.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

جلوگیری از قاچاق دارو با راه اندازی سامانه الکترونیک

از این پس میزان داروی توزیع شده در داروخانه های خوزستان رصد می شود

اهواز: بی شک از مهمترین راهکارهای مبارزه با مافیای قاچاق دارو و جلوگیری از ورود و خروج داروهای تقلبی و اصلی به کشور و به ویژه خوزستان، کنترل صحیح مراکز عرضه، توزیع و تامین دارو از طریق شبکه های رسمی تولید و پخش داروست که به همین منظور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 90 برای نخستین بار در کشور اقدام به طراحی و راه اندازی سامانه الکترونیک توزیع دارو در این استان کرد. در این سامانه اطلاعات ورود و خروج دارو ثبت شده و مستقیماً موجودی دارو در خوزستان تحت نظارت قرارگرفته و میزان داروی توزیع شده در داروخانه های استان نیز به طور کامل رصد می شود.
    بهزاد شریف مخمل زاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این باره با اشاره به این که با ورود اطلاعات مربوط به ورود و خروج دارو در سامانه الکترونیک نظارت بر دارو، امکان ردیابی داروهای کمیاب و رفع کمبودهای دارویی نیز فراهم شده تصریح کرد: امکان ارائه درخواست های دارویی به صورت الکترونیک از سوی داروخانه ها از دیگر مزایای ایجاد این سامانه بوده که داروخانه ها از این پس می توانند بدون مراجعه حضوری اقلام دارویی موردنیاز خود را درخواست کنند.
     وی با اشاره به این که وجود آمار، اطلاعات دارویی دقیق و صحیح نخستین گام برای ارائه خدمات مناسب است و نبود این اطلاعات حتی می تواند باعث نقص در انجام وظایف شود یادآورشد: تاکنون اطلاعات مربوط به توزیع و مصرف دارو درکشور به درستی ایجاد و طبقه بندی نشده و ایجاد بانک الکترونیک اطلاعات دارویی می تواند از ایجاد خطا جلوگیری کرده و کمبودها را برطرف کند.
      تهیه اطلاعات مورد نیاز عرضه و توزیع دارو
    شریف مخمل زاده با بیان این که تقریباً یک سال زمان لازم است تا بتوان همه اطلاعات مورد نیاز در حوزه تهیه، عرضه و توزیع داروها را در سامانه ثبت کرد، اظهار داشت: با راه اندازی این سامانه می توان از قاچاق دارو جلوگیری و توزیع داروها را نیز مدیریت کرد.
     با توجه به کمبودهای مقطعی که در حوزه دارو مشاهده می شود، نخستین اولویت در این بخش تهیه و تدارک دارو به ویژه داروهای بیماران خاص همچون تالاسمی، هموفیلی، ام اس و سرطان است که باید آن ها را درهمه ایام تامین کرد.تامین شیرخشک، داروهای اتاق عمل و داروهای اورژانس نیز از دیگر اقدامات مهم این معاونت برای امسال است.     
  

  راه اندازی شرکت فوریت دارویی
    مخمل زاده با اشاره به ضرورت استقرار «شرکت فوریت دارویی» در خوزستان، تصریح کرد: وجود چنین شرکتی باعث می شود که در صورت نیاز استان، به صورت مستقیم از خارج کشور دارو وارد شود.
     عمده شرکت های فوریت دارویی در استان های تهران، اصفهان و فارس مستقر هستند.درحال حاضر با یک شرکت فوریت دارویی برای استقرار نمایندگی درخوزستان به نتیجه رسیده ایم.
     مخمل زاده با اشاره به این که ساخت و راه اندازی آزمایشگاه کنترل کیفی دارو در خوزستان از جمله اقداماتی است که امسال باید انجام شود،اضافه کرد: هم اکنون هیچ دارویی از مرزهای این استان به کشور وارد نمی شود و ترخیص دارو مستقیماً توسط آزمایشگاه وزارت بهداشت انجام می شود که در صورت راه اندازی این آزمایشگاه در استان می توان از مرزهای خوزستان نیز مستقیماً دارو وارد کرد. مکان آزمایشگاه کنترل کیفی دارو در خوزستان تامین شده و باید هزینه تجهیز آن نیز تامین شود که پیش بینی ما برای راه اندازی آن حداقل یک میلیارد تومان است.
    
    سامانه پاسخگویی ۱۴۹۰ غذا و دارو
    وی افزود:همزمان با سراسر کشور مرکز سامانه پاسخگویی ۱۴۹۰ غذا و داروی این معاونت هم به منظور اطلاع رسانی، ارتقای روحیه پاسخگویی، خدمت رسانی بیشتر به شهروندان خوزستانی، افزایش آگاهی مردم از حقوق خود در حوزه غذا و دارو و نحوه دریافت و دسترسی آسان تر به این خدمات راه اندازی شد.
     معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز خدمات قابل ارائه این سامانه را ثبت گزارش های مردمی درباره مسائل و مشکلات در حوزه غذا و دارو به منظورهدایت و هماهنگی کارشناسان مربوطه برای ارائه خدمات بهتر و مناسب تر با توجه به شرایط بیمار و نیز ثبت و رسیدگی به مطالبات مردمی و مشاوره در این زمینه عنوان کرد.
     شریف مخمل زاده خاطرنشان کرد:اطلاع رسانی در خصوص تهیه داروهای کمیاب از نزدیک ترین داروخانه محل سکونت بیمار که داروی وی موجود است نیز از دیگر خدمات ارائه شده توسط این سامانه است. پیش از این سامانه تلفنی 09646 در اختیار شهروندان خوزستانی قرار داشت که فقط پاسخگوی سوالات دارویی آنان بود و از این پس سامانه1490 جایگزین آن در دو حوزه غذا و دارو شده است.
     
     نویسنده: حسین عبدالعزیزی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد