.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

درمان ام اس با سلول های بنیادی

پژوهشگر ایرانی و برگزیده سیزدهمین جشنواره تحقیقاتی رویان با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی روشی جدید را در درمان بیماران ام اس در مدل حیوانی ارایه کرد.
    «علیرضا پویا» به عنوان برگزیده داخلی سیزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان طرحی با عنوان «تمایز سلول های بنیادی القایی انسانی به سلول های «اولیگودندروسیت» و پیوند به مدل موش صحرایی برای ترمیم میلین عصبی بینایی» ارایه کرد و آخرین تحقیقات علمی خود را به محققان و دانشمندان شرکت کننده در این کنگره تشریح نمود.
    مجری طرح در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بیماری ام اس در انسان با از بین رفتن سازنده غشای سلولی «میلین» در ارتباط است و در علم پزشکی برای درمان این بیماری تاکنون راه های درمانی پیدا نشده است و درمان های دارویی در این بیماری تنها از پیشرفت این بیماری جلوگیری می کند.
    وی اظهار داشت: در این طرح توانسته ایم سلول های پرتوان القایی انسانی را با بازدهی بسیار خوب به نوعی از سلول های پشتیبانی عصبی که توان ساختن میلین را دارند تبدیل کنیم.
    پویا ادامه داد: این سلول های تولیدی را در مدل حیوانی که در اثر تخریب میلین در عصب بینایی اش مشکل پیدا کرده بود پیوند زده و نتایج این تحقیق نشان داده است که میلین سازنده عملکرد عصب بعد از پیوند نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است.
    محقق پژوهشگر رویان خاطرنشان کرد: در سال های اخیر درمان با سلول های بنیادی مانند سلول های مزانشیمی و جنینی در کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است که در چند سال گذشته سلول های بنیادی جدیدی با نام سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPS) مطرح شده است.
    وی افزود: سلول های پرتوان القایی شباهت زیادی به سلول های بنیادی جنینی دارد و سلول های جنینی قادر است انواع سلول های بدن را تولید و تکثیر کند.
    پویا اضافه کرد: سلول های بنیادی جنینی دارای محدودیت است و به دست آوردن این سلول ها باعث می شود جنین از بین برود که از نظر بعد اخلاقی دارای اشکال است.
    این پژوهشگر با اشاره به اینکه در این طرح با تولید سلول های «اولیگودندروسیت» و تزریق آن در فاز حیوانی و موش صحرایی نشان داد که این روش می تواند به عنوان روشی برای درمان بیماری MS در آینده با مطالعه و تحقیقات گسترده آینده خوبی را در پیشرفت علم پزشکی نوید دهد.
    به گفته وی تومورزایی و رد پیوند در استفاده از این روش برروی انسان می تواند وجود داشته باشد و تزریق مستقیم سلول های بنیادی پرتوان القایی باعث تومورزایی می شود.
    پویا افزود: بیماری سیستم عصبی گسترده وسیعی در بدن وجود دارد که نمی توان مشخص کرد که بیماری از کدام ناحیه شروع شده است از این رو شناسایی محل مشخص برای تزریق این سلول ها با دشواری هایی همراه است.
    برگزیده ایرانی جشنواره رویان ادامه داد: با این روش می توان با استفاده از سلول ها، غشای میانی را بازسازی کنیم و به افرادی که مشکل دارند پیوند بزنیم.
    وی اظهار داشت: در این روش توانستیم سلول های اولیگودندروسیت را از سلول های بنیادی القایی انسانی (iPS) تولید کنیم که برای نخستین بار در دنیا انجام شده است. سلول های iPS را می توان از سلول های فیبروبلاست پوستی هر فرد تولید کرد که می تواند مشکلات رد پیوند را تا حدودی برطرف کند.
    این طرح سه سال پیش آغاز شده و نتایج آن سال گذشته میلادی در مجله PLOS ONE به چاپ رسیده است.   
 روزنامه کیهان، شماره 20310 به تاریخ 29/6/91، صفحه 7 (دانش و پژوهش)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد