.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

تکنیک های کمک باروری (ART)، موجب تشدید علائم بیماری “ام اس” (MS)

پژوهشگران علوم پزشکی در آرژانتین  اعلام کردند زنان مبتلا به “ام اس” (multiple sclerosis) که تحت تکنیک های کمک باروری (ART) هستند در معرض خطر بدتر شدن شرایط بیماری خود قرار دارند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  بیماری MS یا multiple sclerosis, یکی از شایعتزین بیماریهای مغز و اعصاب بوده و در حدود ۵۰۰۰۰ نفر در ایران به آن مبتلا هستند.و عمدتا در بالغین جوان بروز میکند. این بیماری از نظر بالینی با درگیری قسمتهای مختلف سیستم اعصاب مرکزی در زمانهای مختلف مشخص میگردد.بدین شرط که دیگر اختلالات عمل چند کانونی سیستم اعصاب مرکزی رد شده باشد. بیشترین میزان بروز بین ۲۰-۴۰ سالگی است زنان تقریبا دوبرابر مردان مبتلا میشوند.

بررسی ها نشان دهنده افزایش شیوع بیماری با افزایش فاصله از خط استوا است و در بین مدارهای ۴۰ درجه شمالی و جنوبی جمعیتی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری باشند وجود ندارد. بررسی دوقلو ها بروز بیماری در اعضای یک خانواده و ارتباط با عوامل ژنتیک را نشان داده است.

بیشتر آسیب این بیماری به ورید ها یا سیاهرگها است.این ضایعات در ماده سفید نخاع و مغز و در عصب بینایی دیده میشود.

علت بیماری نامشخص است اما به نظر میرسد که بدن بطور بی اختیاری بر علیه اجزا خودش مواد مضر تولید میکند و باعثاختلال کارآنها میگردد.ویروس ها میتوانند چنین مشکلاتی را ایجاد کنند البته هنوز ثابت شده نیست.

متخصصان می گویند که هورمون های تولیدمثلی نقش مهمی را در تنظیم و افزایش خطر پاسخ های ایمنی در بیماری های خود ایمن ایفا می کنند. بنابراین خودداری از انجام درمان های هورمونی برای زنان مبتلا به بیماری های خود ایمن مانند “ام اس” (MS) گزینه بهتری است.

شواهد پزشکی نشان داده است هورمون های جنسی و آن دسته از هورمون هایی که در تخمک گذاری دخیل است، نقش مهمی را در توسعه اختلالات خودایمنی ایفا می کنند.

به گفته دکتر جورج کورال و رائول کری هنگامی که بیماری “ام اس” و ناباروری به طور همزمان رخ می دهد، بیماران به منظور بارداری به تکنیک های کمک باروری (ART) روی می آورند. بنا بر موارد ذکر شده در رابطه با نقش هورمون های باروری در بیماری های خود ایمن، مبتلایان به “ام اس” که تحت درمان های ناباروری قرار دارند در معرض خطر بالایی برای تشدید بیماری خود قرار دارند.

برای درک تاثیر درمان های ناباروری بر فعالیت بیماری “ام اس”(MS) ، محققان اطلاعات مربوط به سه گروه را مورد بررسی قرار دادند؛ گروهی از بیماران “ام اس” که تحت دوره های (ART) قرار داشتند و گروهی از افراد سالم و همچنین مبتلایانی که هیچ گونه از مراحل (ART) را انجام نداده بودند. بیمارانی که تحت درمان های ناباروری قرار داشتند به میزان ۷۵ درصد دچار تشدید بیماری شدند.

علاوه براین (ART) با هفت برابر شدن خطر تشدید “ام اس” (MS)  و ۹ برابر شدن افزایش فعالیت این بیماری در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی شد. ۷۳ درصد از این تشدیدها مربوط به علائم جدید و ۲۷ درصد نیز با بدتر شدن علایم قبلی مرتبط بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد