.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

چرا استرس شما را بیمار می کند؟

یک مطالعه جدید روی برخی بیماری ها شامل سرماخوردگی معمولی می تواند توجیه کند که چرا استرس به عنوان یک عامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن موجب بروز التهاب در بدن بسیاری از مردم می شود.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، ظاهرا در این فرآیند نوعی تناقض وجود دارد چون سیستم ایمنی به نوبه خود برای کمک به بهبود و ترمیم بدن التهاب ایجاد می کند مانند بروز قرمزی در اطراف یک زخم که نوعی التهاب است. اما این مطالعه نشان می دهد که استرس شدید و طولانی مدت نیز در بروز التهاب نقش دارد. التهاب نیز به نوبه خود موجب بروز امراض و ناراحتی هایی چون بیماری قلبی، آسم و اختلالات سیستم ایمنی خودکار می شود که در این اختلالات سیستم ایمنی به خود بدن حمله می کند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، دکتر شلدون کوهن استاد روانشناسی در دانشگاه کارنگی ملون آمریکا در این مقاله خاطرنشان ساخت: این مطالعه تایید می کند که برخی از بیماری ها تحت تاثیر استرس هستند. این قبیل بیماری ها در واقع امراضی هستند که التهاب، یکی از جنبه های اصلی در بروز آنها است.

کوهن تاکید کرد: طی ۵ تا ۶ دهه گذشته متخصصان استرس را به بیماری ربط داده اند. در این مقاله سوال این نیست که افراد مضطرب به چه بیماری هایی و با چه شدتی دچار می شوند بلکه بررسی ارتباط دقیق بین چگونگی تاثیرگذاری استرس در بروز بیماری مدنظر است. بنابراین گزارش یک احتمال این است که افراد مضطرب الگوی زندگی ناسالم تری دارند به بیان دیگر به سیگار و الکل گرایش بیشتری داشته و از خواب مطلوب بی بهره هستند در این صورت چالش اصلی این است که آیا ابتدا استرس موجب انتخاب الگوی ناسالم زندگی شده و یا اینکه انتخاب الگوهای غیرسالم عامل ایجاد استرس بیشتر بوده اند؟

احتمال دیگر این است که آن دسته از هورمون های بدن که در برابر استرس واکنش نشان می دهند در بروز بیماری نقش دارند. متخصصان در یک آزمایش جدید افرادی را که در شرایط متفاوت استرس زا زندگی می کردند در معرض ویروس های سرماخوردگی قرار دادند. آنها دریافتند بدن اشخاصی که میزان بیشتری استرس و فشار روانی داشتند در مقابله با التهاب و سرکوب آن، ناتوان تر است.

این متخصصان می گویند: به نظر می رسد استرس باعث می شود حساسیت سلولهای سیستم ایمنی بدن در برابر هورمونی که التهاب را متوقف می سازد، کاهش پیدا کند. دکتر اندرومیلر، استاد روانشناسی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه ایموری نیز تاکید کرد: این مطالعه شواهد پزشکی قابل استنادی ارائه می کند مبنی بر اینکه استرس مزمن و تاثیر آن روی فعالیت سیستم ایمنی می تواند در زندگی روزمره ما نقش چشمگیر و جدی ایفا کند.

شرح این آزمایشات در نشریه دستاوردهای آکادمی ملی علوم ارائه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد