.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

مالتیپل اسکلروزیس و حساسیت به گلوتن

مالتیپل اسکلروزیس و حساسیت به گلوتن

 

مقدمه: پاتوژنز مالتیپل اسکلروزیس (MS) که یک بیماری التهابی دستگاه عصبی مرکزی است، هنوز ناشناخته مانده است. از سویی بیماری سلیاک نیز که یک بیماری اتوایمیون دستگاه گوارش است، تظاهرات پوستی و نورولوژیکی مختلفی دارد، مانند آتاکسی مخچه‌ای، میوکلونوس، دمانس و غیره که می‌توانند تنها تظاهر اولیه سلیاک باشند. از آنجا که بعضی تظاهرات نوروژیکی سلیاک همانند MS است و شیوع سلیاک در ایران نیز بالاست (104/1)، این مطالعه به منظور بررسی شیوع حساسیت به گلوتن در بیماران مبتلا به MS ایرانی طراحی و اجرا شد...

روش انجام:

نتایج:

بحث:

 


مطالعه حاضر نشان داد ارتباط واضحی میان آنتی‌بادی‌های IgG و IgA آنتی‌گلیادین آنتی‌بادی و بیماری سلیاک وجود ندارد. مطالعات قبلی که در اروپا و آمریکا انجام شده‌اند، نیز بر این مطلب صحه می‌گذارند که ارتباطی میان سلیاک و MS وجود ندارد. 
از مجموع بیماران، 121 بیمار زن بودند و میانگین سنی همه بیماران 9/31 سال. 6/83 درصد آنها، درگیری سیستم حسی‌ عصبی داشتند. 8/1 درصد بیماران سابقه نفخ شکمی، 2/1 درصد سابقه اسهال و 6/0 درصد سابقه کاهش وزن می‌دادند. هیچ یک سابقه خانوادگی سلیاک را ذکر نمی‌کردند. 7/3 درصد بیماران، IgG-AGA مثبت و 1/3 درصد، IgA-AGA مثبت داشتند. هیچ یک از بیماران برای هر دو مورد مثبت نبودند. در میان گروه شاهد نیز، به ترتیب 3 و 6/3 درصد برای IgG و IgA آنتی‌گلیادین آنتی‌بادی مثبت گزارش شدند. آنتی‌بادی ضد tTG در هیچ یک از بیماران مثبت از نظر AGA، بالا گزارش نشد. هر 11 بیماری که AGA مثبت داشتند، تحت آندوسکوپی فوقانی و بیوپسی دئودنوم قرار گرفتند که شواهد پاتولوژیکی حاکی از بیماری سلیاک به دست نیامد. اختلاف اندازه‌های AGA نیز در دو گروه بیمار و سالم، تفاوت معنی‌داری نداشت.
161 بیمار شناخته شده مبتلا به MS، در فاصله زمانی مارچ 2004 تا اکتبر 2005، مراجعه کننده به درمانگاه نورولوژی بیمارستان نمازی شیراز، وارد طرح شده و پرسشنامه مربوطه در مورد آنها تکمیل شد. سپس هریک تحت معاینات بالینی نورولوژی قرار گرفتند. در نهایت 5 سی‌سی‌ خون لخته از آنها گرفته شده و آنتی‌بادی‌های IgA و IgG آنتی‌گلیادین (AGA) به روش EIA اندازه‌گیری شدند. در صورت مثبت بودن این تست‌ها، tTG-IgA سرم آنها بررسی شده و آندوسکوپی فوقانی نیز برای گرفتن بیوپسی از منطقه درگیر انجام شد. 166 نفر گروه کنترل سالم نیز که از نظر سن و جنس هم‌تراز شده بودند، در مقایسه با آنها مورد بررسی بیماری سلیاک قرار گرفتند.


نظرات 1 + ارسال نظر
راوی دوشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 20:02

سلام خوبید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد