.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ام اس، مبارزه یی طولانی

درباره یک بیماری مرموز

بیماری ام اس در سال های اخیر گسترش زیادی پیدا کرده و برای یک بیماری با منشا غیرواگیر این امر کمی غیرمعمول به نظر می رسد. درباره علت ایجاد این بیماری تئوری های مختلفی مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته اند که البته هیچکدام تابه حال اثبات نشده اند. با وجود ناشناخته ماندن علت وجودی این بیماری، چیزی که کاملاواضح است، این مطلب است که ام اس می تواند از یک بیماری خفیف با حملات گهگاهی تا یک بیماری بسیار ناتوان کننده و آزاردهنده متغیر باشد و البته علت این مساله نیز تاکنون روشن نشده است: بنابراین قابل پیش بینی نیست که یک بیمار طی زمان چه علایمی و با چه شدتی را نشان خواهد داد. با توجه به زیاد شدن تشخیص این بیماری در جامعه ما، بسیاری از افراد با کوچک ترین علایمی به این فکر می افتند که ممکن است مبتلابه ام اس باشند، و بسیاری نیز علایمی مشکوک به ام اس دارند که از آنها سرسری می گذرند و به دنبال یافتن علت نمی روند. این هر دو دسته در آینده دچار مشکل خواهند شد. بر همین اساس در مطالبی جداگانه به بیماری ام اس، علایم آن و روش های تشخیصی و درمانی آن خواهیم پرداخت.
        بیماری ام اس و علایم بیماری
    علایم بیماری ام اس معمولادر سنین 20 تا 40 سالگی بروز می کنند و بطور مشخصی افراد وقتی به پزشک مراجعه می کنند که دو اپیزود یا بیشتر از علایم سازگار با ام اس را در سیستم های جداگانه یی از بدن خود داشته و در حال حاضر بهبود یافته اند یا در برخی موارد برخی از علایم ادامه دارند.
        علایم معمول و غیرمعمول ام اس
    علایم اولیه و رایج در بیماری ام اس، عبارتند از:
    حس خارش و سوزش
    احساس کرختی و بی حسی
    عدم تعادل
    ضعف در یک یا چند عضو از اعضای بدن
    تیرگی دید یا دوبینی
        عوارض دیگر ام اس که زیاد معمول نیستند:
    - اختلال در حرف زدن
    - حمله رعشه ناگهانی
    - ناتوانی در هماهنگ سازی فعالیت ها
    - مشکلات شناختی
    با پیشرفت بیماری علایم دیگری از قبیل اسپاسم های عضلانی، حساس شدن به گرما، خستگی مفرط، تغییرات در تفکر و ادراک و اختلال فعالیت جنسی در فرد بروز می کند.
        خستگی مفرط:
    ویژگی بارز و رایج بیماری ام اس بروز خستگی در فرد است. بطور عمومی این حالت در اواسط بعدازظهر بروز می کند و ممکن است شامل افزایش ضعف عضلانی، خستگی فکری، احساس خواب آلودگی یا کسالت شود. خستگی جسمانی به میزان کاری که بیمار انجام می دهد بستگی نداشته و بسیاری از مبتلایان به ام اس از خستگی مفرط بعد از یک خواب خوب در طول شب شکایت می کنند.
        حساس شدن به گرما:
    حساس شدن به گرما که باعث ظهور یا تشدید علایم ام اس می شود، هنگامی رخ می دهد که فرد در معرض گرما قرار بگیرد: مثلازمانی که با آب گرم دوش می گیرد: این علایم در اکثر افراد مبتلابه ام اس رخ می دهد.
        انقباضات عضلانی و حالات تشنجی:
    اسپاسم عضلانی یک علامت رایج و اغلب ناتوان کننده در بیماری ام اس به شمار می رود. معمولادر عضلات پا و دست رخ می دهد و ممکن است باعث تداخل در توانایی فرد برای حرکت دادن راحت این عضلات شود.
        سرگیجه:
    بسیاری از افراد دچار بیماری ام اس از احساس عدم تعادل یا گیجی شکایت می کنند. گاهی از اوقات آنها ممکن است احساسی را تجربه کنند که گویی آنها یا محیط اطراف شان در حال چرخش است که به این حالت، سرگیجه یا دوران می گویند.
    این علایم در اثر آسیب در مسیر عصبی به وجود می آید که مسوول هماهنگ کردن دید و سایر اطلاعات وارد شده به مغز است که برای حفظ تعادل ضروری است.
        اختلالات در روند تفکر:
    مشکلات با تفکر اغلب در نیمی از افراد مبتلابه ام اس رخ می دهد. برای اکثر افراد این عارضه به معنای کند شدن قدرت تفکر، کاهش تمرکز و کاهش حافظه می شود. بصورت تقریبی 10درصد از افراد دچار ام اس، دچار اختلالات شدید می شوند که بطور چشمگیری باعث تخریب قدرت انجام فعالیت های روزمره می شود.
        مشکلات بینایی:
    مشکلات بینایی در افراد مبتلابه ام اس، نسبتا شایع و رایج است. در حقیقت مشکل در بینایی یک چشم و التهاب در اعصاب بینایی در 55 درصد از مبتلایان رخ می دهد. این مشکل می تواند باعث تیرگی یا تاری دید یا خاکستری شدن دید و حتی ایجاد کوری موقت در یک چشم شود: مشکلات بینایی در ام اس اغلب منجر به ایجاد نابینایی دایمی نخواهد شد.
        احساسات غیرطبیعی:
    بسیاری از افراد مبتلابه ام اس، تجربه احساسات غیرطبیعی را دارند: مثل: احساس مورمور شدن و خواب رفتگی، احساس کرختی و سستی، احساس خارش و سوزش و احساس درد برنده (مثل فرورفتن چاقو در بدن) . البته خوشبختانه اکثر این علایم حتی اگر بسیار شدید باشند، باعث تهدید جانی یا ناتوانی نمی شوند و می توان آنها را کنترل و درمان کرد.
        مشکل در بلع و حرف زدن:
    افرادی که دچار ام اس هستند، اغلب در عمل بلع دچار مشکل می شوند: در بسیاری از موارد آنها دچار مشکل در صحبت کردن هم می شوند که این اختلال در اثر آسیب به اعصابی است که در حالت طبیعی مسوول کمک به انجام این کارهاست.
        دشواری در راه رفتن:
    اختلال در راه رفتن از جمله شایع ترین علایم بیماری ام اس به شمار می رود. اساسا این مشکل مربوط به ضعف عضلات یا انقباض عضلات می شود، اما داشتن مشکلات تعادلی یا بی حسی در پاها نیز می تواند باعث ایجاد مشکل در راه رفتن شود. دو علامت نادر ام اس نیز شامل مشکلات تنفسی و حمله صرع است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد