.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

سابقه ۵٠٠میلیون ساله تفکر و استدلال در انسان

مرور کوتاه دستاوردهای زیست شناسی جهان

- در این سال پژوهش درباره سلول های بنیادی شتاب بیشتری گرفت، تزریق سلول های بنیادی به موش هایی که با دستکاری ژن های آنها به سرعت پیر می شدند، باعث کندشدن فرآیند پیری در آنها شد و این موش ها دو تا سه برابر بیشتر از آنچه تصور می رفت، عمر کردند.
    - پژوهشگران توانستند با استفاده از سلول های بنیادی انسان، سلول های استخوانی بسازند. این راهگشایی، پیوند استخوان را آسان تر و سریع تر می کند. همچنین گروه دیگری با استفاده از سلول های پوست یک بیمار، سلول های قلبی سالم ساختند که روش درمانی تازه ای را برای بیماران قلبی ارایه می دهد. پژوهشگران با استفاده از سلول های بنیادی موش، غده های عرق را کشت دادند. یک اندام شبیه کلیه که از سلول های بنیادی در آزمایشگاه کشت داده شده بود، در جانوران موفق به انجام کارهای کلیه شد. این موفقیت امکان تهیه کلیه اضافی را از سلول های خود بیمار ممکن می سازد. پژوهشگران انگیسی موفق شدند با استفاده از سلول های بنیادی، شنوایی از دست رفته را در جانوران بازسازی کنند.
    - ژن درمانی پیشرفت های زیادی کرد و به تدریج می رود تا جای دارودرمانی را بگیرد. اولین روش ژن درمانی به نام گلیبرا توسط سازمان های بهداشتی غرب تایید شد. پژوهشگران بریتانیایی، ژن هایی را کشف کردند که نشانگر هنگام پایان زندگی انسان در پیری هستند. این ژن ها هدف بررسی درمان پیری در آینده خواهند بود. پژوهشگران با استفاده از ژن درمانی توانستند عمر موش های آزمایشگاهی را ٢۴درصد افزایش دهند. مشخص شد که می توان از ژن طول عمر هیدر برای پژوهش در مورد طولانی تر کردن عمر انسان استفاده کرد.
    - پژوهشگران یک فسیل را بررسی و تمامی ژنوم (مواد ژنتیک درون سلول که حاوی اطلاعات مربوط به هر شخص است) یک گونه انقراض یافته انسانی ۴٠هزار سال پیش را رمز گشایی کردند.
    - یک آزمون ژنتیک ابداع شد که می تواند تمامی ژنوم یک نوزاد را در مدت ۵٠ ساعت ردیف یابی کند. این آزمون می تواند ٣۵٠٠ بیماری ژنتیکی را بررسی کرده و نوزادان بیمار را به سرعت و با کارآیی تشخیص دهد.
    - دانشورزان دانشگاه واشنگتن به طور موفقیت آمیزی ژنوم جنین ١٨هفته ای انسان را در زهدان مادر با تجزیه خون مادر ردیف یابی کردند. به این ترتیب در آینده بیماری های ژنتیک میلیون ها نوزاد را می توان پیش از تولد تعیین کرد. این پژوهشگران توانستند یک نسخه اضافی کروموزم٢١ را که سبب سندرم داون (عقب افتادگی ذهنی و چهره مغولی) می شود، از سلول های کشت شده فرد مبتلابه این سندرم جدا کنند. در این سندرم، سلول های بدن به جای دو نسخه از کروموزم ٢١، سه نسخه کروموزوم دارند.
    - پژوهشگران ژن عامل تفکر و استدلال را در انسان شناسایی کردند. این ژن که در حدود ۵٠٠ میلیون سال پیش به وجود آمد، سبب شد تا انسان ها بتوانند کارها و مهارت های پیچیده را یاد بگیرند.
    - دانشورزان آلمانی موفق شدند یک کره طلایی به قطر ۶٠ نانومتر را به یک دستگاه شنوایی بی نهایت حساس تبدیل کنند که با آن می توان صدای باکتری ها و برخی ارگانیسم های تک سلولی را شنید.
    - پژوهشگران دانشگاه کمبریج انگلستان توانستند غشای میلین آسیب دیده یک موش مبتلابه مولتیپل اسکلروزیس (یا ام اس) را با ترزیق خون یک موش جوان و تحریک سلول های بنیادی آن، ترمیم کنند که پیام نویدبخشی در درمان این بیماری است.
....::::: بقیه در ادامه مطلب:::::....

 ....::::ادامه مطلب:::::....  

   - در حالی که برنامه افزایش جمعیت در ایران به اجرا درآمد، سازمان ملل متحد هشدار داد که غذا، آب و انرژی کافی برای جمعیت به سرعت در حال افزایش جهان، وجود ندارد و تا سال ٢٠٣٠ باید 50درصد غذا و 45درصد آب بیشتری فراهم کرد.
    - استفاده از پرینترهای سه بعدی (یعنی دستگاه های کامپیوتری که شکل هر چیزی را قالب ریزی می کنند)، در تمام زمینه های فنی و پزشکی رایج شده است. پزشکان هلندی یک آرواره مصنوعی را که با پرینترهای سه بعدی درست شده بود، در سر یک زن ٨٣ساله گذاشتند. این روش عمل جراحی می تواند به تهیه اندام های مصنوعی دقیق که به اندازه مورد نیاز بیمار است، بینجامد.
    - دارورسانی هدفمند نیز وارد مرحله تازه ای شد و مهندسان دانشگاه استنفورد یک ابزار پزشکی بی سیم و موتور سرخود تولید کردند که می تواند در رگ ها حرکت کند، داروها را به بدن برساند و بیماری ها را تشخیص و جراحی های کوچکی انجام دهد.
    - آزمایش های کوتاه مدت تکامل، از دیگر پیشرفت های زیست شناسی بود. گونه های مگس را که به مدت ۵٧ سال (معادل ١۴٠٠ نسل مگس ها) در تاریکی نگه داشته بودند، به علت تغییر شرایط محیط، دچار تغییر ژنتیک شده بودند که نشانه آشکار تکامل است. پژوهشگران آمریکایی و بریتانیایی یک دی ان ای مصنوعی ساختند که وقتی تحت فشار انتخاب قرار می گیرد، تکامل پیدا می کند. دانشورزان آمریکایی اعلام کردند که میمون هایی به وجود آورده اند که از سلول های جنین های مختلف جدا کرده بودند. این میمون های «دورگه» اطلاعات گرانبهایی را در مورد رشد و تکامل جنین انسانی در اختیار دانشورزان قرار می دهد.
    - کاشت ابزارهای الکترونیک در بدن و ساخت اندام های مصنوعی مختلف نیز جهش تازه ای پیدا کرد. اولین کاشت چشم مصنوعی موفقیت آمیز در بریتانیا انجام شد و بینایی دو مرد کور در اثر کاشت یک ریزتراشه تا حدودی بازسازی شد.
    - ارتباط ابزارهای الکترونیکی با ارگانیسم های زنده وارد مرحله تازه ای شد و پزشکان آمریکایی توانستند دست مصنوعی را به بدن یک بیمار وصل کنند به طوری که می توانست با اراده خود آن را به حرکت درآورد، چیزهای کوچک را بردارد و حتی دست بدهد.
    - پیشرفت های خوبی نیز در کنترل و درمان بیماری فراموشی دوران پیری یا آلزایمر انجام شده است. پژوهشگران آمریکایی توانستند یک وسیله الکترونیکی را در مغز یک بیمار مبتلابه آلزایمر بکارند. این وسیله می تواند حافظه را تقویت و از پیشرفت آلزایمر جلوگیری کند. پژوهشگران موسسه کارولینسکا در سوئد نیز موفق شدند اولین واکسن ضد آلزایمر را بسازند. «سولانزوماب»، اولین داروی تهیه شده برای آلزایمر، سرعت روند از دست رفتن حافظه را 34 درصد کاهش می دهد. ژنی که احتمال ابتلابه بیماری آلزایمر را سه برابر می کند، نیز کشف شد.
    - یکی دیگر از خبرهای خوب این بود که انگل بیماری دراکونکولوزیس (یک بیماری انگلی) در حال انقراض است. این دومین عامل بیماری است که پس از آبله در حال ریشه کن شدن است.
    - گروه جدیدی از پلیمرهای ضدباکتریایی کشف شده اند که در مقابل چسبیدن باکتری ها به سطح شان مقاوم هستند. استفاده از این پلیمرها در بیمارستان ها و روکش وسایل جراحی یا اندام های کاشته شده در بدن انسان، عفونت های بیمارستانی را به مقدار زیادی کاهش می دهد.
    - پزشکان سوئدی اولین پیوند زهدان مادر به دختر را انجام دادند. اولین روباتی که عمل جراحی قلب باز را انجام می دهد، ابداع شد.
    - اولین واکسن ضد ایدز که توسط پژوهشگران کانادایی تهیه شده بود مرحله اول آمایش های بالینی را با موفقیت گذراند. واکس طی پنج سال آینده ممکن است به بازار بیاید.
    
    
 روزنامه شرق ، شماره 1686 به تاریخ 13/12/91، صفحه 10 (علم)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد