شاید بتوان رابطه ای بین همه علل احتمالی  مطرح شده نظیر    ویتامین D ، ویروس EBV  وانسداد سیاهرگی (CCSVI)  برقرار کرد و آن تئوری "اختلال عملکرد سیستم عصبی خودکار(اتونوم) در بیماری ام اس است.

بر اساس این نظریه، بطور خلاصه، احتمالاً تنگی وریدی و احتقان خون در مغز ، عامل ایجاد تحریک روند التهابی در مغز و نخاع است اما این تنگی وریدی در واقع ناشی از اختلال کار سیستم عصبی خودکار (اتونوم) در بدن فرد میباشد و علت اختلال کاراین سیستم  ( که شواهد قبلی هم آن را تأیید می کنند) می تواند کمبود ویتامین D و یا عوامل عفونی نظیر ویروس  EBV باشد.

 لازم است مطالعات بعدی انجام گیرد تا رابطه اختلال اتونوم را با CCSVI بررسی نماید.  

منبع : انجمن مالتیپل اسکلروزیس ایران

دارویی برای درمان درد در ام.اس

داروئی تحقیقاتی در کنترول درد بیماری ام اس

عزیزان مبتلا  به ام اس با مکانیسم های متفاوتی ممکن است دچار درد شوند یکی از این مکانیسم ها، آسیب رشته های عصبی  است که به آن درد عصبی یا  نوروپاتیک می گویند. علت درد هرچه که باشد، لازمه احساس آن ، این است که پیامدهای درد بتواند در طول سلولهای عصبی خاص ، طی مسیر کنند و به مغز برسند. لذا اگر بتوان مانع انتقال حس درد در طول  سلول  عصبی شد ، می توان درد را کنترول و یا کاهش داد . درکنار داروهای موجود برای کاهش درد عصبی( نوروپاتیک) اخیراً داروئی به نام 7050-BL توسط محققین ساخته شده که از طریق تاثیر روی کانالهای پتاسیمی در سلول عصبی ، مانع از انتقال پیام درد می شود.

در آینده ای نزدیک این دارو وارد مطالعات بالینی خواهد شد.

  

منبع : انجمن مولتیپل اسکلروزیس ایران

چرا استرس شما را بیمار می کند؟

یک مطالعه جدید روی برخی بیماری ها شامل سرماخوردگی معمولی می تواند توجیه کند که چرا استرس به عنوان یک عامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن موجب بروز التهاب در بدن بسیاری از مردم می شود.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، ظاهرا در این فرآیند نوعی تناقض وجود دارد چون سیستم ایمنی به نوبه خود برای کمک به بهبود و ترمیم بدن التهاب ایجاد می کند مانند بروز قرمزی در اطراف یک زخم که نوعی التهاب است. اما این مطالعه نشان می دهد که استرس شدید و طولانی مدت نیز در بروز التهاب نقش دارد. التهاب نیز به نوبه خود موجب بروز امراض و ناراحتی هایی چون بیماری قلبی، آسم و اختلالات سیستم ایمنی خودکار می شود که در این اختلالات سیستم ایمنی به خود بدن حمله می کند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، دکتر شلدون کوهن استاد روانشناسی در دانشگاه کارنگی ملون آمریکا در این مقاله خاطرنشان ساخت: این مطالعه تایید می کند که برخی از بیماری ها تحت تاثیر استرس هستند. این قبیل بیماری ها در واقع امراضی هستند که التهاب، یکی از جنبه های اصلی در بروز آنها است.

کوهن تاکید کرد: طی ۵ تا ۶ دهه گذشته متخصصان استرس را به بیماری ربط داده اند. در این مقاله سوال این نیست که افراد مضطرب به چه بیماری هایی و با چه شدتی دچار می شوند بلکه بررسی ارتباط دقیق بین چگونگی تاثیرگذاری استرس در بروز بیماری مدنظر است. بنابراین گزارش یک احتمال این است که افراد مضطرب الگوی زندگی ناسالم تری دارند به بیان دیگر به سیگار و الکل گرایش بیشتری داشته و از خواب مطلوب بی بهره هستند در این صورت چالش اصلی این است که آیا ابتدا استرس موجب انتخاب الگوی ناسالم زندگی شده و یا اینکه انتخاب الگوهای غیرسالم عامل ایجاد استرس بیشتر بوده اند؟

احتمال دیگر این است که آن دسته از هورمون های بدن که در برابر استرس واکنش نشان می دهند در بروز بیماری نقش دارند. متخصصان در یک آزمایش جدید افرادی را که در شرایط متفاوت استرس زا زندگی می کردند در معرض ویروس های سرماخوردگی قرار دادند. آنها دریافتند بدن اشخاصی که میزان بیشتری استرس و فشار روانی داشتند در مقابله با التهاب و سرکوب آن، ناتوان تر است.

این متخصصان می گویند: به نظر می رسد استرس باعث می شود حساسیت سلولهای سیستم ایمنی بدن در برابر هورمونی که التهاب را متوقف می سازد، کاهش پیدا کند. دکتر اندرومیلر، استاد روانشناسی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه ایموری نیز تاکید کرد: این مطالعه شواهد پزشکی قابل استنادی ارائه می کند مبنی بر اینکه استرس مزمن و تاثیر آن روی فعالیت سیستم ایمنی می تواند در زندگی روزمره ما نقش چشمگیر و جدی ایفا کند.

شرح این آزمایشات در نشریه دستاوردهای آکادمی ملی علوم ارائه شده است.

درمان ام اس با چای

چای کومبوجا اکسیری حیات بخش

باور کردن این موضوع که یک نوشیدنی ساده می تواند از بروز بیماری سرطانی جلوگیری کند و رشد غده های سرطانی را متوقف سازد دشوار است.
    اما واقعیت این است که گروهی از پزشکان و پژوهشگران براساس شواهد و آزمایش های انجام شده بر روی نوعی قارچ به نام کومبو جا اعلام کردند که این قارچ به دلیل ترکیبات خاص و دارا بودن اسیدگلوکورونیک نه تنها مانع از سرطانی شدن سلولها می شود، بلکه رشد سلولهای سرطانی را نیز متوقف می کند علاوه بر این قارچ کومبوجا عاملی موثر در جلوگیری از سکته های قلبی شناخته شده است و به اعتقاد پزشکانی که اثرات این قارچ را بر روی افراد مختلف مورد مطالعه قرار داده اند کومبوجا همان اکسیر حیات بخشی است که دستیابی به آن همیشه آرزوی بشر بوده است زیرا مصرف آن از ریزش موها، چین و چروک پوست و سخت شدن رگ ها، مفاصل و عضلات که از علایم بالارفتن سن پیری است، جلوگیری می کند. در واقع با مصرف کومبوجا طول دوران جوانی افزایش می یابد درمان پیری دیرتر فرامی رسد. پژوهشگران و پزشکان برای اثبات این نظریه به طول عمر افراد در مناطقی که در آنجا به طور سنتی قارچ کمبوجا به صورت محلول در نوعی نوشیدنی استفاده می شود اشاره می کنند. آنها می گویند بسیاری از کسانی که در مناطق کوهستانی قفقاز یا مناطق روستایی سیبری مانند [باکوتایا] در اوکراین، تبت یا اسپانیا زندگی می کنند، بیشتر از یکصد سال سن دارند. یکی از دلایل این طول عمر استفاده از قارچ کومبوجا است البته پزشکان این موضوع را نیز نادیده نمی گیرند که شرایط اقلیمی و ژنتیکی نیز در این مورد نقش عمده ای را دارد. کومبوجا نوعی قارچ تخمیر شده است که با ترکیب چای و شکر ساختار شیمیایی آن تغییر کرده است. گزارش های علمی بسیاری که تاکنون درباره قارچ کومبوجا نوشته شده است، نشان می دهد که نوعی آنتی بیوتیک قوی در ترکیب قارچ کومبوجا وجود دارد که وجود آن باعث می شود مواد در فرایند شیمیایی بدن نقش مهمی ایفا کنند. آنها معتقدند چای کومبوجا یک ماده غذایی مکمل به حساب می آید که مصرف آن سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و موجب جلوگیری از بیماری ها می شود. دکتر ماکسیم بنیک در سال 1928 در باره قارچ کومبوجا نوشت قارچ کومبوجا دارویی موثر برای مقابله با سختی رگ ها و عروق، نقرس و تنبلی روده ها است. مصرف چای کومبوجا به ویژه آثار مطلوبی در رفع سختی رگهای کلیه و مویرگهای مغزی دارد ولی در مقابله با سختی رگ های قلب از تاثیر کمتری برخوردار است استفاده از کومبوجا در بخشهایی از آسیا از قرنها قبل معمول بوده است براساس مدارک موجود نام این قارچ از نام یک پزشک کره ای به نام کومبو گرفته شده است این پزشک حدود سال 415 میلادی با استفاده از نوشابه ای که با کمک قارچ به دست آمده از نان چاودار تخمیر شده بود، [ایکیو] امپراطور ژاپن را درمان کرد آن زمان این نوشیدنی به عنوان یک داروی معجزه گر مورد توجه قرار گرفته بود و به آن لقب داروی عمر ابدی داده بودند پس از آن چای کومبوجا در سراسر چین، ژاپن، کره و سپس در هند و روسیه مورد استفاده قرارگرفت.
    کومبوجا ضدسرطان: تحقیقات بعدی درمورد کومبوجا نشان داد، اثرات دارویی این نوشیدنی تخمیر شده بسیار بیشتر از آن چیزی است که بیش از این شناخته شده بود. پژوهش های انجام شده درمورد ترکیبات این قارچ وجود مقدار زیادی اسید گلوکورونیک در ترکیبات آن را اثبات کرد، این اسید در آزمایشگاه و به طور مصنوعی قابل تولید نیست اما کبدیک انسان سالم قادر است آن را تولید کند. این اسید در بدن انسان به عنوان پادزهر عمل می کند و قادر است تمام سموم و [توکسیست]ها به خصوص مواد پروتئینی درهم آمیخته را که توسط میکروب های بیماری زا در بدن تولید می شود از میان برده و از طریق سیستم دفع آنها را از بدن خارج کند. وجود اسید [گلو کورونیک] در کومبوجا بیش از هر چیزی مورد توجه سرطان شناسان قرار گرفت و سرطان شناسان روسی به مطالعه دقیق در این مورد پرداختند. بررسی درمورد اثرات این نوشیدنی برروی مصرف کنندگان و کنترل آمار انواع بیماری ها به ویژه سرطان در مناطقی که از کومبوجا استفاده می شود نشان داد وضعیت دو بخش از ناحیه پرمPerm در کنار رودخانه جاما در غرب کوهستان اورال به نحو حیرت انگیزی با دیگر نقاط متفاوت است. در این مناطق هیچ موردی از سرطان مشاهده نشد و تحقیق درمورد چند نفر مبتلانیز نشان داد که آنها از مناطق دیگر به این محل آمده اند.
    وضعیت محیطی این مناطق چندان تفاوتی با نواحی دیگر نداشت در این دو منطقه نیز پتاسیم، سرب، جیوه و سنگ معدنی نسوز و دیگر مواد آلوده کننده و زمینه ساز سرطان وجود داشت حتی میزان آلودگی محیط باعث مرگ تعداد زیادی ماهی در آبگیرهای منطقه [کاما] شده بود پس چه علتی می توانست مانع ابتلامردم به سرطان شده باشد.
    قارچ زشت:بررسی دقیق تر در این مورد نیاز به فعالیت بیشتر داشت دو گروه پژوهش که از پزشکان و متخصصان دیگر تشکیل شده بود شروع به کار کردند گروه پژوهش «سولیکا ماسک» و گروه برسینکی هر چیزی که ممکن بود آنها را به نتایج رضایت بخشی برساند مورد آزمایش قرار دادند.
    یک اتفاق ساده: در یک روز گرم تابستانی یکی از اهالی منطقه به نام [با بوشکا] برای دکتر مولودینوف رئیس یکی از دو گروه علمی نوشیدنی تازه ای آورد که همان چای کومبوجا یا بنا بر گویش محلی (چای کواتی) بود دکتر مولودینوف می دانست که این چای با کمک قارچ بدست آمده از نان چاودار تهیه می شود اما بیش از این چیزی نمی دانست. قارچ شناور در چای کومبوجا ظاهر دلچسبی نداشت ولی بابوشکا پیرزن باتجربه محلی به دکتر مولودینوف گفت که این نوشابه خوشمزه و سلامت بخش است و مهم تر از همه رایگان است. در همان زمان دکتر جرج اوریو نیز در منطقه برسینکی با چای کومبوجا آشنا شد. این دو پزشک براساس اعتقاد مردم منطقه که کومبوجا را دارویی سلامت بخش می شناختند به مطالعه بیشتر درمورد کومبوجا پرداختند و دکتر جرج اوریو مدتی بعد در یادداشت هایش نوشت؛ نوشیدنی محلی اینجا که به نام چای کواتی معروف است خواص عجیبی دارد و حتی آثار مستی را از بین می برد. تحقیقات بعدی نشان داد که در این منطقه مصرف الکل و توتون بسیار بیشتر از نقاط دیگر است اما عوارض ناشی از آن بسیار کمتر است.
    نگاهی به گذشته و نظر متخصصان: اگرچه دستاوردهای دو گروه تحقیقاتی اخیر در مورد کومبوجا بسیار جالب و حیرت انگیز بود، اما بیش از آن نیز پزشکان دیگری آثار معجزه آسای قارچ کومبوجا را شناخته بودند. کانتر فرانک نویسنده کتاب کومبوجا درمان طبیعی از شرق دور که درمورد این نوشیدنی مطالعات بسیاری انجام داده است در جایی از کتاب درباره قارچ کومبوجا و نوشیدنی حاصل از آن می نویسد؛ آیا امروز مردم در شرایط آلودگی شدید محیط و درحالی که از غذاهای اکثرا آلوده به مواد شیمیایی استفاده می کند کبد سالمی دارند؟ او سپس توضیح می دهد که یک کبد سالم به اندازه کافی مورد نیاز بدن اسید گلوکورونیک تولید می کند این اسید از تاثیر مواد سمی بر بافت های بدن که از طریق هوا و غذا وارد بدن انسان می شود جلوگیری می کند اما زمانی که مقدار این سموم افزایش یابد عملکرد کبد برای تولید این اسید دچار اختلال می شود کانتر فرانک سپس می نویسد: استفاده از الکل، توتون، مواد غذایی کنسرو شده، غذاهای مانده، آب ها و گیاهانی که از طریق کودهای شیمیایی و مواد دیگر آلوده و شیمیایی شده اند بار سنگینی را به کبد تحمیل می کنند. این درحالی است که بخشی از مواد داروئی، از جمله جیوه ای که در مواد دندانپزشکی وجود دارد بر دامنه مسمومیت های داخلی بدن می افزاید. به دلیل عدم توانایی کبد در تولید اسید گلوکورونیک به اندازه کافی آلودگی های ایجاد شده در بدن باعث بیماری های مختلف و مهلک می شوند در اینجاست که چای کومبوجا با مقدار فراوانی اسید گلوکورونیک به سالم سازی بدن کمک می کند. در سال 1914 «باسینز کاجا» در مورد نوشیدنی کومبوجا نوشت این نوشیدنی در تنظیم فعالیت های روده بسیار موثر است و پرفسور رودولف کویرت در سال 1918 کومبوجا را بهترین دارو برای رماتیسم توصیف کرد و دکتر ویلهام هینبرگ آلمانی معتقد بود نوشابه ای که با اسم چای کوائی در روسیه نوشیده می شود داروئی است برای مبارزه علیه همه بیماری ها.
    دکتر «مادایوس» بیولوژیست معروف نیز در سال 1927 اعلام کرد که مواد متابولیک موجود در چای کومبوجا اثری شگفت انگیزآور بر ترمیم دیواره سلولی دارند و به همین دلیل بهترین دارو برای جلوگیری و درمان سختی عروق هستند. دکتر پال پی دانشمند ژاپنی که نتایج تحقیقات خود را در مورد چای کوائی یا کومبوجا برای اطلاع محافل علمی پزشکان انتشار داد، در گزارش خود نوشت مصرف این چای کمک می کند که پس از 4 تا 6 ماه رشد موها به حالت اول برمی گردد و موهای خاکستری مشکی می شود. این چای می تواند دید چشم ها را نیز تقویت کند وی با تاکید به وجود سه عنصر حیاتی در چای کومبوجا حتی ادعا می کند که کومبوجا عمر را نیز طولانی می کند و درواقع همان اکسیر حیات بخش است. مطالعات گروه های پژوهشی و آن چه بیش از آنها درباره کومبوجا گفته شده بود توجه محافل علمی را به سوی این نوشیدنی ساده جلب کرد و مرکز انستیتو باکتری شناسی مسکو که کومبوجا را مورد مطالعه دقیق تر قرار داد، محققان این انستیتو متوجه شدند که رشد قارچ درواقع به صورت یک توده ژله مانند متشکل از کشت های هم زیست با باکتری Xyttnorni و ذخیره مجموعه سلول های مخمر از دسته «ساکار و میستر» Saccharornyees است در این انستیتو باکتری های تشکیل دهنده کومبوجا به دقت مورد مطالعه قرار گرفتند و اثرات جادوئی آن بررسی و تایید شدند.
    کومبوجا معالج ام اس: گزارش یک خانم هلندی که برای درمان بیماری ام اس از چای کومبوجا استفاده کرده است برای اثرات جادوئی کومبوجا این خانم می نویسد من سال 1982 به بیماری ام اس مبتلاشدم و از سال 1989 براساس توصیه پزشکان شروع به نوشیدن چای کومبوجا کردم در آن زمان فقط قادر بودم با کمک عصا به سختی چندین متر راه بروم و وضعیت جسمی ام روز به روز بدتر می شد اما حالامی توانم بدون عصا 20 دقیقه به طور مداوم راه بروم و توانستم دوباره پشت فرمان اتومبیل بنشینم و حتی قصد دارم به ورزش اسکی بپردازم یک پسر 15 ساله هلندی نیز اثرات چای کومبوجا را در رفع بیماری خارش پوست اینگونه گزارش کرده است بیماری خارش پوست از 10 سالگی به سراغ من آمد گاهی آنقدر بازوهایم را می خاراندم که خون آلود می شد هیچ دارویی نیز برایم چاره ساز نبود پزشکان تشخیص داده بودند که عامل این بیماری باکتری هایی هستند که در روده های من رشد کرده اند دارویی موثر برای از بین بردن آنها وجود نداشت سرانجام چای کومبوجا مرا نجات داد. اگرچه قارچ کومبوجا طی سال های اخیر در محافل علمی و پزشکی به عنوان یک داروی معجزه گر شناخته شده اما مردم مناطقی در آسیا صدها سال است که آن را مصرف می کنند آنها براساس تجربه به این اعتقاد رسیده اند که کومبوجا باعث فعالیت سیستم غدد می شود سوخت و ساز را تسریع می کند از اضافه وزن می کاهد. اسید اوریک و کلسترول خون را پایین می آورد روماتیسم و نارسایی های کبد و کلیه را بهبود می بخشد و نقرس و بیماریهای پوستی و فشارخون را از میان برمی دارد.
    مهم ترین خاصیت درمانی:نوشابه ای که از تخمیر چای توسط قارچ به دست می آید،خاصیت سم زدایی دارد ضمناً دسته ای مواد شیمیایی موسوم به پلی فنول ها درآن هست که آنتی اکسیدان هستند یعنی می توانند ریشه های آزاد شیمیایی موجود در سلولها را که سرطان زا هستند به خود جلب کنند اگر به نحوه پیدایش امراض از دریچه علم زیست شناسی نگاه کنیم باید بگوئیم هزاران ناراحتی و بیماری صعب العلاج که بشر با آن روبروست از بر هم خوردن تعادل ساده ای که میان کارکردهای مختلف سلولهای بدن وجود دارد ناشی می شود و همه با یکدیگر مانند حلقه های یک زنجیر مرتبط هستند. در زیر به چند نمونه ساده از این موارد اشاره می کنیم. محیط مناسب برای فعالیت سلولهای بدن، یک محیط اسیدی است.
    خوب حالااگر به همین غذاهایی که هر روز از آشپـزخانه ما وارد سفره هایمان می شود دقت کنیم ملاحظه خواهیم کرد که همه آنها محیط بدن را از حالت اسیدی خارج کرده و به حالت قلیایی (یا بازی) در می آورند. اما انسان همین لحظه هیچ درد و هیچ ناراحتی را حس نمی کند، بلکه این نوع محیط در دراز مدت باعث پیدایش صدها نوع بیماری سخت می شوند بسیاری از گیاهان و اصولاً رژیم گیاهخواری و همچنین نوشیدنی بسیاری از مخمرها مثل ماء الشعیر، مخمر جو (لووردویبر) سرکه و کو مباجا می توانند محیط اسیدی رابرای بدن تامین کنند. بیشتر غذاهایی که امروز مصرف می کنیم و همچنین بسیاری از مواد شیمیایی که طی دو قرن اخیر وارد جیره غذایی انسان شده است (مثل مواد مصنوعی و ترکیبی، سس ها، طعم و رنگ های خوراکی)یا خود اکسیدکننده اند یا در بدن تبدیل به اکسید کننده می شوند، این اکسیدها می توانند صدها بیماری لاعلاج دیگر را موجب شوند. بنابراین هر ماده طبیعی یا گیاهی مثل کومبوجا که بتواند این اکسیدکننده ها را از میان بردارد کمک بزرگی به دفاع بدن در مقابل ابتلابه بیماری ها خواهد بود.
    یکی از دلایل بروز ایجاد سرطان را یبوست می دانند. انسان تا وقتی گیاهخواری می کرد به این نوع سرطان مبتلانمی شد اما غذاهای بدون فیبر(یعنی بدون سلولز گیاهی) که امروز همه ما می خوریم باعث می شود.
    روده دیرتر تخلیه شود و سموم فرصت پیدا کنند جذب خون شوند. هر ماده خوراکی مثل گیاهان و سبزی های ، یا نوشابه کومبوجا که به حرکت سریع غذا در داخل روده ها کمک کند، موجب پیشگیری از سرطان می شود. همان طور که ذکر شد برای درک خاصیت درمانی کومبوجا یا هر ماده درمانی دیگر باید طبق روال علمی به تاثیر آن برکارکرد سلولها توجه کرد. کومبوجا می تواند تعادل شیمیایی و یونی درغشای سلول ها را دوباره برقرار کند بنابر این می تواند جلوی بسیاری از اختلالات عصبی که موجب بیماری های لاعلاج مربوط به اعصاب می شوند، را بگیرد تهیه نوشیدنی کومبوجا بسیار ساده است: کافی است کمی مولد قارچ دراختیار داشته باشید نوشیدنی کومبوجا در واقع ترکیبی است از چای شیرین معمولی که با کمک قارچ کومبوجا تخمیر شده است این قارچ کمک می کند که چای و شکر به آنزیم های مفید برای بدن تبدیل شود اسید گلو کورو نیک موجود در این نوشیدنی که بر اثر تخمیر ایجاد می شود برای ساخت پلی ساکاریدهای مهم مثل هیا لاروتیک اسید به کار می رود و موجود آن برای اتصال بافت ها مفید است Chondroitin Sulfate ماده اصلی سازنده غضروف است و اسید لاکتیک موجود درنوشیدنی کومبوجا در عملکرد صحیح روده ها بسیار موثر است و این مجموعه در واقع یک آنتی بیوتیک قوی و طبیعی است که همراه مواد دیگر موجود در این چای تاثیری شگرف درسالم سازی بدن دارد.
        تهیه چای کومبوجا
    سه لیتر آب را بجوشانید و یک فنجان پرشکر را درحال جوشیدن به آن اضافه کنید پس از اینکه آب و شکر 5 دقیقه جوشید ظرف را از روی شعله بردارید و 2 پیمانه بزرگ چای یا 5 عدد چای کیسه ای داخل آن بیندازید و بگذارید. 10 دقیقه دم بکشد و پس از اینکه چای دم کشید و حرارت آن تا حدود دمای محیط کاهش بافت آن را از صافی رد کنید.
    سپس کمی قارچ کومبوجا را داخل آن بیاندازید و روی ظرف را با یک دستمال کتانی بپوشانید به نحوی که هوا برای تنفس باکتری های قارچ بتواند وارد ظرف شود قارچ کومبوجا باید 7 روز درمایع چای بماند این مایع باید در محیط تاریک و با دمای 21 تا 24 درجه سانتی گراد نگهداری شود پس از این مدت متوجه می شوید که قارچ جدیدی در زیر قارچ اولیه تولید شده که هر کدام از این تکه قارچ ها می تواند برای تهیه یک ظرف دیگر نوشیدنی کومبوجا مورد استفاده قرارگیرد. پس از 7 روز نوشیدنی آماده مصرف است چای را از یک صافی رد کنید و دریک ظرف شیشه ای در یخچال نگهدارید می توانید هر روز قبل از صبحانه یا قبل از هر وعده غذا آن را بنوشید. اگر متوجه شدید که چای غلیظ یا ترش شده با کمی چای شیرین موقع نوشیدن آنرا رقیق کنید.
    توجه داشته باشید که قارچ را در چای داغ نیاندازید.