.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

فعالیت پژوهشی در ام .اس

  گفت وگو با دکتر «حسین پاکدامن» رئیس انجمن علوم اعصاب ایران

- لطفا درباره فعالیت های پژوهشی خود توضیح دهید.
    
    بله، تحقیقات زیادی در زمینه بیماری های مغز و اعصاب در ایران انجام داده ام که در جوامع علمی بین المللی نیز ارائه شده است. همچنین تعداد زیادی از این پژوهش ها در مجلات معتبر خارجی به چاپ رسیده است. از مهم ترین این تحقیقات پژوهش روی «عصب واگ» بود که 10 سال پیش برای نخستین بار در خاورمیانه و ایران انجام شد. هم اینک نیز بیماران زیادی هستند که برای درمان از اروپا و امریکا به ایران می آیند. علت این سفر های درمانی را علاوه برکیفیت مطلوب درمانی در کشور باید در هزینه پایین درمان در ایران نسبت به کشور های مورد اشاره دانست.
    
    از دیگر تحقیقات اخیر انجام شده در کشور می توان به پژوهشی با عنوان «اثر واکسیناسیون در ایجاد و تسریع بیماری ام اس» اشاره کرد، چرا که این بیماری با توجه به تقسیم بندی جغرافیایی کشوری ما 15 برابر بیش از رقم مورد انتظار شیوع یافته و متاسفانه رفته رفته به سوی یک اپیدمی می رود. براساس برآوردهای انجام شده، شیوع این بیماری در ایران باید حداکثر 3 در 100 هزار باشد. با این حساب باید در ایران دو هزار نفر به بیماری ام اس مبتلاباشند، در حالی که هم اینک 42 هزار نفر در کشور به ام اس مبتلاهستند.
    
    -آیا نتایج تحقیقات تاکنون دلایل اپیدمی شدن ام اس را نشان داده است؟
    
    تحقیقی روی 40 هزار بیمار مبتلابه ام اس درکشور در حال انجام است. اما عواملی از قبیل تغذیه، ژنتیک، آب و هوا، مهاجرت و وضعیت سیستم ایمنی از عوامل زمینه ساز ابتلابه آن به شمار می رود. نتایج مثبتی در زمینه تاثیر تغذیه و آفتاب برای کنترل این بیماری به دست آمد. همچنین ارتباط مستقیمی بین ابتلابه این بیماری با افرادی که در منزل سگ نگهداری می کنند، به دست آمده است. از دیگر نتایج این تحقیق، می توان به تاثیر نداشتن واکسیناسیون در ایجاد یا تسریع روند بیماری ام اس اشاره کرد زیرا برخی علت شیوع ام اس در کشور را واکسینه نشدن فرد مبتلاهنگام کودکی یا اشکال در واکسیناسیون عنوان می کردند که در این پژوهش کل سیستم واکسیناسیون از قبیل سیاه سرفه، سرخجه، دیفتری و... روی 1333 بیمار بررسی و فرضیه مذکور با ذکر دلیل رد شد. نتایج این تحقیق اخیراً در کنگره بین المللی مغز و اعصاب اروپایی که در میلان ایتالیا برگزار شد، ارائه شد و قرار است در مجله بین المللی ام اس به چاپ برسد.
    
    در تحقیقات جهانی مشخص شده بود کمبود آفتاب باعث ابتلابه ام اس می شود که نتایج تحقیقات ما این مساله را رد کرد. همچنین تحقیقی مقایسه یی در مورد افرادی که بیشتر گوشت قرمز استفاده می کنند، (ایرانی ها) با گروه دیگری که کمتر از این ماده غذایی استفاده می کنند (عرب ها) در خوزستان انجام و مشخص شد مبتلایان به ام اس در میان ایرانی هایی که بیشتر گوشت قرمز می خورند (در مقایسه با عرب ها که بیشتر از ماهی و گوشت سفید استفاده می کنند) بیشتر گزارش شده است. 
    

نظرات 1 + ارسال نظر
راوی سه‌شنبه 23 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 19:39

سلام سلام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد