.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

با وجود اعتراض متخصصان و انجمن های دارویی

رونمایی داروی آرژانتینی ام اس در کمال آرامش

معرفی داروهای جدید ام اس حاصل همکاری ایران و آرژانتین پشتیبانی شرکت اکتوور با حضور خبرنگاران در حالی انجام شد که مخالفان واردات داروی ام اس همچنان بر موضع خود پافشاری می کنند و ورود داروی جدید از کشورهای امریکای جنوبی را سد راه تولیدات داخلی می دانند. این جلسه با دعوت شرکت اکتوور و در محل کارخانه سازنده انجام شد و توضیحاتی از سوی مدیرعامل شرکت بدون حضور نماینده یی از وزارت بهداشت و درمان برای خبرنگاران درباره لزوم خرید دانش و فناوری تولید داروی ام اس از سوی این کشورها داده شد. مدیرعامل شرکت اکتوور در حالی مدعی استاندارد جهانی این داروست که اکثر کارشناسان دارو با نظر مشترک بر این مساله که این دارو هنوز آزمون بالینی خود را در هیچ نقطه یی از جهان از سر نگذرانده است بارها استفاده عمومی از این دارو را به وزارت بهداشت اعلام داشته اند. این اعتراض ها در هفته یی که گذشت تا آنجا به ثمر نشست که شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت مجبور به نشست با معترضان در این باره شد. هنوز از جزییات این نشست اطلاعاتی منتشر نشده است که این شرکت خاص که به قول مسوولان معاونت غذا و دارو تنها قصد ثواب انحصارشکنی را در نظر دارد فارغ از هرگونه دغدغه یی از این دارو رونمایی کرد. داروی ام اس آرژانتینی در حالی رونمایی شد که دکتر عباس کبریایی زاده، مدیرعامل شرکت داروسازی اسوه، واردات داروهای ژنریک با تکنولوژی بالارا که همزمان در داخل کشور تولید می شود یک سیاست اشتباه خواند و گفت: اینکه مواد اولیه یک قلم داروی ژنریک در کشور وجود دارد و در داخل تولید می شود و ما بخواهیم همان داروی ژنریک را وارد کنیم سیاست درستی نیست.
    همچنین دکتر هاله حامدی فر، مدیرعامل شرکت تولید کننده داروی ایرانی ام اس (سینووکس) با اشاره به تلاش هایی که اخیرا برای واردات داروهای ام اس از کشور آرژانتین صورت گرفته است، عنوان داشت: گفته می شود واردات داروهای ام اس از این کشور با هدف کاهش قیمت دارو در داخل کشور صورت گرفته است در حالی که قیمت پیشنهادی داروی آرژانتینی اختلاف بسیار اندکی با قیمت داروی ایرانی دارد. حال آنکه این قیمت بدون اعمال هرگونه تعرفه واردات و فارغ از هزینه های کمرشکن تولید داخلی است.
    قیمت داروی ایرانی سینووکس از پنج سال پیش 50 درصد ارزانتر از محصول امریکایی وارد بازار دارویی کشور شد و نه تنها گران نشده بلکه ارزانتر و با کیفیت مشابه داروی امریکایی در اختیار بیماران قرار می گیرد. حامدی فر با اشاره به اظهارات مدیران غذا و داروی وزارت بهداشت مبنی بر شکستن انحصار تولید دارو در داخل افزود: جای بسی تاسف و سوال است که با چه اهداف و توجیهی صحبت از شکستن انحصار تولید کنندگان داخلی محصولات دانش محور می شود. انحصاری که می تواند به عنوان اهرم بسیار مهم و کلیدی در اختیار دولت و مجموعه حاکمیت در عرصه های بین المللی قرار داشته باشد. حال آنکه تمامی دست اندرکاران و محققین مجموعه های دانش بنیان در راستای تحقق فرمایشات و منویات موکد مقام معظم رهبری مبنی بر خلق ثروت از علم مشغول تلاش های شبانه روزی هستند.
    دکتر عظیمی، پزشک حوزه دارو در انجمن ام اس ایران درباره عدم لزوم واردات دارو به خبرنگار ما گفت: همه داروهایی که قرار است به دست مصرف کننده برسد باید پروسه های تایید توسط مراکز مربوطه را طی کند. حتما باید توسط مراکز دانشگاهی تایید شود و در کارآزمایی بالینی هم مورد تست و آزمایش قرار گیرد. داروی سینووکس هم که مدت های مدیدی است توسط بیماران ام اس مصرف می شود همه این پروسه ها را گذرانده است و مورد تایید دانشگاه تهران قرار گرفته است. اما درباره ورود داروی جدید به بازار آن هم از نوع خرید از کشورهای دیگر باید گفت تا زمانی که مشابه همان دارو مورد استفاده قرار می گیرد و مورد رضایت بیمار و پزشک است دلیلی ندارد که به فکر وارد کردن داروی دیگر باشیم. وقتی تولید کننده های ما به راحتی برند اصلی اش را در ایران دارند و با قیمت مناسب به دست بیمار می رسانند نیازی به ورود داروی مشابه آن از کشور دیگری نیست. درباره قیمت هم می توان یارانه بیشتری به داروها تعلق داد تا بیماران با خیالی آسوده تر تولید داخلی مصرف کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد