.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

عروس دریایی و دستگاه جدید کنترل در شیمی درمانی

ساختار عروس دریایی الهام بخش تولید دستگاه جدید کنترل در شیمی‌درمانی شد

پژوهشگران علوم پزشکی با الهام از شاخک‌های عروس دریایی موفق به ساخت دستگاهی شدند که تاثیر شیمی درمانی را در بیمار به طور دقیق کنترل می‌کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،   این دستگاه با الهام از عروس دریایی ساخته شده است و در آن رشته‌های DNA به صورت شناور در جریان خون قرار می گیرند.

این دستگاه به راحتی قادر به شمارش سلول‌های سرطانی است، بنابراین می‌توان تاثیر شیمی درمانی و درمان‌های دیگر را به‌راحتی کنترل کرد.

آگاهی بر اینکه سلول‌های سرطانی در حال نابودی یا ازدیاد هستند حائز اهمیت است.

شیمی درمانی به مفهوم به کار گیری داروهای آنتی نئوپلاستیک ، چه به تنهایی و چه به صورت ترکیبی است که همانند سازی را از طریق ممانعت از سنتز ترکیبات ژنتیکی جدید یا ایجاد آسیب های غیر قابل ترمیم به DNA می سازد. شیمی درمانی همراه با جراحی و رادیوتراپی ، از مهم ترین روش های درمان سرطان است .

سلول های سالم و سرطانی چرخه سلولی مشابهی دارند و به طور یکسان تحت تاثیر داروهای شیمی درمانی قرار می گیرند .

گاهی در طی فرآیند شیمی درمانی سلول‌های سرطانی نسبت به دارو ایمن می شوند؛ در این حالت معمولاً پزشکان از این فرآیند کاملاً بی اطلاع هستند و به درمان ادامه می‌دهند.

این روش به پزشکان کمک می کند که در صورت مشاهده چنین ایمنی در سلول‌ها، پروتکل دارویی را تغییر دهند.

یکی دیگر از مهمترین مزایای این روش، مهار برخی سلول‌های سرطانی است.

منظور از شیمی درمانی تجویز داروهایی است که نقش اصلی آنها از بین بردن سلولهای بدخیم سرطانی و در نتیجه کنترل یا محو نمودن بیماری سرطان است.

این شیوه درمان اغلب زمانی توصیه می‌شود که فرد سرطان شناخته شده‌ای دارد و هدف، درمان و کنترل بیماری است. با اینحال در مواردی که احتمال وجود سلولهای سرطانی در بدن فرد بالاست ولی تشخیص وجود آنها در حد امکانات تشخیصی ما نمی‌باشد نیز می توان از شیمی‌درمانی استفاده کرد تا از عود بیماری در آینده جلوگیری شود. 

منبع: پزشکان بدون مرز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد