.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

دبیرکل سازمان ملل، فشار به بیماران خاص ایران را محکوم کرد

   رییس بنیاد امور بیماری های خاص گفت: «آقای بان کی مون در واکنش به نامه بنیاد درباره کمبود داروهای بیماران خاص، روند کنونی را برخلاف حقوق بشر خوانده و آن را محکوم کرده اند، ولی این واکنش کافی نیست، چراکه ایشان به عنوان دبیرکل سازمان ملل، وظیفه پیگیری ماجرا را تا تحقق حقوق ملت ایران دارند.»فاطمه هاشمی افزود: «در تهیه داروهای بیماران سرطانی و ام اس در تنگنا هستیم. البته بیماران تالاسمی و دیالیزی ها هم سختی هایی دارند و همه اینها بر اثر مشکلاتی است که ریشه در تحریم بانکی و سختی در انتقال ارز دارد. مثلادر زمینه بیماران دیالیزی با کمبود تجهیزات یک بار مصرفی مانند صافی مواجه هستیم یا پودر بی کربنات مورد نیاز این دسته از بیماران را به سختی تهیه می کنیم.»هاشمی انتظار خود از دبیرکل سازمان ملل را این طور بیان کرد: «به باور ما، تحریم ها ظلم به مردم است و منتظر اقدام عملیاتی دبیرکل سازمان ملل در پایان دادن به این ظلم هستیم، نه اینکه تنها محکوم کنند و حرف بزنند.»
منبع : تابناک

زنان مبتلابه ام اس مراقب باشند !

محققان آرژانتینی گزارش داده اند زنان مبتلابه «ام اس» که تحت تکنیک های کمک باروری (ART) هستند در معرض خطر بدتر شدن شرایط بیماری خود قرار دارند.به گزارش ایسنا، متخصصان می گویند که هورمون های تولیدمثلی نقش مهمی را در تنظیم و افزایش خطر پاسخ های ایمنی در بیماری های خود ایمن ایفا می کنند. بنابراین خودداری از انجام درمان های هورمونی برای زنان مبتلابه بیماری های خود ایمن مانند «ام اس» گزینه بهتری است. شواهد پزشکی نشان داده است هورمون های جنسی و آن دسته از هورمون هایی که در تخمک گذاری دخیل است، نقش مهمی را در توسعه اختلالات خودایمنی ایفا می کنند.به گفته دکتر جرج کورال و رائول کری هنگامی که بیماری «ام اس» و ناباروری به طور همزمان رخ می دهد، بیماران به منظور بارداری به تکنیک های کمک باروری (ART) روی می آورند. بنا بر موارد ذکر شده در رابطه با نقش هورمون های باروری در بیماری های خود ایمن، مبتلایان به «ام اس» که تحت درمان های ناباروری قرار دارند در معرض خطر بالایی برای تشدید بیماری خود قرار دارند.

تکنیک های کمک باروری (ART)، موجب تشدید علائم بیماری “ام اس” (MS)

پژوهشگران علوم پزشکی در آرژانتین  اعلام کردند زنان مبتلا به “ام اس” (multiple sclerosis) که تحت تکنیک های کمک باروری (ART) هستند در معرض خطر بدتر شدن شرایط بیماری خود قرار دارند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  بیماری MS یا multiple sclerosis, یکی از شایعتزین بیماریهای مغز و اعصاب بوده و در حدود ۵۰۰۰۰ نفر در ایران به آن مبتلا هستند.و عمدتا در بالغین جوان بروز میکند. این بیماری از نظر بالینی با درگیری قسمتهای مختلف سیستم اعصاب مرکزی در زمانهای مختلف مشخص میگردد.بدین شرط که دیگر اختلالات عمل چند کانونی سیستم اعصاب مرکزی رد شده باشد. بیشترین میزان بروز بین ۲۰-۴۰ سالگی است زنان تقریبا دوبرابر مردان مبتلا میشوند.

بررسی ها نشان دهنده افزایش شیوع بیماری با افزایش فاصله از خط استوا است و در بین مدارهای ۴۰ درجه شمالی و جنوبی جمعیتی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری باشند وجود ندارد. بررسی دوقلو ها بروز بیماری در اعضای یک خانواده و ارتباط با عوامل ژنتیک را نشان داده است.

بیشتر آسیب این بیماری به ورید ها یا سیاهرگها است.این ضایعات در ماده سفید نخاع و مغز و در عصب بینایی دیده میشود.

علت بیماری نامشخص است اما به نظر میرسد که بدن بطور بی اختیاری بر علیه اجزا خودش مواد مضر تولید میکند و باعثاختلال کارآنها میگردد.ویروس ها میتوانند چنین مشکلاتی را ایجاد کنند البته هنوز ثابت شده نیست.

متخصصان می گویند که هورمون های تولیدمثلی نقش مهمی را در تنظیم و افزایش خطر پاسخ های ایمنی در بیماری های خود ایمن ایفا می کنند. بنابراین خودداری از انجام درمان های هورمونی برای زنان مبتلا به بیماری های خود ایمن مانند “ام اس” (MS) گزینه بهتری است.

شواهد پزشکی نشان داده است هورمون های جنسی و آن دسته از هورمون هایی که در تخمک گذاری دخیل است، نقش مهمی را در توسعه اختلالات خودایمنی ایفا می کنند.

به گفته دکتر جورج کورال و رائول کری هنگامی که بیماری “ام اس” و ناباروری به طور همزمان رخ می دهد، بیماران به منظور بارداری به تکنیک های کمک باروری (ART) روی می آورند. بنا بر موارد ذکر شده در رابطه با نقش هورمون های باروری در بیماری های خود ایمن، مبتلایان به “ام اس” که تحت درمان های ناباروری قرار دارند در معرض خطر بالایی برای تشدید بیماری خود قرار دارند.

برای درک تاثیر درمان های ناباروری بر فعالیت بیماری “ام اس”(MS) ، محققان اطلاعات مربوط به سه گروه را مورد بررسی قرار دادند؛ گروهی از بیماران “ام اس” که تحت دوره های (ART) قرار داشتند و گروهی از افراد سالم و همچنین مبتلایانی که هیچ گونه از مراحل (ART) را انجام نداده بودند. بیمارانی که تحت درمان های ناباروری قرار داشتند به میزان ۷۵ درصد دچار تشدید بیماری شدند.

علاوه براین (ART) با هفت برابر شدن خطر تشدید “ام اس” (MS)  و ۹ برابر شدن افزایش فعالیت این بیماری در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی شد. ۷۳ درصد از این تشدیدها مربوط به علائم جدید و ۲۷ درصد نیز با بدتر شدن علایم قبلی مرتبط بود.

اصفهان و تهران رکورددار بیماری ام اس

دبیر علمی نهمین کنگره بین المللی ام اس ایران با اشاره به شیوع این بیماری در کشور افزود: شیوع بیماری ام اس در شهرهای تهران و اصفهان نسبت به شهرهای دیگر کشور بیشتر است.
    دکتر امیررضا عظیمی گفت: براساس آمارها پیش بینی می شود که طی 10 سال آینده از هر خانوار ایرانی یک نفر مبتلابه این بیماری خواهد شد.
    وی از برگزاری نهمین دوره کنگره بین المللی ام اس در روزهای 11 و 12 آبان ماه جاری خبر داد و اظهار داشت: ارائه جدیدترین شیوه های تشخیص و درمان بیماری ام اس از اهداف اصلی نهمین کنگره بین المللی ام اس است.
    عظیمی نقش فاکتورهای محیطی در ام اس، ژنتیک در ام اس، ایمونولوژی در ام اس، پاتوفیزیولوژی، بیولوژی و علوم پایه پزشکی در ام اس، توانبخشی، حاملگی در ام اس، تشخیص ام اس، تشخیص های افتراقی، درمان ام اس، اپیدمیولوژی و نقش آن در کنترل بیماری ام اس و عوارض دارویی از موضوعات مورد بحث این کنگره ذکر کرد.
    به گفته دبیر کنگره ام اس این کنگره از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجمن مغز و اعصاب ایران و مرکز تحقیقات ام اس سینا در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
    
     منبع :  روزنامه کیهان، ش20334  تاریخ 26/7/91، ص15