.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

انحصار شرکتی تولید داروهای بیوتکنولوژی شکسته شد


رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان:

گروه اجتماعی ورود شرکتی دیگر برای تولید داروهای بیوتکنولوژی از جمله داروی ام اس صرفاً به معنای واردات این دارو نبوده، بلکه پس از راه اندازی خط تولید و تایید نهایی دارو در مدت سه یا چهار سال، در داخل کشور شاهد تولید آن خواهیم بود.
    به گزارش خبرنگار دکتر احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان روز گذشته در نشست با خبرنگاران پس از یک ساعت و نیم تاخیر درباره نتیجه جلسه این سازمان با صاحبان صنایع دارویی کشور پیرامون موضوعاتی که اخیراً درباره تولید و واردات داروهای بیوتکنولوژی مطرح شده است، گفت: داروهای ام اس از سال 85 با حمایت وزارت بهداشت از سوی شرکتی در داخل تولید شده است و در آن زمان هم همچنان واردات دارو ادامه داشت، اما وزارت بهداشت با محدود کردن واردات و مانور دادن درباره یارانه این داروها، تدابیر لازم را برای حمایت از داروی تولیدی داخل اجرایی کرد. وی افزود: سیاست اصلی وزارت بهداشت، پرهیز از در انحصار شرکتی خاص قرار گرفتن تولید داروهای بیوتکنولوژی از جمله داروی ام اس است، چرا که برای ایجاد بازار رقابتی باید شرکت های دیگر هم وارد عرصه تولید داروها شوند. شیبانی با اشاره به این که شرکت دومی که قصد تولید داروهای بیوتکنولوژی از جمله داروی ام اس را دارد، ناچار است برای چند دوره این دارو را وارد کند، اما پروانه و عواید تولید این دارو از آن شرکت داخلی است.
    به گفته وی، شرکت تولید کننده فعلی داروی ام اس که از ورود رقیب جدید نگران است هم اکنون از این روند برای تولید داروی ضد سرطان جدید خود عمل می کند، یعنی در حال حاضر در هندوستان این دارو تولید و از سوی شرکت مذکور وارد کشور می شود، اما مقرر است که پس از مدتی تولید این دارو و مطالعات بالینی آن در داخل انجام شود. شیبانی تاکید کرد: اگر در جای دیگری هم انحصار در بازار تولید دارو از سوی شرکتی وجود داشته باشد، حتماً درصدد از بین بردن آن بر می آییم. محمدرضا شانه ساز، مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت و درمان هم در این باره گفت: در طول چهار سال گذشته برای تولید یک قلم داروی ام اس 95 میلیارد تومان یارانه به شرکت تولید کننده این دارو پرداخت شده است، اما اکنون زمان شکستن این انحصار و ایجاد رقابت تولیدی رسیده است. وی با بیان این که افزایش واردات، از اهرم های وزارت بهداشت برای کنترل قیمت دارو است، اظهار کرد: با وجودن بالابودن قیمت داروی ام اس تولیدی در داخل، ما واردات را افزایش ندادیم، بلکه تولید کننده دیگری را وارد عمل کردیم، چرا که نمی توان گردش مالی 200 تا 300 میلیارد تومانی حدود 9 قلم داروی بیوتکنولوژی را در انحصار شرکتی خاص قرار داد. 
    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد