.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

موفقیت محققان ایرانی در سلول درمانی ضایعات نخاعی در فاز حیوانی

پژوهشگر یک مرکز تحقیقاتی خبر داد: , موفقیت محققان ایرانی در سلول درمانی ضایعات نخاعی در فاز حیوانی

با توجه به نتایج حاصل از مطالعاتی که در مدل های آزمایشگاهی در ترمیم ضایعات نخاعی انجام شده می توان امیدوار بود که در آینده پس از اطمینان از ایمنی سلول های بنیادی در بدن انسان و عدم ایجاد عوارض بتوان از آنها در درمان بیماران دچار ضایعات نخاعی و درمان بخشی از عوارض حسی حرکتی آنها استفاده کرد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ، دکتر سعید یزدانی، پژوهشگر مرکز تحقیقات بن یاخته با بیان این مطلب به خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: اهمیت آسیب‌های نخاعی و تاثیری که بر زندگی بیماران دارد بر کسی پوشیده نیست. بیماران دچار صدمات نخاعی به عوارض متعددی نظیر اختلالات حسی حرکتی، بی اختیاری ادرار و عفونت‌های مختلف و زخم های بستر مبتلا می شوند که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: با توجه به آمار بالای تصادفات و حوادث در کشور، تعداد این ضایعات و عوارض ناشی از آنها نیز در ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است.

یزدانی تصریح کرد: در سه دهه اخیر استفاده از سلول درمانی امیدواری‌های زیادی را در زمینه ترمیم ضایعات عصبی به طور کلی و ضایعات نخاعی به طور خاص ایجاد کرده است. تاکنون انواع مختلفی از سلول ها و داربست‌های سلولی برای ترمیم این ضایعات مورد استفاده قرار گرفته است که از آن جمله می توان به سلول‌های بنیادی و سلول های شوان اشاره کرد. نتایج استفاده از این سلول ها نیز در مدل‌های آزمایشگاهی بسیار امیدوار کننده بوده است.

این پژوشگر اظهار کرد: یکی از پروژه هایی که در این مرکز انجام شد ترمیم ضایعات نخاعی بر روی حیوانات آزمایشگاهی بود. نتایج مطالعات نشان داده که تزریق هر کدام از این سلول ها به تنهایی باعث بهبود توانایی های حرکتی وحسی در حیوانات آزمایشگاهی و همین طور بهبود ساختار بافتی در آنها شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعات و مطالعاتی که در حال انجام است می‌توان امیدواربود که در آینده پس از اطمینان از ایمنی این سلول ها در بدن انسان و عدم ایجاد عوارض بتوان از آنها در درمان بیماران و درمان بخشی از عوارض حسی حرکتی این بیماران استفاده کرد.

ژن MKP-1 نقش مهمی در شروع افسردگی دارد

پژوهشگران علوم پزشکی در  دانشگاه ییل کشور آمریکااعلام کردند ژنی را یافته اند که نقشی مهم در شروع افسردگی بر عهده دارد .

 
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،   براساس پژوهش های دانشگاه ییل در آمریکا ، ژن موسوم به ام کی پی یک MKP-1 در آغاز روند افسردگی تاثیر مهمی دارد و می توان از آن برای تدوین برنامه درمانی جدید برای افسردگی استفاده کرد .

افسردگی‌ عبارت‌ است‌ از احساس‌ غم‌، دلسردی‌، یا ناامیدی‌ به‌ مدت‌ حداقل‌ ۲ هفته‌ در اغلب‌ روزها و اغلب‌ ساعات‌ روز، به‌ علاوه‌ علایم‌ همراه‌ . برای‌ بیماری‌ افسردگی‌ واقعی‌ هیچ‌ علت‌ یگانه‌ و روشنی‌ نمی‌توان‌ متصور بود. بعضی‌ از عوامل‌ زیست‌شناختی‌ مثل‌ بیماری‌های‌ جسمی‌، اختلالات‌ هورمونی‌، یا بعضی‌ داروها می‌توانند نقش‌ داشته‌ باشند.
عوامل‌ اجتماعی‌ و روانی‌ نیز می‌توانند نقش‌ داشته‌ باشند.

اختلالات‌ ارثی‌ نیز می‌توانند مؤثر باشند. بروز این‌ حالت‌ ممکن‌ است‌ با تعداد وقایع‌ ناراحت‌کننده‌ زندگی‌ فرد ارتباط‌ داشته‌ باشد.

دکتر رونالد دومان رئیس بخش روان پزشکی و داروشناسی دانشگاه ییل و سرپرست گروه محققان می گوید :‌ این ژن اصلی ترین دلیل یا دست کم یکی از عوامل اصلی بروز افسردگی است.

به گفته پژوهشگران،‌ این ژن اصلی ترین علت یا دست کم یکی از عوامل اصلی بروز افسردگی است.

افسردگی انواع گوناگون دارد، شایع ترین آن افسردگی ماژور است که فرد مبتلا به آن گاهی شاد و خوشدل و موقتاً فعال می شود.

نوعی از افسردگی ماژور به افسردگی مالیخولیایی موسوم است که بیمار هیچ گاه از چیزی دلخوش نمی شود.

در حدود پانزده درصد مبتلایان به افسردگی ماژور دچار افسردگی اوهام اند که معمولاً با خلق و خوی اندوهگین همراه است. مثلاً خود را گناهکار و غیر قابل بخشش تصور می کنند.

شیوع افسردگی در قرن بیستم به خصوص بعد از دو جنگ جهانی بیشتر شده است که علت آن را مصرف دارو و الکل ، افزایش استرس و کاهش اشتغال گفته اند.

نور خورشید، مهم ترین منبع تامین کننده ویتامین دی

  

نور خورشید حتی در روزهای پائیزی یکی از مهم ترین منابع تامین کننده “ویتامین دی” محسوب می شود

انجمن پزشکی کودکان و جوانان آلمان اعلام کرد : ”  بهتر است کودکان حتی در روزهای پائیزی، ساعاتی را در هوای آزاد و زیر نور خورشید بگذرانند تا نیاز بدن آنها به ویتامین دی تامین شود ” .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان  بدون مرز   ،  همچنین بنابر اعلام این انجمن، بیش از هشتاد درصد از “ویتامین دی”مورد نیاز بدن از طریق پوست و درنتیجه تابش اشعه ماورای بنفش از خورشید یا منابع مصنوعی جذب می شود و کافی است روزانه پانزده تا بیست دقیقه صورت، دست ها و آرنج خود را زیر نور خورشید قرار دهید تا دچار کمبود ویتامین دی نشوید.

این انجمن همچنین تاکیدکرده است،کمبود جدی این ویتامین ممکن است به عدم جذب کلسیم در استخوان ها و اختلالات رشدی ناشی از نرمی استخوان منجر شود.

موسسه رابرت کخ (Robert Koch) در آلمان نیز که مسئولیت کنترل و پیشگیری از بیماری ها را در آلمان بر عهده دارد،اعلام کرده است ، کمبود ویتامین دی به مدت طولانی،مشکلات ماهیچه ای،ناراحتی های قلبی، اختلال در گردش خون و همچنین ضعف دستگاه ایمنی بدن را به دنبال دارد.

بنابر اعلام این موسسه قارچ و ماهی هایی چون سالمون از منابع غنی ویتامین دی محسوب می شوند.

کودکان بزرگ تر از یک سال، به پنج میکروگرم کلسیفرول (ویتامین دی) نیاز دارند که این نیاز از طریق مصرف ۱۵۰ گرم ماهی در هفته، دویست و پنجاه گرم قارچ و یا سی گرم ماهی سالمون در روز تامین می شود

گام بزرگ در جهت ام.اس

گامی بزرگ در جهان پزشکی؛ کشف واکسن پیشگیری از بیماری صعب العلاج ام اس


محققان برای اولین بار موفق به کشف واکسنی برای جلوگیری از بروز بیماری صعب العلاج ام اس شدند.به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، محققان مرکز تحقیقاتی دی اف جی درسدن آلمان با همکاری محققان دانشگاه بوستون آمریکا دریافتند آنتی ژن های متصل به آنتی بادی در میزان کم می توانند از نابود شدن سلولهای ایمنی در بیماری ام اس جلوگیری کنند.محققان در این روش از آنتی بادی های متصل به پروتئین های عامل این بیماری در میزان کم استفاده کردند.به گفته محققان، گروه هدف این واکسن کودکانی هستند که بروز این بیماری در آنها پیش بینی می شود.