.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

این رژیم،عضلات شما را تقویت می‌کند

-توصیه‌های غذایی دکتر علی کشاورز به آنها که گرفتگی عضلات، امانشان را بریدهاین رژیم،عضلات شما را تقویت می‌کند 

بهترین توصیه‌های غذایی

مواد غذایی بر اساس ارزش تغذیه‌ای که دارند به 4 گروه عمده تقسیم می‌شوند که هر وعده حداقل باید 3 گروه از این 4 گروه را در بر بگیرد:

• گروه نان و غلات که منبع انرژی هستند؛

• گروه لبنیات که پروتئین و کلسیم آنها بسیار بوده و با هیچ گروه دیگری قابل مقایسه نیست (این گروه‌ حاوی ویتامین B2 هم هست). مصرف این گروه از مواد غذایی بسیار توصیه می‌شود چرا که در صورت عدم دریافت، دچار کمبود کلسیم و ویتامین B2 می‌شویم که عامل اصلی گرفتگی عضلانی شناخته شده‌اند؛

• گروه گوشت‌ و ماهی که حاوی پروتئین و آهن بوده و عدم مصرف‌شان سبب کمبود ویتامین B12 و کم‌خونی می‌شود؛

• و گروه چهارم که شامل میوه و سبزیجات است، هم موجب دریافت فیبر می‌شود و هم انواع ویتامین‌ها و املاح را به بدن می‌رساند.

دکتر کشاورز خاطرنشان می‌کند: «حال اگر این چهار گروه مواد غذایی را به اندازه استفاده نکنیم یا به نسبت کم یا زیاد مصرف کنیم، تعادل املاح و مواد معدنی موجود در خون و سلول‌های بدن به هم خورده و گرفتگی عضلانی پیش می‌آید بنابراین اصلاح رژیم غذایی راه‌حل اصلی است.»


مکمل‌ ویتامین E

دکتر کشاورز درباره لزوم مصرف مکمل‌های غذایی برای پیشگیری از گرفتگی عضلات می‌گوید: «اگر رژیم غذایی‌تان صحیح باشد، یعنی از همه گروه‌های غذایی که توصیه شد، مصرف کنید دیگر نیازی به مصرف مکمل‌ها از جمله ویتامین E نیست. اما در ورزشکاران به دلیل اینکه شب قبل از مسابقه مواد نشاسته‌ای و قندی بیشتری مصرف می‌کنند که ذخایر گلیکوژن‌شان بالا برود، در حین مسابقه سوخت ناقص و به دنبال آن مواد سمی در بدن تولید می‌شود و برای از بین بردن این مواد و خنثی کردن آنها ممکن است توصیه شود مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین E، مصرف کنند. فراموش نکنید که منابع غنی این ویتامین، انواع مغزها، روغن‌های گیاهی مثل روغن سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون معرفی شده است.»


خلاصه این‌که

خلاصه این‌که مصرف چربی را کاهش دهید چرا که رژیم غذایی چرب سبب کاهش جذب منیزیم و افزایش احتمالی دفع آن می‌شود.

مصرف قند را هم کم کنید چون خوردن مواد غذایی شیرین بدن را وادار می‌کند تا منیزیم را جهت متابولیزه کردن مواد قندی مصرف کند و کمبود این ماده معدنی شکل گیرد. و به عنوان توصیه آخر هم باید گفت که یا به کلی مصرف نوشابه‌های گازدار را قطع کنید یا مصرفشان را به حداقل برسانید زیرا این نوشیدنی‌ها حاوی فسفات هستند و ذخایر کلسیم و منیزیم را کاهش می‌دهند. 

 

گرفتگی عضلانی؛ چرا و به چه علت؟

دکتر کشاورز درباره عوامل ایجاد کننده گرفتگی می‌افزاید: «همان‌طور که گفتم در صورت به هم خوردن نسبت کلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم یا افزایش مقدار کلسیم خون نسبت به سایر فاکتورها، گرفتگی عضلات اتفاق می‌افتد. به علاوه موارد دیگری از قبیل مصرف برخی داروهای خاص نظیر داروهای ادرارآور، ورزش کردن به دلیل تجمع اسیدلاکتیک و بارداری به علت اینکه نسبت مواد معدنی در خون به هم می‌خورد و مصرف زیاد از حد برخی موادغذایی از قبیل لبنیات و موادغذایی که حاوی کلسیم، سدیم هستند یا مصرف کم میوه و سبزی می‌توانند در بروز گرفتگی عضلانی دخالت داشته باشند.»

فعالیت پژوهشی در ام .اس

  گفت وگو با دکتر «حسین پاکدامن» رئیس انجمن علوم اعصاب ایران

- لطفا درباره فعالیت های پژوهشی خود توضیح دهید.
    
    بله، تحقیقات زیادی در زمینه بیماری های مغز و اعصاب در ایران انجام داده ام که در جوامع علمی بین المللی نیز ارائه شده است. همچنین تعداد زیادی از این پژوهش ها در مجلات معتبر خارجی به چاپ رسیده است. از مهم ترین این تحقیقات پژوهش روی «عصب واگ» بود که 10 سال پیش برای نخستین بار در خاورمیانه و ایران انجام شد. هم اینک نیز بیماران زیادی هستند که برای درمان از اروپا و امریکا به ایران می آیند. علت این سفر های درمانی را علاوه برکیفیت مطلوب درمانی در کشور باید در هزینه پایین درمان در ایران نسبت به کشور های مورد اشاره دانست.
    
    از دیگر تحقیقات اخیر انجام شده در کشور می توان به پژوهشی با عنوان «اثر واکسیناسیون در ایجاد و تسریع بیماری ام اس» اشاره کرد، چرا که این بیماری با توجه به تقسیم بندی جغرافیایی کشوری ما 15 برابر بیش از رقم مورد انتظار شیوع یافته و متاسفانه رفته رفته به سوی یک اپیدمی می رود. براساس برآوردهای انجام شده، شیوع این بیماری در ایران باید حداکثر 3 در 100 هزار باشد. با این حساب باید در ایران دو هزار نفر به بیماری ام اس مبتلاباشند، در حالی که هم اینک 42 هزار نفر در کشور به ام اس مبتلاهستند.
    
    -آیا نتایج تحقیقات تاکنون دلایل اپیدمی شدن ام اس را نشان داده است؟
    
    تحقیقی روی 40 هزار بیمار مبتلابه ام اس درکشور در حال انجام است. اما عواملی از قبیل تغذیه، ژنتیک، آب و هوا، مهاجرت و وضعیت سیستم ایمنی از عوامل زمینه ساز ابتلابه آن به شمار می رود. نتایج مثبتی در زمینه تاثیر تغذیه و آفتاب برای کنترل این بیماری به دست آمد. همچنین ارتباط مستقیمی بین ابتلابه این بیماری با افرادی که در منزل سگ نگهداری می کنند، به دست آمده است. از دیگر نتایج این تحقیق، می توان به تاثیر نداشتن واکسیناسیون در ایجاد یا تسریع روند بیماری ام اس اشاره کرد زیرا برخی علت شیوع ام اس در کشور را واکسینه نشدن فرد مبتلاهنگام کودکی یا اشکال در واکسیناسیون عنوان می کردند که در این پژوهش کل سیستم واکسیناسیون از قبیل سیاه سرفه، سرخجه، دیفتری و... روی 1333 بیمار بررسی و فرضیه مذکور با ذکر دلیل رد شد. نتایج این تحقیق اخیراً در کنگره بین المللی مغز و اعصاب اروپایی که در میلان ایتالیا برگزار شد، ارائه شد و قرار است در مجله بین المللی ام اس به چاپ برسد.
    
    در تحقیقات جهانی مشخص شده بود کمبود آفتاب باعث ابتلابه ام اس می شود که نتایج تحقیقات ما این مساله را رد کرد. همچنین تحقیقی مقایسه یی در مورد افرادی که بیشتر گوشت قرمز استفاده می کنند، (ایرانی ها) با گروه دیگری که کمتر از این ماده غذایی استفاده می کنند (عرب ها) در خوزستان انجام و مشخص شد مبتلایان به ام اس در میان ایرانی هایی که بیشتر گوشت قرمز می خورند (در مقایسه با عرب ها که بیشتر از ماهی و گوشت سفید استفاده می کنند) بیشتر گزارش شده است. 
    

«ام اس» دیگر جزء بیماریهای غیرقابل درمان به شمار نمیرود

دستاوردهای علمی و سلامتی در دهه مغز
گفت وگو با دکتر «حسین پاکدامن» رئیس انجمن علوم اعصاب ایران

 

   -جناب دکتر در ابتدا بفرمایید مهم ترین دستاوردهای رشته علوم اعصاب را طی سال های اخیر در چه حوزه هایی می دانید؟
    
    پیشرفت های صورت گرفته در این رشته بیشتر در زمینه های تشخیصی و درمانی بوده که با گذشته قابل قیاس نیست. برای مثال «ام اس» هم اینک دیگر جزء بیماری های غیرقابل درمان به شمار نمی رود. امروزه کمک های فراوانی برای کند کردن سیر این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن در ایران انجام می شود. از دیگر دستاوردهای مثبت این رشته می توان به کنترل قابل توجه حملات در بیماران دچار بیماری صرع و همچنین کمک به درمان این بیماران اشاره کرد. همچنین بیماری آلزایمر طی سال های اخیر تحت کنترل قرار گرفته است به این معنا که می توان به میزان قابل توجهی، بیماری بیماران مبتلابه آلزایمر را به تعویق انداخت تا با این اقدام بیماران کمتر دچار ناتوانی شوند. طی سالیان اخیر بر پیشرفت های تشخیصی و درمانی این رشته افزوده شده تا جایی که دهه 90، دهه مغز نام گرفت. با این وصف ما وظیفه داریم خود را روز به روز با امکانات و پیشرفت هایی که در تشخیص و درمان این بیماری ها ایجاد شده، تطبیق دهیم. هدف متخصصان این رشته در کشور این است که به تولید و اعتلای علم پرداخته، تنها مصرف کننده آن نباشند.