.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

.:::: ام اس چت ::::.

مکانی برای بیماران ام اس www.mschat.zim.ir

کاربرد طب سوزنی در بیماری های مغز و اعصاب

مطمئنا شما هم از طب سوزنی شنیده اید، علمی با چند هزار سال قدمت که امروزه سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از مراکز درمانی و دانشگاهی دنیا به دلیل تاثیرات درمانی، آن را مورد تائید قرار داده اند. بیماری های سیستم مغز و اعصاب پس از انواع دردهای حاد و مزمن دومین دسته از بیماری هایی است که طب سوزنی در آن تاثیر غیرقابل انکاری دارد، اما چه بیماری هایی؟ تاثیر طب سوزنی در بیماری های سیستم اعصاب تا چه اندازه است؟ چه زمانی باید استفاده شود؟ آیا می تواند جایگزین دارو شود؟ تداخل اثری وجود دارد؟ و عارضه طب سوزنی چه می تواند باشد؟ اینها مطمئنا پرسش هایی است که برای فردی که از این گونه بیماری ها رنج می برد و می خواهد طب سوزنی را تجربه کند، پیش می آید.
    بسیاری از بیماری های مغز و اعصاب جزو بیماری های صعب العلاج محسوب می شود که گاهی نیاز به درمان طولانی مدت دارد و درمان نگهدارنده و گاه درمان دارویی درباره آنها چندان موثر نیست. برای این گونه بیماری ها از جمله پارکینسون، ام اس و انواع فلج های مغزی، طب سوزنی روش مناسبی است. عوارض مختلف پس از سکته مغزی از جمله فلج اندام ، اختلال تکلم یا بلع، سرگیجه، وزوز گوش، ای ال اس، تیک های عصبی، فلجی صورت، بی خوابی و تعادل نداشتن به کمک طب سوزنی می تواند تا حد زیادی درمان شود. طب سوزنی برای کمک به رفع مشکلات اعصاب محیطی از جمله عوارض عصبی دیابت، دردهای عصبی، دردهای سیاتیکی، سندرم تونل کارپال، گزگز اندام ، ضعف اعصاب محیطی دست و پا، سندرم پای بیقرار، فلج عصب سه قلوی صورت، تنگی کانال نخاع و دیگر مشکلات نخاعی نیز موثر است، اما چه زمانی می توان از طب سوزنی استفاده کرد؟ ابتدا باید تشخیص منطقی بیماری صورت بگیرد و سپس بر اساس شدت بیماری و شرایط بیمار، طب سوزنی به عنوان یک درمان مکمل می تواند در کنار درمان تخصصی مغز و اعصاب مورد استفاده قرار گیرد.
    البته درباره مشکلات اعصاب محیطی یا عوارض پس از سکته مغزی، طب سوزنی می تواند جایگزین درمان دارویی شود و تاثیر درمانی بسیار خوبی را برای بیمار به همراه داشته باشد. مکانیسم اثر طب سوزنی در کمک به درمان بیماری های مغزی به صورت عمومی شامل بهبود جریان گردش خون در اندام ها، تحریک و فعال کردن سیستم اعصاب مرکزی و محیطی، بهبود جریان انرژی حیاتی(چی) در بدن، کمک به بازگرداندن تعادل و توازن ارگان های بدن است.طب سوزنی با تحریک پایانه های عصبی می تواند به آزادشدن مواد شیمیایی از این پایانه ها بینجامد که این مواد شیمیایی (نوروترانسمیترها) می تواند باعث فعالیت بهتر سیستم اعصاب محیطی شود. اسکلپ اکوپانکچر یا طب سوزنی سر نیز روش تخصصی دیگری است که می تواند در درمان بیماری های مغز و اعصاب موثر باشد.
    
    نویسنده: دکتر امیرهومن کاظمی**متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد