.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

ام اس چه تاثیری در میزان خستگی افراد می گذارد؟

فدراسیون بین المللی ام اس نتایج طرح تحقیقاتی خود را درباره خستگی در بیماری ام اس که به صورت OnLine انجام گرفت اعلام کرد. در این مطالعه که 81 نفر از عزیزان کشورمان نیز در آن شرکت کردند، میزان شیوع خستگی در ام اس و تاثیر آن بر زندگی افراد مورد بررسی قرار گرفت.
    
    لازم به ذکر است که اکثر افرادی که در پرسشنامه شرکت کردند بین 2 تا 10 سال است که مبتلابه ام اس هستند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن ام اس 86درصد از افراد شرکت کننده در این طرح تحقیقاتی خستگی را یکی از سه عارضه مهم خود می دانند که بیان کننده آن است که خستگی یک عارضه معمول در ام اس است. افراد با جملاتی نظیر «احساس می کنم بازوها، پاها و تمام بدن من با سرب به پایین کشیده می شود.» یا «مغزم کار نمی کند و پاهای من احساس سنگینی می کند» و «خستگی بدترین عارضه من است. بقیه عوارض قابل تحمل هستند.
        اما در تمام اوقات خسته بودن من را کلافه می کند.» احساس خود را درباره خستگی توضیح دادند. وقتی درباره زمانی که خستگی بیشتر اثر می گذارد سوال شد، بیش از یک سوم افراد گفتند در طول روز و شب خستگی می آید و از بین می رود و 16 درصد گفتند در تمام زمان ها وجود دارد. این نتایج نشان می دهد خستگی در ام اس ماهیت متغیری دارد و در زندگی روزانه تاثیر ویژه یی دارد. به عنوان مثال توانایی حفظ کارهای روزانه و مسوولیت های خانواده از این نوع است. برای بیشتر افراد، خستگی تاثیر متوسط تا خیلی زیاد در جنبه های مختلف زندگی داشته است. بیش از نیمی از افراد گفته اند خانواده، دوستان یا همکلاسی آنها تحت تاثیر خستگی فرد مبتلابه ام اس بوده اند.
        84 درصد گفته اند خستگی آنها با گرما بدتر می شود، این امر اهمیت شناخت و استفاده از روش های مدیریت خستگی را که به علت بالارفتن دمای بدن است نشان می دهد. این موضوع به ویژه در افرادی که پرسشنامه های عربی و فارسی را پاسخ داده اند شدیدتر است به گونه یی که 8/92درصد گفته اند گرما باعث می شود خستگی آنها بدتر شود. همچنین 90 درصد افرادی که پرسشنامه های ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی را پاسخ گفته اند نیز همین نظر را داشته اند. برای افرادی که در کشورهای سردتر زندگی می کنند مانند آلمان، ایسلند، روسیه و سوئد، گرما باعث بدتر شدن خستگی 6/74 درصد می شود ولی آنقدر زیاد نیست. کسانی که درمان های مکمل و توانبخشی استفاده کرده اند آن را مفید نمی دانستند ولی ورزش و دارو در بهبود خستگی مفید بوده است. نتایج پرسشنامه نشان می دهد که خستگی یک عارضه معمول در ام اس است که درمان آن مشکل است و تاثیر زیادی در جوانب مختلف زندگی دارد. بسیاری از پاسخ دهندگان احساس می کنند که افراد خستگی آنها را درک نمی کنند. گفتنی است برای حمایت از افراد مبتلابه خستگی ناشی از ام اس برای ادامه فعالیت های روزانه و مشارکت در فعالیت ها، توصیه های زیر مفید است:
        • افزایش آگاهی خانواده، همکلاسی ها و دوستان از اثر خستگی
        • افزایش آگاهی متخصصان سلامت از اثر خستگی
        • افزایش تحقیقات درباره درمان و دارو برای خستگی ناشی از ام اس
        • دسترسی به اطلاعاتی که چگونه می توان در محیط های گرم خود را خنک نگاه داشت.
        • اطلاعات و توصیه ها درباره مدیریت انرژی روزانه و تنظیم برنامه جهت استراحت منظم
        • محلی برای استراحت یا خواب در محیط کار برای ادامه فعالیت .
    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد