.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

رژیم غذایی مناسب ام اس

بیماری ام اس یک بیماری پیش رونده است و درمان قطعی ندارد. نقش اصلی درمان این بیماری را داروها بازی می کنند اما تغذیه هم نقش مهمی در کاهش عوارض ناشی از ام اس دارد.
    تغذیه مناسب باعث می شود عوارض و مشکلات این بیماری به تعویق بیفتد.
    درمان دارویی ام اس هم باید بتواند التهاب را کاهش دهد، از عوارض پیشگیری و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند تا سیستم ایمنی که بر ضد بدن عمل می کند، سرکوب شود.
    عوارض داروهای ام اس را می توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول داروهایی که موجب افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن می شوند و داروهایی که بی اشتهایی و کاهش وزن در پی دارند. معمولاً در بیماران مبتلابه ام اس کمبود ویتامین D (استخوان ساز) پیش می آید که برای مبارزه با آن، وضعیت ویتامین D بیمار بررسی می شود و در صورت نیاز، مکمل ویتامین D برای وی تجویز می شود.رژیم هایی که حاوی اسید چرب، امگا 3 هستند هم مفید است. این بخش از مواد غذایی شامل گردو، ماهی، روغن کانولاو مکمل ها هستند.در مواردی که بیماری ام اس تشدید می شود، ممکن است برای بیمار مشکل بلع پیش بیاید که برای این افراد رژیم نرم و پس از آن رژیم مایع تجویز می شود.برخی نیز مبتلابه بی اختیاری دفع ادرار می شوند. پس مصرف مایعات برای آن ها باید در طول ساعت بیداری تقسیم شود و قبل از خواب هم نباید مایعات بخورند. از طرفی باید توجه شود که اگر مصرف مایعات در طول روز محدود شود احتمال عفونت دستگاه ادراری وجود دارد. به همین علت اکنون در سراسر دنیا استفاده از آب کرن بری (Cran berry) برای بیماران توصیه می شود و یکی از راه های درمان عوارض بیماری ام اس است. چون از عفونت دستگاه ادراری جلوگیری می کند و مایعات مورد نیاز بدن را هم تامین می کند.
    تعدادی از بیماران هم ممکن است در مرحله پیشرفت بیماری مبتلابه یبوست شوند. برای این افراد رژیم هایی که فیبر بالایی دارند و در آن مواد غذایی مثل آلو و لواشک وجود دارد، تجویز می شود. این توصیه ها در رژیم غذایی بیماران مبتلابه ام اس می تواند شدت عوارض بیماری را کاهش دهد و تحمل عوارض را برای بیمار آسان تر کند.  


       نویسنده: دکتر مسعود کیمیاگر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد