.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

کمبودویتامین دی درنیمی ازافرادزیر۴۰سال

کمبود ویتامینD در نیمی از افراد زیر 40 سال کشور
مرکز روماتیسم ایران اعلام کرد

اعتمادملی: مرکز روماتیسم ایران براساس یافته های یک پژوهش انجام شده در این مرکز اعلام کرد، بیش از 50 درصد افراد زیر 40 ساله در کشور از کمبود ویتامین D رنج می برند که این آمار با اندکی تفاوت در زنان بیشتر است.
    دکتر فرهاد غریب دوست رئیس مرکز روماتیسم ایران با اعلام این خبر گفت: این پژوهش که روی 89 بیمار مراجعه کنند به این مرکز در بهار و تابستان امسال صورت گرفته، بیانگر آن است که 54 درصد خانم های زیر 40 سال و 36 درصد بالای 40 سال دچار کمبود ویتامین D هستند. براساس همین تحقیق، این آمار در مردان زیر 40 سال 51 درصد و در بالای 40 سال 46 درصد اعلام شده است.
    دکتر غریب دوست ادامه داد: در مطالعات مشابه قبلی که توسط مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران در استان های گلستان، مشهد، شیراز، بوشهر، تبریز و چند شهر دیگر انجام شد، میزان کمبود ویتامین D حدود 44 تا 54 درصد- از کاهش متوسط تا کاهش شدید- گزارش شده بود که یافته های آن نزدیک به نتایج پژوهش اخیر است.
    به گفته او با توجه به این آمارها به طور متوسط 53 درصد مراجعه کنندگان به مرکز روماتیسم ایران در هر سن و با هر نوع بیماری (استخوانی و مفصلی)، دچار کاهش ویتامین D هستند که این هشداری بزرگ است.
    رئیس مرکز روماتیسم ایران درباره علت بالاتر بودن میزان ویتامین D افراد بالای 40 سال نسبت به افراد زیر 40 سال اضافه کرد: به نظر می رسد به دلیل مصرف مکمل های ویتامین D توسط گروه بالای 40 سال این افراد از سطح ویتامین D مناسب تری نسبت به جوان ترها برخوردارند.
    او با اشاره به اینکه در گروه مواد غذایی، ماهی ها به ویژه ماهی های دریای جنوب دارای بیشترین منبع ویتامین D هستند، یادآور شد: ماهی های سالمون، ساردین، کولی، تن و آزاد به ترتیب بیشترین میزان ویتامین D را دارا می باشند.
    بنابر اعلام غریب دوست، در گروه مکمل های غذایی، قرص های روغن کبد ماهی مهم ترین منابع ویتامین D به شمار می رود، که اصلی ترین منبع تامین ویتامین D نور خورشید است. او ادامه داد: تمامی سلول های بدن برای جذب ویتامین D گیرنده دارند و کاهش این ویتامین در بدن در مناطق مختلف بیماری های گوناگون ایجاد می کند که مهم ترین آن بیماری های استخوانی است.
    به گفته رئیس مرکز روماتیسم ایران در گذشته ارزش ویتامین D تنها به نقش تقویتی این ویتامین در استحکام استخوان ها شناخته شده بود، این در حالی است که امروزه رابطه کمبود ویتامین D با ایجاد بیماری های روماتیسم مفصلی، ریزش مو، ناراحتی های پوستی(به صورت اگزما)، ایجاد برخی سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، پستان و پروستات، بیماری MS، دیابت نوع یک و دو نیز مشاهده شده است.     او اضافه کرد: در مناطقی که به دلیل کمبود آفتاب، کاهش سطح ویتامین D وجود دارد. شیوع این سرطان ها نیز بیشتر و در مناطقی که نور خورشید بیشتر و سطح ویتامین D بالاتر بوده، این بیماری ها کمتر گزارش شده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
راوی دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 16:17

سلام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد