.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

موفقیت محققان ایرانی در سلول درمانی ضایعات نخاعی در فاز حیوانی

پژوهشگر یک مرکز تحقیقاتی خبر داد: , موفقیت محققان ایرانی در سلول درمانی ضایعات نخاعی در فاز حیوانی

با توجه به نتایج حاصل از مطالعاتی که در مدل های آزمایشگاهی در ترمیم ضایعات نخاعی انجام شده می توان امیدوار بود که در آینده پس از اطمینان از ایمنی سلول های بنیادی در بدن انسان و عدم ایجاد عوارض بتوان از آنها در درمان بیماران دچار ضایعات نخاعی و درمان بخشی از عوارض حسی حرکتی آنها استفاده کرد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ، دکتر سعید یزدانی، پژوهشگر مرکز تحقیقات بن یاخته با بیان این مطلب به خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: اهمیت آسیب‌های نخاعی و تاثیری که بر زندگی بیماران دارد بر کسی پوشیده نیست. بیماران دچار صدمات نخاعی به عوارض متعددی نظیر اختلالات حسی حرکتی، بی اختیاری ادرار و عفونت‌های مختلف و زخم های بستر مبتلا می شوند که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: با توجه به آمار بالای تصادفات و حوادث در کشور، تعداد این ضایعات و عوارض ناشی از آنها نیز در ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است.

یزدانی تصریح کرد: در سه دهه اخیر استفاده از سلول درمانی امیدواری‌های زیادی را در زمینه ترمیم ضایعات عصبی به طور کلی و ضایعات نخاعی به طور خاص ایجاد کرده است. تاکنون انواع مختلفی از سلول ها و داربست‌های سلولی برای ترمیم این ضایعات مورد استفاده قرار گرفته است که از آن جمله می توان به سلول‌های بنیادی و سلول های شوان اشاره کرد. نتایج استفاده از این سلول ها نیز در مدل‌های آزمایشگاهی بسیار امیدوار کننده بوده است.

این پژوشگر اظهار کرد: یکی از پروژه هایی که در این مرکز انجام شد ترمیم ضایعات نخاعی بر روی حیوانات آزمایشگاهی بود. نتایج مطالعات نشان داده که تزریق هر کدام از این سلول ها به تنهایی باعث بهبود توانایی های حرکتی وحسی در حیوانات آزمایشگاهی و همین طور بهبود ساختار بافتی در آنها شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعات و مطالعاتی که در حال انجام است می‌توان امیدواربود که در آینده پس از اطمینان از ایمنی این سلول ها در بدن انسان و عدم ایجاد عوارض بتوان از آنها در درمان بیماران و درمان بخشی از عوارض حسی حرکتی این بیماران استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد